Vild Corvette...
Fra : Jan W Nielsen

Dato : 10-06-05 23:54

Hej folkens

Her er en artikel om en vild Corvette:

http://www.dagbladet.no/dinside/2005/06/10/434335.html

Godt nok er den hurtig, men jeg tror simpelthen ikke på, at den når 200 km/t
på 6,2 sekund med træk på to hjul og "kun" 1000 hk.

En Supra med 8-900 hk bruger over 10 sekunder på det, og der er VANVITTIG
stor forskel på 6 og 10 sekunder i dén disciplin.

....men ville aldrig kunne overføre de fornødne kræfter gennem to trækkende
hjul - om der så kræfter nok til at skubbe slæden op i den fart på 6,2
sekunder.

Hvad mener I..?

/Jan W Nielsen

Fra : krabo

Dato : 11-06-05 00:17
Fra : Martin Bak

Dato : 11-06-05 00:19

> Hej folkens
>
> Her er en artikel om en vild Corvette:
>
> http://www.dagbladet.no/dinside/2005/06/10/434335.html
>

> Hvad mener I..?

Den er jo til salg...

http://www.dmm.no/corvette/

Køb den og lad os høre.. :)

Martin

Fra : krabo

Dato : 11-06-05 00:23

Det har da intet at gøre med om den har træk på 2 eller 4 hjul, sålænge den
har brede nok dæk på så den ikke spinner.

En formel 1 bil trækker kun på baghjulene og den har 0-200 på under 3
sekunder .....

Bilen kan med den effekt den har nok klare 0-100 på 3 sekunder, og så bruge
3 mere på at nå 200. Det er klart at der skal bruges væsentlig mere effekt
for at komme fra 100-200 end fra 0-100 men den har immervæk 1000 hk.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 11-06-05 00:42

> Det har da intet at gøre med om den har træk på 2 eller 4 hjul, sålænge
> den har brede nok dæk på så den ikke spinner.

Det er rigtigt - men normale dæk kan slet ikke overføre de kræfter - eller
hvad..?

Jeg har set biler med op mod 1000 hk trække STORE bagdæk rundt med 150
km/t...

Man kan selvfølgelig sætte dæk på, der er specielt bygget til drag - og dem
har jeg ikke forstand på.

....og lige en lille ting - hvis du mener, det er ligegyldigt, om den trækker
på fire hjul, så kig lige lidt på film med Skylines , der har 1200 hk... DÉ
rykker igennem for vildt fra start af.

> En formel 1 bil trækker kun på baghjulene og den har 0-200 på under 3
> sekunder .....

Gør den..?

> [...]
> bruge 3 mere på at nå 200. Det er klart at der skal bruges væsentlig mere
> effekt for at komme fra 100-200 end fra 0-100 men den har immervæk 1000

Har du set biler med så mange kræfter køre quatermile in real life..?

5 sekunder er UFATTELIGT hurtigt - UFATTELIGT hurtigt - jeg tror SLET ikke
på det.

/Jan W Nielsen

Fra : Leonard

Dato : 11-06-05 08:23

> [...]

>Har du set biler med så mange kræfter køre quatermile in real life..?
>
>5 sekunder er UFATTELIGT hurtigt - UFATTELIGT hurtigt - jeg tror SLET ikke

Kim Reymonds europarekord i topfuel var på 3,4646 sek til 511 km/t, og
den trak også kun på 2 hjul

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Thomas

Dato : 11-06-05 08:50

> Kim Reymonds europarekord i topfuel var på 3,4646 sek til 511 km/t, og
> den trak også kun på 2 hjul

Jeg tror du skal se dine historiebøger igennem en gang til - der mangler
vist 1 sek. i den tid ;)

--
Thomas Krath

Fra : Leonard

Dato : 11-06-05 17:39

"Thomas" <tkrath@SLEThotmail.com> wrote:

>Jeg tror du skal se dine historiebøger igennem en gang til - der mangler
>vist 1 sek. i den tid ;)

Faktisk hele 1,2 sek
Mente ellers at det er det der står i bagruden på hans Mercedes, men
de rigtige tal er altså: 4,64 sek og 511 km/t
Det var i 2003 på Santa Pod i England d. 4-7 sept.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 11-06-05 21:39

"Leonard" <usenet@leonard.dk> skrev i en meddelelse

> Det var i 2003 på Santa Pod i England d. 4-7 sept.

Hvis dét passer, så var han da 3 DØGN om det.

Det skulle være forbudt at skrive den slags i bøger.

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : PMH

Dato : 11-06-05 10:46

sen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse

> 5 sekunder er UFATTELIGT hurtigt - UFATTELIGT hurtigt - jeg tror SLET ikke
> på det.
>
> /Jan W Nielsen

Når vi snakker hurtig, hva' så med denne her.

En Dodge Viper med 900 HK og baghjulstræk, kører
mod en motorcykel, bevares det er med rullende start,
men ikke desto mindre..

Og motorcyklen..??
Tjaa.. det er ikke en Kawa' 125 eller lign.
Det er såmænd en Suzuki Hayabusa med 240 hk.
Gæt hvem der er hurtigst.. ???

Og de lukker af igen ved ca. 300 km/t..

Den Viper gad jeg sgu' godt eje..

http://www.chatstat.com/VIPER2.wmv
Hele filmen varer omkring 19 min. mener jeg,
men det er værd at vente på for de som ikke
har en hurtig forbindelse..
God fornøjelse.

Mvh
PMH

Fra : Brian M

Dato : 11-06-05 14:15

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote in message news:<42aa2504$0$176$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

> Det er rigtigt - men normale dæk kan slet ikke overføre de kræfter - eller
> hvad..?
>

> /Jan W Nielsen

Netop... ved sådanne effekter betyder dækkene/underlaget alt...ja det
gælder selv ved meget mindre antal HK. Corvette tiderne er med 99,9%
sikkerhed målt med slicks på klistret asfalt. Dem der har været til
rigtigt dragrace ved hvad det betyder, asfalten klistre næsten lige
som tyggummi. Ved sådanne forhold behøves der ikke nær så mange heste
for at lave imponerende tider. Jeg har set en 1400 kg Mustang med ca.
400HK på motoren målt til 3,2 sek for 0-100 på bane.

På linket nedenfor kan man se hvad tilsvarende dæk/asfalt kan gøre for
en dansk indregistret Buick som skulle have noget der ligner 600 Hk
(7.4l med kompressor). Pga. div. forstærkninger er vægten køreklar med
fører omkring 2000 kg! Læg lige mærke til at forhjulet ikke kan nå
jorden!!

www.streetlegal.dk/cupdeltagerinfo.asp?cupdeltager={2A7F8ECC-DE1B-4377-B9D9-005C67CC4C01}

...forøvrigt ligger der noget temmelig imponerende mekanisk arbejde bag
Buicken, f.eks "beton" fyldt blok + andre forstærkninger, en Buick
motorblok er svag og normalt ville krumptappen ryge nedenud af blokken
ved sådanne effekter. Bagakselen er bygget sammen af flere fabrikater
(noget af indmaden er fra Ford) og bilen fungere bare...også ved
normal kørsel. Måske fordi ejeren også er en af hjernerne bag det
danske team der flere gange har vundet EM i Top-fuel ( topklassen i
dragrace)

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 12-06-05 12:41

krabo wrote:

> En formel 1 bil trækker kun på baghjulene og den har 0-200 på under 3
> sekunder .....

Du mener 0-100 km/t på under 3 sekunder, ikk' ?

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - ingen Formel 1 videoer

Fra : krabo

Dato : 12-06-05 12:52

> Du mener 0-100 km/t på under 3 sekunder, ikk' ?

Nej men jeg har undersøgt nærmere, de er ikke så hurtige som jeg først
skrev. Typisk performance er 0-160 på 3,6 sekunder, så 0-200 er vel på
omkring 4,5 sekunder. Men pointen er nu stadig at denne acceleration kun
sker vha. træk på baghjulene.

0-100 er forøvrigt 2,3 sekunder på en typisk F1 racer, og fra 310 km/t til 0
km/t på 3,5 sekunder

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 12-06-05 13:06

krabo wrote:

> [...]
> kun sker vha. træk på baghjulene.
>
> 0-100 er forøvrigt 2,3 sekunder på en typisk F1 racer, og fra 310

OK, jeg så for nyligt en udsendelse med BMW/Williams hvor de testede
acceleration mod en BMW M5 (den nye model).
M5'eren klarede disciplinen 0-100 km/t på 4,8 sekunder og på nøjagtigt samme
tid klarede F1'eren 0-200 km/t.
F1'eren rundede iøvrigt 0-100 km/t på 2,8 sekunder.
I samme program viste de forskellen på bremseevnen mellem en F1'er og en
(vistnok) BMW M3.
Fra 200-0 km/t klarede F1'eren på 55 meter og gadebilen skulle bruge 118
meter.

Fra : Henrik B.

Dato : 13-06-05 11:59

"krabo" <krabo@krabo.hn.org> skrev i en meddelelse

> En formel 1 bil trækker kun på baghjulene og den har 0-200 på under 3
> sekunder .....

Øøøhhh, mon dog....

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 11-06-05 00:46

> ...men ville aldrig kunne overføre de fornødne kræfter gennem to trækkende
> hjul - om der så kræfter nok til at skubbe slæden op i den fart på 6,2
> sekunder.

ok....Jeg troede lige, det var quartermile på 6,2... Jeg må have drukket af
natpotten..

9,52 sek på quartermile er slet ikke usandsynligt med dæk, der er lavet til
lejligheden...

Jeg går i seng - det er over min sengetid...

/Jan W Nielsen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 11-06-05 11:49

Jan W Nielsen wrote:

> 9,52 sek på quartermile er slet ikke usandsynligt med dæk, der er lavet til
> lejligheden...
>
> Jeg går i seng - det er over min sengetid...

Du er da inde på noget alligevel, for artiklen skriver "Kanskje
ikke så rart når bilen gjør unna 0-200 kilometer i timen på
ufattelige 6,2 sekunder. Og bruker kun 200 meter på å få det
til.". Kigger man herefter på videoklippet som Krabo linkede til,
hører man kommentatoren sige at den kørte en quartermile på 9,68
med en udgangshastighed på 207 km/t.

Hvis den (ifølge journalisten) kan nå 200 km/t efter 200 m og 6,2
sekund, så er det sært at den på de sidste 202m op til
quartermilen kun når at finde 7 km/t ekstra.. Ved 200 km/t kører
bilen 55 meter pr. sekund. Fra de 6,2 sek den skulle være om at
køre de første 200 meter, til de 9,68 sek den er om at køre 402
meter er der 3,48 sek. 3,48 sek med 55 m/s giver 193 meter. Det
betyder, at når han når de 200 km/t efter 200 meter, så kan han
lette på gassen og cruise de sidste 202 meter og stadig næsten nå
ind på ca. 9,6 sek. Konklussionen må altså være at bilen går
stortset død når den rammer 200 km/t, den tror jeg sgutte helt
på..

Mit bud er, at man som sædvanlig ikke kan regne med hvad der står
om biler i en avis..

--
Hygge..
Thomas

Fra : krabo

Dato : 11-06-05 12:57

> til.". Kigger man herefter på videoklippet som Krabo linkede til,
> hører man kommentatoren sige at den kørte en quartermile på 9,68
> med en udgangshastighed på 207 km/t.

Hvis du kigger på tavlen kan du se der står 237 og ikke 207.

Det passer faktisk rigtig godt med hans oplysninger på hjemmesidenhvor han
skriver 0-240 på 9.5 sekunder.

så 0-200 på 6.2 er slet ikke urealistisk.

Fra : Kim Kristensen

Dato : 11-06-05 09:44

> [...]
>
> ...men ville aldrig kunne overføre de fornødne kræfter gennem to trækkende
> hjul - om der så kræfter nok til at skubbe slæden op i den fart på 6,2

Jeg syntes det lyder optimistisk, men den skal jo være rimelig rask 0-100
hvis den skal nå 200 på 6,2 sekunder. En Formel 1 bil kommer under 3
sekunder med launch control på tør bane skriver de, så det lyder som om den
er over 3 sekunder uden launch control. Den Corvette har ca. 50-100 hk mere
end en F1 bil men må veje mindst det dobbelte, og så har den vel heller
ingen launch control.

Launch control systems automated many of the steps necessary to making good
starts. Using them meant a 0-100 km/h time of under 3.0 seconds on a dry
track, that time having increased by anything up to 0.5 seconds this season
according to experts. Drivers are now responsible for launching their cars,
holding engine revs at a pre-determined optimum point and then progressively
feeding in the clutch.

http://www.formula1.com/insight/technicalinfo/11/1420.html

Så forstår man også godt hvorfor folk gloede mistroisk i midten af 80'erne
da den første model af min motorcykel ramte markedet, fabrikken skrev 0-100
på 2,8 sekunder.

Med venlig hilsen Kim