Skærme
Fijala 3554
Hvorfor bruger monitorere stand-by strøm?
Fra : Louise Johnson

Dato : 14-06-05 13:06

Hvordan kan det være, at CRT skærme bruger strøm nå de er slukket?

Jeg mener, man kan jo ikke tænde dem via en fjernbetjening.

Knus,
Louise

Fra : JK

Dato : 14-06-05 13:51

On Tue, 14 Jun 2005 14:06:16 +0200, Louise Johnson <ask@for.it> wrote:

>Hvordan kan det være, at CRT skærme bruger strøm nå de er slukket?

Slukket er ikke standby ! Den bruger ikke strøm i slukket stand.

>Jeg mener, man kan jo ikke tænde dem via en fjernbetjening.

Den står på standby, dvs. der er fuld spænding på røret, og den kan
tændes via et lille signal i kablet fra computeren. At det ikke
foregår via fjernbetjening er ligegyldigt. For en fjernbetjening
sender også et startsignal.

Slukker man derimod skærmen rigtigt, så er der ikke spænding på røret.

Forbruget i standby opstår hovedsageligt ved transformator-tab. Disse
tab skyldes 50 Hz frekvens på magnetfelt i en jernkerne.

Det er ikke kun CRT skærme, der æder strøm i standby. Radio'er, osv.
har også standby forbrug. Jeg mener også, at en LCD skærm har et
standby forbrug, - men driftsforbruget, når skærmen kører, er mindre,
- under det halve. Det er fordi, det simpelthen er en helt anden
teknik, henad displays i digitalure, - og de bruger næsten ikke noget.
Dog har man i LCD skærme baggrundslampen, der lyser igennem pixels, og
det er et almindeligt snoet lysstofrør.

mvh

John

Fra : Louise Johnson

Dato : 14-06-05 22:21

> Slukket er ikke standby ! Den bruger ikke strøm i slukket stand.

Min gør=(

Jeg har en Sony 15" multiscan 110ES, som afsætter 18W, når jeg har
trykket på hovedafbryderen.

Jeg har målte det med et multimeter, hvor spændningen var 219V og
strømmen 0,08A

Åbner man den, så kan jeg se, at strømkablet ikke er direkte forbundet
til kontakten.

> Forbruget i standby opstår hovedsageligt ved transformator-tab. Disse
> tab skyldes 50 Hz frekvens på magnetfelt i en jernkerne.

Det forstår jeg ikke. Jeg er med på, at der er et magnetfelt om en
leder, hvis der løber en strøm. Men at der er en tomgangsstrøm i
transformeren, har vel ikke noget at gøre med, at
spændningensretning ændres 50 gange i sek. ?

Spændende! =)

Knus,
Louise

Fra : Hans

Dato : 15-06-05 00:16

Louise Johnson wrote:

> [...]
> strømmen 0,08A
>
> Åbner man den, så kan jeg se, at strømkablet ikke er direkte forbundet

Prøv og se i news:dk.binear hvor jeg har sakset diagrammet fra den del af
strømforsyningen hvor afbryderen sidder.

18 Watt lyder dog lidt voldsomt. Prøv og mål i en længere periode og se om
strømmen ikke falder yderligere. Den skulle gerne ende nede omkring 3-5
Watt.

Hans

Fra : Louise Johnson

Dato : 15-06-05 00:25

> Prøv og se i news:dk.binear hvor jeg har sakset diagrammet fra den del af
> strømforsyningen hvor afbryderen sidder.

Jeg har TDC som udbyder, så jeg ma ikke komme ind på dk.binear =(

Ved du hvad forklaringen kal være? Det er jo underligt, at en rigtig
on/off kontakt ikke afbryder strømmen.

> 18 Watt lyder dog lidt voldsomt. Prøv og mål i en længere periode og
> se om strømmen ikke falder yderligere. Den skulle gerne ende nede
> omkring 3-5 Watt.

Ja, det er sindsygt. Jeg kunne have en 20W sparepære tændt kontakt =)

Hvad er din erfaring med andre producenter? Slukker de heller ikke rigtigt?

Knus,
Louise

Fra : Hans

Dato : 15-06-05 00:50

Louise Johnson wrote:

> Jeg har TDC som udbyder, så jeg ma ikke komme ind på dk.binear =(

Du bruger sikkert den tekstbaserede newsserver dtext.news.tele.dk, og der er
dk.binear ikke.

Prøv i stedet news.tele.dk hvor gruppen bør være. TDC har ganske rigtigt
nedlagt en del binære grupper, men dk.binaer skulle ikke være en af dem. Der
er da flere indlæg i gruppen hvor jeg kan se de er et feed fra TDC's binære
newsserver.

> Ved du hvad forklaringen kal være? Det er jo underligt, at en rigtig
> on/off kontakt ikke afbryder strømmen.

Der sidder et filter foran afbryderen for at give skærmen en "blød" opstart.
Alternativet ville være en afbyder lige efter netindgangen, men i såfald
skal der monteres en kondensatorer over kontakterne for at opfange gnister,
og så vil man alligevel opleve at der går en lille strøm igennem
kondensatoren selv om monitoren er slukket. Det er simpelthen et spørgsmål
om at undgå følgeskader af gnistudladningen i afbryderen.

> Ja, det er sindsygt. Jeg kunne have en 20W sparepære tændt kontakt =)

Hvis du måler i nogle minutter, så prøv og se om strømmen ikke falder stille
og roligt.

> Hvad er din erfaring med andre producenter? Slukker de heller ikke
> rigtigt?

Næsten alle apparater er forsynet med et netfilter, og der vil gå en lille
strøm igennem, selv om apparatet er slukket. Det eneste du kan gøre for at
undgå denne lækstrøm er at slukke på stikkontakten, men helst ikke mens
apparatet er i drift, da vi så er tilbage til "gnistproblematikken" igen.

Hans

Fra : zczc

Dato : 15-06-05 00:53

"Louise Johnson" <ask@for.it> skrev i en meddelelse

> [...]
> on/off kontakt ikke afbryder strømmen.

> Ja, det er sindsygt. Jeg kunne have en 20W sparepære tændt kontakt =)

Taler vi om ca. 3 øre i timen?

Fra : Karsten Andersen

Dato : 15-06-05 02:32

Wed, 15 Jun 2005 01:52:49 +0200, skrev zczc, på 22 linier, i
<42af6df1$0$177$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, :

>"Louise Johnson" <ask@for.it> skrev i en meddelelse
>af

>Taler vi om ca. 3 øre i timen?

3 øre i timen er også 260 kr om året.

Alt dette skal man helst ikke regne med, hvis man vil beholde sit gode
humør

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 15-06-05 06:39

Louise Johnson wrote:
> Jeg har målte det med et multimeter, hvor spændningen var 219V og
> strømmen 0,08A

Du skal huske på at eftersom der er tale om vekselstrøm findes ikke
effektforbruget ikke ved blot at gange middelstrøm og middelspænding sammen.
Hvis strømmen er faseforskudt meget i forhold til spændingen, er det reelle
forbrug markant mindre.

mvh
Jeppe Seidelin Dam