|
| Nybyggeri - fald på indkørsel Fra : ch |
Dato : 12-06-05 18:52 |
|
Hej gruppe,
Min første post her
Jeg skal i gang med at bygge et nyt hus, og pga. grundens udforming og
lokalplan betyder det at der i vores nye indkørsel (fra skel til carport)
vil komme et fald på ca. 70 cm over 4,5 m ned mod carporten.
Hvilke konsekvenser har et fald på indkørslen? Er der nogen som har
erfaringer med et sådant fald? Er det godt/skidt eller ligemeget?
Alle erfaringer og kommentarer er yderst velkomne.
På forhånd tak,
/ch
| |
Allan (12-06-2005)
| Kommentar Fra : Allan |
Dato : 12-06-05 18:53 |
|
(fra skel til carport)
> vil komme et fald på ca. 70 cm over 4,5 m ned mod carporten.
>
> Hvilke konsekvenser har et fald på indkørslen?
Vand!!!
Husk at lave en rist i carporten, evt. før carporten.
Hvis du også kan lade carporten falde lidt den anden vej, altså mod
skel/rist, så kan du undgå at der står vand inde under bilen, når denne står
og drypper af.
Allan
| |
ch (12-06-2005)
| Kommentar Fra : ch |
Dato : 12-06-05 19:33 |
|
> > vil komme et fald på ca. 70 cm over 4,5 m ned mod carporten.
> >
> > Hvilke konsekvenser har et fald på indkørslen?
>
> Vand!!!
Mange tak for det hurtige svar. - jeg bider mig lige lidt fast..
1. Udover at man skal lede vandet væk og lære konen op, er det så upraktisk
med et sådant fald grundet andre årsager, eller er det meget normalt at man
etablere med et sådant fald?
2. Ser det grimt ud?
3. Lyder 70 cm. over 4,5 m som meget? Jeg har svært ved at visualisere det
for mig.
Hilsen
ch
| |
TG4600 (12-06-2005)
| Kommentar Fra : TG4600 |
Dato : 12-06-05 20:38 |
|
"ch" <nospam@noserver.sa> wrote in message
news:42ac7e2e$0$63631$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> > > vil komme et fald på ca. 70 cm over 4,5 m ned mod carporten.
> > >
> > > Hvilke konsekvenser har et fald på indkørslen?
> >
> > Vand!!!
>
> Mange tak for det hurtige svar. - jeg bider mig lige lidt fast..
>
> 1. Udover at man skal lede vandet væk og lære konen op, er det så
upraktisk
> med et sådant fald grundet andre årsager, eller er det meget normalt at
man
> etablere med et sådant fald?
>
> 2. Ser det grimt ud?
>
> 3. Lyder 70 cm. over 4,5 m som meget? Jeg har svært ved at visualisere det
> for mig.
>
> Hilsen
> ch
>
1. Ja det er normalt at have et fald på mindst 1-2 cm pr. m, og det er ikke
noget man ser som et fald, men nok til at vandet løber væk.
2. Se 1.
3. Et almindeligt spisebord er ca 70 cm prøv at forstille dig faldet ud fra
det og så en afstand på 4½ m. Omregnet til stigning er det ca. 15%, hvilket
er pænt meget, men ikke helt usædvanligt.
Vi var på vej ud i det samme for et par år siden, men opdagede det inden vi
gik i gang med byggeriet. Derfor fik vi hævet huset, sokkel-koten, med 0,50
m. det er måske også en mulighed, hvis i ikke er begyndt endnu.
/TG
| |
Leonard (12-06-2005)
| Kommentar Fra : Leonard |
Dato : 12-06-05 20:45 |
|
"ch" <nospam@noserver.sa> wrote:
>3. Lyder 70 cm. over 4,5 m som meget?
Det er mere end 15% og det er stejlt.
--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/
Er du skiftet til Firefox? www.mozilla.org
| |
Erik Olsen (12-06-2005)
| Kommentar Fra : Erik Olsen |
Dato : 12-06-05 20:55 |
|
ch wrote:
> 1. Udover at man skal lede vandet væk og lære konen op, er det så
> upraktisk med et sådant fald grundet andre årsager, eller er det
> meget normalt at man etablere med et sådant fald?
Hvis strækningen er flisebelagt, vil fliserne have tendens til at vandre
nedad pga. bilens bremsning nedad og acceleration opad. De skal derfor
forankres f. eks. ved at der støbes et område foran eller i carporten.
> 2. Ser det grimt ud?
Det kommer an på hvad du synes er grimt. Jeg ville nok helst undgå det.
> 3. Lyder 70 cm. over 4,5 m som meget? Jeg har svært ved at
> visualisere det for mig.
Den sidste halve meter før carporten bør nok være vandret eller hælde
svagt bort fra carporten, og en drænrende anbringes i knækpunktet. Det
bliver ca. 70 cm på 4 m eller 17,5% (10 grader), det er ret meget.
--
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/
| |
Maria Frederiksen (13-06-2005)
| Kommentar Fra : Maria Frederiksen |
Dato : 13-06-05 20:31 |
|
> 3. Lyder 70 cm. over 4,5 m som meget? Jeg har svært ved at visualisere det
> for mig.
Køb et forskalningsbræt på 4,5 m og læg på dit havebord. Så har du
hældningen. Mangler du det sidste i visualiseringen, så stil dig på bordet.
Mvh Maria
| |
Calle. (12-06-2005)
| Kommentar Fra : Calle. |
Dato : 12-06-05 19:09 |
|
ch wrote:
> Hej gruppe,
>
> Min første post her
>
> Jeg skal i gang med at bygge et nyt hus, og pga. grundens udforming og
> lokalplan betyder det at der i vores nye indkørsel (fra skel til
> carport) vil komme et fald på ca. 70 cm over 4,5 m ned mod carporten.
>
> Hvilke konsekvenser har et fald på indkørslen? Er der nogen som har
> erfaringer med et sådant fald? Er det godt/skidt eller ligemeget?
>
> Alle erfaringer og kommentarer er yderst velkomne.
>
lær konen at parkere i det rigtige gear, da brug af håndbremsen kan være en
dum ide i kraftig frost.
--
Calle.
| |
Martin G. Berg (12-06-2005)
| Kommentar Fra : Martin G. Berg |
Dato : 12-06-05 20:08 |
|
Nej hør nu lige her, hvis din håndbremse ikke kan bruges i frostvejr, skal
du enten få lavet din håndbremse ellers skal du skrotte bilen. Hvis
håndbremsen kun kan bruges om sommeren er bilen nemlig ulovlig. Undskyld off
topic, men jeg kunne ikke lade være, nogle gange bliver der bare lukket for
meget lort ud til at man kan lade være.
Til bage til topic. Jeg tror ikke at faldet er et problem hvis der tages
højde for det fra starten, vær sikker du har fald væk fra div bygninger og
etabler evt dræn så vandet kan komme væk.
"Calle." <fake@fake.fake> skrev i en meddelelse
news:GS_qe.200$zu6.11@news.get2net.dk...
> ch wrote:
>> Hej gruppe,
>>
>> Min første post her
>>
>> Jeg skal i gang med at bygge et nyt hus, og pga. grundens udforming og
>> lokalplan betyder det at der i vores nye indkørsel (fra skel til
>> carport) vil komme et fald på ca. 70 cm over 4,5 m ned mod carporten.
>>
>> Hvilke konsekvenser har et fald på indkørslen? Er der nogen som har
>> erfaringer med et sådant fald? Er det godt/skidt eller ligemeget?
>>
>> Alle erfaringer og kommentarer er yderst velkomne.
>>
> lær konen at parkere i det rigtige gear, da brug af håndbremsen kan være
> en dum ide i kraftig frost.
> --
> Calle.
>
| |
Morten Brokjær Klost~ (12-06-2005)
| Kommentar Fra : Morten Brokjær Klost~ |
Dato : 12-06-05 20:28 |
|
"Martin G. Berg" <mgb@fjern.c.dk> wrote in message
news:42ac8835$0$58818$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Nej hør nu lige her, hvis din håndbremse ikke kan bruges i frostvejr, skal
> du enten få lavet din håndbremse ellers skal du skrotte bilen. Hvis
> håndbremsen kun kan bruges om sommeren er bilen nemlig ulovlig. Undskyld
> off topic, men jeg kunne ikke lade være, nogle gange bliver der bare
> lukket for meget lort ud til at man kan lade være.
Hmmm, det er vist ikke biler du ved mest om...
Br,
Morten
| |
Mads Lie Jensen (12-06-2005)
| Kommentar Fra : Mads Lie Jensen |
Dato : 12-06-05 21:51 |
|
On Sun, 12 Jun 2005 21:27:56 +0200, "Morten Brokjær Klostergaard"
<mkg@tera.dk.invalid> wrote:
>> Nej hør nu lige her, hvis din håndbremse ikke kan bruges i frostvejr, skal
>> du enten få lavet din håndbremse ellers skal du skrotte bilen. Hvis
>> håndbremsen kun kan bruges om sommeren er bilen nemlig ulovlig. Undskyld
>> off topic, men jeg kunne ikke lade være, nogle gange bliver der bare
>> lukket for meget lort ud til at man kan lade være.
>
>Hmmm, det er vist ikke biler du ved mest om...
Jeg vil gerne indrømme jeg ikke ved alverden om biler - men er det som
Martin skriver da forkert?
En håndbremse skal da virke også selv om det er frostvejr? Og en
håndbremse er da til for at blive brugt bl.a når bilen parkeres?
Eller har jeg bare misforstået noget totalt?
--
Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403
Gartneriet - snart i ny indpakning: http://ny.gartneriet.dk
| |
Aksel (12-06-2005)
| Kommentar Fra : Aksel |
Dato : 12-06-05 22:15 |
|
>
> En håndbremse skal da virke også selv om det er frostvejr? Og en
> håndbremse er da til for at blive brugt bl.a når bilen parkeres?
>
> Eller har jeg bare misforstået noget totalt?
>
> --
Nej du har ikke misforstået noget, håndbremser virker også glimrende i
frostvejr, problemet er at de ofte bliver ved med at virke når man vil køre
igen fordi kabel eller bremsebakker fryser fast.
Hilsen Aksel
| |
Leonard (12-06-2005)
| Kommentar Fra : Leonard |
Dato : 12-06-05 22:23 |
|
Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> wrote:
>En håndbremse skal da virke også selv om det er frostvejr? Og en
>håndbremse er da til for at blive brugt bl.a når bilen parkeres?
Om vinteren hænger der ofte en masse sjap under bilen. Lidt af denne
fugt det forkerte sted på håndbremsekablet eller en anden bevægelig
del af bremsesystemet - så sidder bremsen ret godt fast når denne fugt
er frosset til is
Derfor er det ikke smart at bruge håndbremsen ved parkering i
frostvejr. Det betyder ikke at bremsen ikke virker som nødbremse i
frostvejr.
--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/
Er du skiftet til Firefox? www.mozilla.org
| |
Preben Riis Sørensen (12-06-2005)
| Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen |
Dato : 12-06-05 23:39 |
|
"Leonard" <usenet@leonard.dk> skrev
>Det betyder ikke at bremsen ikke virker som nødbremse i
> frostvejr.
Der er åbenbart ikke krav til at håndbremsen skal være en nødbremse. Min
C-max kan man ikke sætte håndbremse på, før man holder stille.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk
| |
Erik Ginnerskov (12-06-2005)
| Kommentar Fra : Erik Ginnerskov |
Dato : 12-06-05 23:38 |
|
Mads Lie Jensen wrote:
> Jeg vil gerne indrømme jeg ikke ved alverden om biler - men er det som
> Martin skriver da forkert?
Ja, i høj grad. Håndbremsen på en bil er ikke en 'parkeringsbremse', selv om
mange bruger den sådan. Ved parkering sætter man bilen i gear.
Håndbremsen skal kunne bremse bilen som en nødforanstaltning, hvis det
hydrauliske fodbremsesystem fejler (lad det aldrig ske, har prøvet og det er
f..... ikke morsomt).
Håndbremsen er desuden nyttig til at holde bilen kortvarrigt ved start op ad
bakke - i det øjeblik man flytter foden fra bremsepedalen til gaspedalen.
Men som andre allerede har skrevet, vil selv en velsmurt håndbremse kunne
sætte sig fast i frostvejr.
--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk - http://ginnerskov.dk
http://html-faq.dk/
| |
Jakob Jeppesen (13-06-2005)
| Kommentar Fra : Jakob Jeppesen |
Dato : 13-06-05 11:52 |
|
"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammmeplease.invalid> skrev i en meddelelse news:42acba90$0$18638$14726298@news.sunsite.dk...
> Mads Lie Jensen wrote:
>
>> Jeg vil gerne indrømme jeg ikke ved alverden om biler - men er det som
>> Martin skriver da forkert?
>
> Ja, i høj grad. Håndbremsen på en bil er ikke en 'parkeringsbremse', selv om
> mange bruger den sådan. Ved parkering sætter man bilen i gear.
>
Det er der jo så en del uenighed om - f.eks. lærte
jeg af min kørelærer at parkering _altid_ var i
frigear og med håndbremsen trukket!
> Håndbremsen skal kunne bremse bilen som en nødforanstaltning, hvis det
> hydrauliske fodbremsesystem fejler (lad det aldrig ske, har prøvet og det er
> f..... ikke morsomt).
I en del biler er håndbremsen ikke nødbremse. Hvis
bilen har et to-kreds bremsesystem er det tilstrækkeligt
(lovmæssigt).
/Jakob
| |
Erik Ginnerskov (13-06-2005)
| Kommentar Fra : Erik Ginnerskov |
Dato : 13-06-05 12:33 |
|
Jakob Jeppesen wrote:
> I en del biler er håndbremsen ikke nødbremse. Hvis
> bilen har et to-kreds bremsesystem er det tilstrækkeligt
> (lovmæssigt).
Et tokreds-system kan også svigte, hvis stemplet i hovedcylinderen revner -
jeg har prøvet det og da der holdt en bil foran, var jeg glad for min
håndbremse.
--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk - http://ginnerskov.dk
http://html-faq.dk/
| |
Preben Andersen (13-06-2005)
| Kommentar Fra : Preben Andersen |
Dato : 13-06-05 17:55 |
|
"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammmeplease.invalid> wrote in message
news:42ad6eec$0$18643$14726298@news.sunsite.dk...
> Et tokreds-system kan også svigte, hvis stemplet i hovedcylinderen
> revner -
> jeg har prøvet det og da der holdt en bil foran, var jeg glad for min
> håndbremse.
Din bedste sikkerhed for at håndbremsen virker den dag, du virkelig har brug
for den, er at du bruger den hver gang, du parkerer. Det gør jeg, og jeg har
aldrig været ude for, at den ikke kan "slippe", selv i 25 graders frost.
mvh
Preben
| |
Mads Lie Jensen (13-06-2005)
| Kommentar Fra : Mads Lie Jensen |
Dato : 13-06-05 16:52 |
|
On Mon, 13 Jun 2005 00:38:27 +0200, "Erik Ginnerskov"
<erik@donotspammmeplease.invalid> wrote:
>> Jeg vil gerne indrømme jeg ikke ved alverden om biler - men er det som
>> Martin skriver da forkert?
>
>Ja, i høj grad. Håndbremsen på en bil er ikke en 'parkeringsbremse', selv om
>mange bruger den sådan. Ved parkering sætter man bilen i gear.
Også på en ældre diesel-bil?
(As in: Jeg har lært at en dieselbil virker ved kompression og at bilen
derfor kan, i uheldige tilfælde, starte sig selv, hvis den står i gear
og begynder at rulle. Som sagt, jeg ved ikke meget om biler, men det
lyder rimeligt i mine ører.)
>Håndbremsen skal kunne bremse bilen som en nødforanstaltning, hvis det
>hydrauliske fodbremsesystem fejler (lad det aldrig ske, har prøvet og det er
>f..... ikke morsomt).
Jeg har skam prøvet det - hele to gange .......Bremserør tærer hurtigt i
en pickup som for lov at køre en tur ud over markerne med jævnlige
mellemrum.
>Håndbremsen er desuden nyttig til at holde bilen kortvarrigt ved start op ad
>bakke - i det øjeblik man flytter foden fra bremsepedalen til gaspedalen.
>
>Men som andre allerede har skrevet, vil selv en velsmurt håndbremse kunne
>sætte sig fast i frostvejr.
Det har jeg endnu aldrig været ude for på bilen - men jeg havde en cykel
som gjorde det nummer engang - den blev solgt billigt.
--
Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403
Gartneriet - snart i ny indpakning: http://ny.gartneriet.dk
| |
Preben Riis Sørensen (13-06-2005)
| Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen |
Dato : 13-06-05 20:33 |
|
"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev
> Jeg har lært at en dieselbil virker ved kompression og at bilen
> derfor kan, i uheldige tilfælde, starte sig selv, hvis den står i gear
> og begynder at rulle. Som sagt, jeg ved ikke meget om biler, men det
> lyder rimeligt i mine ører.)
Jo, sådan var det engang. En diesel kan starte uden strøm, ved
kompressionsvarmen alene. Men nu om dage er der afbrudt for olietilførslen,
sålænge nøglen ikke er drejet.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk
| |
Mads Lie Jensen (13-06-2005)
| Kommentar Fra : Mads Lie Jensen |
Dato : 13-06-05 21:46 |
|
On Mon, 13 Jun 2005 21:32:48 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:
>> Jeg har lært at en dieselbil virker ved kompression og at bilen
>> derfor kan, i uheldige tilfælde, starte sig selv, hvis den står i gear
>> og begynder at rulle. Som sagt, jeg ved ikke meget om biler, men det
>> lyder rimeligt i mine ører.)
>
>Jo, sådan var det engang. En diesel kan starte uden strøm, ved
>kompressionsvarmen alene. Men nu om dage er der afbrudt for olietilførslen,
>sålænge nøglen ikke er drejet.
Så teknisk tror jeg ikke min bil er
Men der er godt nok ved at være afbrudt for diesel-tilførslen, men det
har noget med tæring af brændstofrør at gøre
--
Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403
Gartneriet - snart i ny indpakning: http://ny.gartneriet.dk
| |
Martin G. Berg (13-06-2005)
| Kommentar Fra : Martin G. Berg |
Dato : 13-06-05 06:00 |
|
Jo det er det, jeg er mekaniker.
"Morten Brokjær Klostergaard" <mkg@tera.dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:42ac8cbc$0$78281$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
> "Martin G. Berg" <mgb@fjern.c.dk> wrote in message
> news:42ac8835$0$58818$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>> Nej hør nu lige her, hvis din håndbremse ikke kan bruges i frostvejr,
>> skal du enten få lavet din håndbremse ellers skal du skrotte bilen. Hvis
>> håndbremsen kun kan bruges om sommeren er bilen nemlig ulovlig. Undskyld
>> off topic, men jeg kunne ikke lade være, nogle gange bliver der bare
>> lukket for meget lort ud til at man kan lade være.
>
> Hmmm, det er vist ikke biler du ved mest om...
>
> Br,
> Morten
>
>
| |
Morten Brokjær Klost~ (13-06-2005)
| Kommentar Fra : Morten Brokjær Klost~ |
Dato : 13-06-05 07:23 |
|
"Martin G. Berg" <mgb@fjern.c.dk> wrote in message
news:42ad12ca$0$58811$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Jo det er det, jeg er mekaniker.
Argghhh, også anbefaler du folk at parkere med håndbremsen i frostvejr? Har
i ikke nok at lave siden du forsøger at få nye kunder?
Br,
Morten
| |
Martin G. Berg (13-06-2005)
| Kommentar Fra : Martin G. Berg |
Dato : 13-06-05 14:08 |
|
Hvis det ikke virker i frostvejr er der noget galt. Hvis håndbremsekabler og
bremsedele alle er iorden og smurte er der ingen problemer. Jeg har haft
mange biler også gamle biler, der alle har stået udenfor og har aldrig haft
problemet. Jeg plejer også at skilde bremser ad ved hver service, så er der
ikke noget der når at sætte sig fast.
Hvis håndbremsen fryser fast kan den jo heller ikke bruges som nødbremse.
Det du gør når du trækker håndbremsen hver gang du forlader bilen er at du
kontrollere din nødbremse. Hvis du ikke trækker den ved du jo ikke om den
virker. Bruger du den og den sætter sig fast ved du at den trænger til at
blive kikket på.
"Morten Brokjær Klostergaard" <mkg@tera.dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:42ad2658$0$78282$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
> "Martin G. Berg" <mgb@fjern.c.dk> wrote in message
> news:42ad12ca$0$58811$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>> Jo det er det, jeg er mekaniker.
>
> Argghhh, også anbefaler du folk at parkere med håndbremsen i frostvejr?
> Har i ikke nok at lave siden du forsøger at få nye kunder?
>
> Br,
> Morten
>
| |
Frank E. N. Stein (13-06-2005)
| Kommentar Fra : Frank E. N. Stein |
Dato : 13-06-05 21:52 |
|
On Mon, 13 Jun 2005 15:07:32 +0200, Martin G. Berg wrote:
> Hvis håndbremsen fryser fast kan den jo heller ikke bruges som nødbremse.
Håndbremsen er ikke en nødbremse, det er en parkeringsbremse.
Nødbremsen er indbygget i det hydrauliske bremsesystem.
--
MVH
osv...
| |
Martin G. Berg (14-06-2005)
| Kommentar Fra : Martin G. Berg |
Dato : 14-06-05 05:35 |
|
Ja men det er stadig en nødbremse, selv et 2 kreds bremse system kan fejle
"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.invalid> skrev i en meddelelse
news:pan.2005.06.13.20.52.00.524378@mail.invalid...
> On Mon, 13 Jun 2005 15:07:32 +0200, Martin G. Berg wrote:
>
>> Hvis håndbremsen fryser fast kan den jo heller ikke bruges som nødbremse.
>
> Håndbremsen er ikke en nødbremse, det er en parkeringsbremse.
> Nødbremsen er indbygget i det hydrauliske bremsesystem.
>
> --
> MVH
> osv...
>
>
| |
Frank E. N. Stein (14-06-2005)
| Kommentar Fra : Frank E. N. Stein |
Dato : 14-06-05 07:18 |
|
On Tue, 14 Jun 2005 06:35:17 +0200, Martin G. Berg wrote:
> Ja men det er stadig en nødbremse, selv et 2 kreds bremse system kan fejle
> "Frank E. N. Stein" <flatus@mail.invalid> skrev i en meddelelse
> news:pan.2005.06.13.20.52.00.524378@mail.invalid...
>> On Mon, 13 Jun 2005 15:07:32 +0200, Martin G. Berg wrote:
>>
>>> Hvis håndbremsen fryser fast kan den jo heller ikke bruges som nødbremse.
>>
>> Håndbremsen er ikke en nødbremse, det er en parkeringsbremse.
>> Nødbremsen er indbygget i det hydrauliske bremsesystem.
Ok, så er kofangeren også en nødbremse.
--
MVH
osv...
| |
Calle. (13-06-2005)
| Kommentar Fra : Calle. |
Dato : 13-06-05 07:58 |
|
Martin G. Berg wrote:
> Nej hør nu lige her, hvis din håndbremse ikke kan bruges i frostvejr,
> skal du enten få lavet din håndbremse ellers skal du skrotte bilen.
> Hvis håndbremsen kun kan bruges om sommeren er bilen nemlig ulovlig.
> Undskyld off topic, men jeg kunne ikke lade være, nogle gange bliver
> der bare lukket for meget lort ud til at man kan lade være.
>
Min fungerer fint i frostvejr, men jeg ved der er mange der IKKE gør.
--
Calle.
| |
Ivan (13-06-2005)
| Kommentar Fra : Ivan |
Dato : 13-06-05 08:16 |
|
"ch" <nospam@noserver.sa> skrev i en meddelelse
news:42ac7468$0$63615$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hej gruppe,
>
> Min første post her
>
> Jeg skal i gang med at bygge et nyt hus, og pga. grundens udforming og
> lokalplan betyder det at der i vores nye indkørsel (fra skel til carport)
> vil komme et fald på ca. 70 cm over 4,5 m ned mod carporten.
>
Det svarer til et fald på 155,56 0/00 hvilket er meget alt for meget,
normalt vil et fald på 20-35 0/00 være det er passer, og helst væk fra
bygning, derfor hvis det er muligt så hæv sokkel med noget der ligner 80-90
cm.
For at se hvordan det ser ud tager du et vaterpas på en m og hæver det ene
ende med 16 cm. Så har du en ide om hvordan det vil se ud.
> Hvilke konsekvenser har et fald på indkørslen? Er der nogen som har
> erfaringer med et sådant fald? Er det godt/skidt eller ligemeget?
>
Konsekvenser der kommer meget vand løbende til carport, om vinteren kan der
blive isglat det syntes jeg ikke om da bil da vil kunne glide.
Hvis du ikke kan hæve sokkel bør du lave et aqvadræn, det er nogle meter
stykker i beton med indbygget fald, der ledes ud i en faskine hvis du må for
kommunen(se tidliger indslag om faskine). Disse skal sættes på tværs i
indkørsel. Fald i carport laver du den anden vej, altså ud fra carport. Det
er muligt du skal have to aqvadræn med en meter i mellem, grundet det store
fald. Det er muligt at vandet vil overrende det første dræn men aldrig det
andet, hvis de etableres rigtigt. Det sidste er naturligvis det dyreste da
jeg mener at aqvadræn koster noget der ligner 500 kr eller mere pr/m.
> Alle erfaringer og kommentarer er yderst velkomne.
>
> På forhånd tak,
>
> /ch
>
>
| |
|
|