Hvad betyder "Forbeholdt"...
Fra : Henning

Dato : 10-06-05 19:41

Man ser jævnligt skilte i forbindelse med parkeringspladser, hvor der
står "Forbeholdt..." Hvor "kraftig" er en sådan henstilling? Kan man
idømmes en bøde/afgift, er det blot en venlig henstilling eller ligger
der mere bag? Der står jo ikke "Udelukkende tilladt" eller "Forbudt
for andre".

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : ellisa

Dato : 10-06-05 20:38

"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> idømmes en bøde/afgift, er det blot en venlig henstilling eller ligger
> der mere bag? Der står jo ikke "Udelukkende tilladt" eller "Forbudt

På vores parkeringsplads står der et skilt med "forbeholdt ejendommens
beboere".
Jeg spurgte på kontoret hvad det egentlig betød (altså, om mine gæster og
lign. måtte holde der).
De svarede at alle måtte parkere der som de ville (der ligger et supermarked
lige i nærheden), men kommer der en beboer og vil parkere - og ingen ledige
pladser - så har han ret til at bede en af de "ikke-beboende" om at flytte
deres bil, hvilket skal efterkommes.

Hvordan man så i praksis finder ud af, hvis bil det er - det melder
historien intet om.

Fra : Henning

Dato : 10-06-05 21:42

> [...]
>pladser - så har han ret til at bede en af de "ikke-beboende" om at flytte

Tænkte nok det var noget sådan der menes! Dvs. et "flinkeskilt"...

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Katja Strofen

Dato : 11-06-05 06:30

"ellisa" <virker@ikke> skrev i en meddelelse

> [...]
> deres bil, hvilket skal efterkommes.
>
> Hvordan man så i praksis finder ud af, hvis bil det er - det melder

I Odenses bybusser er de første 5-6 sæder forbeholdt ældre og gangbesværede
[eller lign] - der er smækket sådan et klistermærke op med det. - I praksis
betyder det, at vi alle må sidde der, men man SKAL rejse sig for en ældre
eller gangbesværet. Hvor man længere nede i bussen.. bare bør rejse sig,
fordi det gør man selvfølgelig. :)

Katja

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 11-06-05 07:02

On Fri, 10 Jun 2005 at 19:38 GMT, ellisa <virker@ikke> wrote:
> [...]
> pladser - så har han ret til at bede en af de "ikke-beboende" om at flytte

Retsgrundlag eller lignende?

--
Anders Vind Ebbesen
It has always been the prerogative of children and half-whits to point out that

Fra : ellisa

Dato : 11-06-05 10:14

"Anders Vind Ebbesen" <usenet@ebbesen.org> skrev i en meddelelse

> Retsgrundlag eller lignende?

Næh, jeg spurgte dem ikke om paragraffer. Jeg havde bare undret mig over
hvad "forbeholdt" betød, og derfor spurgte jeg dem som havde formuleret
teksten på skiltene.

/ellisa

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 11-06-05 10:35

On Sat, 11 Jun 2005 at 09:13 GMT, ellisa <virker@ikke> wrote:

> Næh, jeg spurgte dem ikke om paragraffer. Jeg havde bare undret mig over
> hvad "forbeholdt" betød, og derfor spurgte jeg dem som havde formuleret
> teksten på skiltene.

Det er ikke for at "jorde" dig, men skiltemanden kender muligvis ikke loven -
bare se hvor mange skilte der hænger rundt omkring med "Cykler fjernes uden
ansvar".

Fra : ellisa

Dato : 11-06-05 19:54

> [...]
> loven -
> bare se hvor mange skilte der hænger rundt omkring med "Cykler fjernes

Helt ok. Føler mig ikke "jordet"

I øvrigt glæder det mig at se hvor mange af "cykel-skiltene" der efterhånden
er blevet udskiftet til et "Henstillen af cykler frabedes" - jeg synes
ihvertfald jeg ser en del efterhånden.

/ellisa

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 11-06-05 09:19

"Katja Strofen" <katjastrofen@gRemovemail.com> skrev:

> [...]
> man SKAL rejse sig for en ældre eller gangbesværet. Hvor man
> længere nede i bussen.. bare bør rejse sig, fordi det gør man

Skal? Selvfølgelig? Tror du en ældre ikke-gangbesværet ville rejse sig
for en yngre gangbesværet?

FUT dk.snak.off-topic

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 11-06-05 13:16

Anders Vind Ebbesen <usenet@ebbesen.org> skrev:

> Det er ikke for at "jorde" dig, men skiltemanden kender muligvis
> ikke loven - bare se hvor mange skilte der hænger rundt omkring
> med "Cykler fjernes uden ansvar".

Ja det er uhyggeligt - men i det hele taget er der en meget bred
enighed (på et helt forkert grundlag) om, at man kan gøre præcis som
man vil med i øvrigt lovligt parkerede cykler.

Det seneste jeg har hørt er en ejerforening, der gerne ville af med
nogle af de cykler der stod i gården, så de har bedt beboerne om at
sætte mærker på deres cykler så langt så godt men... Efter en måned vil
cykler uden mærker blive fjernet og oplagret midlertidigt i endnu en
måned eller to - ok dette i sig selv er en overtrædelse af straffeloven
men... det bliver værre efter de par måneder er gået vil de resterende
blive afleveret et sted der videresælger cyklerne (ikke
hittegodskontoret!) - altså endnu en alvorlig overtrædelse af
Straffeloven. Værst af alt. Politet anbefaler eftersigende ifølge
indlæg i denne gruppe tilsvarenade fremgangsmåde, hvorved de pågældende
betjente gør sig skyldige i medvirken og deres ledelse kan straffes med
bøde.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 10-06-05 20:55

Den 10-06-05 20.41 skrev Henning følgende:

> Man ser jævnligt skilte i forbindelse med parkeringspladser, hvor der
> står "Forbeholdt..."
>
> Der står jo ikke "Udelukkende tilladt" eller "Forbudt
> for andre".

Måske dette hører mere hjemme i sproggruppen, men jeg opfatter
forbeholdt som netop betydende forbudt for andre. Om der kan idømmes en
bøde afhænger sikkert af, hvem der ejer parkeringspladsen mm., men det
kan andre nok bedre svare på.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Spar på tastetrykkene med Flashpaste, der husker tekst for dig.

Fra : Søren G

Dato : 14-06-05 14:27

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> wrote in message
> [...]
> forbeholdt som netop betydende forbudt for andre. Om der kan idømmes en
> bøde afhænger sikkert af, hvem der ejer parkeringspladsen mm., men det

Enkelte sæder i HT busserne i KBH er forbeholdt ældre og gangbesværede. Det
betyder ikke at ynge mennesker ikke må sidder der.

--
Søren