/ Forside / Interesser / Andre interesser / Religion / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Religion
#NavnPoint
mblm 1770
summer 1170
ans 1142
JanneP 1010
e.p. 880
Rellom 850
Teil 728
refi 645
o.v.n. 630
10  molokyle 587
Messias kommer, når vi ikke længere
Fra : Cyril Malka


Dato : 15-06-05 09:01

Det er åbenbart ikke kun "malkaerne", som er betænkelige ved fristne
fundamentalister måde at forsøge at udryde jøderne på...

(fra: http://www.religion.dk/nyheder/artikel:aid=255240)

===

ZIONISME: Jeg finder det afskyeligt, at kristne fundamentalister - især
i USA - indsamler millioner af dollars, som bliver anvendt på at få
jøder til at slå sig ned i Israel og især i bosættelserne, skriver
jødiske Lene Andersen

Spørgsmål:
Hvad menes der inden for jødedommen med begreberne messiansk tid og
messiansk forløsning? Er der en sammenhæng mellem begreberne og den
religiøse zionisme?

Med venlig hilsen

Julie Møller

Svar:

Kære Julie

Der har eksisteret forskellige jødiske forestillinger om Messias gennem
tiderne. Til nogle tider har man opfattet Messias som en person, til
andre tider har man set på Messias som en tidsalder, en ny tidsånd eller
en ny verdensorden. Det har svinget lidt frem og tilbage mellem
opfattelserne, alt efter hvordan jødernes situation har været. Når
jøderne har levet under stor usikkerhed, har man haft en tendens til at
drømme om en stærk person, som skulle komme og "rydde op i sagerne" -
dvs. bekæmpe forfølgerne og føre det jødiske folk hjem til Israel. I
bedre tider har tendensen gået mod forventningen om den messianske tid.
Men der har også været andre fortolkninger. Den store jødiske
middelalderfilosof Maimonides beskrev ganske enkelt Messias som jødisk
autonomi i eget land. Altså meget pragmatisk i virkeligheden.
Grundtanken i den jødiske messiasforventning er dog, at verden endnu
ikke er frelst, men at menneskets handlinger både kan forhale og fremme
den tid, hvor det vil ske.

I den nutidige jødedom forstås Messias som en tidsånd eller en ny
verdensorden. Og den behøver ikke være særlig overnaturlig. Den er ikke
engang nødvendigvis noget, som Gud har særligt meget med at gøre.
Formentlig er det noget, vi selv kommer til at skabe i fællesskab.
Begrebet skal læses eller forstås med en del poetisk frihed. Der er
heller ingen, der siger, at Messias skal komme som ved et trylleslag.
Måske tager det generationer eller ligefrem århundreder for Messias at
udfolde sig?

Jødisk religiøs zionisme har eksisteret siden Jerusalems ødelæggelse i
år 70. Drømmen om at vende hjem til Jerusalem og genopbygge templet har
genlydt i vores daglige bønner og ritualer lige siden, og én af
forestillingerne om Messias er, at Messias skal være den eller dét, der
bringer os tilbage til Jerusalem.

Den moderne jødiske zionisme har mange ansigter og udgør et vidt
spektrum, lige fra en religiøs zionisme, som opfatter Biblen som Guds
konkrete vejviser til en jødisk stat, hvor Moselovens lovgivning skal
være det eneste som gælder, og til en pragmatisk, verdslig erkendelse
af, at jøder ligesom andre folk har behov for et landområde, hvor man
kan være sig selv og selv bestemme sin samfundsindretning, uden større
skelen til Biblen overhovedet.

I visse dele af den kristne tradition er man overbevist om, at den dag
alle verdens jøder atter er samlet i Jerusalem/Israel, så vil Jesus
komme tilbage og frelse de retfærdige og indstifte sit tusindårsrige.
Jeg ved ikke, hvor denne overbevisning stammer fra, og den er meget
forskellig fra den jødiske Messiasforventning – blandt andet figurerer
Jesus slet ikke i jødedommen. Men den betyder, at kristne
fundamentalister især i USA indsamler millioner af dollars, som bliver
anvendt på at få jøder til at slå sig ned i Israel og især i
bosættelserne. Personligt finder jeg politikken afskyelig, fordi den
udelukkende bidrager til yderligere spændinger i Mellemøsten, og fordi
vi som jøder bliver brugt som værktøj i hænderne på nogle religiøse
fundamentalister, der alligevel allerhelst så os omvendt til
kristendommen. De jøder, som siger ”ja tak” til tilbuddet, er typisk
lige så store bibelfundamentalister som de kristne, de får pengene fra,
eller virkelig fattige jøder fra Østeuropa og Rusland, hvor tilbuddet om
en moderne lejlighed på en solbeskinnet bakketop i Israel/Palæstina
næsten lyder messiansk i sig selv.

For min egen del er jeg overbevist om, at den dag vi alle sammen tænker
mere på vores medmennesker end på os selv, så kommer Messias ganske af
sig selv. Eller som en anden jødisk tradition siger: Messias kommer, den
dag vi ikke længere har brug for ham.

Lene Andersen
Jødisk forfatter og foredragsholder

--
Venligst,

Cyril Malka

Personally, I don't believe in atheists.

 
 
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408522
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste