/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Dækslid
Fra : uffe.j


Dato : 11-06-05 19:04

Egentlig undrer det mig hvorfor mc-dæk slides så hurtigt. (Omkring 10,000
km. eller mindre). 30.000 km. er almindeligt for de fleste bildæk ved alm.
kørsel, til trods for at de har mindre diameter og belastes mere sideværts
(de kan jo ikke hældes ind i svinget som et mc-dæk bliver). Men selvfølgelig
er anlægsfladen mod kørebanen bredere.

--
uffe.j@privatnospam.dk
Ved svar, fjern "nospam".



 
 
[6705] Jesper Sørens~ (11-06-2005)
Kommentar
Fra : [6705] Jesper Sørens~


Dato : 11-06-05 19:30

"uffe.j" <uffe.j@privatnospam.dk> skrev i en meddelelse
news:42ab2785$0$241$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Egentlig undrer det mig hvorfor mc-dæk slides så hurtigt. (Omkring 10,000
> km. eller mindre). 30.000 km. er almindeligt for de fleste bildæk ved
> alm.
> kørsel, til trods for at de har mindre diameter og belastes mere sideværts
> (de kan jo ikke hældes ind i svinget som et mc-dæk bliver). Men
> selvfølgelig
> er anlægsfladen mod kørebanen bredere.

Jeg tror selv at du har besvaret dit spørgsmål..

Dækfladen er mange gange størrer på en bildæk ift på et mc dæk...


--
/J
Suzuki SV 1000 K4
dfmc.dk/853



OlIvEr [6000] (11-06-2005)
Kommentar
Fra : OlIvEr [6000]


Dato : 11-06-05 19:39

> > Egentlig undrer det mig hvorfor mc-dæk slides så hurtigt. (Omkring
10,000
> > km. eller mindre). 30.000 km. er almindeligt for de fleste bildæk ved
> > alm.
> > kørsel, til trods for at de har mindre diameter og belastes mere
sideværts
> > (de kan jo ikke hældes ind i svinget som et mc-dæk bliver). Men
> > selvfølgelig
> > er anlægsfladen mod kørebanen bredere.
>
> Jeg tror selv at du har besvaret dit spørgsmål..
>
> Dækfladen er mange gange størrer på en bildæk ift på et mc dæk...
---
Jaa.. Og en cykel overfører også alle sine kræfter på en flade der er noget
i stil med 3 x 3 cm.. Og som regel er der en del kræfter der slippes løs..


Nedbremsninger sker jo så også må den samme lille flade..

--
--==>OlIvEr<==--
Honda Hornet 600
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=294
--==At køre 30 km/t ind i en mur svarer til at hoppe ud fra 2.sal!!!==--
--==Take care out there...==--





tb (11-06-2005)
Kommentar
Fra : tb


Dato : 11-06-05 20:37

> Egentlig undrer det mig hvorfor mc-dæk slides så hurtigt. (Omkring 10,000
> km. eller mindre). 30.000 km. er almindeligt for de fleste bildæk ved
> alm.
> kørsel, ...


30.000 per dæk klarede jeg også fint på min hedengangne GS500 med 45hk
15.000 klare min cbr med 98hk
og spørger du en r1 ejer, er svaret nok lavere endnu.

Min pointe : Flere hk slider mere dæk.. Derudover bliver bredere dæk
ubrugelige før de er slidt helt ned, da de bliver "firkantede". Næppe noget
biler døjer med

Mvh

TB . pt 60.000km på bildæk på en skoda



Psypher (11-06-2005)
Kommentar
Fra : Psypher


Dato : 11-06-05 21:05


> Min pointe : Flere hk slider mere dæk..

Lyder rigtigt nok, Firebladen har kørt omkring 2500 km
på det dæk der er på nu og det er slidt ned


--
Regards Psypher
CBR954RR Fireblade '02
http://www.dfmc.dk/?id=562


--
Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 103 spam-mails.
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent gratis SPAMfighter her: www.spamfighter.dk



Ninja Rider (11-06-2005)
Kommentar
Fra : Ninja Rider


Dato : 11-06-05 22:28

Hejsa

Efter en 5000km er ikke unormalt at sportsdæk, på Sportsmaskinerne er
slidt op! De er meget bløde i gummiet, og sammen med de mange hk bliver
det slidt af hurtigere end man køre! :)

Mvh Emil
Der Nåede omkring 500km på Pilot sport dæk...
--
Kawasaki ZXR750 Ninja
http://dfmc.dk/?id=26

Ninja Rider (11-06-2005)
Kommentar
Fra : Ninja Rider


Dato : 11-06-05 22:28

Hejsa igen

Ninja Rider wrote:
> Der Nåede omkring 500km på Pilot sport dæk...
Hvis vi lige tager brænderne fra var det nok 5000km jeg mente... .;)

Ses....
--
Kawasaki ZXR750 Ninja
http://dfmc.dk/?id=26

Steen Johansen (11-06-2005)
Kommentar
Fra : Steen Johansen


Dato : 11-06-05 22:48


"uffe.j" <uffe.j@privatnospam.dk> skrev i en meddelelse
news:42ab2785$0$241$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Egentlig undrer det mig hvorfor mc-dæk slides så hurtigt. (Omkring 10,000
> km. eller mindre). 30.000 km. er almindeligt for de fleste bildæk ved
> alm.
> kørsel, til trods for at de har mindre diameter og belastes mere sideværts
> (de kan jo ikke hældes ind i svinget som et mc-dæk bliver). Men
> selvfølgelig
> er anlægsfladen mod kørebanen bredere.
>
> --
> uffe.j@privatnospam.dk
> Ved svar, fjern "nospam".
>
>
32000 km på en MZ 250 for mange år siden og det var ikke slidt op, men var
begyndt ar skille af.
Sving i regn vejr var livsfarligt
Havde man overholdt de anbefalede 70 km i sving i regn var det direkte på
halen
På min Honda CX 500 kørte jeg sidste gang 23000 km og der var stadigt det
lovlige gummi, men da jeg købte et nyt var det super og det sker aldrig igen
MvH Steen



Torben Scheel (13-06-2005)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 13-06-05 14:47

Steen Johansen wrote:
>
> 32000 km på en MZ 250 for mange år siden og det var ikke slidt op, men var
> begyndt ar skille af.
> Sving i regn vejr var livsfarligt
> Havde man overholdt de anbefalede 70 km i sving i regn var det direkte på
> halen
> På min Honda CX 500 kørte jeg sidste gang 23000 km og der var stadigt det
> lovlige gummi, men da jeg købte et nyt var det super og det sker aldrig igen

Jeg har 15.000 på Metzeler ME99A bagdækket på min FJ - det er nu heller
ikke just lovligt - midterrillen er ikke synlig mere.. nyt dæk kommer på
i denne uge, så jeg ikke bliver mobbet ud til DFM meet'n greet (eller
ryger på røven).

--
vh
Torben
http://www.dfmc.dk/?id=425

Orla Pedersen (13-06-2005)
Kommentar
Fra : Orla Pedersen


Dato : 13-06-05 14:06

Torben Scheel wrote:


> Jeg har 15.000 på Metzeler ME99A bagdækket på min FJ - det er nu heller
> ikke just lovligt - midterrillen er ikke synlig mere.. nyt dæk kommer på
> i denne uge, så jeg ikke bliver mobbet ud til DFM meet'n greet (eller
> ryger på røven).

17.000 - 18.000 ca. på Avon Azaro ST, stadig lovligt, meen skiftet, vil
heller ikke mobbes Det var meget for lidt brugt på siderne,
gennemgående for meget "arbejdskørsel" :-/

mvh
Orla




Richard (13-06-2005)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 13-06-05 16:34

Torben Scheel wrote:

> Jeg har 15.000 på Metzeler ME99A bagdækket på min FJ - det er nu heller
> ikke just lovligt - midterrillen er ikke synlig mere.. nyt dæk kommer på
> i denne uge

Af nysgerrighed, Metzelers nye Lazertec tilfældigvis, eller noget helt
andet?

- GB500'ens ME99-bagdæk er efter - formentlig blot - 4-5.000 km ved at
være tjent til udskiftning. Og da ME33'et foran ikke er halvt nede, havde
jeg overvejet blot at sætte et nyt Lazertec bagpå...

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK




Torben Scheel (13-06-2005)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 13-06-05 17:17

Richard wrote:

> Af nysgerrighed, Metzelers nye Lazertec tilfældigvis, eller noget helt
> andet?
>
> - GB500'ens ME99-bagdæk er efter - formentlig blot - 4-5.000 km ved at
> være tjent til udskiftning. Og da ME33'et foran ikke er halvt nede,
> havde jeg overvejet blot at sætte et nyt Lazertec bagpå...

Du kører knap så meget morfar som jeg Jeg har købt ME99 igen. De
gamle hjul bliver med "British Leyland Bustires" som jeg har set dem
omtalt, de nye 18"/17" hjul bliver med Roadtech Z6/Sportec M-1, så jeg
kan prøve færgen med moderne dæk og forhåbentlig forbedre min
svingteknik. Desværre er jeg ikke klar til konverteringen endnu, så et
nyt dæk til det gamle baghjul var nødvendigt. Det ender jo nok med at
blive et vinterprojekt..

Hvad koster en vejning egentlig? Den bliver efterhånden en del lettere
end originalt - centerstøtte væk, 4 i 2 er blevet en Remus m. alu,
Forbremseskiver går fra ventilerede fordvognsbremser til enkelte og
hjulene med lavere dæk på må også give noget. ~20kg under original er
mit bud (hvis jeg vasker den grundigt )

--
vh
Torben

Jens Jacob Bager Jen~ (13-06-2005)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 13-06-05 20:05

> Hvad koster en vejning egentlig? Den bliver efterhånden en del lettere
> end originalt - centerstøtte væk, 4 i 2 er blevet en Remus m. alu,
> Forbremseskiver går fra ventilerede fordvognsbremser til enkelte og
> hjulene med lavere dæk på må også give noget. ~20kg under original er
> mit bud (hvis jeg vasker den grundigt )

En vejning koster 20kr i Bagsværd. Ring til til lokale synssted. De kender
et sted at veje, da en godkendt vægtattest skal vedlægges ved toldsyn.

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
Polyteknisk MC Forening (PMC)



Richard (13-06-2005)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 13-06-05 20:11

Torben Scheel wrote:

>> - GB500'ens ME99-bagdæk er efter - formentlig blot - 4-5.000 km ved at
>> være tjent til udskiftning. Og da ME33'et foran ikke er halvt nede,
>> havde jeg overvejet blot at sætte et nyt Lazertec bagpå...

> Du kører knap så meget morfar som jeg

*lol* Jeg sagde jo ikke, hvor dækket var slidt Nej, så skal du ved
lejlighed høre om den søndag for nogle år siden, hvor jeg prøvede at hænge
på dem fra MC Lydpotten med VFS'en

Men hvorfor så ikke ME88/880, hvis du alligevel kører mest ligeud; der
skulle være endnu flere km i det.

> Jeg har købt ME99 igen. De
> gamle hjul bliver med "British Leyland Bustires" som jeg har set dem
> omtalt,

Ja, ME99 virker noget stive eller hårde i det, især i de kølige årstider;
men de har nu aldrig ladt mig i stikken, morfar eller ej. Bare underligt,
at de er kørt ned så hurtigt - GBens små 39 ponyer til et 110/90-18" taget
i betragtning og aldrig på våd vejbane. På VFSen med dens 84 hk på et
130/90-17" til har jeg nu over 12.000 km med udsigt til mindst en halv
gang flere på et Macadam 50. Og det virker langt blødere, slipper i det
mindste ikke så let, igen på tør vejvane.

Til begge er BT45 nok bedst, men økonomien skal jo også hænge sammen, så
det må blive efter et bagdæk mere på GB'en - og når VFS'ens er rådnet op


> de nye 18"/17" hjul bliver med Roadtech Z6/Sportec M-1, så jeg
> kan prøve færgen med moderne dæk og forhåbentlig forbedre min
> svingteknik.

Nå det bliver da vist en forandring, hva' - men behøver dækkene afholde
dig fra at svinge lidt ude i skoven i Gadevang ?-)

> Hvad koster en vejning egentlig? Den bliver efterhånden en del lettere
> end originalt - centerstøtte væk, 4 i 2 er blevet en Remus m. alu,
> Forbremseskiver går fra ventilerede fordvognsbremser til enkelte og
> hjulene med lavere dæk på må også give noget. ~20kg under original er
> mit bud (hvis jeg vasker den grundigt )

Tjah, hvad med at stille den om til ethanol - er sprit ikke lettere end
benzin?

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK


Torben Scheel (16-06-2005)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 16-06-05 20:59

Richard wrote:
> Torben Scheel wrote:
>
>>> - GB500'ens ME99-bagdæk er efter - formentlig blot - 4-5.000 km ved
>>> at være tjent til udskiftning. Og da ME33'et foran ikke er halvt
>>> nede, havde jeg overvejet blot at sætte et nyt Lazertec bagpå...
>
>
>> Du kører knap så meget morfar som jeg
>
>
> *lol* Jeg sagde jo ikke, hvor dækket var slidt Nej, så skal du ved
> lejlighed høre om den søndag for nogle år siden, hvor jeg prøvede at
> hænge på dem fra MC Lydpotten med VFS'en

Var den nede?

> Men hvorfor så ikke ME88/880, hvis du alligevel kører mest ligeud; der
> skulle være endnu flere km i det.

Jeg ved ikke om man kan få størrelsen (150/80*16- desuden kender jeg
Metzeler kombinationen, og ME33 fordækket er stadig friskt.

>> Jeg har købt ME99 igen. De gamle hjul bliver med "British Leyland
>> Bustires" som jeg har set dem omtalt,
>
>
> Ja, ME99 virker noget stive eller hårde i det, især i de kølige
> årstider; men de har nu aldrig ladt mig i stikken, morfar eller ej. Bare
> underligt, at de er kørt ned så hurtigt - GBens små 39 ponyer til et
> 110/90-18" taget i betragtning og aldrig på våd vejbane. På VFSen med
> dens 84 hk på et 130/90-17" til har jeg nu over 12.000 km med udsigt til
> mindst en halv gang flere på et Macadam 50. Og det virker langt blødere,
> slipper i det mindste ikke så let, igen på tør vejvane.

Jeg har heller ikke noget at udsætte på ME99 - men bremseopgraderingen
greb om sig. (R1 bremser kræver nyere FJ gaffel - kræver nyere 17"
forhjul - ser underligt ud sammen med gammelt baghjul).

> Til begge er BT45 nok bedst, men økonomien skal jo også hænge sammen, så
> det må blive efter et bagdæk mere på GB'en - og når VFS'ens er rådnet op
>

Den økonomi, den økonomi.

>> de nye 18"/17" hjul bliver med Roadtech Z6/Sportec M-1, så jeg kan
>> prøve færgen med moderne dæk og forhåbentlig forbedre min svingteknik.
>
>
> Nå det bliver da vist en forandring, hva' - men behøver dækkene afholde
> dig fra at svinge lidt ude i skoven i Gadevang ?-)

Forandring - ja det håber jeg sgu' til den pris! Næh - det er mere
gruset der generer deromkring.. og så den geniale idé de fik på kommunen
med at lægge tjære og sten i lapper på det meste af den sjove strækning.
Opdagede iøvrigt et herligt lille stykke mellem Nejede og hovedvej 19
til HPV DM sidste weekend Passer dog bedre til en RD end FJ'eren,
men alle kan vel føle sig lille igen engang imellem

>> Hvad koster en vejning egentlig? Den bliver efterhånden en del lettere
>> end originalt - centerstøtte væk, 4 i 2 er blevet en Remus m. alu,
>> Forbremseskiver går fra ventilerede fordvognsbremser til enkelte og
>> hjulene med lavere dæk på må også give noget. ~20kg under original er
>> mit bud (hvis jeg vasker den grundigt )
>
>
> Tjah, hvad med at stille den om til ethanol - er sprit ikke lettere end
> benzin?
>
LOL - benzinen skulle ligge på en trailer i en gummitank, så vægten af
den ikke påvirkede kørslen så meget

vh
Torben

Richard (17-06-2005)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 17-06-05 16:05

Torben Scheel wrote:

>> *lol* Jeg sagde jo ikke, hvor dækket var slidt Nej, så skal du ved
>> lejlighed høre om den søndag for nogle år siden, hvor jeg prøvede at
>> hænge på dem fra MC Lydpotten med VFS'en
>
> Var den nede?

Nej, ikke at ligge, men de der knæslidere kørte jo så godt til i svingene,
at jeg fik en del at indhente imellem dem. Så efter pausen i Annisse sagde
jeg pænt tak for turen og valgte at fortsætte i mit eget tempo

>> Men hvorfor så ikke ME88/880, hvis du alligevel kører mest ligeud; der
>> skulle være endnu flere km i det.
>
> Jeg ved ikke om man kan få størrelsen (150/80*16- desuden kender jeg
> Metzeler kombinationen, og ME33 fordækket er stadig friskt.

Det burde man kunne, din ligner en typisk cruiser-størrelse, ikke?

> Jeg har heller ikke noget at udsætte på ME99 -

Det havde jeg nu, men det lykkedes at skaffe et af de nye Lasertec, som
afløser 33/55/99 m.fl. af Metzelers. Blot for at udnytte den sidste
halvdel af 33'eren foran - og så må vi se, om de har gjort deres
udviklingsarbejde godt. Ellers må de blive BT45, eller hvad der er går for
at være rigtig godt om 3-4 år

>> Nå det bliver da vist en forandring, hva' - men behøver dækkene afholde
>> dig fra at svinge lidt ude i skoven i Gadevang ?-)

> Forandring - ja det håber jeg sgu' til den pris! Næh - det er mere
> gruset der generer deromkring.. og så den geniale idé de fik på kommunen
> med at lægge tjære og sten i lapper på det meste af den sjove strækning.

Ja, der er tit grus på de skovveje, hvor vind og regn dårligt kan fjerne
det. men som kører bilerne det jo op i en eller flere bunker og efterlader
to spor, som du så kan vælge at køre imellem, som svinget nu forløber

> Opdagede iøvrigt et herligt lille stykke mellem Nejede og hovedvej 19
> til HPV DM sidste weekend Passer dog bedre til en RD end FJ'eren,
> men alle kan vel føle sig lille igen engang imellem

Rigtigt, på vejen mellem Nejede og Meløse-Skævinge - et snævert stykke
kringlet vej, som burde kunne give selv en EU45-scooterist udfordringer
Og der er altid grus i de sving

(Amtsvejen hedder iøvrigt #16 derude ved industrikvarteret i Skovlund,
hvis andre vil finde vejen, Møllerisvej).

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408866
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste