Info: Overslagspris vs. tilbud
Fra : jones_net

Dato : 13-06-05 08:50

Efter at være blevet en bitter erfaring rigere, vil jeg lige dele denne med
jer, så I ikke behøver at få samme erfaring.

Vi skulle bruge en murer til at lave lidt forskelligt - bl.a. støbing af
gulv, pudsning af væge og reperation af lidt murværk. Vi ringede til en
murer som vi var blevet anbefalet, og han sendte os et stykke papir med en
pris, som vi syntes var OK. På papiret stod der ikke ordet "tilbud" med
derimod "overslagspris" på 20.000,- Uvidende som jeg var dengang, troede jeg
at det var det samme - kært barn har jo mange navne...

Men det er det ikke - her er der tale om 2 forskellige børn!

Et tilbud er en fast pris (kan vist nok afvige med op til 10 %, men er ikke
sikker!?).
En overslagspris er reelt arbejde efter regning, hvilket vil sige optælling
af timer og forbrug af materialer.

Da arbejdet tog længere tid end forventet, lød regningen på 26.500,- altså
en stigning på over 30% i forhold til overslaget.

Derfor vil jeg bare opfordre jer til at tænke over dette, hvis i indhenter
tilbud på et stykke arbejde - hvis i får 2 enslydende priser (det ene
tilbud, det andet som overslag), kan man for sikkerhedens skyld vælge
tilbuddet frem for overslagt, hvis man vil være sikker på prisen. Men
overslaget kan afvige i pris (også til det billigere skal det huskes på!).

Se lidt tekst om det på dr.dk:
http://www.dr.dk/forbrug/rettigheder/FH/haandvaerkere1.htm
Se en sag om lidt større beløb her:
http://www.byggerietsankenaevn.dk/kendelsessamling/index.php?page=kendelse&kid=16

/J

Fra : Ivan

Dato : 13-06-05 08:54

> [...]
>
> Da arbejdet tog længere tid end forventet, lød regningen på 26.500,- altså
> en stigning på over 30% i forhold til overslaget.

Prisen på et tilbud kan også stige hvis der kommer arbejde med som ikke er i
tilbudet.

Fra : jones_net

Dato : 13-06-05 09:24

"Ivan" <denne@dur.ej> wrote in message

> Prisen på et tilbud kan også stige hvis der kommer arbejde med som ikke er
> i tilbudet.

Det er klart - men det er jo det samme som ved et overslag - hvis der er
pludselig kommer extra arbejde, som ikke er med i aftalen, så stiger prisen.
Men så er det jo ikke prisen på det oprindelige tilbud som stiger, så er det
et nyt stykke arbejde der er tale om!

/J

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 13-06-05 12:30

jones_net wrote:

> Det er klart - men det er jo det samme som ved et overslag - hvis der
> er pludselig kommer extra arbejde,

Du fortalte ikke noget om, hvorfor arbejdet tog længere tid end først
anslået. Måske uforudsigelige hindringer eller ekstra reparationer?

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : jones_net

Dato : 13-06-05 14:32

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammmeplease.invalid> wrote in message

> Du fortalte ikke noget om, hvorfor arbejdet tog længere tid end først
> anslået. Måske uforudsigelige hindringer eller ekstra reparationer?

På overslaget står der ikke noget om timer. Det er delt op i 5 underpunkter,
og der har ikke været særlige hindringer. Væggene der skulle pudses var lidt
mere skæve end forventet, og derfor skulle pudslaget være tykkere og lign.
Hvis det havde været et tilbud, kunne de ikke have hævet prisen, for de stod
selv og kiggede på de rå vægge, så skulle han bare have været mere grundig
inden han afgav tilbuddet.
Derfor er tilbud oftere lidt dyrere end anslået, da de skal hente de
manglende timer ind fra andre projekter.

/J

Fra : Knud L R

Dato : 13-06-05 17:58

Det med de 10% er en myte. Men hvis man har nogle håndværkere man har tillid
til, er det som regel sådan, at man ved et overslag kan regne med overslaget
ca. som et tilbud. Dvs. hvis der er en afvigelse i den endelige afregning er
der en god forklaring.

Ved fast tilbud vil hånværkeren indregne en risiko (dvs. et fast tilbud kan
blive dyrere end hvis det havde været efter regning). Fordelen ved et fast
tilbud er selvfølgelig budgetsikkerheden - derfor ofte en god ide ved større
arbejder. Derudover kan det være en fordel, hvis der er
overskudskapacitet/konkurrence - hvilket der ikke er for tiden.

Så hvis du vurderer, at du har fået, hvad du har betalt for er det vel
ok....

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 13-06-05 20:27

> [...]
>
> Da arbejdet tog længere tid end forventet, lød regningen på 26.500,- altså
> en stigning på over 30% i forhold til overslaget.

Det gav jeg gerne bare for at der kom en murer. Vi har neotp haft en
håndværker til at lægge gulv. Vi har totalt set brugt mere tid på at holde
møder, give oplysninger, tage billeder, få ham til at skrive det forbaskede
tilbud og så i øvrigt at få ham til at komme end det ville have taget os at
lave det selv. Vi er i øvrigt forsinket 4 uger, og hans reele timeløn ligger
på 750 kr.
Lad os få nogle polakker herop!

Mvh Maria

Fra : Ukendt

Dato : 16-06-05 12:58

On Mon, 13 Jun 2005 21:27:18 +0200, "Maria Frederiksen"
<mf@easyfrag.dk> skrev:

>Lad os få nogle polakker herop!

ja og miste enhver form for garanti.
ak ak.

men hvis du vil give så meget som 750 kr i timen så må du godt ringe
efter mig en anden gang, jeg gør det en del billigere, og kommer til
_aftal_t tid. så slipper du også for alle de "umulige håndværkere."

--
Vh Per

icq 8212837

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 13-06-05 21:15

jones_net wrote:
> Et tilbud er en fast pris (kan vist nok afvige med op til 10 %, men
> er ikke sikker!?).

Jo - og det ved håndværkeren også - og derfor vil et tilbud tit være lidt
for højt, så han er dækket ind, hvis det skulle blive lidt dyrere end
beregnet - hvis det så går som forventet og det bliver billigere - så skal
du alligevel betale den fulde pris - og håndværkeren putter overskuddet i
lommen..

> En overslagspris er reelt arbejde efter regning, hvilket vil sige
> optælling af timer og forbrug af materialer.

Der er håndværkeren ikke så bange for at skyde for lavt - så der er nok
større chance for at det passer, og skulle det gå hurtigere end forvenet, så
er det dig om køber, der stryger gevinsten.

> Da arbejdet tog længere tid end forventet, lød regningen på 26.500,-
> altså en stigning på over 30% i forhold til overslaget.

Det kunne ligeså godt være gået den anden vej - og hvis der var givet en
fast, så havde den nok været højere, så håndværken havde dækket sig ind.

De gange, hvor vi har fået lavet den slags opgaver har det altid været på
regning - og hver gang været billigere end overslaget.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk