printsheet
Fra : Thomas gade

Dato : 14-06-05 19:37

I mit printsheet ombrydes teksten ikke ved sideskift.
Jeg har fjernet height angivelser, og kode og css er valid.

Er der andet man skal gøre for at sikre tekstombrydning?

Mvh
Thomas

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-06-05 22:27

Thomas gade skrev:

> I mit printsheet ombrydes teksten ikke ved sideskift.

Hvad mener du? Har du et link til din side - så er det lettere at
se problemet.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Thomas gade

Dato : 14-06-05 22:37

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

>Hvad mener du? Har du et link til din side - så er det lettere at
>se problemet.

Jeg mener for hvert ark der udskrives skal teksten ombrydes når arket
slutter så den bliver flyttet ned på næste ark og ikke overskrider margin.

Jeg har desværre ikke et link til siden, men har også løst problemet ved
at ændre på opbygningen af mine divs.
Jeg er dog stadig interesseret i at høre, hvis der er et par gode
grundregler når man arbjeder med layout til print ( har læst artiklen på
html.faq ).

Mvh Thomas

Fra : Per Rasmussen

Dato : 14-06-05 22:41

Thomas gade wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> Jeg er dog stadig interesseret i at høre, hvis der er et par gode
> grundregler når man arbjeder med layout til print ( har læst artiklen på

Jeg blev på et tidspunkt henvist til disse sider:
http://blooberry.com/indexdot/css/properties/print/pbafter.htm
http://blooberry.com/indexdot/css/properties/print/pbbefore.htm

Men jeg fik det ikke til at virke, så hvis du kan få det til at virke, vil
jeg godt se en side hvor du har smidt det ind.

PerR

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Thomas gade

Dato : 15-06-05 19:36

Per Rasmussen wrote:

> [...]
>
>Men jeg fik det ikke til at virke, så hvis du kan få det til at virke, vil
>jeg godt se en side hvor du har smidt det ind.

Jeg prøvede - style="page-break-before:always" - på den div der blev
brudt (den indholder et billede som IE skjulte i forbindelse med
tekstombrydningen ) og det virker efter hensigten i IE 6 men ødelægger
tilgengæld printlayoutet i FF. Men det kan jo lægges i et IE specifik
printsheet så er halvdelen af problemet løst.

Mvh Thomas

Fra : Allan Vebel

Dato : 15-06-05 01:18

Thomas gade <dazzle@frac.invalid> skrev:

> Jeg har desværre ikke et link til siden

Læg det ud på en testserver, ellers er det svært at hjælpe dig.

> Jeg er dog stadig interesseret i at høre, hvis der er et par gode
> grundregler når man arbjeder med layout til print ( har læst artiklen
> på html.faq ).

Ved layout i bredden er det nemt nok, men vil du styre sideskift er
det en anden sag - det er meget forskelligt fra system til system.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Thomas gade

Dato : 15-06-05 19:37

Allan Vebel wrote:

>Læg det ud på en testserver, ellers er det svært at hjælpe dig.

>Ved layout i bredden er det nemt nok, men vil du styre sideskift er
>det en anden sag - det er meget forskelligt fra system til system.

Tak til alle for svar

Mvh thomas

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-06-05 22:53

Thomas gade skrev:

> Jeg mener for hvert ark der udskrives skal teksten ombrydes
> når arket slutter så den bliver flyttet ned på næste ark og
> ikke overskrider margin.

Hvordan er din side opbygget? Div/tabeller?
Positionering/float/fladt?

> Jeg er dog stadig interesseret i at høre, hvis der er et par
> gode grundregler når man arbjeder med layout til print ( har
> læst artiklen på html.faq ).

Sørg for at siden ikke er bredere end at den kan printes på et
normalt papir i højformat. Problemet med overskæring af
tekst/billeder ved sideskift kan være svært helt at slippe ud af.
Der er nogle muligheder for at specificere sidestørrelse og
sideskift i print-css, men browserunderstøttelsen er så vidt jeg
ved helt fraværende. Vil man have helt styr på en printet udgave,
må man lave en PDF-version af siden.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Thomas gade

Dato : 15-06-05 19:19

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

>Hvordan er din side opbygget? Div/tabeller?
>Positionering/float/fladt?

Siden er bygget op med floats der er placeret i en wrapper der er
positioneret absolut.
Printarket ville ikke tekstombryder før wrapperen fik en "float" istedt
for "absolut". Hvorfor det skal være såden ser jeg nu ikke lige logikken
i. Strengt taget burde teksten vel bare ombrydes når den når bunden af
arket.

Mvh Thomas