Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Objektiver og afstand
Fra : PHP

Dato : 10-06-05 09:32

Jeg har efterhånden forstået lidt mere ang. diverse foto-optiske
begreber, men jeg har et par spørgsmål.

Når et objektiv står angivet til f.eks. 17-85 mm, kan man så sige at det
er det samme som, at det objektiv er god i f.eks. afstanden 2-20 meter?
Ikke at jeg har nogen ide om, at den er god lige i det spektrum, men kan
man på een eller anden måde have en rettesnor at gå efter, hvis man
f.eks. gerne vil tage gode/skarpe billeder på f.eks. 20 meter?

Blænde.. er det det samme som lukketid?

Lysfølsomhed. Jeg har kig på et objektiv, Canon 75-300mm 4-5,6 IS USM.
De sidste to tal ved jeg, at de angiver lysfølsomheden, men hvordan ved
man om 4 eller 5,6 er godt og hvor meget lys der skal til for at tage et
godt billede?

Vil man kunne bruge ovenstående optik til indendørs brug også eller skal
man have et mere vidvinklet objektiv (og i så fald, hvilken)?

Nu må det snart være på tide, at få anskaffet mig en Canon 350D! Nu har
jeg efterhånden haft kamera-feber i et par uger!

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 10-06-05 09:50

PHP" <sdfsdf@REM.hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg har efterhånden forstået lidt mere ang. diverse foto-optiske begreber,
> men jeg har et par spørgsmål.

Hej

Det svar jeg giver her vil nok af nogle blive betegnet for at være for
letkøbt.
Men du har en udtalt mangel på de grundlæggende fototeorier, så spring på at
læse politikkens bog om foto, så er du godt rustet til at udnytte din nye
Canon fuldt ud.
I bogen er der illustrationer der forklarer det hele, noget du vil savne ved
at få svar her.

Held og lykke med læsningen.

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 10-06-05 10:01

Langgaard Bærbar wrote:
> Det svar jeg giver her vil nok af nogle blive betegnet for at være for
> letkøbt.

Ja

> [...]
> Canon fuldt ud.
> I bogen er der illustrationer der forklarer det hele, noget du vil savne ved

Er det Thomas Nykrog's bøger du referer til? De er i mine øjne
"værdiløse". Efter gentagende forsøg på at læse dem igennem, kunne jeg
ikke begribe hvad "blænde snakken" gik ud på. Hvis man INTET ved om
fotografering i forvejen, er det ret svært at følge med i bogen synes
jeg. Kan være jeg er dum i forhold til.

Derimod er Clausens bog om "Spejlrefleks kamera" fra 1979 i mine øjne en
guldgrube hvad forståelse af fotolingo og fototeori angår. Alt bliver
beskrevet på en måde så selv et barn kan forstå det.

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

"The best way to kill a troll, is to ignore him "

Fra : PHP

Dato : 10-06-05 10:13

> [...]
> Canon fuldt ud.
> I bogen er der illustrationer der forklarer det hele, noget du vil savne ved

Jeg vil gå ned på biblioteket og kigge, men det kunne jo også være, at
det kunne forklares her i gruppen? Der kunne vel være andre totalt
håbløse amatøre, der ikke ved hvad det betyder og så er det jo rart,
hvis nogen lige kan forklare hvad det er uden at man skal helt ned på
biblioteket?

Fra : Hans Joergensen

Dato : 10-06-05 10:11

PHP wrote:
> man på een eller anden måde have en rettesnor at gå efter, hvis man
> f.eks. gerne vil tage gode/skarpe billeder på f.eks. 20 meter?

Det gør en forskel om det er gode skarpe billeder af en piphans
eller en pyramide...

> Blænde.. er det det samme som lukketid?

Nej, kombinationen af lys, blændeværdi, samt hastighed på
filmen/sensoren (iso) har indflydelse på hvad der vil være en
passende lukketid.

> Vil man kunne bruge ovenstående optik til indendørs brug også eller skal
> man have et mere vidvinklet objektiv (og i så fald, hvilken)?

På en godt oplyst scene vil det nok virke udemærket, ellers er 75mm
ofte for langt indendørs, og f4 ofte for langsom.

> Nu må det snart være på tide, at få anskaffet mig en Canon 350D! Nu har
> jeg efterhånden haft kamera-feber i et par uger!

Hvad med en std. anbefaling, kamerakit med 18-55 eller 17-85 IS, evt.
det billige EF 50 f1.8 II til indendørs/portræt.

Leg lidt med det, og overvej hvorvidt du kan nøjes med f5.6 før du
køber tele.

// Hans
--
Red-line-shift,Red-line-shift,etc.etc.Red-Light-Stop,Repeat...

Fra : PHP

Dato : 10-06-05 10:23

> På en godt oplyst scene vil det nok virke udemærket, ellers er 75mm
> ofte for langt indendørs, og f4 ofte for langsom.

Jeg havde nu heller ikke regnet med, at 75-300 var brugbart indendørs,
så jeg ville nok have en 17-85 eller 18-55 til indendørs brug
Men jg kan så forstå på det, at f4 indendørs ikke er en god ide men at
det bruges primært til godt oplyst solbeskinnet udendørs billeder?

> Hvad med en std. anbefaling, kamerakit med 18-55 eller 17-85 IS, evt.
> det billige EF 50 f1.8 II til indendørs/portræt.

17-85 IS har så vidt jeg kan se også f4 som minimum?

Fra : Brian Lund

Dato : 10-06-05 13:01

> 17-85 IS har så vidt jeg kan se også f4 som minimum?

Jep, til gengæld har den IS som nok kan hjælpe lidt!

Brian

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 10-06-05 10:23

PHP wrote:
> [...]
>
> Når et objektiv står angivet til f.eks. 17-85 mm, kan man så sige at det
> er det samme som, at det objektiv er god i f.eks. afstanden 2-20 meter?

Nej ikke nødvendigvis. Det kommer an på hvad nærmeste fokusafstand dit
objektiv er i stand til. Men typisk vil du ikke skyde fugle på 200
meters afstand med 14mm vidvinkel, og lige ledes vil du ikke rende rundt
nede på strøget med en 600mm fast tele og skyde rapportage billeder. Til
gengæld kan du sagtens skye landskaber med en vidvinkel.

> Ikke at jeg har nogen ide om, at den er god lige i det spektrum, men kan
> man på een eller anden måde have en rettesnor at gå efter, hvis man
> f.eks. gerne vil tage gode/skarpe billeder på f.eks. 20 meter?

Kommer an på hvad du mener med skarpe billeder. Du kan tage skarpe
billeder på 100 meters afstand med vidvinkel. Har du nogle billeder
eksempler? Så er det nemmere at forstå tror jeg.

> Blænde.. er det det samme som lukketid?

Nej. Lukketid er den tid din CCD/CMOD/film er åben(eksponeret) for
lyset. Der sidde nogle små "blade" eller "gardiner" inde i huset som
enten besvæger sig horisontalt eller vertikalt (ofte vertikalt på nyere
SLR huse). De stopper normalt 100% af for lyset, når de er rullet for.
Når du så trykker på din udløser knap, flytter de sig fra CCD/CMOD/film
i den tid din lukketid er, så lyset kan passere ind og ramme din
CCD/CMOD/film.

> Lysfølsomhed. Jeg har kig på et objektiv, Canon 75-300mm 4-5,6 IS USM.

Blændetal, også kaldet "f værdi" eller "f", er som udgangspunkt
brændvidde divideret med den diameter hvor dit objektiver lukker mest
lys ind (mest lysstærk). Du kan også finde største diameter ved at
dividere brændvidde med blændetal. Ekspempelvis er en 200mm brænvidde
med en "lysåbningsdiameter" på 50mm = f4.

> De sidste to tal ved jeg, at de angiver lysfølsomheden, men hvordan ved
> man om 4 eller 5,6 er godt og hvor meget lys der skal til for at tage et
> godt billede?

Både og. Det er hvor meget lys dit objektiv kan lukke ind. Bliver også
kaldet for lysfølsomhed eller hvor lysstærkt objektivet er. Det er mere
relevant i forhold til dybdeskarphed, da store blændeåbninger(lave f
tal) = lav dybdeksarpeh(sløret baggrund), og lille blænde åbning (høje f
tal) = stor dybdeskarphed (hele billedet er i fokus.

Jeg vil dog til hver en tid give ekstra $$ for lysstyrke fremfor IS, VB
og hvad det ellers hedder.

> Vil man kunne bruge ovenstående optik til indendørs brug også eller skal
> man have et mere vidvinklet objektiv (og i så fald, hvilken)?

Kender det ikke.

> Nu må det snart være på tide, at få anskaffet mig en Canon 350D! Nu har
> jeg efterhånden haft kamera-feber i et par uger!

Eller et Nikon D70

P.S. Da jeg stadig er newbee, bedes de "gamle rotter" venligst rette
mine udsagn i så fald de direkte forkerte. Jeg gider dog ikke fluekneppe
om ordvalg

Fra : Erik W.

Dato : 10-06-05 12:07

"Thomas Schreiber" skrev i news:42a95bd5$0$18638$14726298@news.sunsite.dk

> Eller et Nikon D70

Nu er jeg selv Canon-mand men det tilbud teknikdirekt har på D70 med det
gode kitobjektiv 18-70 DX, det er næsten for godt til at lade være med at
slå til på, hvis man er starter indenfor DSLR. Så får man et fedt DSLR
kamera med en god optik til kun lidt over 6000 kroner

http://kortlink.dk/technikdirekt/uak

Der er også meget mere brugt Nikon grej i den blå avis end Canon-grej så
det vil være nemmere og billigere at få opbyggen god samling af optikker.

> P.S. Da jeg stadig er newbee, bedes de "gamle rotter" venligst rette
> mine udsagn i så fald de direkte forkerte.

Nu er jeg jo nok ikke en gammel rotte, men jeg plejer da nok at kunne se,
når du skriver noget der er direkte forkert. Det tror jeg dog ikke du gør
denne gang, - det er sgu et godt svar du der fik bikset sammen

>Jeg gider dog ikke fluekneppe
> om ordvalg

Ah er du holdt op med det? - Way to go Thomas, - så er der håb for dig
alligevel

Mvh Erik

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 10-06-05 12:12

Erik W. wrote:
> Ah er du holdt op med det? - Way to go Thomas, - så er der håb for dig
> alligevel

God weekend

Fra : PHP

Dato : 10-06-05 12:25

> Jeg vil dog til hver en tid give ekstra $$ for lysstyrke fremfor IS, VB
> og hvad det ellers hedder.

Hmm.. jeg kan godt følge argumentet, men så er chancen for slørede
billeder vel langt større? Jeg er ikke speciel rolig på hånden, så jeg
kunne forestille mig, at IS er godt for mig, men man kan vel ikke få et
objektiv med både IS *og* høj lysstyrke?

> Eller et Nikon D70

Jeg har bidt mig fast i 350D, så nu må vi se.

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 10-06-05 13:23

PHP wrote:
> [...]
> kunne forestille mig, at IS er godt for mig, men man kan vel ikke få et
> objektiv med både IS *og* høj lysstyrke?

Nikon laver eksempelvis en 70-200 2,8 VR tele. Den koster også i omegnen
af 18K i DK. Fik mulighed for at prøve den forleden, men blev ikke
synderlig imponeret over VR. Og slet ikke til den pris. Men det er jo en
smagssag.

Det gode ved store blændeåbninger er jo netop at du får mere lys =
hurtigere lukkehastigheder = mindre chance for rystelser. Om du så vil
bruge de store blændeåbninger er en helt anden sag.

Altså med mindre du har Parkinson syge eller lider af epilepsi, så
tvivler jeg på du under normale omstændigheder vil få rystede billeder
ved skud på 1/250 eller hurtigere.

> Jeg har bidt mig fast i 350D, så nu må vi se.

Synd for dig

Fra : Peter Schrøder

Dato : 10-06-05 11:56

PHP skrev:

> [...]
> spektrum, men kan man på een eller anden måde have en rettesnor at gå
> efter, hvis man f.eks. gerne vil tage gode/skarpe billeder på f.eks.

Du kan regne med at alle objektiver har
en god gengivelse på 2 til 20 meter som
standard. Undtagelsen er specialobjektiver
som f.eks. makroobjektiver, der er fremstillet
til at yde bedst i nærområdet.
Tænker du på hvilket objektiv man skal vælge
til at tage et portræt på 20m afstand, er
det nærmere et spørgsmål om brændvidde og
dermed billedudsnit.

> Blænde.. er det det samme som lukketid?

Nej, men den samarbejder med lukkeren om
at justere mængden af lys der kommer ind til
"filmen"
Eet trin på blændeskalaen halverer eller
fordobler lysgennemstrømningen. På samme måde
giver eet trin på lukkertidsvælgeren en
halvering eller fordobling af lysmængden
der lukkes ind, inden lukkeren klapper i.
For at bibeholde en given lysgennemstrømning
skal man altså blænde eet trin op for hver gang
man halverer lukkertiden. Eller omvendt.

Peter Schrøder

Fra : PH

Dato : 10-06-05 11:53

> [...]
>
> Når et objektiv står angivet til f.eks. 17-85 mm, kan man så sige at det
> er det samme som, at det objektiv er god i f.eks. afstanden 2-20 meter?

XX mm. (brændvide) bestemmer din synsvinkel
17 mm giver 104 grader (på 35 mm film)
85 mm giver omkring 30 grader (på 35 mm film)
http://62.242.60.78/editor7/img/braendvide.jpg

objektivets nærgrænse besttemmer hvor tæt på motivet du kan gå.
Hvis du skal meget tæt på skal du måske have et macro-objektiv

> [...]
> man på een eller anden måde have en rettesnor at gå efter, hvis man
> f.eks. gerne vil tage gode/skarpe billeder på f.eks. 20 meter?

Du tager billedet ved at lade lyset slippe gennem et HUL (ind til filmen/cencoren) i kort TID.
Med blænden bestemmer du hvor stor hullet skal være
Med lukketiden bestemmer du hvor lang tid det skal være åbent

Større hul og mindre tid --> Lille dybdeskarphed og mindre chance for et rystet billede
Lille hul og længere tid --> stor dybdeskarphed og større chance for et rystet billede

> [...]
> De sidste to tal ved jeg, at de angiver lysfølsomheden, men hvordan ved
> man om 4 eller 5,6 er godt og hvor meget lys der skal til for at tage et

Jo lavere tal jo større lysfølsomhed (og meget højere pris)
http://www.foto-basen.dk/?page=49&mode=showarticle&id=37

> Vil man kunne bruge ovenstående optik til indendørs brug også
Hvis der er lys nok eller blitz
>eller skal
> man have et mere vidvinklet objektiv (og i så fald, hvilken)?

Ejendomsmægleren bruger vidvinkel (stor synsvinkel) for at få så meget som muligt med af rummet

> Nu må det snart være på tide, at få anskaffet mig en Canon 350D! Nu har
> jeg efterhånden haft kamera-feber i et par uger!

God bedring ......... Jeg tror også kameraet er god medicin ........ men det er vist ikke uden bivirknnger

--
Mvh Peter ....jobsøgende webdesigner
http://www.cgi-shop.dk/bilag/html/index.html

Fra : Ukendt

Dato : 10-06-05 12:11

"PH" <send@ejspam.dk> skrev i en meddelelse

> XX mm. (brændvide) bestemmer din synsvinkel
> 17 mm giver 104 grader (på 35 mm film)
> 85 mm giver omkring 30 grader (på 35 mm film)
> http://62.242.60.78/editor7/img/braendvide.jpg
> (snip en hel masse fornuftigt)

Nøøj hvor det ligner Ålessund i Norge...??

Mvh. Claus Petersen

Fra : PHP

Dato : 10-06-05 12:14

> XX mm. (brændvide) bestemmer din synsvinkel
> 17 mm giver 104 grader (på 35 mm film)
> 85 mm giver omkring 30 grader (på 35 mm film)
> http://62.242.60.78/editor7/img/braendvide.jpg

Tak, meget fin eksempelside.

> [...]
> Lille hul og længere tid --> stor dybdeskarphed og større chance for et rystet billede

Okay, nu forstod jeg den.