Andet multimedie
bentjuul 3670
Crop 10x15 eller 18x27
Fra : Henrik Høy

Dato : 14-06-05 17:27

Hej.

Jeg har et dslr som tager billeder i 4:3 format.

Hvis jeg skal lave en crop af billedet i Adobe Photoshop Elements 3.0,
kan jeg vælge forskellige muligheder.

Jeg kan f.eks. vælge en forud defineret 4x6 inches crop, som giver et
billede i 544 dpi eller jeg kan vælge at specificere en crop på f.eks.
18,42x27,64 cm i 299 dpi, begge dele giver et billede i 3:2 format.

Mit spørgsmål er nu, hvis jeg har lavet det samme udsnit af billedet på
den ene eller anden måde, vil en fremkaldelse i f.eks 10x15, 13x18 eller
20x30 cm give samme resultat kvalitets mæssigt, om jeg har lavet den ene
eller anden crop?

Og ligeledes vil det have nogen betydning om jeg har valgt den ene eller
anden type crop, når jeg vil se billedet på skærmen?

På forhånd tak.

--
-

Henrik Høy

-
Fjern filter hvis du svarer pr mail

Fra : emj

Dato : 14-06-05 21:47

Henrik Høy skrev:

>Jeg kan f.eks. vælge en forud defineret 4x6 inches crop, som giver et
>billede i 544 dpi

Næh, det giver da et billede på 1200x1800 pixels og 300 DPI
og 10x15 cm

>eller jeg kan vælge at specificere en crop på f.eks.
>18,42x27,64 cm i 299 dpi, begge dele giver et billede i 3:2 format.

18,42x17,64 cm svarer til 3264x2175 pixels og udskriftskvalitet på
300 DPI

Du kan af begge beskæringer får lavet billeder i 10x15 cm, hvor
kvaliteten af 3264x2175 pixels vil være bedst.

Jo flere pixels des bedre udskriftskvalitet.

> [...]
>den ene eller anden måde, vil en fremkaldelse i f.eks 10x15, 13x18 eller
>20x30 cm give samme resultat kvalitets mæssigt, om jeg har lavet den ene

Det er kun 10x15 og 20x30, du kan få med en beskæring på 2:3

Vælger da at bestille en udskrift på 20x30 cm, skal du sende så mange
pixels, som du har mulighed for og det vil så være 3264x2175 pixels,
som kan udskrives med en kvalitet på 300 DPI
Sender du den crop på 1200x1800 pixels til et billede på 20x30 cm vil
udskriftskvaliteten kun blive på 150DPI

13x18 cm passer ikke til en crop i 2:3
Du skal bruge 1535x2126 pixels for at opnå en udskrift på 13x18 cm i
300 DPI

>Og ligeledes vil det have nogen betydning om jeg har valgt den ene eller
>anden type crop, når jeg vil se billedet på skærmen?

Der er ikke nogen ide i at croppe i 2:3 til skærmvisning.
Til skærmvisning passer 3:4 bedst

DPI er uden betydning til skærmvisning

Hilsen emj

Fra : Henrik Høy

Dato : 14-06-05 22:29

In article <9hgua19sum9gqj9r07g5k28ogcg1cd9qvs@4ax.com>,
emjnospam@stofanet.dk says...

> Næh, det giver da et billede på 1200x1800 pixels og 300 DPI
> og 10x15 cm

Hvis jeg vælger en forud defineret 4x6 inches crop, og med musen laver
så stort et udsnit så muligt, og gemmer udsnittet og dernæst kigger på
egenskaberne for det gemte udsnit, får jeg at vide at det er på
3264x2175 pixel, med en dpi på 544.

Og vælger jeg så i programmet at jeg vil se billedet i det som
programmet kalder print size, så er billedet mindre på skærmen end det
som jeg alternativ kan lave i 18,42x17,64 cm.

[cut]
> Der er ikke nogen ide i at croppe i 2:3 til skærmvisning.
> Til skærmvisning passer 3:4 bedst

Det er jeg nok klar over, men da jeg kun har planer om at have et
eksemplar af billedet liggende, og derfor sansynligvis vil beskærer det
til 3:2, finder jeg det interesant om der er forskel på hvor godt det
vil fremtræde på skærmen om jeg laver den ene eller den anden form for
crop.

> DPI er uden betydning til skærmvisning

Ok.

Takker for responsen.

--
-

Henrik Høy

-
Fjern filter hvis du svarer pr mail

Fra : emj

Dato : 14-06-05 23:12

Henrik Høy skrev:

> [...]
>så stort et udsnit så muligt, og gemmer udsnittet og dernæst kigger på
>egenskaberne for det gemte udsnit, får jeg at vide at det er på

Ja, det er klart. Jeg forstod dit "foruddefineret" som om du valgte
den indbyggede cropsfunktion på 4x6inch, for den har en fast
resoulotion på 300 DPI og så bliver billedet altid 1800x1200.

> [...]
>til 3:2, finder jeg det interesant om der er forskel på hvor godt det
>vil fremtræde på skærmen om jeg laver den ene eller den anden form for

Hvis du af mystiske årsager kun vil have et billede gemt, så skal du
selvfølgelig gemme originalen i ubeskåret udgave.

2:3 passer jo ikke til din skærmopløsning, som sikkert er 1024x768
eller 1600x1200 eller andet i forholdet 3:4

Hilsen emj

Fra : Henrik Høy

Dato : 14-06-05 23:20

In article <6tkua196glbrqn3705mutr79lrjvsijbqr@4ax.com>,
emjnospam@stofanet.dk says...

> Ja, det er klart. Jeg forstod dit "foruddefineret" som om du valgte
> den indbyggede cropsfunktion på 4x6inch, for den har en fast
> resoulotion på 300 DPI og så bliver billedet altid 1800x1200.

Det er også den jeg taler om, hvis jeg vælger den og trækker udsnittet
så stort jeg kan og gemmer dette som jpeg, så siger egenskaberne for
billedet at det er på 3264x2175 pixel, med en dpi på 544.

Men er som sagt mindre end den anden type crop på skærmen når jeg vælger
print size.

--
-

Henrik Høy

-
Fjern filter hvis du svarer pr mail

Fra : emj

Dato : 15-06-05 05:22

Henrik Høy skrev:

>Det er også den jeg taler om, hvis jeg vælger den og trækker udsnittet
>så stort jeg kan og gemmer dette som jpeg, så siger egenskaberne for
>billedet at det er på 3264x2175 pixel, med en dpi på 544.

Det kan ikke passe, at egenskaber for filen viser noget andet end du
har gemt.
Gemmer du det, du har croppet i PS, så viser egenskaber 1200x1800 og
300 DPI

>Men er som sagt mindre end den anden type crop på skærmen når jeg vælger
>print size.

Det er meget mystisk.
Hvilken version af PS gemmer du filen fra og hvordan gemmer du filen?

Hilsen emj

Fra : Henrik Høy

Dato : 15-06-05 06:07

In article <l0bva1do58ch6m7rbbs4tkashgvoafnhk8@4ax.com>,
emjnospam@stofanet.dk says...

> Det kan ikke passe, at egenskaber for filen viser noget andet end du
> har gemt.
> Gemmer du det, du har croppet i PS, så viser egenskaber 1200x1800 og
> 300 DPI

Det gør det altså

Og filerne fylder også lige meget.

Og gemmer jeg filen uden crop, altså i 4:3, så er den i 3264x2448 og 240
dpi.

Eller i 4x3 inches, så laver den en fil som hedder 3264x2448 og 815 dpi.

> Det er meget mystisk.
> Hvilken version af PS gemmer du filen fra og hvordan gemmer du filen?

PSE 3.0

--
-

Henrik Høy

-
Fjern filter hvis du svarer pr mail

Fra : emj

Dato : 15-06-05 06:49

Henrik Høy skrev:

>Det gør det altså
>
>Og filerne fylder også lige meget.

Nej, nu holder vi. Filerne fylder lige meget, fordi du kun ændrer DPI
Du får ikke croppet dine filer, for så ville filstørrelsen ikke være
ens på tre forskellige crops.

>Og gemmer jeg filen uden crop, altså i 4:3, så er den i 3264x2448 og 240
>dpi.
>
>Eller i 4x3 inches, så laver den en fil som hedder 3264x2448 og 815 dpi.

Du får ikke croppet dine filer, før du gemmer dem. Hvis filerne var
blevet croppet, ville filerne ikke fylde det samme i kb.

Hilsen emj

Fra : Henrik Høy

Dato : 15-06-05 19:04

In article <vufva19fpf02hn6e9bde0lpld4bc1hk956@4ax.com>,
emjnospam@stofanet.dk says...

> Nej, nu holder vi. Filerne fylder lige meget, fordi du kun ændrer DPI
> Du får ikke croppet dine filer, for så ville filstørrelsen ikke være
> ens på tre forskellige crops.

Godt så vil jeg beskrive hvad jeg gør i PSE 3.0, og så kunne jeg godt
tænke mig at vide om det er et crop jeg laver eller ej.

Metode 1:
Jeg vælger crop værktøjet, i højde og bredde felterne taster jeg
henholdsvis 4 inches og 6 inches, udfylder ikke dpi feltet.

Herefter trækker jeg en ramme fra øverste venstre hjørne og så langt ned
ned mod nederste højre hjørne som jeg kan. (af gode grunde kan jeg ikke
komme helt derned pga. 3:2 forholdet). Dette giver en fil på 3264x2176
med en dpi på 544, som bliver gemt som en jpeg-fil.

Metode 2:
Jeg vælger crop værktøjet, i højde og bredde felterne taster jeg
henholdsvis 18,42 cm og 27,64 cm, udfylder ikke dpi feltet.

Herefter trækker jeg en ramme fra øverste venstre hjørne og så langt ned
ned mod nederste højre hjørne som jeg kan. (af gode grunde kan jeg ikke
komme helt derned pga. 3:2 forholdet). Dette giver en fil på 3264x2176
med en dpi på 299, som bliver gemt som en jpeg-fil.

Det er ikke for at være påstålig eller noget jeg rapportere kun hvad som
står på skærmen.

--
-

Henrik Høy

-
Fjern filter hvis du svarer pr mail

Fra : emj

Dato : 15-06-05 22:17

Henrik Høy skrev:

>Godt så vil jeg beskrive hvad jeg gør i PSE 3.0, og så kunne jeg godt
>tænke mig at vide om det er et crop jeg laver eller ej.

Jo, du laver en crop.
Jeg sidder med Photoshop, som altid bruger 300 PPI i de
"foruddefinerede cropsvalg"
eks.
crop 4inchx6inxh 300 PPI
crop 5 inchx3inch 300 PPI
osv

Det gør Photoshop Element ikke
her hedder cropvalget under "preset option"
Crop tool 6 inx4in

Det gør jo en gevaldig forskel, at PPI ikke er foruddefineret og at du
vælger at lade være med at indskrive resoulotionen.

Undskyld at jeg overså forskellen i PS Elements og PS

Hilsen emj

Fra : Henrik Høy

Dato : 16-06-05 06:15

In article <vr51b1dgl9rludpibudann3un2rl59sdjm@4ax.com>,
emjnospam@stofanet.dk says...

> [...]
> vælger at lade være med at indskrive resoulotionen.
>
> Undskyld at jeg overså forskellen i PS Elements og PS

Det er i helt fint

Vil du mene at det gør en forskel om jeg bruger det ene crop eller det
andet crop, hvis man f.eks. skal en fremkaldelse i henholdsvis 10x15
eller 20x30?

--
-

Henrik Høy

-
Fjern filter hvis du svarer pr mail

Fra : emj

Dato : 16-06-05 07:15

Henrik Høy skrev:

>Vil du mene at det gør en forskel om jeg bruger det ene crop eller det
>andet crop, hvis man f.eks. skal en fremkaldelse i henholdsvis 10x15
>eller 20x30?

Kun pixelantallet 3:2 er interessant.
Hovedregel er at flest pixels giver bedste udskriftskvalitet, da det
giver flest dots pr inch (DPI)

1800 pixels x 1200 pixels (300 PPI) ud til 10x15 cm fremkaldelser er
det rigeligt. (300 DPI)

1800 pixels x 1200 pixels (150 PPI) til 20x30 cm fremkaldelser er
tilstrækkeligt (150 DPI) men alt derover er bedre, blot forholdet
mellem pixels stadig bliver 3:2

Da du har 8MP at skære i, skal du vælge den størst mulige beskæring og
det vil i dit tilvælde være op til 3264 pixels x 2175 pixels.

Jeg tror dog ikke, at du (uden lup) kan se kvalitetsforskel på et
10x15 cm papirbillede, om du beskærer med 3264 pixels x 2175 pixel
eller 1800 pixels x 1200 pixels, men du kan jo prøve begge dele.
Teoretisk er 3264 pixel x 2175 bedst.

Du kan til gengæld sagtens se kvalitetsforskel på et 20x30 cm
papirbillede, om du beskærer med 3264 pixels x 2175 pixel eller 1800
pixels x 1200 pixels, men du kan jo prøve begge dele.
Her vil du kunne se grovere korn i billedet ved brug af kun 1800x1200
pixels (150 DPI) Det er til gengæld ikke teoretisk

Hilsen emj

Fra : Henrik Høy

Dato : 16-06-05 16:29

In article <8542b1ljeh4hih5vv566v39uj4uvpn7ht9@4ax.com>,
emjnospam@stofanet.dk says...

> [...]
> Her vil du kunne se grovere korn i billedet ved brug af kun 1800x1200
> pixels (150 DPI) Det er til gengæld ikke teoretisk

Tak for forklaringen.

Det nu pudsigt som dpi ændre sig. Jeg valgte for eksperimentets skyld at
lave en crop i 3264x2176 pixel, og dette gav en dpi på 240, som i øvrigt
er den samme dpi som når jeg ikke laver nogen crop overhovedet.

Så hvis jeg forstår Dig korrekt, så skal jeg bare vælge at beskærer i
3264x2176 pixels, og ikke umiddelbart bekymre mig om andet.

--
-

Henrik Høy

-
Fjern filter hvis du svarer pr mail

Fra : emj

Dato : 16-06-05 17:01

Henrik Høy skrev:

>Det nu pudsigt som dpi ændre sig. Jeg valgte for eksperimentets skyld at
>lave en crop i 3264x2176 pixel, og dette gav en dpi på 240, som i øvrigt
>er den samme dpi som når jeg ikke laver nogen crop overhovedet.

Det er uden betydning, hvad den DPI står på. Det er helt
tilstrækkeligt at interessere sig for pixels x pixels

>Så hvis jeg forstår Dig korrekt, så skal jeg bare vælge at beskærer i
>3264x2176 pixels, og ikke umiddelbart bekymre mig om andet.

Næh, men det ville da være lidt utilfredsstillende, hvis du kun bruger
fuld bredde på dine billeder. Det er jo netop fidusen ved at have 8
MP til rådighed og du får et større motiv ud af at klippe noget væk.
Prøv at skrive 2000 px i bredden og 1500 px i højden og crop så en
detalje ud af dit billede.

Hilsen emj