Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Eksempel på model kontrakt?
Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 15-06-05 10:10

Findes der nogle standard model kontrakter, som sikrer både model og
fotograf mht. rettigheder osv. som man kan downloade eller hvor finder jeg
sådan en?

På forhånd tak.

--
MVH Thomas
http://www.pudekamp.dk - live webcam

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 15-06-05 11:42

hvor finder jeg

http://www.modeltypes.dk/?m=fotografservice

--
Med venlig hilsen/Best regards

René Ernst Nielsen
www.fotographi.dk

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 15-06-05 12:11

"René Ernst Nielsen" <kontakt@fotographi.dk> skrev i en meddelelse
> hvor finder jeg
>
> http://www.modeltypes.dk/?m=fotografservice

Takker.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 15-06-05 13:50

René Ernst Nielsen wrote:
> hvor finder jeg

> http://www.modeltypes.dk/?m=fotografservice

Det er bare smadder ærgeligt, at den aftale ikke er juridisk gyldig,
det er nemlig ikke lovligt at binde en model i en aftale der gælder
til tid og evighed, og det forhold at kontrakten ikke har en
rimmelig tidsbegrænsning, gør at den er ugyldig...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Simon Nielsen

Dato : 15-06-05 22:25

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message

> [...]
> til tid og evighed, og det forhold at kontrakten ikke har en
> rimmelig tidsbegrænsning, gør at den er ugyldig...

Kan du begrunde det, hvor i loven står det? Jeg spørger kun af ren
interesse, jeg har nemlig hørt om lignende inden for kunstformer, et eller
andet med 60 år efter kunstnerens død bla bla osv. Det eneste der ikke
gælder der er vist nok malerier fordi de ikke lige kan kopieres på en
computer eller i en kopimaskine eller sådan noget.

Jeg mener nemlig også at have hørt at man skal have en tidsgrænse. Det kunne
jo så skrives på nede i punktet Andet.

Mvh
Simon

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 15-06-05 22:52

Simon Nielsen wrote:

> Kan du begrunde det, hvor i loven står det?

Du kan bl.a. læse lidt på Aftaleloven § 31 - § 36, der er flere
domme som har fastlagt, at modelkontrakter helt præcist skal oplyse
formålet med anvendelsen af billederne, og en i relation til aftalen
rimmelig afgrænset tidsperiode.

Det er lidt de samme principper der gør, at forsikringsselskaber og
teleselskaber ikke kan bindes os forbrugere til mere end h.h.v. et
og et halv år...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen