Zope til Mac
Fra : Michael Holm

Dato : 15-06-05 13:44

Nogen her der har prøvet at installere Zope på en Mac OS X (sever) ?
http://www.zope.org

--
Michael T. Holm
http://www.toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Fra : Peter Makholm

Dato : 15-06-05 18:42

fakeemail@anthro.ku.dk (Michael Holm) writes:

> Nogen her der har prøvet at installere Zope på en Mac OS X (sever) ?
> http://www.zope.org

Ja, men jeg tror ikke at jeg fik Zope2 længere end at version 2.8.0-a2
krævede en pythonversion som jeg ikke lige havde. Zope3 installerede
jeg uden problemer, men hvisd du bare skal bruge Zope er det ikke
Zope3 du skal bruge.

--
Peter Makholm | According to the hacker ethic, the meaning of life
peter@makholm.net | is not Friday, but it is not Sunday either

Fra : Michael Holm

Dato : 15-06-05 19:47

Peter Makholm <peter@makholm.net> wrote:

> [...]
> krævede en pythonversion som jeg ikke lige havde. Zope3 installerede
> jeg uden problemer, men hvisd du bare skal bruge Zope er det ikke

Den nye (ved ikke om 10.3 havde det) 10.4 server har python installeret
- det er en gut der skal instalere noget web (plone) på vores mac.

Hans krav er at der skal være en Zope applikations server, PostgreSQL
database og en PostgreSQL database adapter fx Psycopg

Zope3 er det den samme som ZopeX3 ?
http://www.zope.org/Products/ZopeX3

det er måske den jeg skal havde fat i..?!

Fra : Peter Makholm

Dato : 15-06-05 20:16

fakeemail@anthro.ku.dk (Michael Holm) writes:

> Den nye (ved ikke om 10.3 havde det) 10.4 server har python installeret
> - det er en gut der skal instalere noget web (plone) på vores mac.

10.3 havde også en python, men en for gammel version. Her på min 10.4
instalerer og kører Zope-2.8.0-final uden ændringer.

> Hans krav er at der skal være en Zope applikations server, PostgreSQL
> database og en PostgreSQL database adapter fx Psycopg

Fisk, jeg ved ikke meget om Zope.

> Zope3 er det den samme som ZopeX3 ?
> http://www.zope.org/Products/ZopeX3

ZopeX3 er eksperimentielle udgaver af det der bliver til Zope3. Blandt
andet er kompatibilitet med Zope2 ikke færdigt.

> det er måske den jeg skal havde fat i..?!

Næppe.

--
Peter Makholm | Yes, you can fight it, but in the end the ultimate
peter@makholm.net | goal of life is to have fun

Fra : Michael Holm

Dato : 15-06-05 20:31

Peter Makholm <peter@makholm.net> wrote:

> 10.3 havde også en python, men en for gammel version. Her på min 10.4
> instalerer og kører Zope-2.8.0-final uden ændringer.

Er det en alm. 10.4 eller er det en 10.4 server ?

> Fisk, jeg ved ikke meget om Zope.

jeg trækker et kort fra bunken :)

> ZopeX3 er eksperimentielle udgaver af det der bliver til Zope3. Blandt
> andet er kompatibilitet med Zope2 ikke færdigt.

> Næppe.

ok - den 2.8.0 du har brugt er det den her:
http://www.zope.org/Products/Zope/2.8.0
( Zope-2.8.0-final.tar.gz (5.07 M) versionen) ?

Fra : Peter Makholm

Dato : 15-06-05 20:44

> Er det en alm. 10.4 eller er det en 10.4 server ?

Almindelig. Jeg kan heller ikke garanterer at den ikke finder på at
bruge noget fra min DarwinPorts-installation. Zope-2.7.4 ser i øvrigt
ud til at være i DarwinPorts.

> ok - den 2.8.0 du har brugt er det den her:
> http://www.zope.org/Products/Zope/2.8.0
> ( Zope-2.8.0-final.tar.gz (5.07 M) versionen) ?

Jep, friskt nedlastet.

--
Peter Makholm | Have you ever felt trapped inside a Klein bottle?
peter@makholm.net |

Fra : Michael Holm

Dato : 16-06-05 14:18

> [...]

> Almindelig. Jeg kan heller ikke garanterer at den ikke finder på at
> bruge noget fra min DarwinPorts-installation. Zope-2.7.4 ser i øvrigt

æv bæv jeg kan ikke finde ud af det :)
første linie i vejledningen køre fint
../configure --prefix=/zope make
køre fint, men næste:
make install
køre ikke - har du fulgt en anden vejledning (rettet mod mac) eller kan
du bare det der :)?

Fra : Peter Makholm

Dato : 16-06-05 14:40

> æv bæv jeg kan ikke finde ud af det :)
> første linie i vejledningen køre fint
> ./configure --prefix=/zope make
> køre fint, men næste:
> make install

Du har som almindelig bruger ikke skriveadgang til /zope. Når du kører
'make install' skal du derfor nok være administrator (superbruger,
root, gud, hvad en Mac-mand nu vil kalde det) eller også skal du
installerer det et andet sted.

Det vil sige enten:

./configure --prefix=/zope
make
sudo make install

eller

./configure --prefix=$HOME/zope
make
make install

> køre ikke - har du fulgt en anden vejledning (rettet mod mac) eller kan
> du bare det der :)?

Jeg er unix-fanatiker og ikke Apple-fanatiker. Jeg kan bare det der.

Fra : Michael Holm

Dato : 17-06-05 10:40

> [...]

> 'make install' skal du derfor nok være administrator (superbruger,
> root, gud, hvad en Mac-mand nu vil kalde det) eller også skal du

den siger bare:
sudo: make: comand not found :(

lige et par grundlæggende spørgsmål!
1) hvis jeg vil havde at installationen skal lægge sig i en bestemt
mappe ("zope" enten i roden af maskinen eller i mit Home) skal jeg så
lave mappen først eller er det meningen den selv bliver lavet når man
taster --prefix osv. ind ?

2) kan hele indholdet af den udpakkede mappe Zope-2.8.0-final.tar.gz
blot ligge hvor som helst eller skal den ligges ned i min ovennævte
mappe "zope" ?

3. Hvor skal jeg "stå" når jeg køre make install ?
(syntes ikke det virker ligemeget om jeg står i den nye tomme mappe
"zope" el. i den downloadede "Zope-2.8.0-final"

> Jeg er unix-fanatiker og ikke Apple-fanatiker. Jeg kan bare det der.

cool :D

Fra : Peter Makholm

Dato : 17-06-05 18:21

Ehmm, det skulle gerne være to linjer?

> den siger bare:
> sudo: make: comand not found :(

Så problemet er ikke skriveadgang, men at du ikke har make-programmet.

Du skal have noget Developer-tool installleret. Jeg er ikke klar over
hvor lidt du kan nøjes med, men måske BSDSDK-pakken er nok. Ellers
burde det hele ligge i Xcode.

> [...]
> mappe ("zope" enten i roden af maskinen eller i mit Home) skal jeg så
> lave mappen først eller er det meningen den selv bliver lavet når man

Det bliver gjort når du kører 'make install'.

> 2) kan hele indholdet af den udpakkede mappe Zope-2.8.0-final.tar.gz
> blot ligge hvor som helst eller skal den ligges ned i min ovennævte
> mappe "zope" ?

Den kan ligge hvor som helst.

> 3. Hvor skal jeg "stå" når jeg køre make install ?
> (syntes ikke det virker ligemeget om jeg står i den nye tomme mappe
> "zope" el. i den downloadede "Zope-2.8.0-final"

Alle tre kommandoer skal køres fra det downloadede Zope-2.8.0-final
katalog.

--
Peter Makholm | Perhaps that late-night surfing is not such a
peter@makholm.net | waste of time after all: it is just the web