Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon D 70 - Faktiske antal taget fotos ct~
Fra : Jesper

Dato : 13-06-05 16:31

Hej.

Jeg har et Nikon D 70 og har netop været til stor fest.

Jeg har haft et SanDisk kort på 256 MB i kameraet og da det blev sat i viste
displayet på kameraet, at der var plads til 143 billeder med den valgte
billedkvalitet, men rent faktisk er der plads til 173 billeder - altså 30
mere end displayet viste. Jeg fik nemlig taget 168 billeder til festen og
der er 5 tilbage jvf. displayet.

Nu har jeg ikke lagt mærke til hvordan der er blevet "talt ned" mens jeg har
taget billederne.

Er der nogen fornuftig forklaring på dette? (Er der en intern hukommelse i
kameraet?)

mvh

Jesper

Fra : ;o\)-max-

Dato : 13-06-05 16:36

"Jesper"

> [...]
> taget billederne.
>
> Er der nogen fornuftig forklaring på dette? (Er der en intern hukommelse i

Den fornuftige forklaring er at billederne ikke fylder lige meget,
det har du måske selv opdaget - så kameraet laver en gennemsnits
vudering når du sætter kortet i.. Voila..-max-

Fra : Ukendt

Dato : 13-06-05 16:57

Præcis. Og det er ofte en høj vurdering, så man kan næsten altid have flere
billeder. Jeg synes det er meget rart.

Fra : Ole Larsen

Dato : 13-06-05 16:49

Jesper skrev:
> [...]
> taget billederne.
>
> Er der nogen fornuftig forklaring på dette? (Er der en intern hukommelse i

De fleste var vel letpåklædte - så fylder billederne mindre ;-O
Nej, displ. viser et estime - ikke alle billeder fylder ens. Eks 5,5-6,5 mb

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (11.maj.2005) design og nye billeder på:

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 13-06-05 16:54

"Jesper" <christop@***post1.dknet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> taget billederne.
>
> Er der nogen fornuftig forklaring på dette? (Er der en intern hukommelse i

Hej Jesper.

Tælleren i D70 er ret forsigtig, jeg har flere gange taget dobbelt så mange
billeder som kameraet skrev der kunne være på kortet. Problemet lader dog
til at være løst nogenlunde med den nye firmware (for at være ærlig, så har
jeg ikke talt efter der ).

MVH
Thomas

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 13-06-05 17:35

Thomas Pedersen wrote:
> Problemet lader dog
> til at være løst nogenlunde med den nye firmware (for at være ærlig, så har
> jeg ikke talt efter der ).

Ja, det er rigtigt. Jeg har lige opdateret firmware'en til 2.0, og
kameraet mener nu at der er plads til flere billeder på mit kort. Den
gætter nu på max antal billeder ud fra en gennemsnitsstørrelse i stedet
for ud fra en max. størrelse.

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : Alex W

Dato : 13-06-05 17:32

> [...]
> taget billederne.
>
> Er der nogen fornuftig forklaring på dette? (Er der en intern hukommelse i

Hvis i lægger mærke til det, så kan der være flere billeder på kortet med
100 ISO i forhold større ISO værdi.
Underligt, man skulle tro at det var lige omvendt.

/Alex W

Fra : Simon Nielsen

Dato : 13-06-05 17:52

"Alex W" <alex@(fjern)skriverstuen.dk> wrote in message

> Hvis i lægger mærke til det, så kan der være flere billeder på kortet med
> 100 ISO i forhold større ISO værdi.
> Underligt, man skulle tro at det var lige omvendt.

Hvorfor dog det? ISO har intet med størrelsen at gøre, for eksempel har man
meget sort i et billede så er størrelsen ved en lav ISO lav da det sorte
område ikke behøver særlige mange info fordi der er så mange forskellige
pixels. Men ved en høj ISO forstyres det sorte område meget af støj og det
giver flere forskellige pixels og derved en større billedstørrelse.

Mvh
Simon

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 13-06-05 17:56

"Alex W" <alex@(fjern)skriverstuen.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis i lægger mærke til det, så kan der være flere billeder på kortet med
> 100 ISO i forhold større ISO værdi.
> Underligt, man skulle tro at det var lige omvendt.
>
> /Alex W

Hehe, ja der kan være uendeligt mange billeder med ISO 100 D70 har ikke
en ISO 100 indstilling, kunne ikke lade være

MVH
Thomas

Fra : Alex W

Dato : 13-06-05 19:14

> [...]
> ikke
> en ISO 100 indstilling, kunne ikke lade være

He he, så er det røbet at jeg er Canon mand.

Samme motiv ... lad os sige ISO 200 så der bliver fred og ro hos Nikon
folket.

Lad os sige at der kan være 150 billeder på kortet, så vipper man over på
800 ISO og straks fortæller kameraet at der kun kan være 140 billeder ???
Når man kigger på et 200 ISO billede, er der klart flere informationer
(detaljer) i samme billede end ved 800 ISO.

Det kan være at der er mere støj... men der er samme antal pixels at gøre
godt med ??? Husk på, samme motiv.
Pudsigt, det må være komprimeringen der laver fusket.

/Alex W

Fra : Brian Lund

Dato : 13-06-05 19:36

> [...]
> godt med ??? Husk på, samme motiv.
> Pudsigt, det må være komprimeringen der laver fusket.

Støjen er også en slags detaljer, og derfor fylder billedet mere pga. "flere
detaljer"!

Brian

Fra : Simon Nielsen

Dato : 13-06-05 22:59

> [...]
> godt med ??? Husk på, samme motiv.
> Pudsigt, det må være komprimeringen der laver fusket.

Det er stadig ikke det der har indflydelse. Når et digitalt billedet laves
er der måske 1 mio ud af 6 mio pixels der er sorte eller anden farve, de
behøver kun en farvestreng og en sammenhængsstreng, men forstyres det sorte
område af andre farver som det gør i støj så skal der flere kode strenge til
farver og sammenhæng og derved bruges der flere bits, computerens sprog er
opbygget af 1 taller og nuller, og desto mindre der skal bruges til at
fortælle computeren hvad den skal vise på skærmen desato mindre fylder
filen. Når man så har meget støj er der mange forskellige pixels over hele
billedet der afviger fra de andre derved skal der meget mere til.

Måske kan en lille anvisning fortælle hvad jeg mener.

Jeg har igennem tiden lavet en lille hjemmeside der fortæller kort om
kompression med billeder http://compression.siho.dk/ den er meget enkel
men til at forstå.

Mvh
Simon

Fra : Alex W

Dato : 14-06-05 18:55

> Måske kan en lille anvisning fortælle hvad jeg mener.
>
> Jeg har igennem tiden lavet en lille hjemmeside der fortæller kort om
> [...]

Hej Simon

Fremragende ... så forstod jeg det

Takker
/Alex W

Fra : Claus Larsen

Dato : 13-06-05 17:59

> [...]
> 100 ISO i forhold større ISO værdi.
> Underligt, man skulle tro at det var lige omvendt.

Ja især når kameraet ikke kan sættes til ISO 100 ?

Claus

Fra : Michael L

Dato : 13-06-05 18:32

Jesper wrote:

> [...]
> jeg har taget billederne.
>
> Er der nogen fornuftig forklaring på dette? (Er der en intern

Nej - Når du tager et billede så fylder de ikke nøjagtig det samme. det
kommer an på hvor store forskelle der er i de farver osv. sensoren
registrere osv. Derfor er det tal displayet viser et estimat og det
svinger op og ned afhængig af hvor store filerne er. Samtidigt - Hvis
du ikke har opgraderet til den nyeste firmware så er tælleren lidt ved
siden af, mens den efter en opgradering er mere præcis men ikke
nøjagtig.
En nøjagtig tæller kunne kun laves med filer af en fast filstørrelse or
hvert billede.

- Michael

Fra : Michael L

Dato : 13-06-05 18:34

Michael L wrote:

> [...]
> nøjagtig.
> En nøjagtig tæller kunne kun laves med filer af en fast filstørrelse

Bare se bort fra mit svar - Jeg overså at andre allerede havde svaret :)

- Michael