Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sigma 55-200 eller 70-300?
Fra : Gunnar Kristiansen

Dato : 12-06-05 16:13

Hej

Jeg står og vil anskaffe mig en brugt zoom til mit Nikon D70. Jeg har
spottet en Sigma 55-200 DC, og en Sigma 70-300 Super Macro.

Jeg ønsker at fotografere dyr, mennesker og natur med dem. Hvilken er
bedst bygget, og tager de bedste billeder?

Og til sidst: Hvad bør de koste brugt?

Mvh
Gunnar

Fra : Gunnar Kristiansen

Dato : 12-06-05 16:23

Det er selvfølgelig ikke forbudt at komme med helt andre bud på det
rigtige køb

Mvh
Gunnar

Fra : Gunnar Kristiansen

Dato : 12-06-05 18:50

Slet ingen bud?

Mvh
Gunnar

Fra : KRV

Dato : 12-06-05 19:16

"Gunnar Kristiansen" <funkpost@mac.com> skrev i en meddelelse
> Slet ingen bud?
>
> Mvh
> Gunnar

jeg har ikke prøvet Sigma 55-200
Men jeg har et sigma 70-300 Makro Og det syntes jeg er et udmærket zoom
jeg hade også en af Nikons egne 70-300 i samme prisklasse Som sigmas 70-300
Og der var Sigmas klart bedre men det er jo ikke en super hurtigt zoom men
ok til prisen
Mit sigma er for øvrigt til salg( Mail mig hvis du er intreseret) Da jeg har
Købt nikon 80-200 der er mere lys stærkt og meget hurtigt Da jeg tager en
masse sportsbilleder

Fra : Klaus Madsen

Dato : 13-06-05 16:54

> Mit sigma er for øvrigt til salg( Mail mig hvis du er intreseret) Da jeg
> har Købt nikon 80-200 der er mere lys stærkt og meget hurtigt Da jeg tager
> en masse sportsbilleder

Min kone gjorde netop det modsatte med hendes Canon udstyr.
Hun havde en 80-200 f.2.8 men den blev alt for tung for hende.
Derfor ledte vi efter et alternativ og i den forbindelse stødte vi
på Sigma´s 55-200 som vi så købte i Tyskland for ca. 1200 kr.
Til prisen er det et ret fedt objektiv, tager forbavsende skarpe billeder
og vejer næsten ingenting. Men det gør det selvfølgelig fordi det
hele vejen igennem er lavet af plastic og det føles også sådan, men
det fungerer glimrende. Ja rent faktisk har vi ikke kunne se forskel på
det og så billederne fra hendes Canon 80-200 L objektiv.

Med hensyn til hvad det må koste brugt, skal det vel ikke over 800 kr.

Mvh. Klaus

Fra : Michael L

Dato : 12-06-05 19:14

Gunnar Kristiansen wrote:

> [...]
>
> Jeg ønsker at fotografere dyr, mennesker og natur med dem. Hvilken er
> bedst bygget, og tager de bedste billeder?

Det er jo et meget bredt spørgsmål. Først og fremmest kommer det jo an
på hvad du skal "skyde" - dyr, mennesker og natur er meget bredt.
Derefter kommer det også an på hvor og hvornår billederne tages - Tages
de fx. ikke udenfor i dagslys så kan der være brug for et objektiv med
stor lysstyrke. Og det kommer også an på om motivet er stillestående
eller i hurtig bevægelse - Hvis det fx. er i hurtig bevægelse så har du
brug for et objektiv som har en hurtig autofokus osv.

Og igen så kommer det også an på hvad du skal bruge billederne til. Er
det til eget brug eller skal det fx. bruges til et helsides billede i
et magasin - Hvis det er det sidste så stiller det formentligt størrer
krav til skarpheden og kvaliteten af objektivet end hvis det "bare" er
til privat brug.

Så du ville måske få nogle flere bud ved at præcisere tingene lidt.

- Michael

Fra : Gunnar Kristiansen

Dato : 12-06-05 20:55

Hej igen.

Jamen præciserer gerne!

Jeg skal ikke skyde prof billeder af ting der bevæger sig hurtigt
indedøre i dårligt lys

Jeg vil sige, at prisen har en meget afgørende faktor, da denne tele
primært er for at prøve af/komme igang.

Jeg fortår at Sigmas 55-200 DC er specielt lavet til DSLR. Men er her
nogle med erfaringer med netop dette objektiv?

Mvh
Gunnar

Fra : Lene

Dato : 12-06-05 21:54

"Gunnar Kristiansen" <funkpost@mac.com> skrev

> Jeg fortår at Sigmas 55-200 DC er specielt lavet til DSLR. Men er her
> nogle med erfaringer med netop dette objektiv?

Jo, det har jeg - lidt. Du kan se her. Glechere nærbilleder, pingviner og
flamingoer og hvad der ellers måtte være fotograferet på afstand er med det
objektiv.
www.makrofoto.dk

Jeg er dog ikke særlig øvet i tele- det er mit første forsøg og jeg havde
lige fået objektivet kort tid inden jeg tog afsted, så der var ikke meget
med at øve. Så du må tage det lidt med forbehold!
Mvh. Lene
www.lene-baarts.dk

Fra : Gunnar Kristiansen

Dato : 12-06-05 22:17

Hej Lene,

Skønne billeder - du er da vist ret begavet med rejser?

Hvordan vurderer du kvaliteten - rent bygningsmæssigt - i dette
objektiv? Virker det som noget kram, eller er der dømt plastik?

Hvilket kamera bruger du i øvrigt?

Mvh
Gunnar

Fra : Lene

Dato : 12-06-05 23:49

Hej Gunnar,

"Gunnar Kristiansen" <funkpost@mac.com> skrev

> Skønne billeder - du er da vist ret begavet med rejser?

Ja, jeg klager ikke

> Hvordan vurderer du kvaliteten - rent bygningsmæssigt - i dette objektiv?
> Virker det som noget kram, eller er der dømt plastik?

HUH, jeg har vist ikke helt de samme krav til udstyr som en del andre
herinde.
Jeg er tilfreds med objektivet - det virker ikke plastikagtigt på mig. Men
det er selvfølgelig ikke så tungt - ikke så meget gods i, det er jo ikke
specielt lysstærkt. Men luksusobjektivet har jeg ikke råd til (så er der
ikke penge til at rejse for).

Jeg var nok lidt ked af at jeg ikke havde mere tele da jeg var i Chile,
ville da godt have haft de 100 mm ekstra, men på den anden side tror jeg
ikke jeg kunne have holdt det stille nok...! Og nogen Thomas Pedersen bliver
jeg ikke af at købe bedre udstyr )

> Hvilket kamera bruger du i øvrigt?

Jeg bruger Olympus E1 (dslr) samt Olympus 5060w. Olympus E1 er nok det
mindst plastikagtige kamera på markedet )

Mvh. Lene

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 12-06-05 19:14

On Sun, 12 Jun 2005 17:13:00 +0200, Gunnar Kristiansen wrote:

> [...]
>
> Jeg ønsker at fotografere dyr, mennesker og natur med dem. Hvilken er
> bedst bygget, og tager de bedste billeder?

Kender ikke meget til Nikon. JEg har haft et Sigma 70 - 300 Apo Super
Macro 2. Og det er udmærket til prisen. Du skal bare sørge for at det er
det der hedder Apo. Det andet sigma du nævner kender jeg ikke, men blev
frarådet at købe dengang jeg ville have tele til mit Canon 300d.

Fra nyt koster 70 - 300 ca. 200 Euro i tyskland (AC-foto.de) så en brugt
pris på 1000 - 1200 for et rimeligt nyt objektiv burde være rigeligt.
--
M.v.h
Jens Stadsgaard

Fra : MS

Dato : 13-06-05 07:12

> [...]
>
> Jeg ønsker at fotografere dyr, mennesker og natur med dem. Hvilken er
> bedst bygget, og tager de bedste billeder?

Vær opmærksom på at Nikon kommer med deres egne 55-200 med 2 ED elementer
snart, du kan finde lidt om den på www.kenrockwell.com .

Jeg tror at den er værd at kigge på.

/Max

Fra : Michael L

Dato : 13-06-05 10:19

MS wrote:

> Vær opmærksom på at Nikon kommer med deres egne 55-200 med 2 ED
> elementer snart, du kan finde lidt om den på www.kenrockwell.com .
>
> Jeg tror at den er værd at kigge på.
>
> /Max

I seneste nummer af Practical Photography anmelder de 4 "super" zoom
objektiver.

Nikon 28-200 G
Tamron 18-200 XR Di-II D
Canon EF 28-200
Sigma 18-200 DC

Nion objektivet var det billigste men også det bedste i testen. I følge
testen skulle billedkvaliteten være ganske god når man tager "klassen"
i betragtning.

- Michael

Fra : MS

Dato : 13-06-05 10:35

> [...]
>
> Nion objektivet var det billigste men også det bedste i testen. I følge
> testen skulle billedkvaliteten være ganske god når man tager "klassen"

Det spørges vel ikke til super zooms? Men var Nikon's 55-200 med i den test?

/Max

Fra : Michael L

Dato : 13-06-05 10:40

MS wrote:

> Det spørges vel ikke til super zooms? Men var Nikon's 55-200 med i
> den test?
>
> /Max

Hvis du nu kigger på de objektiver jeg har listet vil du kunne se de
alle ligger i den længde der bliver spurgt på. Og begrebet super-zoom
dækker formentligt over at de inkludere en meget lang rækkevidde,
istedet for de mindre zoom objektiver som ofte kun dækker et mindre
område af gangen så som 18-70 osv.

- Michael

Fra : MS

Dato : 13-06-05 12:01

> [...]
> dækker formentligt over at de inkludere en meget lang rækkevidde,
> istedet for de mindre zoom objektiver som ofte kun dækker et mindre

Der er væsenligt forskel på en 55-200 og en 18-200/28-200.

/Max

Fra : Michael L

Dato : 13-06-05 15:03

MS wrote:

> Der er væsenligt forskel på en 55-200 og en 18-200/28-200.
>
> /Max

Ja det er jeg udemærket klar over men hvad pokker er din pointe
egentligt? Jeg nævner nogle ting jeg har set i en test som rammer i
området af det der bliver forespurgt på. Det er sku da åndsvagt at du
sidder og vil lade det ende op i flueknepperi!

Så med mindre du har nogle erfaringer med de nævnte objektiver, har
nogle bedre/andre forslag så drop det flueknepperi fordi det skaber
bare unødig støj i gruppen og det er der nok af i forvejen.

- Michael

Fra : Max

Dato : 13-06-05 19:03

> [...]
> området af det der bliver forespurgt på. Det er sku da åndsvagt at du
> sidder og vil lade det ende op i flueknepperi!

Du svarede på et indlæg hvor der blev for slået også slår du over til zoom's
som går fra 18/28 til de 200, min point er at der er stor forskel fra den
han skriver til det du forslår og det samme gælder for det jeg skrev til det
du svarede på mit indlæg.

Hvis du havde giddet at kigge på linket jeg lagde ved skriver ejeren af
siden også at der er væsenlig forskel på hvordan en super zoom og en alm.
telezoom tegner(præcis referere han til Tamron 18-200)

Fra : Michael L

Dato : 13-06-05 10:43

Michael L wrote:
> [...]
>
> Nion objektivet var det billigste men også det bedste i testen. I
> følge testen skulle billedkvaliteten være ganske god når man tager

I øvrigt ved jeg ikke hvad dit budget er, men hvis du skal have noget
virkelig lækkert så skal du kigge på Sigma's 70-200/2.8 objektiv - Det
er lysstærkt og har en fremragende kvalitet.

Og siden du leder efter noget der starter ved 55 eller 70mm så går jeg
udfra at du har et objektiv til at dække det lavere område hvor
Sigma'en vil være et kanon supplement, men det koster så også lidt mere
- Ca. 750 euro kan det fåes for i tyskland.

- Michael

Fra : Gunnar Kristiansen

Dato : 14-06-05 20:55

Tak for svarende, om end jeg ikke helt forstår hvorfor der skal lyde
sådan en hård tone i dem...

Jeg tror jeg vil prøve en Sigma 55-200 og så se om den er ok, eller
virker for billig. Dertil kunne jo så håbe at Nikons nye når at komme
FØR jeg tager på ferie. Er her nogen der har set den testet? (Nikons nye
55-200 DX altså....)

Mvh
Gunnar.

Fra : MS

Dato : 15-06-05 06:02

> [...]
> virker for billig. Dertil kunne jo så håbe at Nikons nye når at komme
> FØR jeg tager på ferie. Er her nogen der har set den testet? (Nikons nye

Der er noget på http://www.kenrockwell.com/nikon/55200.htm

/Max

Fra : Gunnar Kristiansen

Dato : 15-06-05 09:50

Citat: "It's precisely and well made, but out of plastic.
The bayonet mount is plastic."

Øv...

Mvh
Gunnar

Fra : MS

Dato : 15-06-05 10:04

> Citat: "It's precisely and well made, but out of plastic.
> The bayonet mount is plastic."
>
> Øv...

Enig, men hvis glasset er iorden kunne jeg godt leve med det. Og hvad
forventer man til ~2k?

/Max