Simpelt spg. ang public keys
Fra : Anders Jacobsen

Dato : 11-06-05 11:13

Her jeg forstået det rigtig hvis jeg antager at man altid kan;

Epk(message) = X => Dsk(X) = message
Esk(message) = Y => Dpk(X) = message

Altså at har man enkodet med pk kan man afkode med sk og omvendt?
(Antaget af pk = pulic key og sk = secret key og de er et gyldigt par)
Mvh
Anders

Fra : Kasper Dupont

Dato : 11-06-05 21:05

Anders Jacobsen wrote:

> Her jeg forstået det rigtig hvis jeg antager at man altid kan;
>
> Epk(message) = X => Dsk(X) = message
> Esk(message) = Y => Dpk(X) = message

Nej, det er ikke altid rigtigt. Nogle algoritmer
som f.eks. RSA opfylder ovenstående, og så kan man
bruge samme algoritme til både kryptering og
signatur.

Andre public key krypteringer som f.eks. ElGamal
bruger randomiseret kryptering. Det vil sige, at
selvom man krypterer den samme besked flere gange,
så kommer der forskellige ciphertekst ud. Det
betyder naturligvis også, at cipherteksten må blive
større for at dekryptering stadigt kan lade sig
gøre.

Hvis du med ElGamal først anvender den hemlige
nøgle på et input af rigtig størrelse, kommer der
et mindre output ud. Hvis du derefter prøver at
anvende den offentlige nøgle vil du kun komme
tilbage til den oprindelige bitstreng, hvis du
bruger nøjagtigt det rigtige tilfældige input. Det
er naturligvis fuldstændig usandsynligt.

Derfor kan ElGamal krypteringen ikke umiddelbart
bruges til signaturer. Men der er nu alligevel
udviklet en signatur baseret på ElGamal, den er
bare ikke helt så oplagt. Den er i øvrigt
randomiseret ligesom krypteringen. Det vil sige,
at hvis du signerer samme besked mere end en gang,
så får du forskellig signatur.

Note to self: Don't try to allocate 256000 pages
with GFP_KERNEL on x86.

Fra : Anders Jacobsen

Dato : 11-06-05 23:23

Jeg taker for det uddybende og "lige hvad jeg havde brug for" svar.

Jeg har kigget på RSA men har fået mixet andre algoritmer ind i mit verdens
billede uden at være klar over det.

Mvh
Anders