Hvilket program til recovery af slettede f~
Fra : Rohde

Dato : 12-06-05 10:59

Hej ng,

En opsagt medarbejder har returneret sin bærbare computer, og har været så
venlig at slette en hel masse på maskinen, og jeg har fået til opgave at
genskabe så meget som muligt. Maskinen kan ikke starte op, da der er
slettet
nogle systemdata, men jeg har adgang til harddisken da den er sat i en
anden
computer.

Jeg har prøvet to programmer (se nedenfor) men er ikke tilfreds med
resultatet, så jeg håber at nogen herinde kan hjælpe mig videre. Det må
gerne være gratis programmer

Jeg har prøvet med følgende:

File Scavenger - gratis op til 64kb (!) filer. Kører fint, og filernes
indhold er ok. Men filnavnene mangler.

PC Inspector File Recovery. Kører langsomt, og staller computeren af og
til.
Filnavne og -typer er intakte, men indholdet er ikke til at læse i f.eks.
Word dokumenter.

Håber på hjælp.... På forhånd tak.

/ Rohde

Fra : Kristian Thy

Dato : 12-06-05 11:34

Quoth Rohde:
> Håber på hjælp.... På forhånd tak.

Det vil nok være gavnligt for din sag om du opgav styre- og filsystem.

\\kristian

Fra : Kent Friis

Dato : 12-06-05 11:50

Den Sun, 12 Jun 2005 11:59:04 +0200 skrev Rohde:
> [...]
> slettet
> nogle systemdata, men jeg har adgang til harddisken da den er sat i en

Det var da et underligt system, personligt sletter jeg altid hvad der
er på maskinen inden jeg afleverer den, også selvom det bare er fordi
jeg skifter PC. Så er der ingen risiko for at maskinen ryger ud til
den næste der skal overtage den uden at blive geninstalleret, så
vedkommende kontornusser sidder og undrer sig over at alting er
anderledes end de plejer.

Samtidig slipper man også af med eventuelle virusser, og hvad der nu
måtte ligge af private ting på maskinen, og mere eller mindre lovlige
ting man har downloadet i tidens løb. Og i dag hvor der medfølger en
restore-CD til alt, er det hurtigere bare at køre en restore, end at
begynde at rydde op efter den der har haft maskinen før.

Der ligger jo ikke andet på maskinen end de ting der alligevel bliver
slettet ved næste geninstallation (som normalt klares med samme restore-
CD).

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 12-06-05 11:59

Den 12-06-05 12.49 skrev Kent Friis følgende:

> Der ligger jo ikke andet på maskinen end de ting der alligevel bliver
> slettet ved næste geninstallation (som normalt klares med samme restore-
> CD).

Der kunne jo ligge data som firmaet skal bruge, og som den opsagte
medarbejder har slettet for at genere firmaet.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gratis bridgeprogram, så du kan øve dig uden at blive udsat for

Fra : Kent Friis

Dato : 12-06-05 12:08

Den Sun, 12 Jun 2005 12:58:43 +0200 skrev Kim Ludvigsen:

> Der kunne jo ligge data som firmaet skal bruge, og som den opsagte
> medarbejder har slettet for at genere firmaet.

Så er spørgsmålet hvorfor lå de kun på den bærbare i første omgang? Hvor
er backup'en?

Det skal da være i orden uanset om manden skal fyres eller ej.

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Jesper Louis Anderse~

Dato : 12-06-05 14:10

Kent friis:

> Så er spørgsmålet hvorfor lå de kun på den bærbare i første omgang? Hvor
> er backup'en?
>
> Det skal da være i orden uanset om manden skal fyres eller ej.

Nemlig.

Alt efter operativsystem kan data genskabes hvis manden ikke har
benyttet programmer der gaar efter at destruere data totalt. Det kunne
han have gjort, den oprindelige spoerger var bare heldig.

Det er heller ikke specielt smart med en laptop, da de ofte bliver
stjaalet. Moralen er at data skal ligge centralt og synkronisering af
dem er vigtige.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 12-06-05 14:20

On 12 Jun 2005 11:08:18 GMT, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

>Så er spørgsmålet hvorfor lå de kun på den bærbare i første omgang? Hvor
>er backup'en?

Måske den ansatte ikke har fulgt firmaets retningslinjer netop hvad
den slags angår?

>Det skal da være i orden uanset om manden skal fyres eller ej.

Skal vi ikke også vide lidt om hvorfor manden blev fyret i første
omgang, nu hvor vi er i gang?

Med al respekt, det virker som om, du har en masse antagelser overfor
verden, og du blot vil pege fingre og sige "Det er ikke noget problem,
for man har backup, så dit problem er ikke-eksisterende, selv om det
eksisterer". Eller om ikke andet føre tråden i en irrelevant retning.

Måske medarbejderen har gjort noget forkert. Måske backup-proceduren
har fejlet (og så kan vi bruge en masse tid på at diskutere validering
af backups). Måske der er foretaget backups på zipdrev, som pludselig
er forsvundet. Hvem ved hvad der ligger bag. Det er heller ikke vores
hovedpine, men vi kan jo diskutere en masse om dårlige
sikkerhedspolitikker, om medarbejderen skal politianmeldes hvis
backupmedier er forsvundet, etc.

Det er blot mindre relevant for problemstillingen.

--
- Peter Brodersen

Fra : Rohde

Dato : 12-06-05 15:02

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> Der ligger jo ikke andet på maskinen end de ting der alligevel bliver
> slettet ved næste geninstallation (som normalt klares med samme restore-
> CD).

Nej det burde der ikke, men her er der tilsyneladende tale om at der IKKE
er
foretaget back-up, for så var sagen jo enkel. Jeg er ikke ansat i
virksomheden, men har blot fået til opgave at gøre maskinen klar til den
nye
medarbejder, og om muligt genskabe de data der er blevet slettet. Jeg ved
ikke om det er gjort for at genere firmaet eller ej.

Resultatet er at jeg sidder med en disk hvor jeg gerne vil kunne hente
data,
inden der køres en restore på den, og maskinen kører igen. Jeg er ret
sikker
på at den har kørt XP, da der er et XP skilt på den.

Vi er altså helt enige om at fremgangsmåden forud er helt gak, men ikke
desto mindre håber jeg at I vil hjælpe mig med henvisninger til brugbar
software.

/ Rohde

Fra : Kent Friis

Dato : 12-06-05 18:06

Den Sun, 12 Jun 2005 16:01:42 +0200 skrev Rohde:

> [...]
> sikker
> på at den har kørt XP, da der er et XP skilt på den.

Det sidder der nu på alle PC'er man køber (fra de større producenter),
uanset om der så kører OpenBSD, Linux eller noget helt fjerde. Og når
vi snakker bærbare, er der nok endnu færre skiltet ikke sidder på,
da der ikke er den mulighed at købe stumperne separat, som ved
stationære (men når vi snakker virksomheder er selvbyg nok irrelevant).

> Vi er altså helt enige om at fremgangsmåden forud er helt gak, men ikke
> desto mindre håber jeg at I vil hjælpe mig med henvisninger til brugbar
> software.

Ok, troede du sad i IT-afdelingen, så du kunne lære noget.

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Frede Hansen

Dato : 13-06-05 12:43

"Rohde" <rohde@tech-point.dk> wrote in news:42ac4050$0$31811$ba624c82
@nntp06.dk.telia.net:

> [...]
>
> Vi er altså helt enige om at fremgangsmåden forud er helt gak, men ikke
> desto mindre håber jeg at I vil hjælpe mig med henvisninger til brugbar

Du kan være heldig at du kan genskabe dataen med et af de programmer du
kan hente her:
http://www.fnsupport.dk/system.php
Kig længere nede på siden under File recovery
--
Frede Hansen
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 18-06-05 01:01

Denne tråd er et grimt eksempel på enten 1) folk der elsker at høre sig
selv tale eller 2) folk der ikke læser det oprindelige spørgsmål
grundigt og svarer i øst og vest, kombineret med punkt 1)...

Rohde - jeg kan varmt anbefale "Emergency Undelete" fra Executive
Software. Den har reddet mange data for mig (og bekendte)

Hvis du downloader trial versionen mener jeg der følger et fikst lille
program med som kan køres fra fx en USB nøgle - ikke relevant i dit
tilfælde - men det betyder også at du kan benytte softwaren uden at
installere den

http://www.executive.com/file-recovery/file-recovery.asp

Kniber det med at finde den så smid en mail efter mig - kan næppe være
ulovligt at jeg sender et stykke trialware videre til dig.

--
Mail mig på uffe <snabelA> skelmose <prik> dk

Fra : Alex Holst

Dato : 12-06-05 17:22

Kent Friis wrote:
> Det var da et underligt system, personligt sletter jeg altid hvad der
> er på maskinen inden jeg afleverer den, også selvom det bare er fordi
> jeg skifter PC.

Mange virksomheder har en 'data retention policy' der gør at (tidligere)
medarbejdere ikke selv må slette data fra deres system når det skal
overdrages. Så er medarbejderen fri for at tænke over hvad der mon skal
gemmes og hvad der skal slettes og virksomheden overlader ikke
beslutninger om vigtige data til tilfældige medarbejdere.

OSS/FAQ for dk.edb.sikkerhed: http://sikkerhed-faq.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 12-06-05 18:08

Den Sun, 12 Jun 2005 18:22:27 +0200 skrev Alex Holst:

> [...]
> gemmes og hvad der skal slettes og virksomheden overlader ikke
> beslutninger om vigtige data til tilfældige medarbejdere.

Data ligger da på netværksdrevet. Så det bliver højst en diskussion
om hvorvidt det er kernel32.dll eller cmd.exe der skal gemmes

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : SpookiePower

Dato : 13-06-05 09:59

GetDataBack har hjulpet mig en enkelt gang.

Fra : AxezCore

Dato : 16-06-05 14:28

Rohde wrote:
> [...]
> til.
> Filnavne og -typer er intakte, men indholdet er ikke til at læse i f.eks.

Jeg har ikke selv prøvet det men jeg kender flere der har haft held med
programmet Easy Recovery Pro, men det er vist et betalings program, du
kan også evt. kigge på Harddisk producentens hjemmeside, de har somme
tider programmer man kan bruge til den slags.
-AxexCore