Orla Pedersen wrote:
> Du er vist bare løbet ind i et af de "småproblemer" man nødvendigvis vil
> opleve, når man mixer dele fra så forskellige årgange. CBR hjul og gaffel er
> designet til let styring fordi en CBR kan "tåle" det. Den gamle CB's
> stelgeometri bryder sig givetvis ikke rigtigt om den slags, den er afhængig
> af gyro-virkningen i sit stor diameter forhjul..... Har Du i samme ombygning
> hævet bagenden af cyklen ?
Hej Orla, mange tak for dit svar.
Bagenden i sig selv er ikke blevet hævet, men sænket en lille smule da
der er kommet 17" fælge på istedet for 18", men da denne ændring er over
hele cyklen ved jeg ikke om det påvirker som sådan.
Forenden er derimod blevet _sænket_ på grund af den nye forgaffel som
ikke er præcist samme længde, jeg kan evt. lige måle efter igen eller
tjekke specs for de to modeller for at give den præcise forskel.
Det skal siges, at jeg har prøvet og hæve/sænke forgaflen i broerne,
dette gav ikke nogen mærkbar forskel, men kan naturligvis også have
noget med dæmpningen at gøre.
Vil det muligvis kunne løses med ekstra afstandsstykker i forgaffelrørene?
>
> En styrdæmper gør forhåbentlig ingenting ved dit problem, det er nemlig ikke
> dens opgave, den er der for at dæmpe hurtige/pludselige bevægelser. Et
> "trægt" styretøj, foreksempel som de gammeldags friktionsstyrdæmpere, er kun
> til gavn ved kørsel med sidevogn. Bruger man friktionsdæmper på en
> solocykel, så mister man selvopretningsevnen, og det er i særdeleshed spooky
> at køre med.
>
En sidste tanke, som jeg tænker kan have lidt indflydelse på mit problem
er styret.
Den tidligere ejer har selv lavet specielle beslag, samt ændret den øvre
CBR600 forgaffelbro, så der kan monteres et normalt styr og
instrumenter. Styret sidder dog rimelig langt tilbage på forgaffelbroen
synes jeg, den bagerste "kant" om man så kan sige, sidder lidt under
midten på styrstammen (set oppefra). Jeg kan evt. tage et billede af
dette, hvis min nybegynder forklaring ikke giver nogen mening.
Jeg har set at man blandt andet på KTM og ander crossere, kan ændre
styrefølsomheden ved at rykke styret længere frem på broen, for at få
støre afveksling.
Ved at løsne styret og dreje det i beslagene, så enderne kommer et par
mm længere fremad, giver mærkbar forskel i styrefølsomheden! nu længere
væk, desto mere stabilt kan man køre, uden selv at komme til at lave udslag.
--
Med venlig hilsen
Kenneth Østrup - <
http://blog.riskoger.net/>