Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Konica Minolta DiMAGE Z3 eller hva'?
Fra : Flemming Nielsen

Dato : 14-06-05 22:33

Lad mig først sige at jeg er absolut begynder udi kameraer...

Jeg har for nogle dage siden købt et Casio EXILIM EX Z50 og jeg må sige at
jeg er yderst skuffet over billedkvaliteten. I går lånte jeg et
Konica/Minolta DiMAGE Z1 af en kammerat og her er billedkvaliteten i mine
øjne betydelig bedre, undtagen i modlys, og det vel og mærke til en pris
800,- under Casioen. Mit oprindelige krav til et kamera var at det skulle
være lille og have dockingstation. Dette krav er jeg dog gået væk fra hvis
kvaliteten bliver så dårlig.

Mit spørgsmål til jer "fotonørder" er, om det er et godt valg at købe
Minolta DiMAGE Z3 som jo er en forbedret udgave af Z1, eller jeg skal over i
en helt anden boldgade. Når jeg går igennem denne NG, er det jo ikke
ligefrem navnet Minolta man støder mest på. Jeg har en smertetærskel på
omkring 2500,- og har selv en 1GB Kingston Elite Pro SD kort. Da jeg selv er
"computernørd" gør det ikke noget at kameraet er avanceret.

--
Med Venlig Hilsen

Flemming Nielsen

Fra : Claes Andersen

Dato : 15-06-05 06:44

> [...]
er
> "computernørd" gør det ikke noget at kameraet er avanceret.

Jeg er ikke fotonørd, men ville gå i en stor bue udenom netop dette camera
fra Konica Minolta. Anmeldelserne på www.dpreview.com er langt fra
tilfredsstillende. Og jo, jeg har skam selv seriøst overvejet netop Z3 som
et lommekamera da det var på tilbud i mit nabolag her i Bukarest for 150
Euro.

Vh

Claes

Fra : Jacob K.

Dato : 15-06-05 08:20

Hej der.

> [...]
> et lommekamera da det var på tilbud i mit nabolag her i Bukarest for 150

Jeg har haft et KonicaMinolta Z1, og dét kan jeg kun anbefale.
-God skarphed, god til makro, god zoom.
Der er dog et par minusser:
For det første den "plastic-feel" der umiskendeligt er over det. Men det har
ingen betydning for billederne, så dybest set er det jo ligegyldigt.
For det andet skal man være i stand til at bruge de manuelle indstillinger
før billederne bliver gode.
På auto laver den dårlig lysmåling og bruger for høj ISO.
For det tredje er der givet køb på vidvinkel til fordel for zoom.

Men absolut et godt kamera til pengene.
Vh. Jacob K.

Fra : Hans Peter Larsson

Dato : 15-06-05 17:28

Hej Flemming

On Tue, 14 Jun 2005 23:33:04 +0200, "Flemming Nielsen" <nn@nn.nn>
wrote:

> [...]
>omkring 2500,- og har selv en 1GB Kingston Elite Pro SD kort. Da jeg selv er
>"computernørd" gør det ikke noget at kameraet er avanceret.

Jag er siden jul den meget lykkelige ejer af en Minolta Dimage Z3.

Jag har fotograferat i masser af år, vel omkring 45 stykker
efterhånden, de seneste 15 år med en Minolta systemkamera som jeg er
meget tilfreds med, derfor blev det en Minolta digitalkamera.

Jag eftersögte noget med samme indstillingsmuligheder som på min Dynax
800si, i hvertilfälde så när det gik for en rimelig sum.

Samtidig ville jeg ha en ordentlig tele da jeg er lidt interesseret i
ornitologi, og fugle kräver en ordentlig tele.

I de svenske fotoblade har Minolta Dimage Z3 fået väldigt fine
anmäldelser.

Man skal ju sammanligne med nogenlunde samme tybe af kamera, og der
hävder den sig fint.

Nu har det nylig kommet en ny model som heder Z5 så muligvis kan du
hitte en Z3 til et väldigt favorabelt pris, det er jo en "gammel"
model.

Den väsentlige forskel er at Z3 har en oplösning på 4 megapixel medens
Z5 har en oplösning på 5 megapixel.

Du kan se nogle af mine billeder på www.tarlin.se, der findes både
lidt närbild og tele.

mvh Hans Peter Larsson

Visby Sverige

Fra : Flemming Nielsen

Dato : 16-06-05 02:15

Jeg siger tak for jeres indlæg. Angående anmelderserne på www.dpreview.com
kan jeg ikke finde Z3, men kun Z2 og Z5.

Om Z2 skriver de: the best price/performance ratios on the market today,
and does so in a rewarding, easy to use and highly capable package.
Excellent. Recommended.

Om Z5 skriver de: It's not perfect..... but the DiMAGE Z5 certainly has
plenty to recommend it.

Det vil jeg da ikke kalde for en langt fra tilfredsstillende anmeldelse.
Mht. "plastic-feel", var det først da jeg havde læst nogle anmelder der
påpegede det, at jeg selv lagde mærke til det. Men jeg er jo heller ikke
vant til at have et kamera i hånden.

Jeg har taget valget og køber et Minolta DiMAGE. Jeg har dog lige et
tillægsspørgsmål: Vil jeg få noget ud af at give 700,- mere til et Z5 og få
1 Megapixel mere. Jeg skal ikke printe ud i A3?

--
Med Venlig Hilsen

Flemming Nielsen

Fra : Hans Peter Larsson

Dato : 16-06-05 09:03

Hej Flemming

On Thu, 16 Jun 2005 03:14:42 +0200, "Flemming Nielsen" <nn@nn.nn>
wrote:

> [...]
>Mht. "plastic-feel", var det først da jeg havde læst nogle anmelder der
>påpegede det, at jeg selv lagde mærke til det. Men jeg er jo heller ikke

Jeg har nu heller ikke väret besväret af den s..k. plastik fölelse.
Naturligvis föles den ikke som min Dynax 800si, men den koster heller
ikke det samme, og sammenlignet med andra lignende kameraer skilder
den sig ikke fra mängden på det område.

>Jeg har taget valget og køber et Minolta DiMAGE. Jeg har dog lige et
>tillægsspørgsmål: Vil jeg få noget ud af at give 700,- mere til et Z5 og få
>1 Megapixel mere. Jeg skal ikke printe ud i A3?

Det er tvivlsomt du vinder noget ved at ofre de extra 700,- Jeg har
prövet at skrive ut i A3 fra min Z3 og det går aldeles udmärket.

Igen efter de svenske blade har Z5 fået lidt mindre ros end Z3. Den
störste fordel er nok at Z5 har en större display på bagsiden, men det
kan man klare sig uden, jeg använder i alletilfälde den normale söger.

mvh Hans Peter Larsson
Visby Sverige

Fra : Jakob

Dato : 16-06-05 09:39

In article <cf6cf$42b0d270$3e3d90fb$15254@news.arrownet.dk>, nn@nn.nn
says...

> Jeg har taget valget og køber et Minolta DiMAGE. Jeg har dog lige et
> tillægsspørgsmål: Vil jeg få noget ud af at give 700,- mere til et Z5 og få
> 1 Megapixel mere. Jeg skal ikke printe ud i A3?

Jeg hader selv lidt når nogen foreslår noget der er dyrere end ens
budget men jeg gør det sgu alligevel ;0).

Når det er den type kameraer der er tale om synes jeg lige du skal kaste
et kig på panasonic z5. Den har generelt fået killer anmeldelser of
minder rent fysisk om minolta kameraerne. Den er lidt dyrere men det kan
være givet rigtigt godt ud i det lange løb.

--
Venlig hilsen

Jakob