Ugens album: Coldplay X&Y
Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 11-06-05 10:02

Når nu ugens, måske årets, mest omtalte pladeudgivelse er Coldplays
"X&Y", synes jeg da, det ville være på sin plads med en tråd om den.

Skriv hvadsomhelst om den, men jeg starter med indpakningen.

Jeg hørte John Mayer udtale på et tidspunkt, at hvis musikbranchen
ville have folk til at købe plader i stedet for at downloade, var det
deres egen opgave at gøre noget ud af det, man får oven i musikken,
når man køber en håndgribelig cd.

Det synes jeg, man kan sige, Coldplay lever op til. Det er jo et lille
kunstværk, fuldt af farver og figurer og overskuelige credits med
webadresser til velgørende organisationer. Man sætter nærmest cd'en i
anlægget med ærefrygt.

Men kunstværket er også abstrakt. Tag nu forsiden. Figuren ligner ikke
rigtig et x og et y. Ligner det noget? Et kromosompar? Skal det
betyde, at pladen handler om at være en mand, eller er jeg på
vildspor?

PS. Jeg valgte overskriften "ugens album" for eventuelt at lave flere
andre uger. Andre er velkomne til at bruge overskriften til samme
formål, og ikke nødvendigvis til nye udgivelser.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Peter

Dato : 11-06-05 11:16

> [...]
> rigtig et x og et y. Ligner det noget? Et kromosompar? Skal det
> betyde, at pladen handler om at være en mand, eller er jeg på

Det er en kode - en såkaldt "Baudot"- kode.
Læs mere her:
http://www.xfm.co.uk/Article.asp?id=79495

Mvh Peter

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 11-06-05 12:06

Peter skrev:
> Det er en kode - en såkaldt "Baudot"- kode.
> Læs mere her:
> http://www.xfm.co.uk/Article.asp?id=79495

Cool nok. Så vil jeg modificere min beskrivelse af figurerne fra
"abstrakte" til, tja, "kryptiske".

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Ukendt

Dato : 14-06-05 19:10

Hey,

[klip]
> Det er en kode - en såkaldt "Baudot"- kode.
> Læs mere her:
> http://www.xfm.co.uk/Article.asp?id=79495

Heh... der er et af de utallige cover-bands, der har lavvet en
X&Y-generator.
=> http://www.coldplace.co.uk/xygen.asp

--
/ Kristian
www.hammerhaj.dk

Fra : Lasse

Dato : 11-06-05 21:10

"Peter Brandt Nielsen" <peterbrandtnielsen@gmail.com> wrote in

> Når nu ugens, måske årets, mest omtalte pladeudgivelse er Coldplays
> "X&Y", synes jeg da, det ville være på sin plads med en tråd om den.

KLIP

Ville lige skrive, at den kan købes på

http://www2.cd-wow.com/detail_results.php?product_code=16627

til 100 kr.
Jeg ved ikke om, det er det billigste sted, men det er i hvert fald 1/3-del
af prisen i forretningerne

mvh

Lasse

Fra : Morten Bowman

Dato : 11-06-05 22:45

Hejsa
Jeg er lidt mellemfornøjet.
Der er lidt storladne numre som Fix you, A message og Twisted logic. Men der
er også en del ligegyldige numre. Også en meget stille plade, hvilket i
dette tilfælde imo ikke holder hjem.

Fra : David Rasmussen

Dato : 12-06-05 08:58

Morten Bowman wrote:
> [...]
> er også en del ligegyldige numre. Også en meget stille plade, hvilket i

Hvilke Coldplay-plader er de bedste?

/David

Fra : Morten Bowman

Dato : 12-06-05 16:48

On Sun, 12 Jun 2005 09:57:57 +0200, David Rasmussen
<david.rasmussen@gmx.net> wrote:

>Hvilke Coldplay-plader er de bedste?

Ja nu har de jo ikke lavet så mange
Men Rush of blood...., er nok det der holder mest imo.

Fra : Peter G.

Dato : 12-06-05 12:44

Morten Bowman <newsFJERN@bowmanNOSPAM.invalid> writes:

> Også en meget stille plade, hvilket i dette tilfælde imo ikke holder
> hjem.

Manden er jo nybagt far. Han har vel brug for al den stilhed han kan
presse ind i sit liv.

Jeg vil forresten godt anbefale det svenske band Eggstone. Længe siden
jeg har hørt så dejlige popperler, delvist inspireret af Beach
Boys.

--
M.v.h. Peter. Toppostere og andre irriterende skribenter vil blive
filtreret fra i stilhed.