|
| De rige må gerne slå ihjel... Fra : Spangkuk |
Dato : 12-06-05 05:31 |
| | |
Rune Wold (12-06-2005)
| Kommentar Fra : Rune Wold |
Dato : 12-06-05 09:06 |
|
Spangkuk wrote:
[klip]
> Hvad mener i ?
At du har misforstået artiklen. Man må ikke slå ihjel, det gælder i
ethvert kodeks. Spørgsmålet er bare, hvordan det skal straffes.
Det fremgår efter min mening af artiklen, at Greve og Storgaard taler
positivt for mulighederne i at indføre et supplement til
udmålingspraksis. Dette supplement vurderes af de nævnte forskere, som i
højere grad egnet til at nedtrappe begyndende hævnkonflikter end det
nuværende danske straffesystem. Det betyder således ikke, at man helt
ønsker at fjerne udmålingspraksis efter § 237.
Om vi *skal* indføre erstatningspenge som supplement, er dog en politisk
diskussion, der ikke hører hjemme her.
FUT dk.politik
/Rune Wold
| |
alexbo (12-06-2005)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 12-06-05 09:41 |
|
"Spangkuk" skrev
> ...det er hvad jeg ser Vagn Greve sige i denne artikel.
> Hvad mener i ?
Jeg mener du ser hvad der passer dig.
" Blodpenge" er ikke meget anderledes end den erstatning til et voldsoffer
vi kender i forvejen, det er bare taget ud af retssystemet og privat
arangeret.
Forskellen ligger nærmere i at hvis man ikke kommer overens, vil offeret
eller familien gå efter gerningsmanden eller hans familie.
Resultatet kan blive endeløse blodfejder.
For et par dage siden så vi et dansk hævntogt ramme en helt uskyldig mand,
så det er heller ikke ukendt herhjemme.
Den sag ender på dansk maner i retssystemet, men man kunne forestille sig et
modhævntogt af den ramte mands familie, og så kører rouletten.
mvh
Alex Christensen
| |
Spangkuk (12-06-2005)
| Kommentar Fra : Spangkuk |
Dato : 12-06-05 10:39 |
|
"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev
> " Blodpenge" er ikke meget anderledes end den erstatning til et voldsoffer
> vi kender i forvejen, det er bare taget ud af retssystemet og privat
> arangeret.
Ja, men Vagn Greve vil indføre det i retssystemet! (så læs
dog hvad han siger inden du kommenterer indlægget).
Skal de etniske Danskere, som også dømmes til at betale
blodpenge, så ha' lidt rabat i strafudmålingen eller hva' ?
Som antydet, ham Vagn Greve har vist set bedre dage som
juraprofessor.
Spang
| |
Rune Wold (12-06-2005)
| Kommentar Fra : Rune Wold |
Dato : 12-06-05 10:55 |
|
Spangkuk wrote:
[klip]
> Skal de etniske Danskere, som også dømmes til at betale
> blodpenge, så ha' lidt rabat i strafudmålingen eller hva'?
Jeg tror du misforstår Greves udtalelser
Greve taler om et supplement til straffesystemet, således at
hævnaktioner undgås. Det skal efter min mening ikke læses som, at en
konkret drabsmand ikke skal straffes efter § 237, og den deri liggende
praksis.
/Rune Wold
| |
Rune Wold (12-06-2005)
| Kommentar Fra : Rune Wold |
Dato : 12-06-05 10:57 |
|
Spangkuk wrote:
[klip]
> Skal de etniske Danskere, som også dømmes til at betale blodpenge, så
> ha' lidt rabat i strafudmålingen eller hva'?
Jeg tror du misforstår Greves udtalelser
Greve taler om et supplement til straffesystemet, således at
hævnaktioner undgås. Det skal efter min mening ikke læses som, at en
konkret drabsmand ikke skal straffes efter § 237, og den deri liggende
praksis.
/Rune Wold
| |
Povl H. Pedersen (12-06-2005)
| Kommentar Fra : Povl H. Pedersen |
Dato : 12-06-05 10:59 |
|
In article <42ac05fc$0$31806$ba624c82@nntp06.dk.telia.net>, Rune Wold wrote:
> Spangkuk wrote:
>
> [klip]
>
>> Skal de etniske Danskere, som også dømmes til at betale blodpenge, så
>> ha' lidt rabat i strafudmålingen eller hva'?
>
>
> Jeg tror du misforstår Greves udtalelser
>
> Greve taler om et supplement til straffesystemet, således at
> hævnaktioner undgås. Det skal efter min mening ikke læses som, at en
> konkret drabsmand ikke skal straffes efter § 237, og den deri liggende
> praksis.
Men der er et problem omkring dette, i forhold til at gøre det
i det muslimske land. Der vil familien der betaler blodpengene komme
til at lide en straf som følge af den store udgift.
I Danmark er problemet, at det typisk er bistandsklienter der er ude
i sådan noget uføre, og de vil ikke kunne låne pengene, og vil
heller ikke rammes økonomisk da man ikke kan skære i bistandshjælp.
Hvis det har nogen konsekvens, så er det vel at man tvinger gernings-
mandens familie ud i kriminalitet for at skaffe pengene. Så man skal
passe meget på med at lave sådanne regler, uden at se på
konsekvensen. Håndsafhugning for tyveri vil muligvis hjælpe, men
det får man ikke med ind i loven.
Så inden man siger at bistandsklienter skal betale 200.000 kr, så
skal man se på hvor de får pengene fra.
| |
Anders Vind Ebbesen (12-06-2005)
| Kommentar Fra : Anders Vind Ebbesen |
Dato : 12-06-05 11:22 |
|
On Sun, 12 Jun 2005 at 09:58 GMT, Povl H. Pedersen <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote:
> Så inden man siger at bistandsklienter skal betale 200.000 kr, så
> skal man se på hvor de får pengene fra.
Det har vores skatteminister også allerede erklæret at han vil, da det
øjensynligt er at forvente de 200K vil være sorte.
Endvidere vil modtagerne blive beskattet af dem, efter sigende.
--
Anders Vind Ebbesen
It has always been the prerogative of children and half-whits to point out that
the emperor has no clothes. But the half-wit remains a half-wit and the emperor
remains an emperor. - Neil Gaiman: Sandman: The Kindly Ones
| |
Rune Wold (12-06-2005)
| Kommentar Fra : Rune Wold |
Dato : 12-06-05 17:16 |
|
Anders Vind Ebbesen wrote:
[klip]
> Endvidere vil modtagerne blive beskattet af dem, efter sigende.
De kan vel hævde skattefrihed efter LL § 7, nr. 1(?)
/Rune Wold
| |
Anders Vind Ebbesen (12-06-2005)
| Kommentar Fra : Anders Vind Ebbesen |
Dato : 12-06-05 17:37 |
|
On Sun, 12 Jun 2005 at 16:16 GMT, Rune Wold <uu@invalid.invalid> wrote:
> Anders Vind Ebbesen wrote:
>> Endvidere vil modtagerne blive beskattet af dem, efter sigende.
>
> De kan vel hævde skattefrihed efter LL § 7, nr. 1(?)
Kristian Jensen er snu, han har lige tilføjet "efter gældende regler":
http://politiken.dk/VisArtikel.sasp?PageID=382538
--
Anders Vind Ebbesen
It has always been the prerogative of children and half-whits to point out that
the emperor has no clothes. But the half-wit remains a half-wit and the emperor
remains an emperor. - Neil Gaiman: Sandman: The Kindly Ones
| |
alexbo (12-06-2005)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 12-06-05 11:17 |
|
"Spangkuk" skrev
> Ja, men Vagn Greve vil indføre det i retssystemet!
Ja, og så hedder det erstatning, her er det blot blevet til et
famileanliggende, hvor dansk ret bygger på at det er gerningsmanden selv der
dømmes til at betale erstatning.
Men hensyn til at læse, så kan jeg ikke se nogen steder at V.G. mener at de
rige gerne må slå ihjel.
Det er nok noget med at det læste afhænger af øjnene der læser.
mvh
Alex Christensen
| |
Spangkuk (12-06-2005)
| Kommentar Fra : Spangkuk |
Dato : 12-06-05 13:40 |
|
"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i
> Ja, og så hedder det erstatning, her er det blot blevet til et
> famileanliggende, hvor dansk ret bygger på at det er gerningsmanden selv
> der dømmes til at betale erstatning.
Skal det så også gælde for mig og min familie, selvom vi ikke
er en del af en klan og pære-danske ? Skal det kun gælde når
drabet sker mellem 2 erklærede klaner ? Og, til sidst, skal
blodpengene udløse en eller anden form for nedsættelse i den
straf staten giver, eller skal man betragte pengene som en form
for særlig straf til folk der er klan-medlemmer ? Hvordan derfinere
man så et klan-medlem ? Skal han/hun være født ind i det ?
Kan man melde sig ud, skriftligt, dagen før man begår drabet og
dermed undgå at betale blodpenge udmålt af staten ?
Som skrevet før, V.G: har sq haft en af de dårlige dage...RIGTIG
dårlig dage!
> Men hensyn til at læse, så kan jeg ikke se nogen steder at V.G. mener at
> de rige gerne må slå ihjel.
>
> Det er nok noget med at det læste afhænger af øjnene der læser.
Yep, men det var nu også med en vis ironi det blev skrevet,
men tænker man tanken til ende, kan man godt forestille sig
at et kommende drab lige skal forberedes økonomisk.
Spang
| |
Peter Bjerre Rosa (12-06-2005)
| Kommentar Fra : Peter Bjerre Rosa |
Dato : 12-06-05 13:44 |
|
alexbo skrev:
> For et par dage siden så vi et dansk hævntogt ramme en helt uskyldig
> mand, så det er heller ikke ukendt herhjemme.
Hvilken sag tænker du på?
--
Mvh. Peter
| |
alexbo (12-06-2005)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 12-06-05 16:06 |
|
"Peter Bjerre Rosa" skrev
> Hvilken sag tænker du på?
Jeg tænker på en sag hvor en ung pige fortæller en opdigtet historie om at
hendes tidligere kæreste har voldtaget hende,
hvorefter hendes bror med venner møder op hos vedkommende og banker ham
sønder og sammen.
mvh
Alex Christensen
| |
Bo Warming (14-06-2005)
| Kommentar Fra : Bo Warming |
Dato : 14-06-05 05:32 |
|
"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message
news:42ac4f5d$0$67256$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> "Peter Bjerre Rosa" skrev
>> Hvilken sag tænker du på?
>
> Jeg tænker på en sag hvor en ung pige fortæller en opdigtet historie om at
> hendes tidligere kæreste har voldtaget hende,
> hvorefter hendes bror med venner møder op hos vedkommende og banker ham
> sønder og sammen.
Og sådan ulækker selvtægt BURDE mindskes hvis mægling var supplement til de
normale preventive udvisnings, frihedsberøvelses og økonomiske straffe.
De ville især mindskes hvis alle straffe kom på internettet ("gabestok") -
og hvis medier og Hollywood holdt op at reklamere for hævn som ædel - selv
Rikke Hvilshøjs familie gøres til helte, når de siger "vi er lettede over at
man har buret en mistænkt inde", som om de ellers var i vedvarende risiko.
Avisrne skulle forpligtes til at have velordnet hjemmeside hvor der kan
placeres kritik af både (mistanke om) misinformation i reportagerne og
groft forbrydelsesfremmende overskrifter som denne hævn-reklame.
En ikke-mikrofonholder journalist ville imødegå ideen om at det er sundt at
rette bager for smed og straffe for at straffe.
Dejligt at dk.videnskab.jura ikke længere er puritansk mht kun at diskutere
jura - at anerkende at det ikke er OT at komme ind på moral og politik på
denne gode ng, vil gavne alle.. Folk må lære at ophøre med X-post, som andre
har indledt, hvis tråden snævrer sig ind til kun jura eller kun politik
eller kun moral..
Politi straffer selvtægt når det stjæler arbejde fra politiet. Dog ikke når
de giver muslimbander, rockere og autonome frit spil. .
Dommere burde konsekvent flerdoble megen statslig straf, når ondskabsfuld
følelseskold, empatiløs samvittighedsløs hævndrift får lynchere ud i vold -
og ofte retter bager for smed som i eksemplet ovenfor.
Dejligt at Politiken går ind for landsdelsforvisning efter mægling mellem to
halenegerklaner, som ellers overgår siciliansk vendetta i hævnens onde
cirkler. Så må de være modne til at indføre landsforvisning som udbredt
straf - denne straf er virkelig forebyggende.
Politikens leder om ja til sharia-blodpenge var skøn "kulturradikalismen
skyder sig selv i foden" Men ja til mægling, dvs private opmænd og mindre
statslig jura. Vedr mord der kan gribe om sig, bør staten insistere på
minimumsstraffe uanset mægling
Hvis to klaner eller firmaer bliver enige om at forliges hvis den ene part
flytter og den anden betaler og dig og dat, så bør staten udleje
overvågningsudstyr til at sikre at landsdelsforvisningen overholdes.
"Going to law is losing a cow for the sake of a cat. Deal with things before
they appear. Put things in order before disorder arises.
Chinese Proverb
| |
Bo Warming (13-06-2005)
| Kommentar Fra : Bo Warming |
Dato : 13-06-05 06:54 |
|
"Spangkuk" <øæøæååæøæ@æøæåæø.dk> wrote in message
news:d8gdqj$25ha$1@newsbin.cybercity.dk...
> ...det er hvad jeg ser Vagn Greve sige i denne artikel.
>
> Hvad mener i ?
>
> http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=3101512/
Mange muslimer vil hellere i fængsel end betale200000 kr, der vitterlig
inddrives, så du kanikke påstå at de rrige muslimer bare må slå ihjel - de
straffes måske hårdere via blodpenge.
Selvfølgelig bør vi ikke afskaffe fængsel, der jo beskytter os lovlydige
imod voldsdyr så længe fængslingen varer.
Vi skal lægge økonomisk straf OVEN I , fordi mellemøstdyrene er immune mod
at blive afskrækket af vore luksusfængsler.
| |
|
|