ADB-tastatur på G4/G5 og OS X
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 15-06-05 20:41

Hej,

Hvad sker der egentlig, hvis man kobler et af de ældre ADB-tastaturer
hvor der sidder en Power-knap oppe i øverste højre hjørne ala det her:
<http://www.epowermac.com.au/product.asp?P_ID=280&numLanguageID=1>
- til en G4 eller G5 med OS X installeret? Jeg skal velsagtens have
fat i en USB til ADB-adapter, men vil Power-knappen automagisk blive
ændret til en Eject-knap under OS X?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-06-05 21:17

> [...]
> - til en G4 eller G5 med OS X installeret? Jeg skal velsagtens have
> fat i en USB til ADB-adapter, men vil Power-knappen automagisk blive

det vil den ikke

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 300+300GB SATA, 8xDVD+/-RW, Bluetooth
mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 15-06-05 21:20

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> det vil den ikke

Så jeg kan altså ikke køre skuffen ud på det optiske drev, hvis
jeg kobler sådan et tastatur til?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Peter Kiil

Dato : 15-06-05 21:39

Thomas G. Madsen - nospam@madsen.tdcadsl.dk on 15/06/05 22:20 wrote:

> Så jeg kan altså ikke køre skuffen ud på det optiske drev, hvis
> jeg kobler sådan et tastatur til?

F12 er din ven.
--
/peter

Fra : Erik Richard

Dato : 15-06-05 21:58

Hej Peter

En lille korrektion - ALT+F12 er din ven.. - ihvertfald på en
Saratoga...
mvh. Erik Richard

Peter Kiil wrote:

> F12 er din ven.

K.M.L. Denmark by Erik Richard S¿rensen, Member of ADC
<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Erik Richard

Dato : 15-06-05 21:53

Hej Thomas

Nej ikke via powerknappen, men du kan gøre det fra menuen med musen.
Eller du kan bruge dette lille AppleScript - 'Eject Me 1.1'
<http://tc.versiontracker.com/product/redir/lid/177369/EjectMe.sit>. -
eller som jeg har svaret dig ved at markere CD/DVD'en og bruge COM+E.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 15-06-05 22:24

Peter Kiil skrev:

> F12 er din ven.

Ok eller måske Alt+F12, som Richard nævner. Det er knapt så vigtigt.
Det vigtigste er blot at det kan lade sig gøre. :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 15-06-05 22:28

Peter Kiil skrev:

> F12 er din ven.

Ok eller måske Alt+F12, som Erik nævner. Det er knapt så vigtigt.

Fra : Erik Richard

Dato : 15-06-05 21:46

Hej Thomas

Thomas G. Madsen wrote:
> [...]
> <http://www.epowermac.com.au/product.asp?P_ID=280&numLanguageID=1>
> - til en G4 eller G5 med OS X installeret?

- At du kan bruge den som et USB tastatur med _1_ undtagelse...

> Jeg skal velsagtens have fat i en USB til ADB-adapter,

Ja, du skal have fat i en Griffin iMate, + kontrolpanelet iMate Control
til både OS 9 og X. Der installeres en udvidelse i OS 9.x +
kontrolpanelet, og en kontrolpane + en .kext (udvidelse) i OS X.

Hvis ikke iMate Control er installeret, vil knappen '$§' være 'død' og
ikke kunne vise de to tegn.

iMate X 1.5.3
<http://tc.versiontracker.com/product/redir/lid/274311/iMate_OSX_1-5-3.sit>.
Den indeholder både til OS 9.x og X. Kører perfekt på 10.3.9.

> men vil Power-knappen automagisk blive
> ændret til en Eject-knap under OS X?

Nej, heldigvis da... Den er og vedbliver med at være en 'powerknap', så
du igen kan starte fra tastaturet. Men hvis en CD/DVD er markeret, kan
du stadig bruge kommandoen COM+E for 'eject'. - Ellers kan du bruge
menuen til både 'åbn/luk skuffe'.

Hvis du vil have et ADB tastatur, så gå eftr en 'Apple Extended II ISO',
modellen med løs ADB kabel. Jeg bruger den selv på min G4/1,4ghz. Og
den, jeg sidder med, har jeg brugt de sidste knap 9 år - først på en PM
7200/90, så en Beige G3/233DT og nu på G4'eren.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 15-06-05 22:24

Erik Richard skrev:

> [...]
> Control til både OS 9 og X. Der installeres en udvidelse i OS
> 9.x + kontrolpanelet, og en kontrolpane + en .kext (udvidelse) i

Nå, skal der også installeres software. Det havde jeg ikke regnet
med, men ok.

> Nej, heldigvis da... Den er og vedbliver med at være en
> 'powerknap', så du igen kan starte fra tastaturet.

Det var jo egentlig heller ikke så ringe at få den mulighed. :)

> Men hvis en CD/DVD er markeret, kan du stadig bruge kommandoen
> COM+E for 'eject'.

Ok.

> - Ellers kan du bruge menuen til både 'åbn/luk skuffe'.

Nå ja. Det var jo selvfølgelig også en mulighed.

> [...]
> G4/1,4ghz. Og den, jeg sidder med, har jeg brugt de sidste knap
> 9 år - først på en PM 7200/90, så en Beige G3/233DT og nu på

Jeg tror faktisk at det lige præcis er den type tastaturer, som
vi har liggende. De har i hvert tilfælde ikke et fast stik, men
har i stedet et ADB-hunstik under bunden.

Det hele kommer sig af, at mindst tre af mine medarbejdere er
meget trætte af de nye hvide Apple Pro-tastaturer. Jeg synes nu
egentlig at de er gode nok at skrive på, men det er jo smag og
behag, så hvis de ældre ADB-udgaver stadig kan køre, vil jeg
prøve at give dem sådan et i stedet.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-06-05 23:31

> Nå, skal der også installeres software. Det havde jeg ikke regnet
> med, men ok.

Zietc har en USB->PS2 adapter til ca 150kr, så du an bruge et hvilket
som helst PS2 keybord )og mus). Kanske du har et fortrukket på din PC?
Jeg bruger eks selv et IBM årgang 84.

I 10.4 kan du nemt remappe alt, æble(windows), shiftlock, ctrl og evt.
meta tast osv. Alt dette er vel og mærke uden brug af trediparts SW.

Fra : Erik Richard

Dato : 16-06-05 16:37

Hej Thomas

Thomas G. Madsen wrote:

> Jeg tror faktisk at det lige præcis er den type tastaturer, som
> vi har liggende. De har i hvert tilfælde ikke et fast stik, men
> har i stedet et ADB-hunstik under bunden.

Det er det ikke! Apple Extended II ISO - aka 'Saratoga' har stikkene til
kabel og mus i siderne. Det var (er) et professionelt tastatur, der i
sin tid kostede lige omkring 2200kr..

Hvis der er stik til ADB kabel under bunden på den, så tyder det meget
på, at det enten er en Design I eller II, hvor kablet er rykket af.

Ellers kan der være tale om et 3.-parts produkt. De eneste af dem, jeg
kender til med ADB er MacAlly og Kensington, og de to har ligeledes
stikkene til kabler/mus i siderne...

> [...]
> egentlig at de er gode nok at skrive på, men det er jo smag og
> behag, så hvis de ældre ADB-udgaver stadig kan køre, vil jeg

Problemet med det nye hvide Pro tastatur er, at afstanden mellem bagkant
og forkant mellem nederste række taster og øverste række er meget kort i
forhold til fx. et Extended II. Desuden er de enkelte tasterækker
placeret lidt i en buet form, så de øverste 2 rækker er 'stejlere' at nå
end de 3 nederste, der kun buer meget svagt. Det giver problemer i
fingre og håndled.

Jeg har selv brugt et hvidt Pro tastatur i en periode for at finde ud
af, om det var en mulig afløser for de gamle Extended II, men i løbet af
nogle ganske få timer havde jeg så ondt i mine håndled, at jeg ret og
slet ikke kunne skrive mere. - (Jeg har kronisk seneskedehindebetændelse
i begge håndled).

På den måde, det nye Pro tastatur er opbygget på, gør, at de sener og
muskler, der sidder i hænderne bliver forkert belastede. Påvirkningen
opad og lidt bagud, når man skal bruge de to øverste rækker, vil medføre
en belastning af seneskederne på oversiden af hånden og håndrodens
øverste seneskeder.

Men hvis du ikke bruger tastaturet mere end samlet ca. 1 - 1 1/2 time
daglig, så vil den belastningspåvirkning blive modvirket af den tid, du
ikke skriver. Men hvis du kommer op på samlet 2 timer eller derover, så
kan seneskedere og senerne ikke nå at 'rehabiliterer' sig igen mellem de
enkelte påvirkninger gennem fingrenes bevægelser. - Og når de ikke kan
det, så kommer der problemer.

Der findes alternativer med USB til Apples Extended II ISO til ADB og
Apple Pro til USB.

1. MacAlly Standard USB keyboard.
Den ligner og er opbygget som ADB tastaturet med både spiralfjedre og
'knækfjeder' i hver enkelt tast - ingen gummimembarn som på de billige
std. tastaturer. Fås med dansk tastaturlayout.
Pris i USA ca. $99USd - Pro ver. ca. $139USd
De kører driverløse på både OS 9.x og X.

2. Kensington Professional Extended Series.
Ligner de to andre meget, men er noget dyrere
Priser fra $119USd til $179USd
Véd ikke, om de findes med dansk tastatursæt.
Kræver Kensington Keyworks under både 9.x og X.

Nogle af Kensingtons keyboards har ekstra funktionstaster ala 'windows
tasterne'. Disse konfigureres via Keyworks.

3. Logitech Office Keyboards
De er en smule fladere end de to andre - lidt i retning af det gamle
iMac USB tastatur, men ganske udmærkede at skrive på.
Priser fra ca. 1100kr.
Fås med dansk tastatursæt, men kræver som Kensington drivere, hvilket
kan give problemer ved opstart, hvis man skal renovere systemer, når der
startes i 'Single mode' eller under OS 9.x med udv. slået fra.

3. Microsoft Ergonomic USB
Vel nok et af verdens bedste tastaturer sammen med det klassiske IBM
Office og Extended II ISO.
Sidst jeg så en pris, kostede den 1695kr. med DK layout.
Kræver software og drivere, men dette software findes ikke til OS X.
Tastaturet kan dog fungere perfekt med USB Overdrive.

Håber, du kan bruge det her til noget.
mvh. Erik Richard

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 17-06-05 21:04

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Zietc har en USB->PS2 adapter til ca 150kr, så du an bruge et
> hvilket som helst PS2 keybord )og mus).

Jeg tror bare ikke at mine medarbejdere ville være vilde med et
Windows-tastatur, hvis jeg skal være ærlig. Jeg ville også selv
være træt af et sådant i forbindelse med Mac'en.

> Kanske du har et fortrukket på din PC? Jeg bruger eks selv et
> IBM årgang 84.

Min favorit indenfor tastaturer er et UltraX fra Logitech.
Eneste minus er, at det har ledning, hvilket er noget bøvl med
mit nuværende setup (altså, hjemme i privaten), så jeg bruger
for det meste et diNovo (også fra Logitech), som har samme type
taster som UltraX.

> I 10.4 kan du nemt remappe alt, æble(windows), shiftlock, ctrl
> og evt. meta tast osv. Alt dette er vel og mærke uden brug af
> trediparts SW.

Vi kører kun 10.3.9 på jobbet indtil videre.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-06-05 23:39

> Jeg tror bare ikke at mine medarbejdere ville være vilde med et
> Windows-tastatur, hvis jeg skal være ærlig. Jeg ville også selv
> være træt af et sådant i forbindelse med Mac'en.

windows eller mac tastatur, det er ét fedt. ævle tasten ligger på
windwostasten, der ud over skal man blot huske at @ ligger på alt+* og
ikke på altGR+2.

> [...]
> mit nuværende setup (altså, hjemme i privaten), så jeg bruger
> for det meste et diNovo (også fra Logitech), som har samme type

uff noget billigt skravl, det er lige så elendigt i kvaliteten som
Apples. Efter få mdr kan sådanne tastaure kasseres hvis ikke man gider
bruge 1-2 timer på at rense det.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 17-06-05 21:04

Erik Richard skrev:

> Apple Extended II ISO - aka 'Saratoga' har stikkene til kabel og
> mus i siderne. Det var (er) et professionelt tastatur, der i sin
> tid kostede lige omkring 2200kr..

Jeg var ret sikker på, at dem vi havde i overskud, var magen til
et ældre tastatur, med stik i bunden, som vi har koblet til en
ældre Mac med OS 9, men det viste sig at være Apple Extended II
ISO med stik i siderne. Dem har vi et par stykker eller tre af,
som stadig virker.

Det virker bare ikke helt perfekt og heller ikke selvom jeg har
installeret iMate Control. Faktisk så kan jeg ikke rigtig se,
hvad det iMate Control skal gøre godt for. Tastaturet virkede på
min G4 på jobbet uden iMate Control installeret, og det eneste
man (så vidt jeg kan se), har mulighed for at justere på, er om
OS X eller Classic skal gøre krav på iMaten.

> Håber, du kan bruge det her til noget.

Det kan jeg helt sikkert.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Erik Richard

Dato : 17-06-05 23:41

Hej Thomas

Thomas G. Madsen wrote:

> [...]
> ældre Mac med OS 9, men det viste sig at være Apple Extended II
> ISO med stik i siderne. Dem har vi et par stykker eller tre af,

Hvis der kun er ét stik i bunden, så er det et Design I eller II.

> Det virker bare ikke helt perfekt og heller ikke selvom jeg har
> installeret iMate Control.

Hvordan virker det ikke? - Jeg har aldrig haft problemer med mit
hyverken på en B&W G3/900 eller mine 2 G4/1,4ghz + 1,5ghzMP.

Hvis det er noget med anslag + repetitionshastighederne, så skal du
justere dem i kontrolpanen 'Tastatur' under X og kontrolpanelet Tastatur
under OS 9.x. Jeg har også bemærket, at fx. repetitionshastigheden
sættes ned, når en iMate sættes til. Repetitionshastigheden nedsættes
faktisk til std. indstilling. Hvorfor den gør det, har jeg ingen anelse
om. Det samme sker med 10.3.9, så jeg har måttet sætte både
anslagshastigheden + repetitionshastigheden op igen...

> [...]
> man (så vidt jeg kan se), har mulighed for at justere på, er om
> OS X eller Classic skal gøre krav på iMaten.

Udover at kunne vælge enten OS X eller Classic som 'prefered', så vil
iMate Control også gore det muligt, som jeg skrev, at bruge '$§' tasten
øverst til venstre. Jeg véd ikke, hvorfor lige netop den tast ikke vil
virke med iMate uden iMate Control, men sådan er det. I begyndelsen
troede jeg, det var en fejl, men så prøvede jeg på flere maskiner og med
flere forskellige iMates og tastaturer - både Extended II ISO, Design II
og en Apple Extended Family (samme som II ISO, men uden F-taster).

Ved at kunne vælge hvilket OS, der skal være 'prefered', så undgår du
evt. konflikter i tastaturopsætning mellem de funktioner, der er OS X
only og OS 9.x only. Dvs., at du i 'Tastatur' under OS 9.x kan bibeholde
de funktionstaster, du selv har valgt, uden at de vil konflikte med
samme valg under OS X. - Fx. har jeg sat COM+ALT+F8 under OS 9.2.2 til
at åbne Nisus Writer 6.51, mens det under OS X - fra 10.2 - er standard
for at slå ZoomView til/fra.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 18-06-05 00:26

Erik Richard skrev:

> Hvordan virker det ikke? - Jeg har aldrig haft problemer med mit
> hyverken på en B&W G3/900 eller mine 2 G4/1,4ghz + 1,5ghzMP.

Man kan godt skrive på det, men Power-knappen har ingen funktion
under OS X, Scroll Lock skruer ned for lyset på skærmen (Cinema
Display) og Pause skruer op (så vidt jeg husker). Desuden er
pågældende medarbejder ikke gladere for det tastatur, end det
"gamle", som jo så var et af de nye hvide Apple Pro-tastaturer,
så det er begrænset hvor meget tid jeg orker at bruge på det,
må jeg indrømme. Det var noget andet, hvis hun var ellevild med
Apple Extended II ISO-tastaturet.

På en anden OS X-maskine (G4) har vi behov for at køre Quark i
Classic engang imellem. Donglen til Quark sidder i en iMate, men
hvis jeg kobler et Apple Extended II ISO i enden af den dongle,
så reagerer tastaturet ikke i OS X. Det er velsagtens fordi at
iMate Control er stillet til at Classic skal gøre krav på iMate,
men hvis jeg stiller iMate Control til OS X, så kan Quark ikke
finde donglen.

> Ved at kunne vælge hvilket OS, der skal være 'prefered', så
> undgår du evt. konflikter i tastaturopsætning mellem de
> funktioner, der er OS X only og OS 9.x only.

Ok. Jeg havde blot regnet med nogle flere indstillingsmuligheder
som f.eks. omprogrammering af taster osv., men så skal man vist
have fat i endnu et program.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Erik Richard

Dato : 18-06-05 01:07

Hej Thomas

Thomas G. Madsen wrote:

> Man kan godt skrive på det, men Power-knappen har ingen funktion
> under OS X,

?? Det virker da fint her. Men man skal holde tasten nede i ca. 1/2 sek.
og ikke som på maskiner, hvor tastaturet sættes direkte i, - bare give
et hurtigt tryk.

> Scroll Lock skruer ned for lyset på skærmen (Cinema
> Display) og Pause skruer op (så vidt jeg husker).

Det kan jeg så ikke sige noget til, da jeg ikke bruger et Cinema display
- 'kun' en 21" prof. LaCie skærm.

> [...]
> orker at bruge på det, må jeg indrømme. Det var noget andet,
> hvis hun var ellevild med Apple Extended II ISO-tastaturet.

Tastaturer er en utrolig vanedannende foreteelse. Enten kan man lide
dem, eller også kan man ikke... Mange 'gamle' lægesekretærer foretrak
det gamle IBM Pro tastatur, da det mindede lidt om IBM, Adler-Triumph og
Olivetti elektriske skrivemaskiners tastaturer, - altså med et lidt
'hårdt anslag', - der er mere modstand i de tastaturer end i de moderne,
hvilket er særdeles godt, hvis man skriver meget hurtig.

Jeg tror, jeg vil anbefale det gamle sort/sølv Apple Pro USB tastatur
til din medarbejder. Den er i udformning lidt i retning af de USB
tastaturer, der fulgte med iMac, men af en væsentlig bedre kvalitet. Det
har ikke det stejle skifte i rækkerne, som det hvide har. - Jvf. det,
jeg skrev i mit første svar til dig. ...Hm, jeg har faktisk et sådant
stående, som jeg ikke bruger. - Den kunne jeg måske godt overtales til
at sælge. Der er også en sort optisk Apple Pro mus, som jeg heller ikke
bruger. Begge dele ser ud og virker som nye.

> [...]
> iMate Control er stillet til at Classic skal gøre krav på iMate,
> men hvis jeg stiller iMate Control til OS X, så kan Quark ikke

Dvs., at selve donglen er indbygget i iMaten? ...Hvilket, - hvis jeg har
forstået det rigtig, - betyder, at du ikke kan køre Quark i 'classic
mode' under X? - Hm, det har jeg ingen forklaring på, - jeg er ikke
Quark-fan og har kun brugt en 3.32 under OS 9 i nogle dage, før jeg
solgte den med dongle og det hele. - Jeg har godt nok fået en 3.31DK nu,
og den kører dongle-fri, hvilket undrer mig lidt. Den ser ikke ud til at
være hacket på nogen måde. - Jeg fik den præ-installeret på en maskine,
jeg købte...

> Ok. Jeg havde blot regnet med nogle flere indstillingsmuligheder
> som f.eks. omprogrammering af taster osv., men så skal man vist
> have fat i endnu et program.

Tja, man kan godt selv remappe et keyboard layout, men der findes da
også gode og 'billige' programmer til det. Det program, jeg har afprøvet
er 'uControl 1.4.6' - godt nok i en ældre ver., men det virker ganske
udmærket, - og så er det _freeware_.
<http://tc.versiontracker.com/product/redir/lid/521305/uControl1.4.6.dmg>.
Det var måske værd at prøve, om I på den måde kan få div. QX shortcuts
tilbage igen...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 18-06-05 00:26

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> windows eller mac tastatur, det er ét fedt. ævle tasten ligger
> på windwostasten,

Er det så fordi, at du har omprogrammeret tasterne?
Sidder pt. med mit diNovo og et Apple Wireless-tastatur foran mig.
Windows-tasten sidder på samme sted som Alt-tasten på
Apple-tastaturet og ævle-tasten sidder samme sted som Alt-tasten
på Windows-tastaturet.

> der ud over skal man blot huske at @ ligger på alt+* og ikke på
> altGR+2.

Det er forholdsvis nemt at vænne sig til.

> uff noget billigt skravl, det er lige så elendigt i kvaliteten
> som Apples. Efter få mdr kan sådanne tastaure kasseres hvis ikke
> man gider bruge 1-2 timer på at rense det.

Jeg gider ikke længere at glo på en flødefarvet kasse af et
tastatur, må jeg indrømme. :)

Mit UltraX er vel omkring 2 år og kører stadig fint, og jeg skal
love for, at der er pløjet nogle tegn igennem det. Jeg er derimod
knapt så glad for holdbarheden på diNovo. Det er for dårligt til
den pris, men det er uhyre lækkert at skrive på. Tasterne er som
på en god blærbar og fordi det er så flad, får man ikke ondt i
håndledene af at skrive på det.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-06-05 07:04

> [...]
> Windows-tasten sidder på samme sted som Alt-tasten på
> Apple-tastaturet og ævle-tasten sidder samme sted som Alt-tasten

Ja, i 10.4 har Apple forsynet os med et gint GUI dertil. Jeg mener da
osse at du kan det med Logitechs SW under 10.3

> Det er forholdsvis nemt at vænne sig til.

> Jeg gider ikke længere at glo på en flødefarvet kasse af et
> tastatur, må jeg indrømme. :)

det gør jeg heller ikke i længden. skal have fundet et tastaturudtræk af
anstændig kvalitet, så det let kan komme af vejen - ellers kan kan jo
male det sort. 70$ for eks "das keybord" er lige i overkanten. Jeg har
osse kigget lidt på cherry's tastature og om deres gode modeller med
tactile taster kan fås i sort.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 18-06-05 13:09

Erik Richard skrev:

> ?? Det virker da fint her.

Også i OS X?

> Men man skal holde tasten nede i ca. 1/2 sek. og ikke som på
> maskiner, hvor tastaturet sættes direkte i, - bare give et
> hurtigt tryk.

Jeg har prøvet både lange og korte tryk, men den tændte ikke og
hverken med eller uden iMate Control-udvidelsen installeret.

> Tastaturer er en utrolig vanedannende foreteelse.

Ja, det må man sige.

> [...]
> tastatur til din medarbejder. Den er i udformning lidt i retning
> af de USB tastaturer, der fulgte med iMac, men af en væsentlig

Dem har jeg også et par stykker af, men de bliver hurtigt blank-
slidte med det resultat at lyset fra lamperne i loftet spejler
sig i det, så man ikke kan se hvad der står på tasterne. Det gør
ikke mig noget, men det er irriterende for dem som kigger mere
på tastaturet end på skærmen, når de skriver.

> [...]
> Den kunne jeg måske godt overtales til at sælge. Der er også en
> sort optisk Apple Pro mus, som jeg heller ikke bruger. Begge

Tak for tilbudet, men vi har så altså allerede et par stykker
eller tre af den slags tastaturer.

> Dvs., at selve donglen er indbygget i iMaten?

Nej. Donglen har et ADB-hunstik i den ene ende, og et ADB-hanstik
i den anden. Hanstikket går ind i iMaten og i hunstikket i den
anden ende af donglen, har jeg så prøvet at koble Apple Extended
II ISO-tastaturet på.

> ...Hvilket, - hvis jeg har forstået det rigtig, - betyder, at du
> ikke kan køre Quark i 'classic mode' under X?

Hvis tastaturet skal virke under OS X, så skal jeg stille iMate
Control til at OS X gør krav på iMaten, og så kan Quark ikke
finde donglen i Classic. Stiller jeg Classic til at gøre krav
på iMate i iMate Control, så virker tastaturet ikke i OS X.

> - Hm, det har jeg ingen forklaring på, - jeg er ikke Quark-fan
> og har kun brugt en 3.32 under OS 9 i nogle dage, før jeg solgte
> den med dongle og det hele.

Jeg så også gerne det Quark-halløj kylet lang pokker i vold, men
det ender forhåbentlig også med det. Vi har blot valgt at beholde
det på et par af computerne i tilfælde af, at vi får Quark-jobs
tilsendt udefra.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Erik Richard

Dato : 18-06-05 15:46

Hej Thomas

Thomas G. Madsen wrote:

> Også i OS X?

Ja, både under OS 9.x og OS 10.3.x

> Jeg har prøvet både lange og korte tryk, men den tændte ikke og
> hverken med eller uden iMate Control-udvidelsen installeret.

Hvad sker der, hvis du tager Quark donglen fra? - Virker det så?

> [...]
> ikke mig noget, men det er irriterende for dem som kigger mere
> på tastaturet end på skærmen, når de skriver.

He. - Der er altså stadig nogle, der ikke har hørt efter i
timerne. - Man kigger ikke på tastaturet, når man skriver, - kun på
det, man skriver...

Hvad angår slid på det sorte tastatur, ja, så er det nok også den eneste
fejl, det har. Jeg har dog aldrig bemærket 'spejlinger', men det er nok
også, fordi jeg dels ikke kigger på tasterne, dels ikke har en lyskilde,
der lyser direkte ned på tastaturet...

> [...]
> i den anden. Hanstikket går ind i iMaten og i hunstikket i den
> anden ende af donglen, har jeg så prøvet at koble Apple Extended

OK, altså både en ADB dongle + en iMate... hm... Jeg vil foreslå, at du
finder adressen på Quark i Schweiz og kontakter dem mht. at få donglen
ombyttet til en USB dongle. De plejer at være ret flinke, hvad det angår
og ombytte u/b. Lad være med at kontakte den danske importør, - de vil
have et sted mellem 800-1000kr. for en sådan ombytning...

> [...]
> finde donglen i Classic. Stiller jeg Classic til at gøre krav
> på iMate i iMate Control, så virker tastaturet ikke i OS X.

Det er formentlig donglen og iMate, der ikke kan snakke sammen, så
som er med ADB Wacom tegneplader + iMate...

> [...]
> det ender forhåbentlig også med det. Vi har blot valgt at beholde
> det på et par af computerne i tilfælde af, at vi får Quark-jobs

Hvad med så at lave en 'grossgrade' fra Quark til InDesign? Det kunne
måske løse problemerne. De seneste 2 ver. af ID kan direkte importere QX
filer og åbne dem i 'editable mode'.

mvh. Erik Richard

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 18-06-05 16:46

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> [...]
> og ombytte u/b. Lad være med at kontakte den danske importør, - de vil
> have et sted mellem 800-1000kr. for en sådan ombytning...

Har du en viden om ovenstående eller gætter du bare?

Ombytning af ADB dongler til USB er lagt under en fast procedure, som
ganske rigtigt indebærer forsendelse til udlandet.
Det er dog til FAST pris og er IKKE u/b.
Prisen er IKKE 800-1000 kr.
Formular til dongle-bytte findes på Quarks web.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 18-06-05 13:09

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Ja, i 10.4 har Apple forsynet os med et gint GUI dertil.
> Jeg mener da osse at du kan det med Logitechs SW under 10.3

Det er muligt. Jeg har endnu ikke prøvet et Logitech-tastatur
på Mac'en.

> 70$ for eks "das keybord" er lige i overkanten.

Ja, det er for vildt, men det ser ud til at være et lækkert
tastatur.

> Jeg har osse kigget lidt på cherry's tastature og om deres gode
> modeller med tactile taster kan fås i sort.

Helt sort eller sort/sølv er også mine foretrukne tastatur-farver
for tiden.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-06-05 16:42

> Helt sort eller sort/sølv er også mine foretrukne tastatur-farver
> for tiden.

sort eller hvid er fint, men nej tak til sort + pseudo-sølv/alu trenden.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 18-06-05 22:02

Erik Richard skrev:

> Hvad sker der, hvis du tager Quark donglen fra? - Virker det så?

Hvis tastaturet er koblet direkte i iMaten uden Quark-donglen
som mellemled, så ja.

> He. - Der er altså stadig nogle, der ikke har hørt efter i
> timerne. - Man kigger ikke på tastaturet, når man skriver, -
> kun på det, man skriver...

Det burde man gøre ja, men ikke alle har placeringen af tasterne
inde på rygraden. :)

> Hvad med så at lave en 'grossgrade' fra Quark til InDesign?
> Det kunne måske løse problemerne. De seneste 2 ver. af ID kan
> direkte importere QX filer og åbne dem i 'editable mode'.

Det har InDesign altid kunnet, men kun til en vis grad. I InDesign
3.0 (CS) og 4.0 (CS2) kan man f.eks. ikke åbne Quark-dokumenter,
hvis de er gemt i version 5.0 eller nyere, og jeg har også ofte
oplevet problemer med Quark 4.0-dokumenter. Ofte skal de lige åbnes
i Quark og gemmes til version 3.x, før de kan åbnes i InDesign.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Erik Richard

Dato : 19-06-05 01:05

Hej Thomas

Thomas G. Madsen wrote:

> Hvis tastaturet er koblet direkte i iMaten uden Quark-donglen
> som mellemled, så ja.

OK, så er det kompatibiliteten mellem donglen og iMate, der ikke er, som
det skal være.

> [...]
> oplevet problemer med Quark 4.0-dokumenter. Ofte skal de lige åbnes
> i Quark og gemmes til version 3.x, før de kan åbnes i InDesign.

Hm, så godt kender jeg ikke QX, men jeg mener at have set en eller anden
update package / patch til ID, der gør dem fuldt kompatible.

Men ellers skulle du nok prøve at kontakte Quark i Schweiz, som tidl.
nævnt mht. at få ombyttet donglen til en USB dongle...

mvh. Erik Richard

Fra : zczc

Dato : 19-06-05 01:20

"Erik Richard" <NOSPAM@NOSPAM.dk> skrev i en meddelelse
Hej Thomas

Thomas G. Madsen wrote:

Men ellers skulle du nok prøve at kontakte Quark i Schweiz, som tidl.
nævnt mht. at få ombyttet donglen til en USB dongle...

Netop. Gratisnummeret er 00800 17 87 82 75.