Advarsel mod Garmin produkter
Fra : Ronni

Dato : 14-06-05 09:28

Hej gruppe,

Jeg har lige været på ferie i USA, og kom til at købe en Garmin Quest, så
jeg kunne finde rundt derovre. Da jeg så kommer hjem, vil jeg jo gerne
købe et kort over Europa, så jeg kan bruge min GPS herhjemme.

Dette kan ikke lade sig gøre, da Garmin kun sælger kort over Europa, i
USA, og omvendt - og det er ikke muligt at købe et kort via nettet og få
det sendt til Europa. Så min spritnye GPS er lige til at smide ud, pga.
Garmins fuldstændigt hjernedøde måde at sælge deres produkter.

Bare lige en heads up til alle andre, som overvejer at købe GPS til
motorcyklen - KØB ALDRIG GARMINS PRODUKTER!

Mvh
Ronni

Fra : Henrik H. Jensen

Dato : 14-06-05 09:42

Ronni wrote:
> [...]
> få det sendt til Europa. Så min spritnye GPS er lige til at smide ud,
> pga. Garmins fuldstændigt hjernedøde måde at sælge deres produkter.

Det passer ikke ! jeg (og en del andre) har købt garmin enheder i usa, for
senere at købe europakort i europa.

> Bare lige en heads up til alle andre, som overvejer at købe GPS til
> motorcyklen - KØB ALDRIG GARMINS PRODUKTER!

Pladder !

--
En glad Henrik Jensen på en spindende ThunderCat
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=74

Fra : Ronni

Dato : 14-06-05 09:45

Henrik H. Jensen wrote:

> Det passer ikke ! jeg (og en del andre) har købt garmin enheder i usa, for
> senere at købe europakort i europa.
Ifølge Garmin i Danmark kan det ikke lade sig gøre - jeg vil meget gerne
vide hvor du har købt det henne?

Fra : Henrik H. Jensen

Dato : 14-06-05 09:56

Ronni wrote:
> Ifølge Garmin i Danmark kan det ikke lade sig gøre - jeg vil meget
> gerne vide hvor du har købt det henne?

http://www.aspidshop.com - som dog er nede lige i øjeblikket

hvis du læser på:
http://www.garmin.com/products/quest/

kan du se hvilke maps den er kompatibel med - og der står bla "city select
europe"

Fra : Ronni

Dato : 14-06-05 10:00

Henrik H. Jensen wrote:

> kan du se hvilke maps den er kompatibel med - og der står bla "city select
> europe"

Hej Henrik,

Tak for linket, jeg vil prøve at se om de kommer i luften igen.
Jeg ved godt at Questen kan bruges med City Select Europe, men mit problem
er at jeg (ifølge Garmin) ikke kan købe den software i Europa, den må kun
sælges i USA. Og det er da mildest talt hjernedødt?

Mvh
Ronni

Fra : mlt

Dato : 14-06-05 18:24

Prøv evt. også www.marineonline.com . Den kan jeg anbefale!

* Med venstre fra styret *
Michael

Fra : mlt

Dato : 14-06-05 19:46

UPS! Det er www.onlinemarine.com jeg kan anbefale, ikke den anden... Sorry

Michael

Fra : Intet Navn

Dato : 14-06-05 12:43

> Henrik H. Jensen wrote:

Jeg har haft en del held med det engelske "GPS Warehouse"
(http://www.gpsw.co.uk), så dem tør jeg da godt anbefale...

/Claus

Fra : Casper

Dato : 14-06-05 10:11

Proev evt. www.gps.nl, de skulle kunne hjaelpe dig.

Mvh./Casper

Fra : Ronni

Dato : 14-06-05 10:48

Casper wrote:

> Proev evt. www.gps.nl, de skulle kunne hjaelpe dig.

Tak for linket - nu er jeg ikke så god til hollandsk, men såvidt jeg kan
se i deres prisliste over software, sælger de kun kort over USA.
Som du kan se på http://www.gps.nl/body_mapsource_cd_s.html er der ingen
kort over Europa til salg, hvilket præcist illustrerer mit problem.

Mvh
Ronni

Fra : Dak

Dato : 14-06-05 11:38

Du kunne måske høre ad om der er nogen flinke mennesker som vil købe et med
til dig? eller evt. nogen som har familie derover. ellers er alternativet jo
at sælge den til folk som skal derover på ferie eller til et selskab som
udbyder mc-rejser osv. derover...

Dak
Suzuki GS500Ev

Fra : Bjørn S

Dato : 14-06-05 12:01

Ronni wrote:

> [...]
> det sendt til Europa. Så min spritnye GPS er lige til at smide ud, pga.
> Garmins fuldstændigt hjernedøde måde at sælge deres produkter.

Ikke for at forsvare Garmin, men der kan være forskellige årsage til det.
Softwaret får de laget udefra, og sælger det måske på licensordninger ?
Det er det samme med f.eks Øhlins, selv om en dæmper er billigere i f.eks
US end DK, må forhandleren ikke sælge den til en kunde udenfor US. Det
sker dog...
På min Garmin (GPS V)er problemet at der ligger et basismap i enheden som
kun passer til Europa. Var den købt i US ville man kun kunne benytte kort
over US i den.
Prismessigt kan de være sat forskellig i de forskellige verdensdele, da de
skal konkurere med markedets øvrige produkter. Den kunne jo så være at de
var lavt priset i US for at kunne konkurrere med f.eks HP og TomTom.

Der er en særskilt NG for GPS, dk.satelit.navigation eller noget der hen
ad. hvor der sikkert sitter flere med samme problem.

--
/Bjørn - www.chookfeet.dk

Fra : Ronni

Dato : 14-06-05 12:13

Bjørn S wrote:

> Ikke for at forsvare Garmin, men der kan være forskellige årsage til det.

Hej Bjørn,

Der kan sagtens være årsager, som set fra Garmins side er fornuftige - men
nu er jeg altså kunde, og set fra min side har jeg aldrig nogensinde hørt
noget så tåbeligt, som det jeg hører fra Garmin :)

Tak for de gode forslag, jeg har selv fundet et par metoder jeg nu vil
prøve - men ærlig talt, hvordan har de tænkt sig at overleve, når de
presser folk til at købe piratkopier af deres software, udelukkende fordi
de ikke vil sælge det legalt?

Det mest frustrerende er den opgivende holdning Garmin stiller med. Når en
kunde med penge i hånden henvender sig for at købe et produkt, og får at
vide at det vil man ikke sælge pga. "fordi", så er det altså nemt at blive
en utilfreds kunde.

Nåh, vi har vist bevæget os langt væk fra motorcykler, men jeg har da lært
én ting af det her - aldrig mere Garmin.

Fra : jada

Dato : 14-06-05 12:33

Prøv www.gpsw.co.uk mht. kort til Garmin.
Her har jeg for en måneds siden købt min Quest. Havde den to dage efter den
var sendt fra deres lager. De er også hurtige til at svare på mails med
spørgsmål vedr. deres produkter og de tager Visa.
Vil lige nævne en forskel som er på de amerikanske og europæiske Quest's: I
Amerika er der kun 115 MB hukkommelse, mens der er 243 MB i den europæiske
version. Hvorfor er et godt spørgsmål

Fra : Bjørn S

Dato : 14-06-05 12:37

Ronni wrote:

> [...]
> vide at det vil man ikke sælge pga. "fordi", så er det altså nemt at blive

Jeg syntes ikke Garmin er særlig dansk i sin forretningsform. Se bare på
hvad det koster at få reparert noget hos dem. Enhedspris 3000 K , surt
hvis ens antænne eller batteriklap knækker
I tests jeg har læst på nettet, stod der at i tidligere udgaver ihvert
fald, var US - udgaven kun med 128 MB hukommelse, hvor EU-udgaven havde
256 MB, kan det være porblemer der ?

--
/Bjørn - www.chookfeet.dk

Fra : Peg

Dato : 14-06-05 13:36

hej
Med hensyn til piratkopier af deres software, så findes dette ikke, du må
såmænd få en kopi af min, men du vil finde ud af at dette ikke kan bruges.
Årsagen er at din gps's serienr. skal passe sammen med det serienr. du får
til dit kort software, ellers vil du ikke kunne lægge kort ind i gps'en.
Der findes dog programmer til at omkode din gps, hvis du ellers tør, hvis
der sker noget ja så bliver det spændende med garantien.

peg

Fra : Peg

Dato : 14-06-05 13:02

Sikke da noget sludder, fordi du ikke sætter dig ind i betingelsene viser da
kun det er dig der er noget galt med.
Hvis det var dig der fremstillede og solgte disse GPS'er hvordan ville du så
forholde dig for at sikre dine produkter.

Peg

Fra : Ronni

Dato : 14-06-05 13:54

Peg wrote:

> [...]
> Hvis det var dig der fremstillede og solgte disse GPS'er hvordan ville du så
> forholde dig for at sikre dine produkter.

Jeg ville nok lade folk købe mine produkter uanset hvor de bor.
Skal vi finde en analogi, svarer det til at købe en motorcykel på
Sjælland, som ikke kan køre på jysk benzin - ikke fordi der er nogen
forskel på benzinen, men "fordi sådan er det bare". Og det kunne du jo
bare have undersøgt inden du købte. Nej vel? (I øvrigt spurgte jeg også om
den kunne fungere i Europa inden jeg købte, og svaret var, at jeg bare
skulle have et europæisk kort, så var der ingen problemer. Jeg fik bare
ikke at vide, at det kort sælger de kun til amerikanere).

Det er jo ikke et spørgsmål om, at jeg har købt noget som ikke kan virke i
Europa, for det kan den godt - det er udelukkende et spørgsmål om, at
Garmin ikke vil sælge det nødvendige produkt i Europa, uden at kunne give
nogen som helst fornuftig årsag hertil.

Jeg kan godt se hvor du vil hen, og hvis du vil fortsætte ad den vej, så
go ahead - jeg advarer bare andre imod at købe et Garmin produkt, da de
tilsyneladende er fuldstændigt ligeglade med kunderne bagefter.

Mvh
Ronni

Fra : nd

Dato : 14-06-05 14:39

> Peg wrote:

- jeg advarer bare andre imod at købe et Garmin produkt, da de
> tilsyneladende er fuldstændigt ligeglade med kunderne bagefter.

Jeg tror aldrig jeg har mødt et firma der har ydet bedre support. Har en
GPSmap60, den begyndte at slukke nå mc'en kom op på 6-7000 omdrejninger på
grund af vibrationer, jeg smuttede forbi importøren i Allerød. De så på den
og konstaterede, at den kunne de ikke lave nu og her. Så jeg fik en helt ny
GPS på stedet. En af mekanikkerne havde en RSVMille stående udenfor, det
hjalp sikkert på good will'en

En anden gang havde jeg tabt den lille knap der sidder bagpå til motering af
beslag. Jeg ringede til Navtech for at forhøre mig om jeg kunne købe en ny.
GPS'en var da så ny, at de ikke havde nogen reservedele til den endnu. Men
de havde en demomodel stående, fra den fik jeg khappen tilsendt kvit og
frit!

Så jo, jeg er rigtig godt tilfreds med Garmin, man får rigtig god service
for pengene

vh

nd

Fra : Ukendt

Dato : 14-06-05 16:54

"nd" <nd@nospam.get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> helt ny GPS på stedet. En af mekanikkerne havde en RSVMille stående
> udenfor, det hjalp sikkert på good will'en

Og det giver jeg dig ret i, altid god service og hjælp fra Garmin Danmark
(Fairpoint)

Peg

Fra : Ukendt

Dato : 14-06-05 17:07

"Ronni" <ronnih@mailinator.com> skrev i en meddelelse

> Jeg ville nok lade folk købe mine produkter uanset hvor de bor.

Ja men det kan du da også, problemet er nok bare at du ikke vil betale det
det koster her i Danmark.

> [...]
> skulle have et europæisk kort, så var der ingen problemer. Jeg fik bare
> ikke at vide, at det kort sælger de kun til amerikanere).

Ja det kan den også, men hvis du havde kikket lidt i beskrivelserne for
produktet
ville du for det første opdage at der er Amerikansk Base Map i Garmin
produktet solgt i
USA, OK det kan man leve med, det kan dog undre mig at når du ikke ville
betale prisen
som forlanges her i Danmark for GPS enheden, hvorfor købte du så ikke et
Europa
kort cd med det samme.

> [...]
> Europa, for det kan den godt - det er udelukkende et spørgsmål om, at
> Garmin ikke vil sælge det nødvendige produkt i Europa, uden at kunne give

Ja men så skal jeg fortælle dig årsagen. Årsagen er at Garmin gerne vil
beskytte
sig mod parralel import, og det må man da sige det er lykkedes. Jeg syntes
ikke
rent forretningsmæssigt man kan bebrejde Garmin for dette, hvis det var mig
ville jeg gøre det samme hvis jeg havde sådan et unikt produkt.

> Jeg kan godt se hvor du vil hen, og hvis du vil fortsætte ad den vej, så
> go ahead - jeg advarer bare andre imod at købe et Garmin produkt, da de
> tilsyneladende er fuldstændigt ligeglade med kunderne bagefter.

Nu har du jo ikke købt det hos Garmin her i danmark, de er kun representeret
ved
en importør, og hvorfor skal han lige hjælpe dig når du ikke er kunde hos
dem. Det
svare jo til at du køber din motorcykel ved en forhandler og så køre hen til
en anden
for at få foretaget en eller anden efter justering.

Sjældent finder du et firma som har lige så god service som Garmin her i
Danmark
jeg har i vært fald ikke nogle eksempler på nogle som tilnærmelsesvis lever
op til
deres service.

Fra : Ronni

Dato : 14-06-05 18:11

Peg wrote:

> Ja men det kan du da også, problemet er nok bare at du ikke vil betale det
> det koster her i Danmark.

Læs nu lige hvad jeg skriver - jeg vil gerne betale de 2200 kr, som kortet
koster iflg. prislisten i Danmark - men de vil ikke lade mig købe det,
fordi jeg bor i Europa.

> [...]
> betale prisen
> som forlanges her i Danmark for GPS enheden, hvorfor købte du så ikke et

Jeg har det fint med et amerikansk basemap, jeg forstår ikke din anden
pointe?
Jeg købte GPS'en i USA, fordi jeg var på ferie derovre, og fik behov for
at navigere rundt i bil (hvilket jeg ikke vidste da jeg tog afsted).
Jeg købte ikke et Europa kort, fordi butikken ikke havde et hjemme, men i
øvrigt fortalte mig at det ikke ville være et problem at købe et sådant.

> [...]
> rent forretningsmæssigt man kan bebrejde Garmin for dette, hvis det var mig
> ville jeg gøre det samme hvis jeg havde sådan et unikt produkt.

Øh.. Ok.
Jeg synes nu, at når den samlede pris for en amerikansk GPS enhed og et
europæisk kort når op på ca. 1000 kr. over en europæisk enhed inkl. kort,
så skal man da være godt dum hvis man går i gang med at parallelimportere.
Så den køber jeg ikke helt - produkterne er allerede prissat således, at
de er temmelig godt beskyttet mod parallelimport.

> [...]
> en anden
> for at få foretaget en eller anden efter justering.

Det eneste jeg beder om, er at få lov at købe et kort til listepris, er
det så frygteligt meget at bede om?

> [...]
> Danmark
> jeg har i vært fald ikke nogle eksempler på nogle som tilnærmelsesvis lever

Well, så har vi to temmelig forskellige oplevelser med Garmin.

Mvh
Ronni

Fra : Ukendt

Dato : 14-06-05 21:23

"Ronni" <ronnih@mailinator.com> skrev i en meddelelse

> Bare lige en heads up til alle andre, som overvejer at købe GPS til
> motorcyklen - KØB ALDRIG GARMINS PRODUKTER!

Hvem er hjernedød at gi overpris for Garmin GPS ?
Der er mange alternativer.

Fra : Peg

Dato : 15-06-05 13:06

"Olesen" <n/a> skrev i en meddelelse

> Hvem er hjernedød at gi overpris for Garmin GPS ?
> Der er mange alternativer.

Hvilke alternativer?

Fra : Thomas

Dato : 15-06-05 17:13