Lav opløsning med nyt grafikkort
Fra : Thomas

Dato : 13-06-05 15:30

Kære Gruppe

Jeg var af den overbevisning, at det ikke er nødvendigt med et dual
head-grafikkort for at
slutte to fladskærme til en computer, derfor strøg jeg ud og købte et 64 MB
grafikkort fra ATI (Radeon 7000 Edition), som jeg skal bruge til at køre
kontorprogrammer. Men ak, den ene skærm kan kun køre med en opløsning på
800x600, og tro mig, det giver meget store ikoner! Det er simpelthen umuligt
at vælge en højere opløsning for den primære skærm. Kan det nye kort
"stjæle" opløsningen fra det gamle (VIA/S3G UniCrome)? Det nye kort er
tilsluttet via PCI.

Computeren er en HP Pavilion fra 2004 med Windows XP. Der står på maskinen,
at den har op til 64 MB delt skærmhukommelse. Den har 512 MB DDR, 160 GB HD,
Integreret VIA/S3G UniCrome grafik. Før installationen af det nye grafikkort
kunne den godt køre med en opløsning på 1280x1024.

Håber der er nogen som kan hjælpe.

På forhånd tak.

Mvh.

Thomas

Fra : Zulu

Dato : 13-06-05 19:05

Thomas wrote:
> [...]
> MB DDR, 160 GB HD, Integreret VIA/S3G UniCrome grafik. Før
> installationen af det nye grafikkort kunne den godt køre med en

Har du installeret en driver til det nye kort? Hent den nyeste fra
www.ati.com

Hvordan ser din opsætning ud? Har du begge skærme på det nye kort?
Hvilke opløsninger og hvilke skærme?

Zulu

Fra : Thomas

Dato : 14-06-05 17:28

Hej Zulu

Jeg har opdateret driveren via "enhedshåndtering" i Windows. Jeg har én
skærm på det nye kort (1280x1024) og én skærm på det gamle (kan kun vælge
800x600) - begge af typen AG Neovo F-17.

Thomas

Fra : Zulu

Dato : 14-06-05 20:07

Thomas wrote:
> Jeg har opdateret driveren via "enhedshåndtering" i Windows. Jeg har
> én skærm på det nye kort (1280x1024) og én skærm på det gamle (kan
> kun vælge 800x600) - begge af typen AG Neovo F-17.

Jeg har set din mail, men lad os bare holde det her i gruppen.

Jeg ved ikke umiddelbart hvorfor du ikke kan få lov til at vælge højere på
dit onboard.
Har du prøvet at sætte onboard til primær eller at have begge skærme på
AGP-kortet?

Zulu

Fra : Thomas

Dato : 15-06-05 15:36

Hej Zulu

Ja, jeg har forsøgt at vælge mit onboard som primær, men det giver samme
lave opløsning bare på den anden skærm. Der kan ikke tilsluttes to alm.
skærme til AGP-kortet, det kræver vist en form for adapter. Jeg må indrømme,
at det er lidt af en gåde! Er det virkelig nødvendigt at købe et dual head
kort?

På forhånd tak for hjælpen.

Fra : Mads

Dato : 15-06-05 17:44

On Wed, 15 Jun 2005 16:36:05 +0200, "Thomas"
<TTXsprogtek2@mail.tele.dk(fjern TTX)> wrote:

> [...]
>at det er lidt af en gåde! Er det virkelig nødvendigt at købe et dual head

Hvad med at ofre de få kroner som den adapter kan koste?
Sæt så begge skærme på det nye kort og slå dit onboard
grafikkort fra i BIOS. Så kører det.

Mvh Mads

--
Life is not a journey to the grave with the intention of arriving safely
in a pretty and well preserved body, but rather, skid in broadside,

Fra : Thomas

Dato : 16-06-05 10:49

Hej Mads

Det lyder som en god ide, hvad kalder man sådan en adapter? Og hvordan slår
jeg mit onboard grafikkort fra i BIOS? Jeg er ikke ligefrem ekspert i den
slags ting.

Tak for hjælpen.

Mvh.

Thomas

Fra : Mads

Dato : 16-06-05 21:34

On Thu, 16 Jun 2005 11:49:03 +0200, "Thomas"
<TTXsprogtek2@mail.tele.dk(fjern TTX)> wrote:

>Hej Mads
>
>Det lyder som en god ide, hvad kalder man sådan en adapter?

Måske en DVI VGA Adapter. Det kunne f.eks. være denne :
Selvom der burde kunne findes noget billigere. Som regel følger
den slags adaptere gratis med nye grafikkort. Der var 2 med mit
nye Asus X800 kort.
Måske en af dine venner har en liggende du kan få.

>Og hvordan slår
>jeg mit onboard grafikkort fra i BIOS? Jeg er ikke ligefrem ekspert i den
>slags ting.

Du finder en indstilling i BIOS som hedder Onboard graphics eller
noget lignende og sætter den til Disabled.
Det er det nærmeste jeg kan komme en præcis forklaring, for
det afhænger af BIOS'en.

Mvh Mads

Fra : Thomas

Dato : 17-06-05 08:55

Mange tak for hjælpen Mads

Jeg har fundet ud af, at det jeg skal bruge er en DVI dongel, så jeg kan
slutte to skærme til kortet.

Fra : Brian Lund

Dato : 17-06-05 09:53

> Mange tak for hjælpen Mads
>
> Jeg har fundet ud af, at det jeg skal bruge er en DVI dongel, så jeg kan
> slutte to skærme til kortet.

Dongle? - Næ du skal bare have sådan en adaptor som han linkede til, jeg har
selv prøvet (også på et Radeon 7000!).

Brian

Fra : Thomas

Dato : 28-06-05 08:14

Endelig fik jeg købt den DVI-adapter, som Mads henviste til, og jeg har
slået mit onboard grafikkort fra, så det kun er pci'en der kører. Jeg har
også fået "liv" i begge skærme, men de kan kun køre med en opløsning på
800x600, og når jeg forsøger at installere driveren til Radeon 7000, kommer
der en guide frem som siger, at skærmdriveren ikke er kompatibel med en
eller flere af systemets skærmadaptere (jeg kører Windows 98). Nogen gode
råd?

Mvh.

Thomas