Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Studie flash ?
Fra : Brian Jensen

Dato : 10-06-05 21:47

Er der noget man skal være særligt opmærksom på hvis man vil købe brugt
Flash anlæg ? Har de ikke en begrænset holdbarhed ?
Hvad vil priser evt. være på et nyt sæt i den billige ende. Inkl. paraplyer,
stativer m.m.

Det er tænk som noget der skal bruges til et fritids potræt studie.

Brian Jensen

Fra : Peter Holm

Dato : 10-06-05 22:11

Brian Jensen wrote:
> [...]
> paraplyer, stativer m.m.
>
> Det er tænk som noget der skal bruges til et fritids potræt studie.

et nyt sted i århus har netop nu åbningstilbud på nogle små portrætsæt med
2x300W + tilbehør til kr. 6000,-
Mærket er Electra - ved ikke om det er kram eller skod.
http://www.flashandmore.dk/

Peter Holm
www.peterholmfoto.dk

Fra : Alex W

Dato : 10-06-05 22:22

> Brian Jensen

Hej Brian

jeg har købt et sæt Broncolor
Impact og 2 C70 med parablyer og softbox til kr. 3.500
Det er et udmærket sæt. 250 Ws og 2 x 170 Ws.
En brugt Impact koster alene 3.500.

De kan blændes ned 1/4 1/2 samt fuld skrue.
Ledelyset følger reguleringen.
Dette er vigtigt hvis du skal have en fornemmelse af lyset

Nyere kan reguleres helt op til 8 blændetrin i stedet for 2 som her. Det er
klart bedre.
Jeg bruger en sender til at udløse flashen da jeg ikke tør sætte flashen til
kameraet.
Gamle flash kan have høj spænding der kan ødelægge flash kontakten i
kameraet.

Jeg fandt sættet via den blå avis.
Ud at lede. God Jagt.

/Alex W

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 11-06-05 11:53

"Brian Jensen" <brian@life-of-brian.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Flash anlæg ? Har de ikke en begrænset holdbarhed ?
> Hvad vil priser evt. være på et nyt sæt i den billige ende. Inkl.

Hej

Jeg fandt dette set, nyt, til ca 4000,- for 3 styk med stativer, reflektorer
og paraplyer, du får meget for pengene.

http://www.foto-walser.biz/myfactory20/Shop/Shop.aspx?ClientID=wf415086313313728399&Shop=1&Type=9&Param=1748&Group=243&Language=D
--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : Gertmad

Dato : 11-06-05 14:21

Langgaard Bærbar wrote:
> [...]
>

> Hej
>
> Jeg fandt dette set, nyt, til ca 4000,- for 3 styk med stativer, reflektorer

Enig i at der er meget for pengene - og du kan trygt handle med dem. Pas
dog på - de har en mystisk politik omkring fragt. Hver enhed er angivet
med en fragtklasse. Disse skal summeres for at få den samlede fragt. Ja
det er dyrt, men sådan gør de - jeg har prøvet at protestere - det
hjælper ikke.

Gert Hansen
www.mados.dk

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 11-06-05 21:48

"Gertmad" <gert@FJERNmad.dk> skrev i en meddelelse
=243&Language=D

> [...]
> det er dyrt, men sådan gør de - jeg har prøvet at protestere - det hjælper

Hej

Jeg syntes ikke fragten er urimelig, og den fremgår tydelig inden køb, så
der kommer ingen overraskelser, det er jo en MEGET stor butik, så fragten er
nok sat i et for dem rationelt system.

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 11-06-05 23:56

"Langgaard Bærbar" <langgaard@klarupnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> der kommer ingen overraskelser, det er jo en MEGET stor butik, så fragten

Og for at gøre det helt perfekt er Fotowalser begyndt at forhandle softboxe
og octagoner til alle 200 W/s flash og op efter.
Så nu er Walimexanlæggene ligestillet med andre anlæg, dvs. man er ikke
længere tvunget til at nøjes med de forskellige paraplyer.

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Peter Holm

Dato : 12-06-05 07:16

> [...]
> Så nu er Walimexanlæggene ligestillet med andre anlæg, dvs. man er
> ikke længere tvunget til at nøjes med de forskellige paraplyer.

jeg kigger også lidt efter et anlæg, men er meget i vildrede om hvor mange W
man bør have.
Alle de kits man ser (også det som er omtalt i denne tråd) ligger alle på
mellem 300-1000W.
Men når jeg kigger en standard lampe på Broncolors side, så skal en enkelt
lampe monteres med enten en 1600W eller en 3200W pære.
http://www.bron.ch/bc_pd_ps_en/detail.php?nr=1937
Sels deres mindste lampe til mobilkittet er 1600W
http://www.bron.ch/bc_pd_ps_en/detail.php?nr=693

http://www.foto-walser.biz/ er den største flash kun 1000W. Det forvirrer
og undrer mig.

Kan man virkelig med feks. 2x300W få de muligheder man 'har brug for'
velvidende, at det er meget subjektivt. Er 2x300W måske kun nok til
portrætfoto?
Ignorant og nysgerrig ang. flash.
Peter Holm
www.peterholmfoto.dk

Fra : C. Stensgaard

Dato : 12-06-05 07:29

Hej Peter

Det afhænger jo meget af dine motiver - hvis du skal bruge det til meget
mere end portrætfotografering hvor du har 2-3 lampehoveder til at stå
indenfor 2-3 meters afstand, så skal du altså op og have fat i nogle mere
kraftige lamper.

Jeg vil anbefale minimum 600 W/s pr. hovede - så er du godt stillet til
flere opgaver.

CS

Fra : Peter Holm

Dato : 12-06-05 08:22

> Jeg vil anbefale minimum 600 W/s pr. hovede - så er du godt stillet
> til flere opgaver.

kan man på nogen måder omregne sine 2stk. 550EX til W ? For
sammenligningens skyld.

Peter Holm
www.peterholmfoto.dk

Fra : Gertmad

Dato : 12-06-05 09:23

Peter Holm wrote:
> kan man på nogen måder omregne sine 2stk. 550EX til W ? For
> sammenligningens skyld.

Man kan lidt teoretisk omregne Ws (Wattsekunder) til ledetal og så
sammenligne den vej rundt. Min beregning (og efterfølgende måling med
flashmeter) viser at for hver 100 Ws modsvares et ledetal på ca. 20 -
dvs. at 300 Ws tilnærmet svarer til en Canon 550EX (ja jeg er Canon)

Det er lidt langhåret, men ikke umuligt.

Se evt. http://www.alienbees.com/manuals/bluebook.htm

Gert Hansen
www.mados.dk

Fra : HKJ

Dato : 12-06-05 09:58

Gertmad wrote:
> [...]
> dvs. at 300 Ws tilnærmet svarer til en Canon 550EX (ja jeg er Canon)
>
> Det er lidt langhåret, men ikke umuligt.

Sådan en omregningsfaktor gælder kun for den ene type flash og 550EX har
åbenbart ikke nogen zoom funktion, siden du kan nøjes med et omregningstal.

Det generelle problem er at Ws beskriver hvor meget energi der kommer ud
af flashrøret og ledetal fortæller hvor meget lys der kommer i en
bestemt retning. Dvs. der er en reflektor imellem og hvor meget den
samler lyser afhænger af flashmodellen og hvis flashen har zoom, så
påvirker den også omregningen.

Fra : Gertmad

Dato : 12-06-05 11:37

> Sådan en omregningsfaktor gælder kun for den ene type flash og 550EX har
> åbenbart ikke nogen zoom funktion, siden du kan nøjes med et omregningstal.

Se nedenfor - og jo 550EX har zoom.

> [...]
> bestemt retning. Dvs. der er en reflektor imellem og hvor meget den
> samler lyser afhænger af flashmodellen og hvis flashen har zoom, så

Yes - og yes - det er derfor det er tilnærmet. Det er pointeret - og er
derfor det kun kan bruges som rettesnor.

Se evt. http://www.alienbees.com/manuals/bluebook.htm - der er
omregningen forklarete lidt detaljeret - og der er bl.a. en faktor for
reflektor (som studieanlæg jo også har). Men det er rigtigt at det er
usikkert - der er mange faktorer der giver usikkerheden - det er jo
netop derfor studieanlæggene IKKE har ledetal, men opgives i Ws.

Gert Hansen
www.mados.dk

Fra : Peter Holm

Dato : 12-06-05 14:32

Gertmad wrote:

> [...]
> dvs. at 300 Ws tilnærmet svarer til en Canon 550EX (ja jeg er Canon)
>
> Det er lidt langhåret, men ikke umuligt.

ok, tak.

Peter Holm
www.peterholmfoto.dk

Fra : Alex W

Dato : 12-06-05 20:17

> [...]
> flashmeter) viser at for hver 100 Ws modsvares et ledetal på ca. 20 - dvs.
> at 300 Ws tilnærmet svarer til en Canon 550EX (ja jeg er Canon)

Sådan noget vrøvl. Ja unsdkyld. Canon 550 har et ledertal på 36. Et
ledertal på55 ved en zoomfaktor der modsvarer et 105 mm objektiv

Ledertallet beregnes ud fra en spredningsfaktor på et x antal grader samt
hvor stor blænde der skal bruges på to meters afstand i et dunkelt rum.
(omregnes for 1 meter, men måles på 2 meter for nøjagtighedens skyld) (x
fordi jeg ikke har det nøjagtige vinkel i hovedet)

Jeg har en Broncolor på 250Ws der giver betydeligt mere lys end både en og
to samtidigt affyrede Canon EX550.

Ved portræt gælder det om at kunne skrue ned for lyset, så man kan arbejde
med store blændeåbninger og en lille dybdeskarphed.

Ved 600Ws er blænden på 2-3 meter vel 11 ved inddirekte belysning med
paraply. 3 af den type lamper så er vi oppe på blænde 22.
600Ws er fantastisk til reklamer hvor alt så kan bades i lys.
600Ws er fint hvis man kan skrue ned for lyset gerne 4-6 eller endnu flere
blændetrin. Jo længere man skruer ned jo hurtigere er flashen klar igen.

Når jeg bruger alle 3 fakler med paraplyer samt softbox endda skruet ned til
1/4 så kan jeg ikke komme ned under blænde 5.6
Ledertal hhv 250Ws samt 2 x 170Ws

/Alex W

Fra : Klaus Madsen

Dato : 13-06-05 16:33

"Alex W" <alex@(fjern)skriverstuen.dk> wrote in message

> Når jeg bruger alle 3 fakler med paraplyer samt softbox endda skruet ned
> til 1/4 så kan jeg ikke komme ned under blænde 5.6
> Ledertal hhv 250Ws samt 2 x 170Ws
>
> /Alex W

Det er præcis de samme oplevelser jeg har.
Jeg bruger oven i købet 3 stk. af omtalte mærke Walimex 350 W.
Og de giver rigeligt lys til de fleste opgaver.

Mvh. Klaus

Fra : Klaus Madsen

Dato : 13-06-05 16:38

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> Så nu er Walimexanlæggene ligestillet med andre anlæg, dvs. man er ikke
> længere tvunget til at nøjes med de forskellige paraplyer.

Det er rigtigt, men de har stadig den ulempe, at de ikke har "Autodump"
Hvilket betyder, at når man f.eks. skruer ned for en lampe skal man først
fyre et testskud af, før en man kan regne med udladningen.
Men ellers fungerer de ganske udmærket.
Jeg har 3 stk. 350 W Walimex og det irriterer mig da lidt at de først nu
har softbokse på programmet, nu har jeg købt et par hoveder mere af
andet mærke, bare for at kunne bruge softbokse.
Men er der nogen der har prøvet deres softbokse og ved og de er gode?

Mvh. Klaus

Fra : Gertmad

Dato : 12-06-05 09:14

Langgaard Bærbar wrote:

> Jeg syntes ikke fragten er urimelig, og den fremgår tydelig inden køb, så
> der kommer ingen overraskelser, det er jo en MEGET stor butik, så fragten er
> nok sat i et for dem rationelt system.

Det kan jo altid diskuteres, og skal som sådan bare indregnes.
For tre sæt (stativer, partaply, flashhoved samt en softbox) betalte jeg
ca. 100 € til fragt svarende til 3 x den store fragtrate. På spørgsmål
til dem om det rimelige i det (fragten kostede faktisk kun 31 €) svarede
de at sådan var det bare.

Gert Hansen
www.mados.dk