|
| Stramning af knastkæde på CB750K2 (1975)? Fra : Martin M. C. |
Dato : 13-06-05 19:40 |
|
Hejsa
Jeg har lige været ved at søge lidt i gruppen ang. en evt. opstramning
af min knastkæde på den gamle Honda CB750 K2. Jeg er lidt i tvivl om
den overhovedet trænger til det? Jeg synes bestemt at den "klævrer"
meget, når den er kold og så tænkte jeg... "det kunne vel ikke skade
at foretage en evt. opstramning?"
Jeg har derfor kigget lidt i min Haynes-manual og har fundet ud af,
hvilken skrue, der skal løsnes ved en opstramning. Problemet er bare
at de forklarer ikke om opstramningen sker automatisk ved at løsne
skruen, eller om man med en evt. lille skruetrækker manuelt skal ind
og påvirke strammepinden?
Er der nogen der har erfaringer med dette, kunne jeg godt tænke mig at
høre nærmere omkring det. Jeg har lagt et link herunder til et billede
af motoren, hvis dette kan hjælpe, når du/I skal forklare mig det
http://kortlink.dk/ugr
Hvis I svare, da smid venligst sammen mail direkte til mig, så jeg
bedst muligt kan følge med.
Mvh. Martin
/Honda CB750K2
| |
Ib Jakobsen (13-06-2005)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 13-06-05 19:50 |
|
Martin M. C. skrev:
>
> Er der nogen der har erfaringer med dette, kunne jeg godt tænke mig at
> høre nærmere omkring det. Jeg har lagt et link herunder til et billede
> af motoren, hvis dette kan hjælpe, når du/I skal forklare mig det
Kædestrammeren sidder bag på cylinderen. Der sidder en bolt
med en kontramøtrik. Stil motor i toppunkt plus et par
grader. Løsn kontramøtrik og derefter bolten en omgang eller
to. Lyt efter om der ikke kommer et lille klik. Stram så
begge dele. Start så motor og bemærk at det ikke har hjulpet
en disse. Den rasler nemlig altid i diverse kæder.
> Hvis I svare, da smid venligst sammen mail direkte til mig, så jeg
> bedst muligt kan følge med.
Det er nok bedst her i gruppen.
--
Med venlig hilsen
Ib Jakobsen
| |
Martin M. C. (14-06-2005)
| Kommentar Fra : Martin M. C. |
Dato : 14-06-05 07:48 |
|
Hehe... tak for jeres svar
Jeg har lige et par spørgsmål til de to guides jeg har modtaget.
1) Hvordan stiller jeg motoren i toppunkt? (burde jeg vide det?!)
2) Det vil altså sige at når møtrikken/bolten løsnes, skulle
kædestrammeren selv ordne sagerne?
3)...kunne jeg evt. få et hint til udførelsen af den famøse
"knastkædestrammerdans"? Jeg er nu ikke den store danser
/Martin
Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk> wrote in message news:<42add566$0$181$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>...
> Martin M. C. skrev:
>
> >
> > Er der nogen der har erfaringer med dette, kunne jeg godt tænke mig at
> > høre nærmere omkring det. Jeg har lagt et link herunder til et billede
> > af motoren, hvis dette kan hjælpe, når du/I skal forklare mig det
>
> Kædestrammeren sidder bag på cylinderen. Der sidder en bolt
> med en kontramøtrik. Stil motor i toppunkt plus et par
> grader. Løsn kontramøtrik og derefter bolten en omgang eller
> to. Lyt efter om der ikke kommer et lille klik. Stram så
> begge dele. Start så motor og bemærk at det ikke har hjulpet
> en disse. Den rasler nemlig altid i diverse kæder.
>
> > Hvis I svare, da smid venligst sammen mail direkte til mig, så jeg
> > bedst muligt kan følge med.
>
> Det er nok bedst her i gruppen.
| |
Ib Jakobsen (14-06-2005)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 14-06-05 11:43 |
|
Martin M. C. skrev:
> Hehe... tak for jeres svar
>
> Jeg har lige et par spørgsmål til de to guides jeg har modtaget.
> 1) Hvordan stiller jeg motoren i toppunkt? (burde jeg vide det?!)
> 2) Det vil altså sige at når møtrikken/bolten løsnes, skulle
> kædestrammeren selv ordne sagerne?
>
> 3)...kunne jeg evt. få et hint til udførelsen af den famøse
> "knastkædestrammerdans"? Jeg er nu ikke den store danser
Heller ikke her. Jeg danser som en damptromle. Men lidt
viden om gamle hondaer har jeg da. Når du har taget
blikdækslet af i højre side ser du tændingen. Ser du efter
ser du "T 1-4, 2-3, F". "T" er topmærke. Til punkt 2 er
svaret JA.
--
Med venlig hilsen
Ib Jakobsen
| |
Futte & Co. (14-06-2005)
| Kommentar Fra : Futte & Co. |
Dato : 14-06-05 13:22 |
|
Ib Jakobsen wrote:
>
> Heller ikke her. Jeg danser som en damptromle. Men lidt viden om gamle
> hondaer har jeg da. Når du har taget blikdækslet af i højre side ser du
> tændingen. Ser du efter ser du "T 1-4, 2-3, F". "T" er topmærke.
Og det er lettere at finde topmærket vha en fastnøgle på centerbolten.
Og det er så igen lettere hvis alle tændrør ligger ved siden af
centerstøttebenet
--
Jørgen , Brøndby, http://dfmc.dk/?id=70
Honda CB550F , den fine årgang 1975
BSA B40, en go' '68, stadig til salg
Victoria KR 26 N Aero, en fornem 54'er
| |
Armand (14-06-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 14-06-05 21:12 |
|
Futte & Co. wrote:
> Ib Jakobsen wrote:
>
>>
>> Heller ikke her. Jeg danser som en damptromle. Men lidt viden om gamle
>> hondaer har jeg da. Når du har taget blikdækslet af i højre side ser
>> du tændingen. Ser du efter ser du "T 1-4, 2-3, F". "T" er topmærke.
>
>
> Og det er lettere at finde topmærket vha en fastnøgle på centerbolten.
> Og det er så igen lettere hvis alle tændrør ligger ved siden af
> centerstøttebenet
>
>
Hvis tæøndrørene alligevel er afmonterede er det ikke nødvendigt at
focusere på topstillingsmærket: Hvis man tørner motoren vil man til
trods for tændrørenes fravær kunne ane en slags kompression når knasten
arbejder på at løfte en eller anden ventil og på dét tidspunkt er
knastkæden maksimal stram på forsiden og derfor mest løs på bagsiden =>
Lige dét tidspunkt hvor strammeren skal "justeres"
--
Armand.
| |
Futte & Co. (14-06-2005)
| Kommentar Fra : Futte & Co. |
Dato : 14-06-05 13:17 |
|
Martin M. C. wrote:
> Hehe... tak for jeres svar
>
> Jeg har lige et par spørgsmål til de to guides jeg har modtaget.
seriøse spørgsmål udløser "næsten" altid seriøse svar
>
> 3)...kunne jeg evt. få et hint til udførelsen af den famøse
> "knastkædestrammerdans"? Jeg er nu ikke den store danser
>
aved om,,,...jo,.... aved om, ... tror jeg nok det var
--
Jørgen , Brøndby, http://dfmc.dk/?id=70
Honda CB550F , den fine årgang 1975
BSA B40, en go' '68, stadig til salg
Victoria KR 26 N Aero, en fornem 54'er
| |
Martin M. C. (14-06-2005)
| Kommentar Fra : Martin M. C. |
Dato : 14-06-05 19:42 |
|
Hej igen...
Tak for info igen. Jeg vil se om jeg kan sortere "danse-gas" m.m. fra
jeres råd, for at få lavet den opstramning
Mvh. Martin
Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk> wrote in message news:<42add566$0$181$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>...
> Martin M. C. skrev:
>
> >
> > Er der nogen der har erfaringer med dette, kunne jeg godt tænke mig at
> > høre nærmere omkring det. Jeg har lagt et link herunder til et billede
> > af motoren, hvis dette kan hjælpe, når du/I skal forklare mig det
>
> Kædestrammeren sidder bag på cylinderen. Der sidder en bolt
> med en kontramøtrik. Stil motor i toppunkt plus et par
> grader. Løsn kontramøtrik og derefter bolten en omgang eller
> to. Lyt efter om der ikke kommer et lille klik. Stram så
> begge dele. Start så motor og bemærk at det ikke har hjulpet
> en disse. Den rasler nemlig altid i diverse kæder.
>
> > Hvis I svare, da smid venligst sammen mail direkte til mig, så jeg
> > bedst muligt kan følge med.
>
> Det er nok bedst her i gruppen.
| |
Futte & Co. (13-06-2005)
| Kommentar Fra : Futte & Co. |
Dato : 13-06-05 20:04 |
|
Martin M. C. wrote:
> Hejsa
>
> Jeg har lige været ved at søge lidt i gruppen ang. en evt. opstramning
> af min knastkæde på den gamle Honda CB750 K2. Jeg er lidt i tvivl om
> den overhovedet trænger til det? Jeg synes bestemt at den "klævrer"
> meget, når den er kold og så tænkte jeg... "det kunne vel ikke skade
> at foretage en evt. opstramning?"
Næe, skade ka' det vel ikke en fi'in Honda skal jo lyde af noget
> Jeg har derfor kigget lidt i min Haynes-manual og har fundet ud af,
> hvilken skrue, der skal løsnes ved en opstramning. Problemet er bare
> at de forklarer ikke om opstramningen sker automatisk ved at løsne
> skruen, eller om man med en evt. lille skruetrækker manuelt skal ind
> og påvirke strammepinden?
>
Du løsner skruen, danser en "knastkædestrammerdans" to gange rundt om
cyklen, strammer skruen igen, og hvis du har danset den rigtige vej, sku
det bare væ'ærke
>
> Hvis I svare, da smid venligst sammen mail direkte til mig, så jeg
> bedst muligt kan følge med.
Arh, det mener du ikke , vel een gang af hver vildledning må da være
nok, ik
--
Jørgen , Brøndby, http://dfmc.dk/?id=70
Honda CB550F , den fine årgang 1975
BSA B40, en go' '68, stadig til salg
Victoria KR 26 N Aero, en fornem 54'er
| |
Armand (15-08-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 15-08-05 12:58 |
|
Martin M. C. wrote:
> Hejsa
>
> Jeg har lige været ved at søge lidt i gruppen ang. en evt. opstramning
> af min knastkæde på den gamle Honda CB750 K2. Jeg er lidt i tvivl om
> den overhovedet trænger til det? Jeg synes bestemt at den "klævrer"
> meget, når den er kold og så tænkte jeg... "det kunne vel ikke skade
> at foretage en evt. opstramning?"
CB 750, og 350-550four rasler konstruktionsbestemt med kæderne, så helt
fri for larmen kan du aldrig blive.
Hvis knastkæden er for løs, vil de larme mest når den er varm og derved
længst, så når larmen forekommer i kold tilstand, er det nok ikke dér at
problemet ligger.
Hvis det er meget kortvarigt lige efter opstart, tror jeg at problemet
skyldes at der lige skal olie frem til at dæmpe mekanikken i topstykket :-/
--
Armand.
| |
Christer Waleryd (15-08-2005)
| Kommentar Fra : Christer Waleryd |
Dato : 15-08-05 13:56 |
|
Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:
> Martin M. C. wrote:
> > Hejsa
> > Jeg har lige været ved at søge lidt i gruppen ang. en
> > evt. opstramning
> > af min knastkæde på den gamle Honda CB750 K2. Jeg er lidt i tvivl om
> > den overhovedet trænger til det? Jeg synes bestemt at den "klævrer"
> > meget, når den er kold og så tænkte jeg... "det kunne vel ikke skade
> > at foretage en evt. opstramning?"
>
> CB 750, og 350-550four rasler konstruktionsbestemt med kæderne, så
> helt fri for larmen kan du aldrig blive.
<snip>
Der er meget at hænte på en karburatorsynkronisering. Det er
primærkæden (primary drive train) som gerne larmer mæst på disse
mc'er.
Knastkædet er enkelt at justere. Jeg kan imidlertid ikke erindre den
eksagte metode, men det er noget med at løsne og stramme en bolt,
eventuelt ved TDC. Har imidlertid manualen hjemme.
/Christer
--
Christer Waleryd - DoD#2075
'73 CB750*2 '81 CB750F '74 CB500
'88 XT600 '69 Triumph T120
'59 Amazoooon OTC#440
http://lcw.at.dod.no lcw@dod.no
| |
Peter (15-08-2005)
| Kommentar Fra : Peter |
Dato : 15-08-05 16:33 |
|
"Christer Waleryd" <lcw@dod.no> skrev i en meddelelse
news:m3br3zz7ac.fsf@linux1.otrum.no...
> Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:
>
> > Martin M. C. wrote:
> > > Hejsa
> > > Jeg har lige været ved at søge lidt i gruppen ang. en
> > > evt. opstramning
> > > af min knastkæde på den gamle Honda CB750 K2.
> <snip>
>
> Der er meget at hænte på en karburatorsynkronisering. Det er
> primærkæden (primary drive train) som gerne larmer mæst på disse
> mc'er.
>
> Knastkædet er enkelt at justere. Jeg kan imidlertid ikke erindre den
> eksagte metode, men det er noget med at løsne og stramme en bolt,
> eventuelt ved TDC. Har imidlertid manualen hjemme.
>
> /Christer
Undskyld hvis det er et dumt spørgsmål, men hvad er TDC (idet jeg går udfra
at det ikke er tele) ?
Peter
| |
Christer Waleryd (15-08-2005)
| Kommentar Fra : Christer Waleryd |
Dato : 15-08-05 16:59 |
|
On Mon, 15 Aug 2005 17:32:32 +0200, Peter <p_dahl@SLETTEStiscali.dk> wrote:
>
> "Christer Waleryd" <lcw@dod.no> skrev i en meddelelse
> news:m3br3zz7ac.fsf@linux1.otrum.no...
>> Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:
>>
>> > Martin M. C. wrote:
>> > > Hejsa
>> > > Jeg har lige været ved at søge lidt i gruppen ang. en
>> > > evt. opstramning
>> > > af min knastkæde på den gamle Honda CB750 K2.
>> <snip>
>>
>> Der er meget at hænte på en karburatorsynkronisering. Det er
>> primærkæden (primary drive train) som gerne larmer mæst på disse
>> mc'er.
>>
>> Knastkædet er enkelt at justere. Jeg kan imidlertid ikke erindre den
>> eksagte metode, men det er noget med at løsne og stramme en bolt,
>> eventuelt ved TDC. Har imidlertid manualen hjemme.
>>
>> /Christer
> Undskyld hvis det er et dumt spørgsmål, men hvad er TDC (idet jeg går
> udfra
> at det ikke er tele) ?
Top Dead Center. Det er da stempelet er helt på top.
Iøvrigt ser jeg i manualen at no.1 cylinder skal være 15 grader efter TDC
(ATDC mærket). Så løsnes låsemøtrik og låseskrue, for så at strammes til
igen. Ferdig!
/Christer
--
Christer Waleryd - DoD#2075
'73 CB750*2 '81 CB750F '74 CB500
'88 XT600 '69 Triumph T120
'59 Amazoooon OTC#440
http://lcw.at.dod.no lcw@dod.no
Using Opera's revolutionary e-mail client: http://www.opera.com/mail/
| |
Harry Teicher (15-08-2005)
| Kommentar Fra : Harry Teicher |
Dato : 15-08-05 14:36 |
| | |
|
|