Perl ?
Fra : Jimmy Damsgård

Dato : 14-06-05 08:58

Jeg skal bruge Perl på min PB. Det skal mindst være 5.8.0 - og helst 5.8.4.

Men f.eks. macperl.com er noget ældre, og jeg bombarderes med fejl, når jeg
installerer perl gennem fink.

Hvad gør jeg så lige?

/JD

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-06-05 10:31

Jimmy Damsgård wrote:

> Jeg skal bruge Perl på min PB. Det skal mindst være 5.8.0 - og helst 5.8.4.

Har du prøvet DarwinPorts?

% port search perl5.8
perl5.8 lang/perl5.8 5.8.6 Perl 5.8.x - Practical
Extraction and Report Language

Hent en legende let installer til DarwinPorts her:
http://darwinports.opendarwin.org/downloads/DarwinPorts-1.0.dmg

Og læs mere om projektet på http://darwinports.opendarwin.org/

--
Michael Rasmussen, mir (at) irczone.dk http://macintosh.irczone.dk
»If you understand what you're doing, you're not learning anything.«

Fra : Per Rønne

Dato : 14-06-05 10:49

Michael Rasmussen <news@irczone.invalid> wrote:

> [...]
> perl5.8 lang/perl5.8 5.8.6 Perl 5.8.x - Practical
> Extraction and Report Language
>
> Hent en legende let installer til DarwinPorts her:

I xterm får jeg følgende:

G4 per$ perl --version
perl: warning: Setting locale failed.
perl: warning: Please check that your locale settings:
LC_ALL = (unset),
LANG = "dkDK"
are supported and installed on your system.
perl: warning: Falling back to the standard locale ("C").

This is perl, v5.8.6 built for darwin-thread-multi-2level
(with 2 registered patches, see perl -V for more detail)

Copyright 1987-2004, Larry Wall

Perl may be copied only under the terms of either the Artistic License
or the
GNU General Public License, which may be found in the Perl 5 source kit.

Complete documentation for Perl, including FAQ lists, should be found on
this system using `man perl' or `perldoc perl'. If you have access to
the
Internet, point your browser at http://www.perl.org/, the Perl Home
Page.

G4 per$
==

Så du kan ikke umiddelbat køre med Perl5.8.4, men må nøjes med Perl
5.8.6.
--
Per Erik Rønne

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 14-06-05 11:11

spam@husumtoften.invalid (Per Rønne) writes:

> Så du kan ikke umiddelbat køre med Perl5.8.4, men må nøjes med Perl
> 5.8.6.

Perl kan sagtens køre. Den siger bare at din LOCALE instilling ikke
er kendt.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Per Rønne

Dato : 14-06-05 12:02

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote:

> Perl kan sagtens køre. Den siger bare at din LOCALE instilling ikke
> er kendt.

Det kan jeg sagtens se, men det Jimmy efterspurgte var jo version 5.8.4,
og han må så »nøjes« med version 5.8.6.

I øvrigt kender jeg ikke Perl. Jeg ved blot at det er en slags
shell-script sprog.

http://www.ictp.trieste.it/texi/perl/perl_toc.html

http://www.softlab.ece.ntua.gr/facilities/documentation/unix/perl_manual
/
--
Per Erik Rønne

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 14-06-05 12:42

spam@husumtoften.invalid (Per Rønne) writes:

> Det kan jeg sagtens se, men det Jimmy efterspurgte var jo version 5.8.4,
> og han må så »nøjes« med version 5.8.6.

Javelja.

> I øvrigt kender jeg ikke Perl. Jeg ved blot at det er en slags
> shell-script sprog.

Det er det ganske rigtigt. Det er specielt godt til at fiske
information ud af filer.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Per Rønne

Dato : 14-06-05 13:02

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote:

> Javelja.

> Det er det ganske rigtigt. Det er specielt godt til at fiske
> information ud af filer.

Ja, der er hundredevis af sprog jeg ikke kender. Der er da heller ingen
grund til at sætte sig ind i dem, før man får brug for det - tjener
penge på det.
--
Per Erik Rønne

Fra : Jimmy Damsgård

Dato : 14-06-05 11:43

> Så du kan ikke umiddelbat køre med Perl5.8.4, men må nøjes med Perl
> 5.8.6.

Den er åbenbart ikke i Fink 0.8 til 10.4 endnu.

http://fink.sourceforge.net/pdb/package.php/perl586

Men jeg kan ikke se om det er tilfældet for Darwinports.

/JD

Fra : Jimmy Damsgård

Dato : 14-06-05 11:38

"Michael Rasmussen" <news@irczone.invalid> wrote in message

> Har du prøvet DarwinPorts?

Er der noget problem i forhold til Fink er installeret nu?

Bruger de ikke de samme pakker?

/JD

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-06-05 14:00

Jimmy Damsgård wrote:

> Er der noget problem i forhold til Fink er installeret nu?

Nej, det kan jeg ikke forestille mig. DarwinPorts placere alt under /opt
i roden af disken, og fink bruger så vidt jeg husker /sw til sine ting.
De bruger ikke samme pakker, men er to vidt forskellige systemer.

Personligt foretrækker jeg DarwinPorts, da det minder om ports-systemet
under FreeBSD, som jeg er også er glad for.

Som andre har nævnt er Perl allerede installeret, og i version 5.8.6
under Tiger, så måske behøver du slet ikke at pille

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-06-05 13:02

Jimmy Damsgård <xxx@xxx.dk> wrote:

> [...]
>
> Men f.eks. macperl.com er noget ældre, og jeg bombarderes med fejl, når jeg

øh... der skulle da meget gerne være perl på din PB:

Last login: Tue Jun 14 13:54:59 on ttyp4
Welcome to Darwin!
G5 morten$ perl -v

[...]

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 300+300GB SATA, 8xDVD+/-RW, Bluetooth
mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Jimmy Damsgård

Dato : 14-06-05 13:57

> øh... der skulle da meget gerne være perl på din PB:

Hold da op. Det er der sgu da også:)

Så fatter jeg ikke lige hvorfor jeg bombarderes med fejl. Nogen bud?

/usr/bin/perl ./sbin/rt-test-dependencies --verbose --install --with-mysql
perl:
5.8.3...found
users:
rt group (www)...found
bin owner (root)...found
libs owner (root)...found
libs group (bin)...found
web owner (www)...found
web group (www)...found
MASON dependencies:
Params::Validate 0.02...MISSING
Number found where operator expected at
/System/Library/Perl/5.8.6/CPAN/FirstTime.pm line 484, near "<= 60 && -s _ >
0"
(Missing operator before 0?)
syntax error at /System/Library/Perl/5.8.6/CPAN/FirstTime.pm line 484, near
"<= 60 && -s _ > 0"
Global symbol "$mby" requires explicit package name at
/System/Library/Perl/5.8.6/CPAN/FirstTime.pm line 496.
Global symbol "$overwrite_local" requires explicit package name at
/System/Library/Perl/5.8.6/CPAN/FirstTime.pm line 497.
Global symbol "$mby" requires explicit package name at
/System/Library/Perl/5.8.6/CPAN/FirstTime.pm line 498.
Global symbol "$mby" requires explicit package name at
/System/Library/Perl/5.8.6/CPAN/FirstTime.pm line 500.
Global symbol "$m" requires explicit package name at
[...]
/System/Library/Perl/5.8.6/CPAN/FirstTime.pm line 501.
Global symbol "$mby" requires explicit package name at
/System/Library/Perl/5.8.6/CPAN/FirstTime.pm line 502.
Global symbol "$mby" requires explicit package name at
/System/Library/Perl/5.8.6/CPAN/FirstTime.pm line 503.
Global symbol "$mby" requires explicit package name at
/System/Library/Perl/5.8.6/CPAN/FirstTime.pm line 506.
[...]
/System/Library/Perl/5.8.6/CPAN/FirstTime.pm line 507.
Global symbol "$loopcount" requires explicit package name at
/System/Library/Perl/5.8.6/CPAN/FirstTime.pm line 507.
Global symbol "$mby" requires explicit package name at
/System/Library/Perl/5.8.6/CPAN/FirstTime.pm line 508.
Global symbol "$mby" requires explicit package name at
/System/Library/Perl/5.8.6/CPAN/FirstTime.pm line 511.
[...]
/System/Library/Perl/5.8.6/CPAN/FirstTime.pm line 512.
Global symbol "$mby" requires explicit package name at
/System/Library/Perl/5.8.6/CPAN/FirstTime.pm line 513.
Global symbol "$mby" requires explicit package name at
/System/Library/Perl/5.8.6/CPAN/FirstTime.pm line 514.
Global symbol "$mby" requires explicit package name at
/System/Library/Perl/5.8.6/CPAN/FirstTime.pm line 517.
[...]
/System/Library/Perl/5.8.6/CPAN/FirstTime.pm line 522.
syntax error at /System/Library/Perl/5.8.6/CPAN/FirstTime.pm line 524, near
"}"
/System/Library/Perl/5.8.6/CPAN/FirstTime.pm has too many errors.
Compilation failed in require at /System/Library/Perl/5.8.6/CPAN.pm line
1239.
make: *** [fixdeps] Error 255

Fra : Jimmy Damsgård

Dato : 14-06-05 14:00

/usr/bin/perl ./sbin/rt-test-dependencies --verbose --with-mysql
[...]
Cache::Cache ...MISSING
Exception::Class 1.14...MISSING
HTML::Mason 1.23...MISSING
MLDBM ...found
Errno ...found
FreezeThaw ...MISSING
Digest::MD5 2.27...found
CGI::Cookie 1.20...found
Storable 2.08...found
Apache::Session 1.53...MISSING
XML::RSS ...MISSING
HTTP::Server::Simple 0.07...MISSING
HTTP::Server::Simple::Mason 0.03...MISSING
MAILGATE dependencies:
HTML::TreeBuilder ...MISSING
HTML::FormatText ...MISSING
Getopt::Long ...found
LWP::UserAgent ...MISSING
CLI dependencies:
Getopt::Long 2.24...found
CORE dependencies:
Digest::base ...found
Digest::MD5 2.27...found
DBI 1.37...MISSING
Test::Inline ...MISSING
Class::ReturnValue 0.40...MISSING
DBIx::SearchBuilder 1.26...MISSING
Text::Template ...MISSING
File::Spec 0.8...found
HTML::Entities ...found
HTML::Scrubber 0.08...MISSING
Net::Domain ...found
Log::Dispatch 2.0...MISSING
Locale::Maketext 1.06...found
Locale::Maketext::Lexicon 0.32...MISSING
Locale::Maketext::Fuzzy ...MISSING
MIME::Entity 5.108...found
Mail::Mailer 1.57...found
Net::SMTP ...found
Text::Wrapper ...MISSING
Time::ParseDate ...MISSING
Time::HiRes ...found
File::Temp ...found
Term::ReadKey ...MISSING
Text::Autoformat ...MISSING
Text::Quoted 1.3...MISSING
Tree::Simple 1.04...MISSING
Scalar::Util ...found
Module::Versions::Report ...MISSING
Cache::Simple::TimedExpiry ...MISSING
XML::Simple ...MISSING
DEV dependencies:
Regexp::Common ...MISSING
Test::Inline ...MISSING
Apache::Test ...MISSING
HTML::Form ...MISSING
HTML::TokeParser ...MISSING
WWW::Mechanize ...MISSING
Test::WWW::Mechanize ...MISSING
Module::Refresh 0.03...MISSING
MYSQL dependencies:
DBD::mysql 2.1018...MISSING

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-06-05 14:14

Jimmy Damsgård wrote:

> MASON dependencies:
> Params::Validate 0.02...MISSING
> Cache::Cache ...MISSING
> Exception::Class 1.14...MISSING
> HTML::Mason 1.23...MISSING
[...]

Du mangler diverse CPAN moduler, læs mere i faq'en:

http://www.perl.com/CPAN/misc/cpan-faq.html#How_install_Perl_modules

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-06-05 18:45

Jimmy Damsgård <xxx@xxx.dk> wrote:

> MYSQL dependencies:
> DBD::mysql 2.1018...MISSING

som en anden skribent allerede har anført, mangler du det pågældende
modul, i øvrigt kan du (med mindre der et sket noget nyt på området de
sidste 6mdr) forvente problemer med at kompilere dette modul på Apple's
perl distribution, idet det ikke vil kompilere på en perl hvor
threadding er aktiveret. Apple aktiverede threadding i perl på 10.3, og
i perl på 10.4 er theadding stadig aktiveret.

Hvad skal du bruge modulet til? Movabletype?

Fra : Jimmy Damsgård

Dato : 14-06-05 23:04

> threadding er aktiveret. Apple aktiverede threadding i perl på 10.3, og
> i perl på 10.4 er theadding stadig aktiveret.

Jeg bliver også bombarderet med fejl, når jeg forsøger at installere
manglerne. Kan det ikke slås fra?

> Hvad skal du bruge modulet til? Movabletype?

http://www.bestpractical.com/rt/

/JD

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-06-05 23:38

> Jeg bliver også bombarderet med fejl, når jeg forsøger at installere
> manglerne. Kan det ikke slås fra?

ikke hvis skidtet skal virke.

> http://www.bestpractical.com/rt/

<http://wiki.bestpractical.com/index.cgi?MacOSXServerInstallGuide> dvs.
<http://wiki.bestpractical.com/index.cgi?ManualInstallation>.

Hvis ikke du er fortrolig med cpan bør nu nok droppe mySQl jvf.
problemenerne med DBD::mysql og Apples trådede perl. Kan du ikke bruge
postgreSQL? eller en anden database? Hvis ikke bør du gå i gang med;

<http://www.google.com/search?q=DBD%3Amysql%20Apple&sourceid=mozilla2&ie
=utf-8&oe=utf-8>

køsningen findes i disse url'er, men da jeg for halvandet år siden
prøvede (uden af erstatte Apples perl), var jeg ikke ferm nok til at få
det til at virke.