Højbed - foring/bunddække ???
Fra : Andersen [3650]

Dato : 12-06-05 08:40

Vi har netop færdiggjort et højbed bygget af trykket stolper og
lærkeplanker. Plankerne har fået 2 gange
Gori 22 og efterfølgende 2 lag Gori Lærketræ.
For holdbarhedens skyld kan det så betale sig at
lave en plastic membran på siderne inden man fylder
jord i ?? Evt også for at forhindre kemikalier fra de
trykkede stolper i at komme ud i jorden hvor der
kommer jordbær ??
Jeg havde tænkt mig at fylde bunden med haveaffald
der så kunne formulde, inden den rigtige muldjord kom
i. Jeg ville evt også lægge en fiberdug imellem for at
forhindre skvalderkål i at komme op. Eller er det sikkert
nok når der kommer min. 20 cm muldjord ovenpå ??

Gode råd/erfaringer modtages gerne.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 12-06-05 13:36

"Andersen [3650]" <virker@ikke.her> skrev i en meddelelse

> Jeg havde tænkt mig at fylde bunden med haveaffald
> der så kunne formulde, inden den rigtige muldjord kom

Haveaffaldet skal ikke ligge i bunden, men på toppen. Der er brug for ilt
til formuldning.

.. Jeg ville evt også lægge en fiberdug imellem for at
> forhindre skvalderkål i at komme op. Eller er det sikkert
> nok når der kommer min. 20 cm muldjord ovenpå ??

Måske - men jordbærrenes rødder kan jo så ikke komme længere ned, og det
bliver mere sart mht. vanding.
Jeg ville grave jorden grundigt i stedet for og fjerne alle rødder - og ved
samme lejlighed grave en plastickant lodret ned for at forhindre skvalderkål
udefra i at invadere jordbærrene (eller holde omgivelserne rene for
skvalderkål).

Hilsen Inger