Ædelstræsolie til sibirsk lærk ?
Fra : TDN

Dato : 15-06-05 20:27

Hej !

Kan ædeltræsolie bruges til min datters sandkasse i sibrisk lærk ? Jeg har
en dåse ufarvet som jeg har brugt til mine mørke hårdtræs havemøbler og der
står det kan bruges til alle kendte træsorter, men en ting er at det kan
bruges noget andet er om det er det rigtige at bruge....

Nogen bud på om jeg skal bruge det eller evt. en anden type træbeskyttelse
(det skal være ufarvet) ?

På forhånd tak.

Mvh
Thomas

Fra : Thomas Hansen

Dato : 15-06-05 21:19

On Wed, 15 Jun 2005 21:27:00 +0200, TDN <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk>
wrote:

> [...]
> bruges noget andet er om det er det rigtige at bruge....
>
> Nogen bud på om jeg skal bruge det eller evt. en anden type

Hej
Du kan godt bruge det. Men det vil farve træet mørkere, da ædeltræsolie
som regl er tilsat en rødligt skær. Om man kan lide det er et spørgsmål om
smag og behag. Jeg syntes selv det ser fint ud.
Hvis du skal behandle det med noget andet skal du sørege for at der er
fungicider i olien. Ellers virker det stikmodsat hensigten.
Jeg kan anbefale Damsonpaint.dk deres laserende maling bliver utrolig flot
og holder meget længe. Jeg har brugt deres laserende sebirisklærk det
giver en flot gyldenglød som fremhæver træets naturlige åretegninger.
Det er lidt dyrt men det holder meget længere end almindelig
træbeskyttelse, og så er det mere miljøvenligt. Og det er jo også værd at
betale for. Især når det er til en sandkasse hvor børnene kommer i direkte
kontakt med malingen.

/Thomas

Fra : TDN

Dato : 16-06-05 05:50

"Thomas Hansen" <thomas.hansenGORILLA@lite.dk> skrev i en meddelelse
news.ssfhd4vzuxvtjp@sprinteren...

> [...]
> betale for. Især når det er til en sandkasse hvor børnene kommer i direkte

Hmm.. så vidt jeg kan se er det koldpresset linolie, jeg ved ikke hvad der
differentiere deres produkter fra andre koldpresede linolier, men det kunne
da være et bud.

Mvh
Thomas

Fra : Thomas Hansen

Dato : 16-06-05 14:52

On Thu, 16 Jun 2005 06:49:38 +0200, TDN <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk>
wrote:

> [...]
> der
> differentiere deres produkter fra andre koldpresede linolier, men det

Hej
De fleste træolier er baseret på en form for linolie. Forskellen er hvad
der er tilsat og hvordan den er behandlet efter presningen. Samt om det er
koldpresset eller ikke.

/Thomas