css-positionering i Mozilla
Fra : Rasmus Kjær

Dato : 14-06-05 21:06

2 spørgsmål:
1) Siden www.rusty.1go.dk/website12/ ser fin nok ud i IE, men
bliver vist venstrestillet i Mozilla i stedet for centreret,
hvilket også gør at nogle af grafikelementerne bliver placeret
forkert (De er placeret relativt).

HTML og CSS validerer.

Har nogen et bud på hvordan jag får gjort noget ved problemet,
eller kan I evt. pege mig i den rigtige retning?

2) Jeg vil gerne have overskriften flyttet ned, så den står i
bunden af boksen. Skal jeg gøre det ved at give den en stor
padding i toppen, eller kan det gøres smartere.
Jeg har prøvet med vertical-align, men kunne ikke få det til at
virke.

På forhånd tak. Rasmus

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-06-05 22:26

Rasmus Kjær skrev:

> 1) Siden www.rusty.1go.dk/website12/ ser fin nok ud i IE, men
> bliver vist venstrestillet i Mozilla i stedet for centreret,

Det er ikke så mærkeligt. Du centrerer kun med den forkerte IE-
metode - text-align: center. Du skal bruge margin: auto på de
elementer der skal centreres

Tilføj evt. bare følgende nederst i din css:

body * { margin: auto; }

> 2) Jeg vil gerne have overskriften flyttet ned, så den står i
> bunden af boksen. Skal jeg gøre det ved at give den en stor
> padding i toppen,

Ja (husk at trække fra i højden).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Rasmus Kjær

Dato : 15-06-05 11:44

> Det er ikke så mærkeligt. Du centrerer kun med den forkerte IE-
> metode - text-align: center. Du skal bruge margin: auto på de
> elementer der skal centreres

Så lærte jeg det! Mange tak!

> Tilføj evt. bare følgende nederst i din css:
>
> body * { margin: auto; }

Det virker det skidt - men jeg vil gerne have linien
forklaret. Jeg har aldrig set stjernen brugt i css før.

Fra : Rasmus Kjær

Dato : 15-06-05 11:51

> Det virker det skidt

...men placeringen af grafikken er forskellig i Mozilla og IE, så
det ser underligt ud. Er der en anden måde at positionere på, så jeg
ikke render ind i dette problem:

www.rusty.1go.dk/website12/ (Ikke i IE)

Har ikke testet i Opera eller Netscape.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 15-06-05 12:54

Rasmus Kjær skrev:

> Det virker det skidt - men jeg vil gerne have linien
> forklaret.

Stjernen betyder et vilkårligt element (altså et jokertegn som i
DOS/Windows mm.)

"body *" betyder så et (vilkårligt) element der ligger inde i body.

Eksempel:

<ul>
   <li>Det samme gælder denne liste</li>
   <li>- der må altså godt være mellemliggende elementer</li>
</ul>

Hvis du ikke vil have margenindstillingerne ind på underelementer i alle
niveauer, vil jeg foreslå dig at specificere margin auto direkte på de
elementer du vil centrere - eller endnu bedre, bruge en div til at samle
de elementer du vil centrere, og så putte margin auto på den.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Rasmus Kjær

Dato : 16-06-05 08:55

> [...]
> elementer du vil centrere - eller endnu bedre, bruge en div til at samle
> de elementer du vil centrere, og så putte margin auto på den.

Mange tak! Så blev jeg så meget klogere.

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 15-06-05 17:33

Rasmus Kjær skrev:

> [...]
> padding i toppen, eller kan det gøres smartere.
> Jeg har prøvet med vertical-align, men kunne ikke få det til at

Der er lidt med best practices her. Som Jens ganske rigtigt skriver så
er det {margin:auto;} der giver udslaget, men det er ikke lige meget
hvor det står henne.
Som du har lavet det på din side pt, så er det dine divs der skal have
en margin:auto.
Rigtigt mange mennesker laver en "wrapper" div uden om deres design som
de så giver en fast bredde sætter position:relative på den og giver den
en margin:auto. Dette medfører at du ikke behøver skrive det for hver
enkelt div (eller som jens gav dig en * - altså ALLE elementer efter
body) det sparer altså et par tastaturtryk, og alt efter hvor pernitten
man er, så er det også ok semantisk. På den måde har du også en let
måde at styre hele din side hvis du vælger venstre/højrecentreret eller
med %vis margin eller fast margin. uden at skulle gøre det ved alle
dine divs.

Claus

Fra : Rasmus Kjær

Dato : 16-06-05 08:58

> Der er lidt med best practices her.

Det er jo præcis det, jeg prøver at få fat i. Man kan jo lige så godt
lære at gøre tingene ordenligt fra starten

Tak for den uddybende forklaring!