|
| Sukki GSX-R 250 (som begynder MC?) Fra : René Jacobsen |
Dato : 14-06-05 15:59 |
|
Hey til alle i gruppen.
Bliver snart 18, så skal have noget ordentligt at køre på istedet for min
pap-scooter.
Har kigget lidt på Aprilia RS125 og Cagiva Mito 125, men de virker godt nok
kedelige at køre på (prøvede en RS125, og der er mere fut i min mors gamle
polo).
Så kiggede mig om efter en 250ccm, og faldt over Suzuki GSX-R 250, som så
mange andre. Og så er den billig (omkring de 20.000 brugt). Men er der nogen
faldgrupper med sådan en MC? Noget man skal være ekstra opmærksom på når man
køber en brugt? Og hvor mange km holder motoren sådan ca. til? Nogle af dem
har jo kørt omkring 60.000 km.
Og hvad koster den ca. at forsikre (har ikke optjent forsikring).
--
Mvh.
René Jacobsen
| |
Martin Leong (14-06-2005)
| Kommentar Fra : Martin Leong |
Dato : 14-06-05 16:47 |
|
"René Jacobsen" <jeg.kan@trix.dk> wrote in message
news:42aeefba$0$725$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
*snip*
Hvis du synes en Aprilia RS125 er kedelig, er der ikke meget håb for at
finde en knallert du vil finde spændene i den prisklasse...
Jeg har selv en Aprilia RS250 til banebrug, er den er da noget af det mest
hidsige jeg har sat mig op på. Sådan nogen totaktere skal jo gerne holdes i
live af masser af omdrejninger, er du sikker på at du giv nok gas?
En GSXR 250 er ikke noget kraftmonster, men er meget sjov at køre på, pga
den lave vægt og lille størrelse. Dog er det ikke en cykel jeg ville
anbefale at købe som 1 gangs køber (specielt ikke når du er en 18 årig knægt
.
For det første, må du ikke køre på den lovligt, før du bliver 21, eller har
haft kørekort i 2 år. Når det så er sagt, skal Suzukien også have en del
omdrejninger før den bevæger sig, og det kan godt være lidt belastende i
længden. Længere ture er ikke noget speciel sjov oplevelse, igen da man
konstant skal holde motoren på 13.000 rpm.
Jeg tør ikke udtale mig om holdbarheden af motoren.
Du kan få en MC op til 999 cm^3 ansvarsforsikret til ca. 2500, alt efter
hvor du bor i DK, ved GF forsikring.
--
Mvh
Martin Leong
Yamaha TT350
Aprilia RS250
| |
"J.C.Kløve" (14-06-2005)
| Kommentar Fra : "J.C.Kløve" |
Dato : 14-06-05 16:47 |
|
René Jacobsen wrote:
> Hey til alle i gruppen.
> Bliver snart 18, så skal have noget ordentligt at køre på istedet for min
> pap-scooter.
> Har kigget lidt på Aprilia RS125 og Cagiva Mito 125, men de virker godt nok
> kedelige at køre på (prøvede en RS125, og der er mere fut i min mors gamle
> polo).
> Så kiggede mig om efter en 250ccm, og faldt over Suzuki GSX-R 250, som så
> mange andre. Og så er den billig (omkring de 20.000 brugt). Men er der nogen
> faldgrupper med sådan en MC? Noget man skal være ekstra opmærksom på når man
> køber en brugt? Og hvor mange km holder motoren sådan ca. til? Nogle af dem
> har jo kørt omkring 60.000 km.
> Og hvad koster den ca. at forsikre (har ikke optjent forsikring).
>
>
Ugeskema for ejere af denne og lignende køretøjer :
*Mandag* skrue skille ad
*Tirsdag* skrue yderligere lave indkøbsliste
*Onsdag* polere, slibe rette vedligeholde adskildte dele
*Torsdag* hente stumer ved MC pusheren/genbruget montage gensamling
påbegyndes
*Fredag*, endelig samling og prøve kørsel, pudse og vaske
*Lørdag og søndag* _Kæmpe_ grin i hjælmen og køre køre køre
ja så er det mandag igen...
De skal vedligeholdes meget.
men er "pisse sjove"
--
Dun@nt
Kilo SFau _R_ SilverBullet
http://www.dfmc.dk/?id=223
DMCN #745
| |
Jacob Larsen (14-06-2005)
| Kommentar Fra : Jacob Larsen |
Dato : 14-06-05 17:06 |
|
"René Jacobsen" <jeg.kan@trix.dk> wrote in message
news:42aeefba$0$725$edfadb0f@dread16.news.tele.dk
> Hey til alle i gruppen.
> Bliver snart 18, så skal have noget ordentligt at køre på
> istedet for min pap-scooter.
> Har kigget lidt på Aprilia RS125 og Cagiva Mito 125, men
> de virker godt nok kedelige at køre på (prøvede en RS125,
> og der er mere fut i min mors gamle polo).
Var den måske droslet eller glemte du at en 2-takter skal have masser af
omdrejninger? Normalt er de jo så hidsige som de må være for en person med
lille kørekort.
--
Mvh. Jacob Larsen
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=879
| |
Martin Sørensen (14-06-2005)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 14-06-05 17:08 |
|
>> Har kigget lidt på Aprilia RS125 og Cagiva Mito 125, men
>> de virker godt nok kedelige at køre på (prøvede en RS125,
>> og der er mere fut i min mors gamle polo).
> Var den måske droslet eller glemte du at en 2-takter skal have masser
> af omdrejninger? Normalt er de jo så hidsige som de må være for en
> person med lille kørekort.
Ja, hvis man kun har lille kørekort, finder man nok ikke noget der er ret
meget vildere end en RS125..
signing off.. Martin Sørensen
| |
SmaRTrxxv (14-06-2005)
| Kommentar Fra : SmaRTrxxv |
Dato : 14-06-05 18:17 |
|
Martin Sørensen wrote:
>
>
> Ja, hvis man kun har lille kørekort, finder man nok ikke noget der er ret
> meget vildere end en RS125..
>
Jo jo da.... hvad med en droslet ZX12R, blackbird, R1, ZZR1100 e.l...
Man kan få 34 HK drosselkit til stortset alle MC'er, især syd for grænsen..
Sådan en droslet Blackbird e.l. er stadig god for ca 200 km/t... moment
det tæller, når effekten er lav..
Men det er nok ikke til at forsikre en af ovenstående når man er 18,01
år gammel mc-ist. Heller ikke selvom de er droslede..
Thore
| |
Martin Sørensen (14-06-2005)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 14-06-05 18:48 |
|
>> Ja, hvis man kun har lille kørekort, finder man nok ikke noget der
>> er ret meget vildere end en RS125..
> Jo jo da.... hvad med en droslet ZX12R, blackbird, R1, ZZR1100 e.l...
Ok, jeg tænkte kun på udroslede maskiner.
> Man kan få 34 HK drosselkit til stortset alle MC'er, især syd for
> grænsen..
Nu skal det bare være en dansk godkendt drosling før det kan bruges til
noget som helst..
> Sådan en droslet Blackbird e.l. er stadig god for ca 200 km/t... moment
> det tæller, når effekten er lav..
Næh, det er stadig effekten og friktionen (hovedsageligt vindmodstanden) der
dikterer tophastigheden. Momentet har intet at sige i den sammenhæng, udover
at en droslet Blackbird ikke behøver at nøjes med 34HK udelukkende ved maks.
rpm, men kan levere denne effekt i et meget bredt omdrejningsområde. Det
betyder at ens valg af gear stort set ikke betyder noget, udover måske lidt
på benzinøkonomien.
> Men det er nok ikke til at forsikre en af ovenstående når man er 18,01
> år gammel mc-ist. Heller ikke selvom de er droslede..
Ja, det kunne man forestille sig. Det gavner nok ikke alverdens på
forsikringspræmien når en cykel er droslet. Jeg har ihvertfald ikke set
nogen, der tager det med i deres beregninger.
signing off.. Martin Sørensen
| |
Martin Sørensen (14-06-2005)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 14-06-05 16:57 |
|
> Har kigget lidt på Aprilia RS125 og Cagiva Mito 125, men de virker
> godt nok kedelige at køre på (prøvede en RS125, og der er mere fut i
> min mors gamle polo).
Så kan det næsten kun været fordi du ikke har givet dem omdrejninger nok.
Selv en RS125 skulle kunne lave lidt power-wheelie under de rigtige
omstændigheder, og så er accelerationen altså noget bedre end din mors Polo.
> Så kiggede mig om efter en 250ccm, og faldt over Suzuki GSX-R 250,
> som så mange andre. Og så er den billig (omkring de 20.000 brugt).
> Men er der nogen faldgrupper med sådan en MC? Noget man skal være
> ekstra opmærksom på når man køber en brugt?
De er efterhånden ikke nye mere, indeholder mange dele der kan gå i stykker,
og reservedele er ofte en kamp at få fat på, da den kun er solgt i Japan, på
New Zealand og i Danmark..
Man skal have lyst og evner til selv at skrue i den, ellers bliver man nok
skuffet. Og hvis man er begynder-skruer, er det nok ikke den bedste model at
starte med da det hele er pakket godt og grundigt ind.
> Og hvad koster den ca. at forsikre (har ikke optjent forsikring).
Kasko kan du sikkert godt glemme, da det er en racer med kåbe. Dens værdi
modsvarer ikke det den koster i kasko, så der er ingen grund til at få mere
end ansvar på den. Det kan som (den anden) Martin skriver, fås for ca.
2500,- for nybegyndere ved GF, medmindre du bor i en af de dyre områder
i/omkring København.
signing off.. Martin Sørensen
| |
René Jacobsen (14-06-2005)
| Kommentar Fra : René Jacobsen |
Dato : 14-06-05 17:40 |
|
> Så kan det næsten kun været fordi du ikke har givet dem omdrejninger nok.
> Selv en RS125 skulle kunne lave lidt power-wheelie under de rigtige
> omstændigheder, og så er accelerationen altså noget bedre end din mors
Polo.
>
Kan være. Var bare lidt skuffet. Havde nok for høje forventninger, kommer jo
fra en scooter så tænkte, nu må der da være knald på
>
> De er efterhånden ikke nye mere, indeholder mange dele der kan gå i
stykker,
> og reservedele er ofte en kamp at få fat på, da den kun er solgt i Japan,
på
> New Zealand og i Danmark..
> Man skal have lyst og evner til selv at skrue i den, ellers bliver man nok
> skuffet. Og hvis man er begynder-skruer, er det nok ikke den bedste model
at
> starte med da det hele er pakket godt og grundigt ind.
Er det sådan som J.C Kløve skriver, at den ene dag kører den super, og så
falder et eller andet fra hinanden, så skal man samle det, så kører man igen
indtil det næste falder af, og så begynder man forfra i næste uge?
Hvad vil så være en god begynder MC til det lille kort? Har kigget på
Kawasaki ZZR 250, men det virker lidt fjollet at drosle den pga. 2 heste.
| |
Moller (15-06-2005)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 15-06-05 08:08 |
|
René Jacobsen wrote:
> Hey til alle i gruppen.
> Bliver snart 18, så skal have noget ordentligt at køre på istedet for min
> pap-scooter.
Tillykke ;)
> Har kigget lidt på Aprilia RS125 og Cagiva Mito 125, men de virker godt nok
> kedelige at køre på (prøvede en RS125, og der er mere fut i min mors gamle
> polo).
Tjaaa... en RS125 er noget bovlam, det kan jeg godt give dig ret i, men
igen den skal ha nogen omdr. og en Polo kan den nemt give røv, så jeg
gætter på du ik har givet den fuld gas, som de andre skriver, meeen igen
vil jeg give ret i at den ik er for fed, og så er den jo kendt for at rive
lidt stempler ;)
> Så kiggede mig om efter en 250ccm, og faldt over Suzuki GSX-R 250, som så
> mange andre. Og så er den billig (omkring de 20.000 brugt). Men er der nogen
> faldgrupper med sådan en MC? Noget man skal være ekstra opmærksom på når man
> køber en brugt? Og hvor mange km holder motoren sådan ca. til? Nogle af dem
> har jo kørt omkring 60.000 km.
> Og hvad koster den ca. at forsikre (har ikke optjent forsikring).
GSX-R 250, RD-350 osv. er NO NO, de var fede da de var nye, de var ok
fede da de var lettere brugt, men nu er de fleste forskruet og godt
gennemtævet, pga. det er cykler typisk kørt af nybegyndere som har tævet
dem ihjel uden at servicere dem... dette skal ikke siges at det gælder dem
alle, jeg har da "hørt" nogen sige at deres virker fint uden problemer
osv. men af dem jeg kender, og har prøvet har det være problemer uden lige
fra starten.
En god begyndercykel, som har mere spark i, og er fornuftig i Pris er
en Droslet GS500 eller en droslet GPZ500, så for du lidt moment med også,
4 takt motor osv.. altså en god stabil, og stadig rap maskine pga. den
lave vægt.
VH
Lars Molnit
Som har prøvet en RS125, og givet den fuld omdr... og æv, min ETZ 251
er hurtigere.
| |
René Jacobsen (15-06-2005)
| Kommentar Fra : René Jacobsen |
Dato : 15-06-05 08:44 |
|
> GSX-R 250, RD-350 osv. er NO NO, de var fede da de var nye, de var ok
> fede da de var lettere brugt, men nu er de fleste forskruet og godt
> gennemtævet, pga. det er cykler typisk kørt af nybegyndere som har tævet
> dem ihjel uden at servicere dem... dette skal ikke siges at det gælder dem
> alle, jeg har da "hørt" nogen sige at deres virker fint uden problemer
> osv. men af dem jeg kender, og har prøvet har det være problemer uden lige
> fra starten.
Så medmindre man kan finde en som virkelig er blevet holdt godt og ikke kørt
i smadder, så er alle de modeller fra starten af '90-erne i de lave CC
klasse noget møj?
> En god begyndercykel, som har mere spark i, og er fornuftig i Pris er
> en Droslet GS500 eller en droslet GPZ500, så for du lidt moment med også,
> 4 takt motor osv.. altså en god stabil, og stadig rap maskine pga. den
> lave vægt.
60.000 for den Kawa er da ikke billigt Den koster jo en slat mere at
forsikre ligepludselig, hehe. Men så er den selvfølgelig også stadig sjov at
køre på om 2 år.
Tak for svaret
--
Mvh.
René Jacobsen
| |
Rasmus Neckelmann (15-06-2005)
| Kommentar Fra : Rasmus Neckelmann |
Dato : 15-06-05 16:59 |
|
René Jacobsen wrote:
>> En god begyndercykel, som har mere spark i, og er fornuftig i
>> Pris er en Droslet GS500 eller en droslet GPZ500, så for du lidt
>> moment med også, 4 takt motor osv.. altså en god stabil, og stadig
>> rap maskine pga. den lave vægt.
>
> 60.000 for den Kawa er da ikke billigt Den koster jo en slat mere
> at forsikre ligepludselig, hehe. Men så er den selvfølgelig også
> stadig sjov at køre på om 2 år.
For det første så kan du finde sådan en GPZ'er til små 35.000 hvis du er
heldig. For det andet så regner du vel ikke med kaskoforsikring, vel? Det
kan slet ikke betale sig for en 18-årig førstegangskøber når det drejer sig
om så relativt billige cykler. Hvis uheldet er ude og den bliver skadet
(hvilket nok er ret sandsynligt når det er din første cykel), så kan du
altid bare køre til tyskland og købe en donercykel som du kan flytte stumper
overfra. Det behøver ikke koste alverdens. (det er selvfølgelig noget lort
ved tyveri).
Den lovpligtige ansvarsforsikring plejer ikke at være så interesseret i
hvilket cykel det drejer sig om - GF forsikring f.eks. behandler alle cykler
under 1000 ccm ens.
Hvis jeg var dig ville jeg helt klart gå efter en kåbeløs (et hit hvis du
skvatter) GS500 fra de tidlige 90'ere. Meget cykel for pengene.
--
mvh Rasmus Neckelmann
| |
J.C.Kløve (15-06-2005)
| Kommentar Fra : J.C.Kløve |
Dato : 15-06-05 09:58 |
|
Moller wrote:
> GSX-R 250, RD-350 osv. er NO NO, de var fede da de var nye, de var ok
> fede da de var lettere brugt, men nu er de fleste forskruet og godt
> gennemtævet, pga. det er cykler typisk kørt af nybegyndere som har tævet
> dem ihjel uden at servicere dem... dette skal ikke siges at det gælder dem
> alle, jeg har da "hørt" nogen sige at deres virker fint uden problemer
> osv. men af dem jeg kender, og har prøvet har det være problemer uden lige
> fra starten.
Her er jeg ikke enig!
Det er ikke et problem - det er blot sådan de er - period.
Det er rigtigt at man kan køre dem "uden problemer" fra ny, og samtidig
undlade at vedligeholde og reparere - men så behandler man ikke
materiellet som man skal. Lidt lige som en kæde, en ny kæde kan man også
problemløst undlade at vedligeholde de første 5.000-10.000 km. men så er
man også selv ude om det.
Er man til spas og sjov på 2T, og samtidig kan lide at skrue og
vedligeholde så er det en herlig investering.
Som begynder MC - (køreture - arbejdskørsel - måske lidt ferie) og minimal
skru-selv så er de aldeles uegnede.
> En god begyndercykel, som har mere spark i, og er fornuftig i Pris er
> en Droslet GS500 eller en droslet GPZ500, så for du lidt moment med også,
> 4 takt motor osv.. altså en god stabil, og stadig rap maskine pga. den
> lave vægt.
Enig og så lige XJ600
--
Dun@ant
| |
Moller (15-06-2005)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 15-06-05 14:18 |
|
J.C.Kløve wrote:
> Her er jeg ikke enig!
> Det er ikke et problem - det er blot sådan de er - period.
Det er et problem for nybegyndere, og 10 Tommelfingerfolket.. Det er
ikke et problem for Gør det selv Hardcore folket ala dig, mig, og en pæn
sjat herinde... men i det samlede MC markede herhjemme er vi en meget
meget lille del, og derved et problem for de fleste MC køre ;)
> Er man til spas og sjov på 2T, og samtidig kan lide at skrue og
> vedligeholde så er det en herlig investering.
Der kan jeg ikke være mere enig, så længe der skal plader på... skal
der ikke plader på, så er tiden snart den at man kan få et 600cc bane jern
til godt under 10k fra tyskland, og derved vil opnå masser af sjov uden
for meget værksteds/reservdele udgifter, og derved vil bare det første år
alt i alt være billigere end 2 takteren.
> Som begynder MC - (køreture - arbejdskørsel - måske lidt ferie) og minimal
> skru-selv så er de aldeles uegnede.
Kort og kontant ;) og derved et problem for den store gruppe hvis de
vælger en.
>> En god begyndercykel, som har mere spark i, og er fornuftig i Pris er
>> en Droslet GS500 eller en droslet GPZ500, så for du lidt moment med også,
>> 4 takt motor osv.. altså en god stabil, og stadig rap maskine pga. den
>> lave vægt.
> Enig og så lige XJ600
tjaaaaaa..... en nyere ja, men en i den stand som Eks. Præz fra PMC
hyggede sig på ville være et meget meget dårligere bekendtskab end en godt
slidt RD350 ;) tror den som er mest fornuftig omkring pris. samt changen
for den ik for problemer er GS500 , der er mange af dem, der er mange
dele, de er gennemtævet og derved de mest testet af alle MC'er i DK.
VH
Lars Molnit
Hvis man kunne vælge om, så havde jeg startet på en GS500 i 97, og ikke
en MZ 251... ikke fordi jeg ik kan lide MZ'en, men GS'en ville over tiden
ha været den billigste i vedligeholdelse.
| |
|
|