Fædrenes synder går videre ned gennem gene~
Fra : Jakob Munck

Dato : 13-06-05 17:32

Hvem kan finde det rigtige bibelcitat til det at "fædrenes synder arves ned
gennem generationerne". Dette er ikke korrekt citeret, men hvem har det
rigtige citat og en bibelhenvisning?

jakob

Fra : Harald Mossige

Dato : 13-06-05 17:36

"Jakob Munck" <jm2_fjern_dette@webspeed.dk> wrote in message
> Hvem kan finde det rigtige bibelcitat til det at "fædrenes synder arves
ned
> gennem generationerne". Dette er ikke korrekt citeret, men hvem har det
> rigtige citat og en bibelhenvisning?

Kontra.

Hvem er istand til å finne bibelske argument både for og imot.

HM

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 13-06-05 21:51

Scripsit Jakob Munck:

> Hvem kan finde det rigtige bibelcitat til det at "fædrenes synder
> arves ned gennem generationerne". Dette er ikke korrekt citeret,
> men hvem har det rigtige citat og en bibelhenvisning?

Dem er der nogle stykker af, nok hyppigst det fra Gustav Wied kendte
"Fædrene æde druer" (Jer 31:29)

Ellers er der Klagesangene 5:7 "Vore Fædre, som synded, er borte, og
vi må bære deres Skyld."

Lars Erik Bryld

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 14-06-05 00:11

Jakob Munck skrev Mandag den 13. juni 2005 18:32 i beskeden
<42adb516$0$58738$edfadb0f@dread14.news.tele.dk> i gruppen
dk.livssyn.kristendom:

> [...]
> ned gennem generationerne". Dette er ikke korrekt citeret, men hvem har
> det rigtige citat og en bibelhenvisning?

Princippet ville være i strid med 5. Mosebog 24:16 hvor der står:

"Fædre må ikke lide døden for deres sønners synd, og sønner må ikke lide
døden for deres fædres synd. Kun for sin egen synd skal man lide døden."

Du tænker måske på 2. Mosebog 34:7, hvor der står:

"Han bevarer troskab i tusind slægtled, tilgiver skyld og overtrædelse og
synd; men han lader ikke den skyldige ustraffet; han straffer fædres skyld
på børn, børnebørn, oldebørn og tipoldebørn.«"

Man bør huske kontekst hvor vers 8-16 samtidig fortæller:

"Straks kastede Moses sig til jorden og sagde: »Herre, hvis jeg har fundet
nåde for dine øjne, så gå med iblandt os, Herre, for nok er det et
stivnakket folk, men du vil tilgive vor skyld og synd og beholde os som din
ejendom.« Herren sagde: »Nu vil jeg slutte en pagt. For øjnene af hele dit
folk vil jeg gøre sådanne undere, som aldrig før er gjort på jorden eller
hos noget andet folk, og hele det folk, som du er hos, skal se Herrens
gerning; for det, jeg nu vil gøre for dig, er frygtindgydende. Hold alt
det, jeg i dag befaler dig. Jeg vil drive amoritterne, kana'anæerne,
hittitterne, perizzitterne, hivvitterne og jebusitterne bort foran dig. Tag
dig i agt for at slutte pagt med indbyggerne i det land, du rykker ind i,
for at det ikke skal blive en snare for dig. Deres altre skal I rive ned,
deres stenstøtter skal I knuse, deres Ashera-pæle skal I hugge om. Du må
ikke tilbede nogen anden gud, for »Lidenskabelig« er Herrens navn, for han
er en lidenskabelig Gud. Du må ikke slutte pagt med landets indbyggere, for
når de horer med deres guder og ofrer til dem, vil de indbyde dig, og du
kommer til at spise af deres offer; og hvis du lader dine sønner gifte sig
med deres døtre, og deres døtre horer med deres guder, vil de også få dine
sønner til at hore med deres guder."

Problemet med dårlig opdragelse, f.eks., er at det også trækker igennem til
børnebørn (og oldebørn m.v.). Vi skal danne rammerne om en god og sund
forberedelse til et langt liv med stabilitet og forståelse for de etiske
principper Gud har givet os alle. HVIS vi svigter, er det os selv der
påfører denne "forbandelse" ved at være medskyldige i at vores efterkommere
ikke viser den fornødne respekt for Loven.

Henrik, Dianalund
"Never assume malice for what stupidity can explain"
"Prejudice -- the reason of fools"

Fra : Jakob Munck

Dato : 14-06-05 11:33

Tak for det.