Fra saxofon til blokfløjte?
Fra : Kresten Skovsted Buc~

Dato : 10-06-05 15:46

Hej

Er der en der vil fortælle mig om der er nogen ligheder mellem at spille
saxofon og blokfløjte?

Jeg er klar over at det ikke er det samme at få en tone fra en sax som
fra en blokfløjte, men hvad med grebeteknikken?

Mvh Kresten.

Fra : Angina

Dato : 10-06-05 16:06

"Kresten Skovsted Buch" <krestenbuch@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg er klar over at det ikke er det samme at få en tone fra en sax som
> fra en blokfløjte, men hvad med grebeteknikken?

Hej!

Egen erfaring er den anden vej, fra blokfløjte til saxofon.
Grebene er meget ens, dog kræver blokfløjten lidt mere "fingerspitz-gefühl",
da fingeren skal dække hullet, helt eller halvt afhængig af tonen. Saxofonen
har en dækkende klap, der klarer den opgave.
Så vidt jeg husker, svarer grebene på blokfløjten til samme greb på
saxofonen for at få samme tone, var det forståeligt??

Fra : Kresten Skovsted Buc~

Dato : 10-06-05 16:27

Angina wrote:
> [...]
> Så vidt jeg husker, svarer grebene på blokfløjten til samme greb på
> saxofonen for at få samme tone, var det forståeligt??

Ja meget og tak.
Men hvor er så fløjtens begrænsning ift. saxofonen? Har fløjten en
oktavklap? Kan den spille alle halvtoner? Der 'mangler' jo nogle huller.

Mvh Kresten

Fra : Angina

Dato : 10-06-05 16:41

> Ja meget og tak.
> Men hvor er så fløjtens begrænsning ift. saxofonen? Har fløjten en
> oktavklap? Kan den spille alle halvtoner? Der 'mangler' jo nogle huller.
>
> Mvh Kresten

Fløjten har ikke en oktavklap, der må du dække helt, halvt eller kvart med
fingeren, det er dèt der kræver øvelse .
Bagpå har fløjten et hul, som dækkes helt eller delvist med venstre
tommeltot (for en højrehåndet, altså), derfra kan tonerne styres: Jo mere
hullet er dækket, jo dybere bliver tonerne.
Halvtoner får du ved lidt anderledes greb, jeg har tidl. lånt en bog på
biblioteket med alle greb afbilledet, måske det var noget for dig?
Jeg er ikke sikker, men jeg mener ikke at fløjten, tonemæssigt, har nogen
begrænsning ift. saxofonen.