css og fonte
Fra : marix

Dato : 11-06-05 07:55

hej ng.
hvad gør jeg forkert, når min browser ikke ændre skriften, som jeg
programmerer den til at gøre?

h1 {
   font-family: FreeSarif, Times, Timmons, Bookman, "Times New Roman", serif;
   font-style: italic;
}
den reagere hverken på det ene eller anden egenskab/komando...
af browsere brugere jeg galeon og firefox.
på forhånd tak for hjælpen.
/marix

Fra : Louise

Dato : 11-06-05 10:03

> [...]
> }
> den reagere hverken på det ene eller anden egenskab/komando...
> af browsere brugere jeg galeon og firefox.

Det vil være nemmere at hjælpe dig, hvis du angiver en adresse til din
hjemmeside.

Louise

Fra : Anders K.

Dato : 11-06-05 10:11

Jeg kan ikke se du ha gjort noget fejl, men er du siker på at du har uploadet
filen i den rigtige mappe og du viser hen til den fil!

Ellers er du sikker på at de skrifttyper du har skrevet, findes i din browser?

Anders

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Christoffer

Dato : 11-06-05 15:03

"marix" <svipper2000000000@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> }
> den reagere hverken på det ene eller anden egenskab/komando...
> af browsere brugere jeg galeon og firefox.
Kan ikke lige i første øjekast få øje på en fejl. Har du et link til siden?
Ellers, har du husket at h1 i koden ikke må skrives med store bogstaver?
altså H1 dur ikke, men h1 gør.

--
Christoffer

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-06-05 15:28

Christoffer wrote:

> Ellers, har du husket at h1 i koden ikke må skrives med store
> bogstaver? altså H1 dur ikke, men h1 gør.

Det kommer da an på, om siden er sat som html eller xhtml. I html er det
lovligt at have tags skrevet med store bogstaver, men i xhtml er det
forbudt.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Christoffer

Dato : 11-06-05 15:33

> Det kommer da an på, om siden er sat som html eller xhtml. I html er det
> lovligt at have tags skrevet med store bogstaver, men i xhtml er det
> forbudt.
Så lærte jeg det, var ellers af den opfattelse at det skulle være med småt.
Så må jeg lige umiddelbart give op, kan ikke se hvad fejlen så skulle være

--
Christoffer

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-06-05 16:03

Christoffer wrote:

> Så må jeg lige umiddelbart give op, kan ikke se hvad fejlen så
> skulle være

Det kan jeg heller ikke. Men det letter nok på det, når marix efterkommer
Louises opfordring til at give et link til problemsiden.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : marix

Dato : 11-06-05 23:43

Erik Ginnerskov wrote:

> Det kan jeg heller ikke. Men det letter nok på det, når marix efterkommer
> Louises opfordring til at give et link til problemsiden.

undskyld jeg først svarer nu, har været ude hele dagen.
jeg ville gerne smide et link, men det domæne jeg har købt, er ikke
aktiveret endnu.
jeg er glad for at i umiddelbart ikke har fundet nogle fejl i koden (og
jeg skriver altid alting med småt), det betyder da at jeg har forstået
hvad det går ud på
nu vil jeg kigge mine browsere efter i sømmene og prøve at finde fejlen der.
tak for jeres tid og hjælp, marix (marix.dk in spe)

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 12-06-05 00:55

marix wrote:
> Erik Ginnerskov wrote:

> undskyld jeg først svarer nu, har været ude hele dagen.

> jeg ville gerne smide et link, men det domæne jeg har købt, er ikke
> aktiveret endnu.

Du har en internetforbindelse, så har du vel også lidt serverplads hos din
udbyder? Det er rigeligt til at lægge en testside ud.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : marix

Dato : 12-06-05 05:48

> Du har en internetforbindelse, så har du vel også lidt serverplads hos din
> udbyder? Det er rigeligt til at lægge en testside ud.

det lyder meget sandsynligt at jeg har det. jeg har også en lille
SME-server stående i den anden ende af stuen som bla. hoster min gamle
hjemmeside. men min kæreste har, som han siger, "optimeret sikkerheden"
så jeg kan ikke uploade noget før tirsdag/onsdag hvor han kommer hjem.
/marix

Fra : Christoffer

Dato : 12-06-05 11:06

> [...]
> hjemmeside. men min kæreste har, som han siger, "optimeret sikkerheden" så
> jeg kan ikke uploade noget før tirsdag/onsdag hvor han kommer hjem.
Måske du kan ligge koden ud på nettet så?
http://www.pastebin.dk/ og lig herefter et link herinde.

--
Christoffer

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 12-06-05 17:46

Christoffer wrote:

> Måske du kan ligge koden ud på nettet så?
> http://www.pastebin.dk/ og lig herefter et link herinde.

Dårlig ide. Vi vil meget hellere se en aktiv side, hvor eventuelle fejl kan
observeres.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Christoffer

Dato : 12-06-05 18:09

> Dårlig ide. Vi vil meget hellere se en aktiv side, hvor eventuelle fejl
> kan
> observeres.
Men hvis den ikke kan komme op, så kan en kode være ligeså god at kigge
igennem. Desuden er der frit slag for at komme med bedre ideer.
jeg tilbyder bare at kigge koden igennem for de fejl jeg evt. kunne finde
hvis den blev lagt ud.

--
Christoffer

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 12-06-05 22:25

Christoffer wrote:

> Men hvis den ikke kan komme op, så kan en kode være ligeså god at
> kigge igennem.

Det vil være præcis lige så besværligt, som hvis spørgeren pastede koden i
sit indlæg i gruppen: Vi vil blive tvunget til at rekonstruere hans side,
for at se fejlen. Der er en rigtig god grund til at vi beder om at få
fejlsiden lagt online - det er ikke bare for at være på tværs.

> Desuden er der frit slag for at komme med bedre ideer.

Ja, man kan gratis oprette serverplads på http://frac.dk - det tager kun
nogle få minutter, hvorefter man kan få sin fejl lagt online.

> jeg tilbyder bare at kigge koden igennem for de fejl jeg evt. kunne
> finde hvis den blev lagt ud.

Den smule kode, der blev pastet i første indlæg i tråden viser ikke nogen
fornuftig grund til at det skulle fejle. Det er endnu en grund til, at vi
gerne vil se en side online.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-06-05 09:40

Erik Ginnerskov skrev:

> Det vil være præcis lige så besværligt, som hvis spørgeren pastede koden i
> sit indlæg i gruppen:

- ah, næsten. I et usenetindlæg bliver større kodestumper tit svære at
læse fordi teksten ombrydes andre steder end i originalfilen. Det
slipper man (formentlig) for ved at bruge en onlinetjeneste. Det er også
lettere at finde den egentlige tekst (spørgsmålet) i et indlæg hvis den
ikke skal findes blandt 100+ kodelinjer.

> Vi vil blive tvunget til at rekonstruere hans side,
> for at se fejlen. Der er en rigtig god grund til at vi beder om at få
> fejlsiden lagt online - det er ikke bare for at være på tværs.

Ovenstående argument er vi helt enige om. Det er meget lettere at tage
stilling til et spørgsmål hvis man kan se problemet demonstreret online.
Hvis man bare sender koden op, er der for det første risiko for at folk
bruger tid på en ældre version (hvis spørgeren nu i mellemtiden har
ændret noget, får man det først med når/hvis han gør opmærksom på det).

For det andet vil mange sider afhænge af flere andre filer - billeder,
css-filer, evt. javascript-filer mv. Hvis man skal kunne vurdere en
side, skal alle relaterede filer være på plads - derfor er det ofte ikke
nok bare at lægge en enkelt fil op.

Og endelig er det i bund og grund et spørgsmål om at man som spørger bør
gøre det så let som muligt for dem der skal svare. Usenet er baseret på
frivillighed, og man har ikke krav på svar på et indlæg. Hvis man gerne
vil have et svar, er det derfor i ens egen interesse at man gør sit
spørgsmål let at gå til - bl.a. ved at have et link til en side med
problemet med i indlægget.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : marix

Dato : 14-06-05 19:26

> Kan ikke lige i første øjekast få øje på en fejl. Har du et link til siden?

hej og tak for jeres interesse.
jeg har fået uploaded siden til: http://rygegaarden.dk/marix/default.htm
har kigget i view source og kan som jeg frygtede ikke se css-koden, men
kun html-koden.
håber at i ikke har mistet tålmodigheden, og at i kan hjælpe ud fra det
der ligger online nu.
på forhånd tak, marix

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-06-05 22:35

marix skrev:

> jeg har fået uploaded siden til:
> http://rygegaarden.dk/marix/default.htm

Fint.

> har kigget i view source og kan som jeg frygtede ikke se css-
> koden, men kun html-koden.

Det gør ikke noget - browseren kan se den, hvis den er inkluderet
korrekt. Men du har tilsyneladende glemt at uploade dit css-ark - i
hvert fald melder css-validatoren følgende:

Errors
URI : http://rygegaarden.dk/marix/css/style/style.css

File not found

Læg css-arket ud så det også kan findes, så kigger vi en gang mere.

NB: Du bør også validere din html-fil (og evt. css-filen når den
kommer op). Du har i øjeblikket et p-element inde i en h1 - det må
man ikke. <h1>Min overskrift</h1> er fin, men
<h1><p>Overskrift</p></h1> er ikke gyldig kode.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Christoffer

Dato : 14-06-05 22:55

> [...]
> man ikke. <h1>Min overskrift</h1> er fin, men
> <h1><p>Overskrift</p></h1> er ikke gyldig kode.
Kan det også være årsagen til at h1 ikke fungerer ordentligt? eller har det
ingen indflydelse?

--
Christoffer

Fra : marix

Dato : 15-06-05 20:18

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> [...]
> man ikke. <h1>Min overskrift</h1> er fin, men
> <h1><p>Overskrift</p></h1> er ikke gyldig kode.

hej og tak for jeres tålmodighed. nu har jeg fået uploaded css-filen og
kastede mig over at validere siden...jeg kan se at jeg i øjeblikket
måske har taget munden for fuld, og må indse at jeg nok skal læse en
*del* mere om emnet inden jeg kommer for godt igang...så vi ses om et
halvt år
venlig hilsen marix

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-06-05 22:02

marix wrote:

> og må indse at jeg nok skal læse en
> *del* mere om emnet inden jeg kommer for godt igang...så vi ses om et
> halvt år

Så længe behøver du ikke nødvendigvis vente. Støder du på noget vedrørende
css, som du gerne vil have forklaret nærmere, kan du bare spørge.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-06-05 23:05

Christoffer skrev:

> Kan det også være årsagen til at h1 ikke fungerer ordentligt?

Nu ved jeg ikke hvad du mener med at h1 ikke fungerer ordentligt -
men det kan bestemt godt have indflydelse på visningen.

Det har dog intet at gøre med at siden vises uden et css-ark - den
fejl skyldes alene at der henvises til en css-fil der ikke kan
findes.

NB: Kan du lokkes til at angive hvem du svarer (med linjen "Hans
Jensen skrev:" eller lignende øverst i et svar-indlæg). Det gør det
lettere at følge tråden.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Christoffer

Dato : 14-06-05 23:19

> Det har dog intet at gøre med at siden vises uden et css-ark - den
> fejl skyldes alene at der henvises til en css-fil der ikke kan
> findes.
Den fejl er jeg klar over, men da marix skriver i sit indlæg at h1 ikke har
den defineret skrift på siden (og her formoder jeg at siden virker lokalt,
med henvisning til css-ark), så kunne fejlen måske have været at 1 ting var
defineret på h1, mens en anden var defineret på p. Eller at pga. manglende
valid kode, at h1, værdien blev "overrulet" af p's standard værdier?

> NB: Kan du lokkes til at angive hvem du svarer (med linjen "Hans
> Jensen skrev:" eller lignende øverst i et svar-indlæg). Det gør det
> lettere at følge tråden.
Fik ikke lige slettet det hele, men det var dit indlæg jeg gik på.

--
Christoffer

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 15-06-05 09:33

Christoffer skrev:

> [...]
> siden (og her formoder jeg at siden virker lokalt, med henvisning til
> css-ark), så kunne fejlen måske have været at 1 ting var defineret på

Ja, det er en mulighed.

--
Jens Gyldenkærne Clausen