Weber spørgsmål.
Fra : Allan

Dato : 12-06-05 16:01

Skal lige forsøge den der med at gøre Weber-grillen ren med brun sæbe og
salmiakspiritus.

Har lige et par spørgsmål:

Skal det være bruns sæbe i fast form eller flydende form...eller er det helt
lige meget?
(Den flydende er vel nemmest at smørre på)

Salmiakspiritussen skal det være 8% eller 25 % eller er det også helt lige
meget?
(Der skal vel bare en sjat i et glas)

Grillen skal i en sort sæk og lukkes til.
Kan jeg ikke bare lægge låget på Weberen?
(Normalt kommer der jo ikke luft ud eller ind, når dette er på)
Jeg kan ikke lige finde en sort plastiksæk, hvor en Weber med diameteren 57
cm kan komme i.

Så er der det med tiden.
Har set alt fra seks timer til flere døgn.
Står "miraklet" og ulmer for længe sker der vel ikke noget ved det?
(En Weber har jo emalje og det kan vel tåle lidt dampe, men hva´ med
risten?)

Allan

Fra : Ivan

Dato : 13-06-05 08:21

> Skal det være bruns sæbe i fast form eller flydende form...eller er det
> helt lige meget?
> (Den flydende er vel nemmest at smørre på)

Jeg bruger den faste form.

> Salmiakspiritussen skal det være 8% eller 25 % eller er det også helt lige
> meget?
> (Der skal vel bare en sjat i et glas)

Har ikke prøvet, kom lige med en tilbagemeldning om virkning.

> [...]
> (Normalt kommer der jo ikke luft ud eller ind, når dette er på)
> Jeg kan ikke lige finde en sort plastiksæk, hvor en Weber med diameteren

Er det ikke kun risten?? Jeg bruger noget ovnrens til selve grillen.

> [...]
> Står "miraklet" og ulmer for længe sker der vel ikke noget ved det?
> (En Weber har jo emalje og det kan vel tåle lidt dampe, men hva´ med

Risten lader jeg lige 1 døgn eller 1½, selve grillen er klar på et par
timer.

Fra : Allan

Dato : 13-06-05 19:52

"Ivan" <denne@dur.ej> skrev i en meddelelse
> Har ikke prøvet, kom lige med en tilbagemeldning om virkning.

Virkede fint.

Grillen har jeg haft i 2 år uden at få den gjort ordentligt ren, og da vi
griller sommer og vinter så den godt nok lidt fedtet ud.
Ingen glade smileys havde fundet vej hertil.

I går aftes kl. 20, smurte jeg så hele kuglegrillen indvendig (også låget),
kulris, stegerist og askebakken med brun flydende sæbe.
Stillede et gammelt syltetøjsglas ind i grillen med 2 dl. 25%
salmiakspiritus.
Kunne ikke finde en affaldspose som var stor nok til at gemme det hele i, så
jeg lagde bare låget på og lod grille stå ude i haven.

I aften kl. 19 lettede jeg så på låget.
Pas på med at indånde dampene, det er godt nok noget kraftig stads det der
salmiakspiritus.
Tog glasset ud og satte skruelåget på, så har jeg det til en anden gang.

Spulede det hele med vandslange/pistol på kraftigste blus. Det tog 95% af
skidtet.

Skrubbede så efter, først med en blød børste og dernæst en hårdere
skurebørste til det mest genstridige.

Alt i alt brugt jeg hver af dagene 10-15 minutter.

Grillen er blevet rigtig pæn, syntes jeg.
Selv risten som jeg egentlig havde opgivet, er blevet blank igen, dog med en
svag (meget svag) brunlig kulør.

Hilsen
Allan