Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Undgå vand på linsen?
Fra : JorR

Dato : 13-06-05 09:28

Jeg har her i weekenden fået mig en Canon 20D og det var jo selvfølgelig
ligesom juleaften, at komme hjem og pakke den op (ja, endnu bedre
faktisk!)

Når man tager billeder udenfor i lettere regnvejr (men hvor man
selvfølgelig står i skygge for regnen), så vil jeg selvfølgelig gerne
undgå, at der kommer vand på linsen. Jeg går ud fra, at man kan købe et
filter (unden filter funktion) som man kan sætte foran linsen, men hvad
nu hvis der kommer vand på linsen? Hvordan renser man den igen, for jeg
vil jo ikke bare tage en køkkenrulle og noget vand.

Skal man for alt i verden undgå at rense selve linsen og dermed købe et
filter eller kan man bare tage noget Isopropyl alkohol og en brilleklud
til at rengøre linsen på objektivet?

Fra : Jan Bøgh

Dato : 13-06-05 09:40

JorR wrote:

> Skal man for alt i verden undgå at rense selve linsen og dermed købe
> et filter eller kan man bare tage noget Isopropyl alkohol og en
> brilleklud til at rengøre linsen på objektivet?

Jeg ville godt nok foretrække vand+opvaskemiddel og en blød klud - jeg aner
ikke en bønne om det, men ville nervøs ved isopropylalkohol på coatningen.
Er min skepsis berettiget?

vh
jan

Fra : Bo Bjerre

Dato : 13-06-05 09:53

Jan Bøgh wrote:

> Jeg ville godt nok foretrække vand+opvaskemiddel og en blød klud - jeg aner
> ikke en bønne om det, men ville nervøs ved isopropylalkohol på coatningen.
> Er min skepsis berettiget?

Jeg vil ALDRIG bruge vand på det forreste linseelement i mine
objektiver. Brug altid et UV filter foran. Det koster ikke meget, og
kommer der ridser kan det skiftes. Jeg rengør det ved først at
puste/børste støv bort, og derefter en fiberklud. Er det meget slemt kan
almindeligt ruderens/brillerens og fiberklud klare resten. UV filteret
holder også hundenæser og børnefingre på afstand..

Jeg har ikke hørt om at coating falder af pga alkohol. Det er jo ikke en
maling, der er smurt på

Bo //

Fra : Jan Bøgh

Dato : 13-06-05 10:02

Bo Bjerre wrote:

> Jeg har ikke hørt om at coating falder af pga alkohol. Det er jo ikke
> en maling, der er smurt på

Så du ved heller ikke noget om det?

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Ukendt

Dato : 13-06-05 10:30

> Så du ved heller ikke noget om det?

Måske Nikon ved det .o)

The best way to clean a lens is to use blower brush to simply blow or brush
away loose dust. To remove dirt and smudges, use a piece of lint free lens
cleaning tissue and a small amount of lens cleaning solution. Place a drop
or two of cleaner on the tissue (never directly onto the lens) and then wipe
the lens in a circular motion working from the centre to the edge of the
lens, removing any marks or smears.

If the above supplies are not available a clean, dry, soft, lint free cloth
can be used to clean the lens.

The same method can be used to clean the viewfinder eyepiece of Nikon
cameras.

lens cleaning solution består af alcohol (methanol) + destileret vand.
Gert

Fra : Ukendt

Dato : 13-06-05 10:53

[snip]
> lens cleaning solution består af alcohol (methanol) + destileret vand.

Jeg tror næppe de putter Methanol i. Det optages gennem huden, og er vældigt
giftigt. Der er ganske givet tale om Ethanol eller (iso)propanol. Begge to
alkoholer.

Mvh. Jakob

Fra : Bo Bjerre

Dato : 13-06-05 11:19

jbt wrote:
> [...]
> giftigt. Der er ganske givet tale om Ethanol eller (iso)propanol. Begge to

Jo, faktisk er der nogen, der anbefaler det, fordi det fordamper
langsommere end isopropanol:

The idea is to dissolve the contaminant on the surface with the methanol
and trap it in the paper fibers for disposal. The trick is to balance
the wettness of the cleaning pad with the speed of the wipe so that the
methanol dries immediately as the pad leaves an area of the lens.
Methanol is the preferred solvent because it evaporates faster than
isopropanol but slower than acetone, and it readily dissolves eyelash
and fingerprint oils. Inspect the surface after each wipe to evaluate
progress.

http://www.sctscopes.net/SCT_Tips/Maintenance/Cleaning_Your_Optics/cleaning_your_optics.html

Bo //

Fra : Ukendt

Dato : 13-06-05 11:30

skummelt. Så ville jeg godtnok bruge gummihandsker! Det kan gå direkte i
blodet og klippe synsnerven...

/Jakob

Fra : Bo Bjerre

Dato : 13-06-05 12:34

jbt wrote:

> vældigt

Ikke desto mindre har det været det foretrukne brændstof til Trangia
køkkener i mange år, på grund af et lavt flammepunkt Husholdningssprit
er IKKE til at få ild på, når man er på vintertur, og temperaturen
sniger sig ned under de -15 grader.

-men jeg har da observeret at det er blevet svært at skaffe.

Bo //

Fra : Jan Bøgh

Dato : 13-06-05 13:30

Bo Bjerre wrote:

> -men jeg har da observeret at det er blevet svært at skaffe.

Tidligere blev metanol i store mængder solgt som kaburatorsprit.

vh
jan

Fra : Jacob

Dato : 13-06-05 18:41

> Tidligere blev metanol i store mængder solgt som kaburatorsprit.
>
> vh
> jan

Jeg bruger da næsten 5L methanol om ugen. men giftigt er det. drik det der
svarer til 2 genstande det dør man af. en mild forgiftning minder om
influenza. ej sjovt.
Ren methanol skal sikkert bestillet. men de fleste hobby handlere har det.
man skal bare være opmærksom på at det skal være rent. dvs. uden olie.

Jacob

Fra : Bo Bjerre

Dato : 13-06-05 11:01

Jan Bøgh wrote:

> Så du ved heller ikke noget om det?

Jo, men jeg har måske ikke formået at formulere mig. Når jeg ikke har
hørt om problemet, kan det skyldes at ingen bruger alkohol, og derfor
ikke ved om det duer. Det kan også være at mange bruger alkohol, og der
ikke er et problem ved at bruge det.

Det er almindeligt at bruge isopropylalkohol (eller acetone) til at
rense optik med. Der kan være et problem, hvis optikken er indfattet i
plastmaterialer. Jeg ved ikke hvordan det forholder sig, hvis linse
elementet er lavet af plastic. Start med milde midler, og brug de
stærkere, hvis nødvendigt. Husk at ren isopropylalkohol ikke indeholder
vand, og derfor ikke kan opløse de salte, der ofte er tilbage fra
regndråberne.

-se f.x.
http://www.edmundoptics.com/techSupport/DisplayArticle.cfm?articleid=265
http://www.sctscopes.net/SCT_Tips/Maintenance/Cleaning_Your_Optics/cleaning_your_optics.html

Mange brillerens produkter er baseret på isopropyl alkohol, og det
bruges jo netop på coated optik.

Hvis man er skeptiker, finder man en anden rensemetode

Bo //

Fra : Ole Larsen

Dato : 13-06-05 15:19

Bo Bjerre skrev:

> Det er almindeligt at bruge isopropylalkohol (eller acetone) til at
> rense optik med. Der kan være et problem, hvis optikken er indfattet i

Ville aldrig turde anvende acetone på et obj., der jo består af meget
andet end coatet glas - maling/pakninger eks.

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (11.maj.2005) design og nye billeder på:

Fra : Bo Bjerre

Dato : 13-06-05 17:41

Ole Larsen wrote:

> Ville aldrig turde anvende acetone på et obj., der jo består af meget
> andet end coatet glas - maling/pakninger eks.

-som jeg skrev: start med de blide midler. Acetone satte jeg i parantes,
da jeg heller ikke selv vil bruge det til kameraoptik. Det er ikke
fremmed at se det brugt til laseroptik. Men det er heller ikke indfattet
i plast.

Bo //

Fra : Claus Tersgov

Dato : 13-06-05 11:55

"Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> skrev

> Jeg ville godt nok foretrække vand+opvaskemiddel og en blød klud - jeg
aner
> ikke en bønne om det, men ville nervøs ved isopropylalkohol på coatningen.
> Er min skepsis berettiget?

Det tvivler jeg på. Jeg kan simpelthen ikke forestille mig, at man lægger
coating på den yderste del af en linse. Det ville da være mere end
almindelig åndsvagt, og hvad skulle formålet egentlig være?

Er linsen af glas, så er jeg ret sikker på, at det, der vender ud, er rent
glas. Man laver næppe en linse, som vil være sårbar overfor slid osv.

Claus

Fra : Bo Bjerre

Dato : 13-06-05 12:22

Claus Tersgov wrote:

> Er linsen af glas, så er jeg ret sikker på, at det, der vender ud, er rent
> glas. Man laver næppe en linse, som vil være sårbar overfor slid osv.

Den holder ikke. Coatingen bruges i den optiske overgang fra lust til
glas, for at hindre reflektioner. Coatingen sidder derfor på alle
glasoverfladerne i objektivet. Coatingen er ofte mindts lige så hård som
glasset.

Har du tænkt over at brilleglas er coatede, på begge sider, og de er
immervæk udsat for meget mere snavs og gnideri.

Bo //

Fra : ab©

Dato : 13-06-05 12:33

> .............. Jeg kan simpelthen ikke forestille mig, at man lægger
> coating på den yderste del af en linse. Det ville da være mere end
> almindelig åndsvagt, og hvad skulle formålet egentlig være?

At der er coating på stort set alle frontlinser på objektiver / kikkerter
kan enhver da konstatere ved selvsyn - har du aldrig kikket ind i et
objektiv ?

ab

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 13-06-05 18:33

"ab©" <huskFJERN@DETTEc.dk> skrev i en meddelelse

> At der er coating på stort set alle frontlinser på objektiver / kikkerter
> kan enhver da konstatere ved selvsyn - har du aldrig kikket ind i et
> objektiv ?
>
> ab
++++++++++++++++++

Hej.

Hvordan ser den coating ud, er det, det der farvede (på min lidt rødligt og
guligt) man ser når man kigger ned i objektivet?

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
Ved svar på E-mail fjern "NOMORESPAM"

Fra : Bo Bjerre

Dato : 13-06-05 19:36

Jørgen Nielsen wrote:

> Hvordan ser den coating ud, er det, det der farvede (på min lidt rødligt og
> guligt) man ser når man kigger ned i objektivet?

Ja, det kan have mange farver. Grøn, lilla, blå, rødlig...

Bo //

Fra : Egon Stich

Dato : 13-06-05 16:12

> [...]
>
> Er linsen af glas, så er jeg ret sikker på, at det, der vender ud, er rent
> glas. Man laver næppe en linse, som vil være sårbar overfor slid osv.

Der tager du vist nok fejl, kære Claus.
MVH
Egon.

Fra : Ukendt

Dato : 13-06-05 09:49

"JorR" <joer10001@REMOVE.hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Skal man for alt i verden undgå at rense selve linsen og dermed købe et
> filter eller kan man bare tage noget Isopropyl alkohol og en brilleklud

Der kan dannes pletter på frontlinsen, og de er ikke altid helt lette at få
af. Der er dampet noget metal på frontlisen, og overfladen er så en lille
smule ru, og når vandet så tørrer, så sætter det sig imellem de pådampede
metaller. Jeg klarer den som regel fint med et stykke nyt, aldrig-vasket,
ægte vaskeskind - som jeg så aldrig bruger til andet. Det snupper både
fingeraftryk, vand, tørrede pletter osv, men lader coatingen være. Sådan har
jeg renset frontlinsen når det har været nødvendigt i de sidste 20 år uden
mindste problem. Hvis du har filter på, så kan det vaskes med almindeligt
opvaskemiddel og viskestykke. Og for at undgå at der kommer vand på, så kan
du bruge en modlysblænde. Evt. pakke hele kameraet ind i en pose med
åbningen ud mod modlysblænden, og lukket omkring denne med en elastik eller
tape.

Mvh. Claus Petersen

Fra : Egon Stich

Dato : 13-06-05 10:34

> [...]
>
> Skal man for alt i verden undgå at rense selve linsen og dermed købe et
> filter eller kan man bare tage noget Isopropyl alkohol og en brilleklud

Igennem mere end 40 år har jeg løst problemet med regndråber på optikken med
et RENT - Nyvasket bomuldslommetørklæde.
Dette kan fint opbevares-medbringes i et brilleetui.
Alternativt kan linsepapir bruges. Det fylder heller ikke meget.
Et uv filter regner jeg for "sundt" for forreste opjektivelement.

MVH
Egon

Fra : Alex W

Dato : 13-06-05 12:50

> Når man tager billeder udenfor i lettere regnvejr (men hvor man
> selvfølgelig står i skygge for regnen), så vil jeg selvfølgelig gerne
> undgå, at der kommer vand på linsen.

He he ... Et objektiv er fuldstændig ligeglad med om der kommer regndråber
på eller ej. Det gælder især for L objektiver fra Canon og tilsvarende fra
Nikon Da de er vandtætte..
Hvordan tror du at en pressefotograf løser en opgave i silende regn. ,-) For
meget vand på frontlinsen kan give forringet billedkvalitet
Pas på elektronikken, den er overfølsom for vand. Et pressekamera er i
regelen gjort vandtæt ved kontakter og samlinger med sealing og gummiringe.

Når man renser et objektiv bruger man en pustebold med pensel. Dette gøres
før man gnider, da det fjerner støv og sandkorn mv. der ridser! Når der ikke
er den slags smuds på objektivet(der ridser) kan man bruge brillerens, hvis
det skulle være nødvendigt. Ellers brug en blød klud, et gammelt viskestykke
eller lignende. Fedtfingre skal fjernes hurtigt, da syren fra sved faktisk
kan ætse i coatningen.

/Alex W

Fra : ab©

Dato : 13-06-05 14:07

"Alex W" <alex@(fjern)skriverstuen.dk> skrev i en meddelelse

> ... Et objektiv er fuldstændig ligeglad med om der kommer regndråber på
> eller ej.

Ja, men der er nok ingen der tror at resultatet bliver bedre jo flere
"vand-ringe" der er på objektivet ?

> Det gælder især for L objektiver fra Canon og tilsvarende fra Nikon Da de
> er vandtætte..

Nu er der jo ikke tale om at dyppe objektiv og kamera i vand.

> Hvordan tror du at en pressefotograf løser en opgave i silende regn. ,-)
> For meget vand på frontlinsen kan give forringet billedkvalitet

Pressefotografer er da totalt ligeglade med resultatet / udstyret - der skal
bare noget i kassen og udstyret skiftes på andres regning.

ab

Fra : Jan Bøgh

Dato : 13-06-05 14:22

ab© wrote:

> Pressefotografer er da totalt ligeglade med resultatet / udstyret -
> der skal bare noget i kassen og udstyret skiftes på andres regning.

Nu kender jeg ikke andet end en enkelt af slagsen - og han ville blive meget
sur, hvis han så din generaliserende beskrivelse.

vh
jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Alex W

Dato : 13-06-05 14:25

> Pressefotografer er da totalt ligeglade med resultatet / udstyret - der
> skal bare noget i kassen og udstyret skiftes på andres regning.

Om igen ... det er en totalt misforståelse.
1. Udstyret skal normalt holde mindst 3 år til det er afskrevet og gerne
meget længere.

2. Der bliver købt enten helt billigt udstyr (slidt op og smid væk
princippet) eller også det helt dyre ende(det skal bare være i orden og
holde).

Et billede har som regel en fast pris ... om kameraet/objektivet smadre
eller ej er kunden ligegyldigt, men ikke for fotografens lomme.

/Alex W

Fra : ab©

Dato : 13-06-05 17:03

> Nu kender jeg ikke andet end en enkelt af slagsen - og han ville blive
> meget
> sur, hvis han så din generaliserende beskrivelse.

Der findes jo også skraldemænd / renovationsarbejdere, der er meget
påpasselige, men når man dag ud og dag ind skal registrere diverse
ligegyldigheder og ved at der er mange andre forhold, der tæller end hvor
godt billedet er (f.eks. plads i avisen, andre større nyheder o.s.v.), ja,
så er der jo en tendens til, at der i højere grad bliver tale om en art
accordarbejde - hvor "den kunstneriske værdi" kommer i anden række..

---------------------------

> Om igen ... det er en totalt misforståelse.

Ikke iflg. min erfaring via 10 år på en avis + div. freelance, når det var
agurketid kunne et blindt barn have klaret opgaverne.

> Et billede har som regel en fast pris ... om kameraet/objektivet smadre
> eller ej er kunden ligegyldigt, men ikke for fotografens lomme.

Hvis du arbejder som fastansat på en avis er der ikke noget "kundeforhold" -
det skulle da lige være overfor "ofrene".

ab

Fra : Alex W

Dato : 13-06-05 17:38

> [...]
> så er der jo en tendens til, at der i højere grad bliver tale om en art
> accordarbejde - hvor "den kunstneriske værdi" kommer i anden række..

Enig, det er tit en registrering af en hændelse eller personer.
Først registrering, så kreativ registrering.

/Alex W

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 13-06-05 18:40

> [...]
> Pas på elektronikken, den er overfølsom for vand. Et pressekamera er i
> regelen gjort vandtæt ved kontakter og samlinger med sealing og

[KLIP]

> /Alex W
+++++++++++++++++++++++

Hej.

Det er måske derfor man tit ser pressefotografer der har pakket noget
plastik om objektivet/kameraet har tit set det f.eks. til en
fodfoldkamp. Når det regner vel og mærket

Fra : Alex W

Dato : 13-06-05 19:05

> [...]
> plastik om objektivet/kameraet har tit set det f.eks. til en
> fodfoldkamp. Når det regner vel og mærket

Det startede med dråber .. så en svømmetur.. og nu her ....
Hvem passer ikke på sit udstyr???
En paraply er nu ikke at kimse af, men er umulig i en reportagesituation.

Der vises i øvrigt ikke mange billeder som er taget under et regnvejr. Det
er en skam, for det er flot med spejlinger og plasken på fortove, på brosten
... folk der løber ..... Vi fotofolk kan ikke lide at blive våde En idé
til fotostaffetten?

/Alex W

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 13-06-05 21:16

In article <42ad43a8$0$78283$157c6196@dreader1.cybercity.dk>, JorR wrote:
> [...]
> nu hvis der kommer vand på linsen? Hvordan renser man den igen, for jeg
> vil jo ikke bare tage en køkkenrulle og noget vand.

UV filter + modlysblænde.

> Skal man for alt i verden undgå at rense selve linsen og dermed købe et
> filter eller kan man bare tage noget Isopropyl alkohol og en brilleklud
> til at rengøre linsen på objektivet?

Det kan man godt, men de fleste af os bruger filtre som er lettere at
vaske med opvaskemiddel under den varme hane.