Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Arbejde i Tiff
Fra : michael

Dato : 10-06-05 12:11

Jeg har læst når man redigerer et foto i Jpegformat,
bliver foto forringet for hver gang man redigere i
det. Derfor skal man konventere Jpeg til Tiff når
man redigere i billedet. Hvor synligt er det hvis
man ikke konventere til Tiff?

Michael

Fra : Ukendt

Dato : 10-06-05 12:20

"michael" <nospam2me@kk.dk> wrote in message
> [...]
> det. Derfor skal man konventere Jpeg til Tiff når
> man redigere i billedet. Hvor synligt er det hvis

Du kan jo bare selv prøve at gemme i forskellige formater og flere gange
åbne og lukke efter hinanden.

De fleste kan dårligt se forskel hvis billedet alligevel kun kommer ud i
9x13 el. 10x15 cm og er taget ved moster oda's fødselsdag på kværs kro.

Så hvis ikke du skyder kanon flotte billeder, så er der ingen grund til at
lade dem ligge ukomprimeret og fylde på harddisken.

--
Tom

Fra : Michael

Dato : 10-06-05 16:43

Tom wrote:

> Du kan jo bare selv prøve at gemme i forskellige formater og flere gange
> åbne og lukke efter hinanden.

Det jeg havde læst var at når man kun åbner og lukker Jpeg sker der ingen
forringelse. Det er først når man redigere i JPEG at forringelsen opstår.

> De fleste kan dårligt se forskel hvis billedet alligevel kun kommer ud i
> 9x13 el. 10x15 cm og er taget ved moster oda's fødselsdag på kværs kro.

Ok.

> Så hvis ikke du skyder kanon flotte billeder, så er der ingen grund til at
> lade dem ligge ukomprimeret og fylde på harddisken.

Jeg skyder (næsten) altid kanon flotte billeder
> --
> Tom

Michael

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 10-06-05 12:30

> [...]

> det. Derfor skal man konventere Jpeg til Tiff når
> man redigere i billedet. Hvor synligt er det hvis

Det afhænger ganske af den kvalitet du gemmer med, samt de ændringer du
laver.

Hvis du åbner billedet og maler et kryds i det ene hjørne og gemmer
igen, med nøjagtig samme indstillinger som det oprindelige JPEG blev
gemt med, er det sandsynligvis kun hjørnet, der vil blive ringere.

Hvis du åbner billedet og fjerner en pixels bredde af venstre side af
billedet og gemmer, samme indstillinger som før, vil hele billedet
blive ringere. Jeg har lavet en lille demonstration på
http://ekot.dk/foto/recompress/

Fra : Michael

Dato : 10-06-05 12:39

Toke Eskildsen wrote:

> [...]
> billedet og gemmer, samme indstillinger som før, vil hele billedet
> blive ringere. Jeg har lavet en lille demonstration på

Takker for dit link til Din hjemmeside.

Michael

Fra : Michael L

Dato : 10-06-05 12:34

michael wrote:

> [...]
> det. Derfor skal man konventere Jpeg til Tiff når
> man redigere i billedet. Hvor synligt er det hvis

I teorien er det også rigtigt at JPEG bliver forringet hver gang du
gemmer - Men hvis du sørger for dit program altid gemmer i højeste JPEG
kvalitet så vil der være tale om MEGET små forskelle som du formentligt
ikke engang vil kunne se - Men det er klart at hvis du åbner billedet
100 gange og gemmer det lige så mange gange så kan det godt være du vil
kun se en lille bitte forskel. Men det er mere teoretisk end det er
praksis og i sidste ende gør det sig kun gældende hvis du skal have
printet foto's i store størrelser- Dvs. A4 og derover og selv ved A4
tror jeg faktisk ikke du kan se det.

Men helt optimalt er jo at gemme sine billeder i RAW og derefter
redigere dem og så gemme det færdige resultat som JPG - Så har du ingen
tab af kvalitet udover den ene konvertering til JPG.
Tiff filer taber ikke kvalitet men til gengæld fylder de også MANGE
gange mere i filstørrelse selv i komprimeret form.

Det korte af det lange er at hvis du ikke arbejder med
billedeudskrifter i store størrelser til udstillinger, magasiner og
lign. så vil det ikke være relevant. Men sørg selvfølgelig for ikke at
gemme den samme fil flere hundrede gange bare for at være sikker.

- Michael

Fra : MOA

Dato : 10-06-05 12:44

Jeg plejer at lave en kopi af JPEG originalen og så arbejde med kopien, så
har du altid originalen (ubehandlet) som du kan vende tilbage til.

Morten

Fra : Michael

Dato : 10-06-05 12:54

MOA wrote:
> Jeg plejer at lave en kopi af JPEG originalen og så arbejde med kopien, så
> har du altid originalen (ubehandlet) som du kan vende tilbage til.
>
> Morten

Det gør jeg også for en sikerheds skyld.

Michael

Fra : Nyhedskigger

Dato : 10-06-05 12:49

"Michael L" <michael@mlykkeNOSPAM.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Tiff filer taber ikke kvalitet men til gengæld fylder de også MANGE
> gange mere i filstørrelse selv i komprimeret form.

Eller også gemme det redigerede billede som en kopi, evt. gemme sit
billedebeh.prg.'s arbejdsfil hvis man skal redigere videre senere, men det
fylder selvfølgelig også.

Mvh/Kjeld

Fra : Michael

Dato : 10-06-05 12:53

Michael L wrote:

> [...]
> lign. så vil det ikke være relevant. Men sørg selvfølgelig for ikke at
> gemme den samme fil flere hundrede gange bare for at være sikker.

Takker for Dit svar, mine fotos skal kun smides op på en hjemmeside i
en ikke særlig høj opløsning. Men mine originale fotos vil jeg gerne
beholde i bedste kvalitet. Mit kamera kan kun tage fotos i Jpeg.

Michael

Fra : ;o\)-max-

Dato : 10-06-05 12:54

"michael"
> [...]
> det. Derfor skal man konventere Jpeg til Tiff når
> man redigere i billedet. Hvor synligt er det hvis

Jamen hvis du har lært det så er det jo nok
også fornuftigt, hvor er de så kloge at give
den lærdom fra sig..

Som andre skriver er kvalitets tabet minimalt
i den høje jpg kvalitet - Men hvorfor vil du
bearbejde et billede af flere omgange.??
Du skal altid gemme originalen så kan du
starte ud fra den, hvis du har brug for billeder
med forskellig efterbehandling, det kan være
til web, fotoprint, tryk etc.. Husk at gem usm
til aller sidst inden billedet ryger afsted til den
endelige destination.. -max-

Fra : Michael

Dato : 10-06-05 15:52

-max- wrote:

Hej Max

> Jamen hvis du har lært det så er det jo nok
> også fornuftigt, hvor er de så kloge at give
> den lærdom fra sig..

I Politikens bog om Digital Fotografering

> Som andre skriver er kvalitets tabet minimalt
> i den høje jpg kvalitet - Men hvorfor vil du
> bearbejde et billede af flere omgange.??

Hvis jeg F.eks. har lavet flere ændringer af billedet,
og ikke gider at lave det færdigt samme dag.

> [...]
> med forskellig efterbehandling, det kan være
> til web, fotoprint, tryk etc.. Husk at gem usm
> til aller sidst inden billedet ryger afsted til den

Jeg er lige startet med Digital fotografering, med
et billigt kamera,så jeg har ikke noget som skal til
print

Hvad er usm?

Michael

Fra : Morten

Dato : 10-06-05 16:21

> Hvis jeg F.eks. har lavet flere ændringer af billedet,
> og ikke gider at lave det færdigt samme dag.

Så er det bedst at gemme i det format som dit billedbehandlings program
bruger internt. Ellers kan du midste information fra f.eks. layers.

>Hvad er usm?

Unsharp mask. Du kan læse lidt om det her: http://www.photocare.dk/?
side=27&tip_id=3

Morten

Fra : Michael

Dato : 10-06-05 16:36

Morten wrote:

> Så er det bedst at gemme i det format som dit billedbehandlings program
> bruger internt. Ellers kan du midste information fra f.eks. layers.

> [...]

Hej Morten

Tak for linket.
Okey, jeg kender godt Unsharp mask. Jeg er som sagt newbie så jeg kender
ikke forkortelser

Michael

Fra : N/A

Dato : 10-06-05 16:36