Hemmelige positioner
Fra : Allan Norsk

Dato : 14-06-05 17:27

Hej NG

I den meget lange tråd om kanonen S103 luftede Allan Hansen fænomenet
hemmeligholdelse af positioner. Man kan jo have forskellige meninger om
vragene er skrot der skal fjernes, eller om de bør bevares for eftertidens
dykkere.

Ofte hører man om nye vragfund som gøres i hjemlige farvande, men det er
meget sjældent at disse positioner bliver gjort offentligt tilgængelige.
Hvorfor ikke?

Min påstand er at det primært skyldes uautoriseret hævning af souvenirs fra
vragene. Hvis der ikke fandtes vragplyndrere er der vel ikke nogen grund til
at holde positionerne for sig selv, eller overser jeg et indlysende argument
her?

Dem der har gjort et stort benarbejde i at opsnuse nye positioner, enten ved
at hælde adskillige øl på lokale fiskere, eller ved minutiøs søgning i
arkiver og træk af dyrt elektronik i sindrige søgemønstre, er naturligt
tilbageholdende med at frigive positionen, indtil de selv har haft ordentlig
mulighed for at kortlægge vraget. Fuld respekt for det, der skal jo være en
belønning for alt arbejdet. Men herefter kunne det da være rart at vi andre
mere dovne dykkere fik adgang til positionen efter devisen nok se men ikke
røre.

Den sidste nye position i Øresund som blev frigivet her på NG var på
Kanonbåden ved Saltholm. Den var kendt i et stykke tid inden den blev
frigivet, og da kun efter at det blev kendt at de komercielle centre
(Aquasport) lavede ture dertil.

Ønsker finderne at have eneret på at hæve souvenirs fra vragene har de jo et
godt forspring til at søge eksklusiv tilladelse til souvenir optagelse. Hvad
siger du Allan Jensen - hvilke motiver har du for ikke at frigive
positionerne på de nyfundne vrag?

Mvh. Allan

Fra : Henrik Manley

Dato : 14-06-05 22:26

> [...]
> et godt forspring til at søge eksklusiv tilladelse til souvenir optagelse.
> Hvad siger du Allan Jensen - hvilke motiver har du for ikke at frigive

Den normale begrundelses på at man ikke giver nye positioner væk er at man
har brugt meget tid, mange kræfter og ikke mindst en masse penge for at
finde disse vrag. Positionerne bliver så givet til dem der hjælper med at
finde og identificere og i sidste ende bliver de brugt som bytte objekter
for andre positioner. Er positionen "givet fri" er den ikke mere "værd" i de
kredse.

Man kunne nok abonnere på Allans positioner ved man f.eks. var en 20-30
stykker der smed 100 kr (hver om mående) i hans dykker budget. Enten må man
yde, eller også må man betale andre for at yde.

--
Henrik Manley
email m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Søren Arnvig

Dato : 14-06-05 23:08

"Henrik Manley" <m@nley.dk> wrote in message

> [...]
> brugt som bytte objekter for andre positioner. Er positionen "givet
> fri" er den ikke mere "værd" i de kredse.

Ligesom i de glade hackerdage med 1200 baud modem. Nogen gange
stødte man på en computer som lå frisk , ubeskyttet og ukendt.
Så holdt man nummeret for sig selv, indtil man var færdig med
at udforske hvad der var og så kunne man evt. bytte med andre
fra inderkredsen. Efterhånden sivede numrene ud til den brede
offentlighed, indtil der var en nød, som postede dem på et BBS.
Så blev det totalt misbrugt og lukket i løbet af 5 dage.

> Man kunne nok abonnere på Allans positioner ved man f.eks. var en
> 20-30 stykker der smed 100 kr (hver om mående) i hans dykker budget.
> Enten må man yde, eller også må man betale andre for at yde.

Det bliver en ussel timeløn.
Hvis jeg havde brugt 100-200 timer på at eftersøge og lokalisere
et vrag, så tror jeg ikke jeg smed det ud til offentligheden for
2-3000 kr.
Jeg ville først ud med positionen, når jeg selv var færdig med det.
Ivrigt tror jeg slet ikke at den seriøse passionerede
vragsøger/dykker kunne finde på at sælge positioner.
Man ville hurtigt blive lukket ude af inderkredsen.

Jeg kunne heller ikke forestille mig at give penge for en
vragposition,
hvilket formål skulle det tjene ? Med ovenstående argument ,
kunne jeg kun forvente at købe et afgnavet ben.
Der må være mindst 8-10 andre, som også kender positionen
når den er salgsmoden og hvad forhindrer dem i at forære
positionen til naboen, samtidig med at jeg betaler for den.
10 dage efter er den hos et dykkercenter og jeg kan se arrangerede
ture til "mit" vrag på nettet.

Jeg vil 100 gange hellere inviteres på et nyt/ukendt vrag,
med løfte om ikke at afsløre positionen, amar og halshug.

Så konklusionen må være at en vragposition ikke er noget
værd i kroner og ører.

Søren Arnvig

Fra : Allan Jensen

Dato : 15-06-05 10:05

Jeg har flere motiver til ikke at offentliggøre positioner, men at jeg ikke
offentliggøre dem, betyder ikke at jeg ikke deler dem med andre. Jeg kender
dykkere overalt i landet (og i andre lande), som jeg jævnligt udveksler
positioner og viden om vragene med.

Jeg tror ikke jeg har nogen positioner, som andre ikke har - ja jeg er
faktisk helt sikker på det. Men i mange tilfælde ved jeg hvad der gemmer sig
på positionen, i modsætning til de fleste andre dykkere. Det ved jeg, fordi
jeg har brugt tid og penge på at finde ud af det.

At identificere et vrag kan i mange tilfælde tage flere år, ja i nogle
tilfælde lykkes det slet ikke, ikke engang selvom man kender navnet eller
nationaliteten via fund på stedet. Men alt dette arbejde er
tilfredsstillende i sig selv og jeg har ikke behov for - og føler mig ikke
forpligtet til, at gøre det offentligt.

Jeg gør det sammen med kompetente mennesker jeg holder af og som giver mig
en masse tilbage, enten i form af mere viden, eller ved at tage
udfordringerne op på havet, i fællesskab.

Efter at have lavet min hjemmeside for 5-6 år siden, har jeg oplevet meget
stor interesse. Både fra dykkere, fiskere og andre interesserede.

Jeg er blevet kontaktet af pårørende til omkomne, fra nogle af de skibe/vrag
jeg omtaler på min hjemmeside og af mennesker som lå inde med private
fotografier, som er helt uvurderlige for mig. Jeg har sendt dem personlige
ejendele eller andet fra vraget, som har glædet dem.

Jeg er blevet kontaktet af garnfiskere og lystfiskere, som alle ville
udveksle positioner. Det har jeg i flere tilfælde gjort og til begge parters
store glæde, jeg har fået vrag jeg ikke kendte og flere gange jomfruvrag. De
har så til gengæld, fået viden om hvilke fisk som var hvor - og hvornår.

Og så får jeg næsten dagligt email fra dykkere, som efter 1 års erfaring og
uden at eje en båd, spørger efter positionen på vrag som ligger 30 mil fra
land og på 50 meters dybde. Mange bliver også tøsesure, over at jeg ikke
lige kan sende en liste med 50 - 60 gode vrag, med tilhørende kommentarer,
fordi de er ved at arrangere en sommertur.

Jeg er selvfølgelig glad for den tillid man viser mig, men det er som om
internettet fratager folk deres dømmekraft. Her er alle ligemænd og alt er
offentligt, har man tre måneders erfaring, forventer man ligeså stor
respekt, som hvis man havde beskæftiget sig med det i 10 år. Jeg er ikke et
firma, eller en offentlig institution. Jeg er en privat mand, som via
internettet deler en del af min viden og mine oplevelser, med alle der gider
læse det.

m.v.h. Allan Jensen
www.vrag.dk

Fra : Ukendt

Dato : 15-06-05 10:26

"Allan Jensen" <alj@vrag.dk> skrev i en meddelelse

.. Jeg er en privat mand, som via
> internettet deler en del af min viden og mine oplevelser, med alle der
> gider
> læse det.

Hej Allan

Jeg er dybt imponeret af din hjemmeside, den er virkelige læseværdig, og det
er dejligt at du vil dele dine informationer med os på den måde.

Hilsen John

Som er dykker men som ikke er misundelig på "dine" vrag

Fra : Johnny Christensen

Dato : 15-06-05 10:40

Helt ærligt, så er der jo ikke nogen der har en _pligt_ til at offentliggøre
nogetsomhelst.
Man kan jo ligeså godt se lidt på virkeligheden. Når en position bliver
offentliggjort et-eller-andet sted hvor det er nemt at finde af enhver. Så
vil der komme en øget mængde dykkere. Blandt disse dykkere, er der desværre
nogle med meget lidt respekt for ikke at hærge stedet. Læg mærke til at jeg
skriver "hærge stedet" og ikke optage genstande. Disse to ting er ikke
nødvendigvis det samme, forskellen er at den ansvarlige souvenier jæger (
eller skrotnisse, kald det hvad du vil) optager ting, bruger oceaner af tid
på at polere det og generelt giver det den fornødne respekt. Hvor imod de
tåbelige hærværksmænd flår sager fra hinannen, roder rundt og ødelægger. Når
de så endelig finder noget, tager de det med til overfladen, med et
urealistisk ønske om at ville gøre noget ved det. Tilbage på land opdager
de, at det kræver arbejde og det gider de i virkeligheden ikke. Så ligger
det hen i en sørgelig tilstand og de har endnu engang bevist at de er
klaphatte.
At positioner i nogle tilfælde holdes tæt til kroppen, må nok mest skyldes
forkomsten af klaphatte.

At nogle folk går op i fund af genstande eller gerne vil tage foto's af
samme, får dem til at bruge uhyrlige mængder tid og penge på jagten efter
vrag. Uanset hvad, så kan man ikke realistisk forvente at enhver bare kan
møde op med hånden udstrakt og forvente at få resultaterne udleveret af
andre folks arbejde.

Jeg selv er mest til foto, men har meget stor fornøjelse i at se genstande
der er optaget (lovligt eller ulovligt) og behandlet med den fornødne
respekt.
Har optaget ganske få ting fra vrag, men valgt at beholde en gammel tysk
avis selv, resten er foræret til de der værdsatte det mere end mig.

JZC

Fra : Allan Norsk

Dato : 16-06-05 11:30

Lad mig lige forklare mine motiver bag denne tråd.

Jeg har meget stor respekt for de personer som bruger tid, penge og energi
på at opsnuse og finde nye vragpositioner. At der blandt dem findes personer
som gør et stort arbejde ud af at identificere vragene og fremgrave
historierne bag synes jeg er virkelig fedt, specielt når de deler disse
historier med os andre dødelige (www.vrag.dk).

Mit motiv bag denne tråd var ikke at bebrejde disse ildsjæle at de ikke
beredvilligt deler ud af positionerne, selvom der da godt må falde et par
nye af her og der . Om man vil dele med andre bestemmer man naturligvis
helt selv - fuld respekt for det.

Jeg var blot nysgerrig for at høre hvilke primære bevæggrunde der er for at
holde dem for sig selv. Jeg kan forstå det drejer sig om:

1) Ikke dele med alle (gratis) hvad man selv har betalt dyrt for (penge, tid
og slid)
2) Opretholde værdien af positionen så den kan byttes til andre hemmelige
positioner inden for "logen"
3) Et ønske om ikke at bidrage til at uerfarne dykkere hovedkulds kaster sig
ud i dykninger de ikke er klar til.

Ingen nævner at det har noget med at beskytte vragene mod vrag rippere. Men
er der ikke en kodeks i "logen" der siger at man ikke bare hæver rub og stup
på en position man har byttet sig til. Altså at de gode effekter (klokken
mm.) tilfalder finderen af vraget? Eller er jeg helt skævt på den her?

Til slut vil jeg godt rose de folk der i sin tid tog initiativ til og bidrog
til indsamling af data til Dykinfo, som i mine øjne er helt unik. Denne
fælles database har virkeligt givet et stort bidrag til at fastholde
interessen for dykning i danske farvande. Jeg vil blot håbe at der stadig
vil tilflyde nye positioner og nye oplysninger til denne database. At det
sker i takt med at positonerne mister værdi i subkulturen af vragfindere er
helt fint med mig.

Mvh. Allan Norsk

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 15-06-05 10:07

Henrik Manley wrote:
> Den normale begrundelses på at man ikke giver nye positioner væk er at man
> har brugt meget tid, mange kræfter og ikke mindst en masse penge for at
> finde disse vrag.

Jo, jo Henrik, men det skærer jo ikke ind til benet i begrundelsen for
hvorfor man ikke giver positionerne væk.
Uanset hvor meget tid, mange kræfter og penge du har brugt på at
lokalisere et vrag, så bliver vraget jo ikke spor anderledes af at
andre også KIGGER på det.
Så begrundelsen for ikke at give positionen kan vel kun være en ud af
to muligheder.

1) Man er bange for at andre skal begynde at flå i og/eller optage
fund fra vraget. Uanset om det så er fordi man ønsker at nyde tingene
på vraget eller selv vil optage dem senere.
2) Man vil gerne kunne lege den der børneleg med at pege fingre og
synge, "na na na na na, jeg har bare dykket på det vrag, og det har du
ikke".

Er der andre grunde til at ikke frigive en postion, som jeg har
overset?

> [...]
> for andre positioner. Er positionen "givet fri" er den ikke mere "værd" i de

Men grunden til at den ikke er mere værd i de kredse, er vel også at
man vil holde den for sig selv, af en af de to grunde jeg har angivet
ovenfor?

Jens Olsen