Generic host???
Fra : Mr. Fox

Dato : 10-06-05 08:57

Når jeg starter min maskine får jeg en "Advarsel" fra min Zone Alarm om at
en "Generic Host process from Win 32 services is trying to as a server".
Så svarer jeg skiftevis deny eller accept uden at ane en dyt om hvad jeg
foretager mig!

Hvad bør jeg gøre?

Hvad er en generic host process???? Er det noget fra Microoft (Win 32)
eller hva' ???

Tak for jeres venlige svar

mvh Mr. Fox.

Fra : Benny Nissen

Dato : 10-06-05 09:26

Mr. Fox wrote:
> [...]
> en "Generic Host process from Win 32 services is trying to as a server".
> Så svarer jeg skiftevis deny eller accept uden at ane en dyt om hvad jeg

Afinstallere ZoneAlarm. Den giver dig ikke noget hjælp, men falsk
tryghed, når du alligevel ikke aner, hvad du skal give lov til og hvad
du skal blokere.

--
Benny Nissen

Fra : Lars HT

Dato : 10-06-05 10:47

"Benny Nissen" <news@bennynissen.dk> wrote in message

> Afinstallere ZoneAlarm. Den giver dig ikke noget hjælp, men falsk tryghed,
> når du alligevel ikke aner, hvad du skal give lov til og hvad du skal
> blokere.

Så svar ham dog, i stedet for at spille arrogant og bedrevidende!

Af alle de nyhedsgrupper, jeg følger med i, er denne dog den mest
selv-ophøjede. Og svar mig gerne, at jeg kan lade være med at kigge med
her - jeg kan klare det!

Hvis man har en PC, og ikke har en kandidat-grad i netværks-sikkerhed (og
ikke mindst: Aldrig kunne drømme om at spilde sin tid på at tage en), er det
eneste fornuftige da at installere en firewall, et antivirusprogram og en
anti-spyware-program.

Så drop det der med "falsk tryghed", som I hele tiden buldrer ud med!

Hvis et af de tre typer programmer - i løbet af den tid, de er på PC'en -
fanger blot én trussel, er "falsk tryghed" da bedre end ingen tryghed!

Det er er da en tåbelig parole, som bedst illustreres ved at overføre den
til bil-verdenen: Drop sikkerhedsselen, det er falsk tryghed - du kan jo
blive dræbt alligevel. Nej tag et videregående trafiksikkerhedskursus, sæt
dig ind i metaltrætheds-problematikken og psykologi, asfaltbelægningers
friktionsforskelle, sidevindes aerodynamiske konsekvenser, og...
Kør så med 10 km/t ind over markerne, hvor der ikke kommer andre biler!

For at dette ikke kun skal blive endnu et surt opstød i endnu en
nyhedsgruppe:

Hvis du synes, at et spørgsmål er dumt stillet - lad være med at svare!
Hvis du egentlig ikke gider svare - lad være med at svare!
Hvis du ikke gider sætte dig ned på spørgerens niveau - lad være med at
svare!

Der vil nemlig blive ved med at komme en lind strøm af "dumme" spørgsmål fra
folk, som du synes, faktisk HAR fortjent et dårligt svar - lige så længe,
der er noget, som hedder dk.edb.sikkerhed.

VH Lars

Fra : Alex Holst

Dato : 10-06-05 11:07

Lars HT wrote:
> [...]
> eneste fornuftige da at installere en firewall, et antivirusprogram og en

Hvorfor? (Svar gerne uden at drage upræcise/latterlige sammenligner med
biler, etc.)

Jeg synes vi gang på gang får bevidst, at almindelige PC brugere der
ikke har interesse i IT, ikke ved hvordan de skal forholde sig til
udmeldinger fra de produkter de benytter. Det *kræver* et vist teknisk
niveau at benytte sig af personlige firewalls.

Det kræver derimod ikke ret meget teknisk viden at én gang for alle slå
automatic updates til - og lade være med at reagere på
underlige/uventede email.

OSS/FAQ for dk.edb.sikkerhed: http://sikkerhed-faq.dk

Fra : Jan V.

Dato : 10-06-05 11:08

"Lars HT" <FJERNaslaktoke@yahoo.NREJFdk> wrote in message

> [...]
> fra folk, som du synes, faktisk HAR fortjent et dårligt svar - lige så
> længe, der er noget, som hedder dk.edb.sikkerhed.

Det er nemlig rigtigt.

Næsten uanset hvad man spørger om herinde, er svaret at man kun kan leve som
Purist(c) uden alt det sikkerhedsværktøj - hvis man så meget som tænker på
at installere nogen som helst form for firewall/antivirus/anti spyware
program, er det fordi man er dum og ikke forstå at gebærde sig på nettet.

Men for den almindelig hr/fru Hansen med x antal børn som også skal bruge
PC'erne og/eller som ikke aner en dyt om PC'ere andet end det er et værktøj
på linie med et fjernsyn eller en video,er det desværre ikke muligt, så
antallet af brugbare svar i denne NG til almindelige brugere er desværre
forsvindende lille.

Der findes IKKE dumme spørgsmål - kun dumme svar

/Jan

Fra : Benny Nissen

Dato : 10-06-05 11:22

Jan V. wrote:

> [...]
> på linie med et fjernsyn eller en video,er det desværre ikke muligt, så
> antallet af brugbare svar i denne NG til almindelige brugere er desværre

Hvad hjælper det at indstallere en firewall, hvis man ikke kan bruge den ?
En firewall er altså ikke et stykke plug-and-play software, der bare
skal installeres og derefter kører 100%. Det skal tilpasses i megen stor
grad, og derfor kan man ikke give en ja/nej svar til "Skal jeg give lov
til ..."-diverse programmer. Det afhænger meget af resten af pc'ens
opsætning.

--
Benny Nissen

Fra : Lars HT

Dato : 10-06-05 11:36

> Hvad hjælper det at indstallere en firewall, hvis man ikke kan bruge den ?

Derfor er det da bedre, at han spørger, i stedet for bare at blike ved med
at klikke på må og få!

> [...]
> og derfor kan man ikke give en ja/nej svar til "Skal jeg give lov til
> ..."-diverse programmer. Det afhænger meget af resten af pc'ens opsætning.

I de fleste tilfælde, kan de fleste - med lidt hjælp fra venner, google og
en villig nyhedsgruppe - afklare, om et givent program skal have lov eller
ej! Er min påstand! Problemet er jo netop alle de processer, som kører via
svchost og andre - og det er jo en af dem, han spørger om!
Af den simple årsag, at han ikke ved, hvad han skal gøre.

Dropper du nogen sinde mere at køre i bil, hvis der kommer en mislyd fra
motoren? Næppe, så spørger du en, der ved lidt mere end dig!

Lars

Fra : Alex Holst

Dato : 10-06-05 11:34

Jan V. wrote:
> [...]
> at installere nogen som helst form for firewall/antivirus/anti spyware
> program, er det fordi man er dum og ikke forstå at gebærde sig på nettet.

Du læser måske ordene vi skriver, men du forstår dem ikke.

En PC er *ikke* ligesom en bil, og en personlig firewall er *ikke*
ligesom en sikkerhedssele. Ok, måske kan de have samme farve, men ellers
er mit udsagn korrekt.

Det er stort set tilfældigt om man kommer til skade i trafikken eller
ej. Selvom du følger alle love og regler kan du og dit barn stadigt
blive dræbt af en lastbil der kører 80 km/t i en 50 km/t zone.

Der er intet tilfældigt over, om man opdaterer sin PC for kendte
sikkerhedsfejl. Der er intet tilfældigt over, om man aktiverer malware
eller ej. Det er noget man selv styrer.

Vi har i gruppen set eksempler på 6 årige børn der kan finde ud af at
trykke på deres billede af en grøn frø og logge ind i Windows. Vi har
set eksempler på folkeskolelærere (der regelmæssigt har problemer med at
bruge Word) benytte Windows uden kabløbsbaseret "beskyttende teknologi."

Hvorfor bliver "I" ved med at påstå det kræver dyb teknisk viden at køre
uden firewalls og antivirus? Hvad skal der til for at tænke: "Min moster
plejer da ikke at skrive på engelsk."

Jeg forstår det ikke. Forklar mig det, Jan V - og Lars HT.

OSS/FAQ for dk.edb.sikkerhed: http://sikkerhed-faq.dk

Fra : Lars HT

Dato : 10-06-05 11:42

"Alex Holst" <a@mongers.org> wrote in message

> [...]
> udsagn korrekt.
>
> Det er stort set tilfældigt om man kommer til skade i trafikken eller ej.

Nåh! og hvordan er det lige med de unge mellem 18 og 23, nyt kørekort og
det???

Selvom du følger alle love og regler kan du og dit barn stadigt
> blive dræbt af en lastbil der kører 80 km/t i en 50 km/t zone.

Se, det er jo mit udsagn og pointe!

> Der er intet tilfældigt over, om man opdaterer sin PC for kendte
> sikkerhedsfejl.

Helt enig - hvis man ved, hvordan, man gør det!!!! Den menneskelige faktor!

> Der er intet tilfældigt over, om man aktiverer malware eller ej. Det er
> noget man selv styrer.

Det er så det vi diskuterer lige nu!

> [...]
> plejer da ikke at skrive på engelsk."
>
> Jeg forstår det ikke. Forklar mig det, Jan V - og Lars HT.

Fordi vi - ligesom den uerfarne billist - ikke altid ved, hvilke
situationer, som er farlige! Mere enkelt kan det ikke siges!

Lars

Fra : Alex Holst

Dato : 10-06-05 13:02

Lars HT wrote:

> Fordi vi - ligesom den uerfarne billist - ikke altid ved, hvilke
> situationer, som er farlige! Mere enkelt kan det ikke siges!

Så er du i en enestående situation for at hjælpe mig! Jeg vil gerne bede
dig om at læse de 7 råd på forsiden af sikkerhed-faq.dk grundigt og
forsøge at benytte dem i din hverdag.

Vend tilbage og fortæl mig om de dele af teksten du ikke forstår. Mit
mål er helt klart, at hvis man har viljen skal man kunne læse og forstå
de basale punkter på et minut eller to og derefter være godt rustet til
at genkende farlige situationer.

Vil du hjælpe mig?

OSS/FAQ for dk.edb.sikkerhed: http://sikkerhed-faq.dk

Fra : Jan V.

Dato : 10-06-05 13:18

> [...]
>
> Vil du hjælpe mig?
>
> --
> I prefer the dark of the night, after midnight and before four-thirty,

Alex

Problemet er ikke dig, mig eller Lars - vi kan nok finde ud af at gebærde
os.

Men hr og fru Danmark kan altså ikke forholde sig til det - de har købt en
PC i Bilka med styresystem - de aner ikke hvad der er inde under
motorhjelmen.

Det samme med biler - de fleste drejer nøglen og starter bilen, så er det
godt, starter den ikke - så ringer man til mekanikeren, man forsøger ikke at
forstå hvorfor den ikke starter.

/Jan

Fra : Kristian Thy

Dato : 10-06-05 15:06

Quoth Jan V.:
> Det samme med biler - de fleste drejer nøglen og starter bilen, så er det
> godt, starter den ikke - så ringer man til mekanikeren, man forsøger ikke at
> forstå hvorfor den ikke starter.

Stop nu de der tåbelige bilanalogier. Hvis man skulle på et tilsvarende
obligatorisk 15-timers kursus før man fik lov at betjene en pc ville
meget nok se anderledes ud.

\\kristian

Fra : Jan V.

Dato : 13-06-05 06:24

"Kristian Thy" <thy@itu.dk> wrote in message
> [...]
>
> Stop nu de der tåbelige bilanalogier. Hvis man skulle på et tilsvarende
> obligatorisk 15-timers kursus før man fik lov at betjene en pc ville

Jamen hov

For at blive i bil analogien: Du får et kursus i BETJENING, ikke i
vedligeholdelse/fejlfinding.

Så jo, bilanalogien holder alligevel

/Jan

Fra : Kristian Thy

Dato : 13-06-05 10:02

Quoth Jan V.:

> Jamen hov
>
> For at blive i bil analogien: Du får et kursus i BETJENING, ikke i
> vedligeholdelse/fejlfinding.

Det var pokkers. Jeg husker distinkt fra min teoribog et afsnit om
hvordan man udførte den lovpligtige kontrol af om bilens udstyr var i
orden før man måtte starte den. Er der >1cm slør i rattet, hopper bilen
de regulerede 3 gange ved hårdt tryk over forhjulet, etc, etc.

> Så jo, bilanalogien holder alligevel

Den lader vi lige stå et øjeblik.

\\kristian

Fra : Jan V.

Dato : 13-06-05 15:24

> [...]
> orden før man måtte starte den. Er der >1cm slør i rattet, hopper bilen
> de regulerede 3 gange ved hårdt tryk over forhjulet, etc, etc.

Men du får ikke kursus i at skifte olie, stille ventiler eller skifte en
pære

/Jan

Fra : Kristian Thy

Dato : 13-06-05 16:24

Quoth Jan V.:
> Men du får ikke kursus i at skifte olie, stille ventiler eller skifte en
> pære

IHBT. IHL. HAND. *plonk*

--
\\kristian

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 13-06-05 16:43

Jan V. wrote:
> Men du får ikke kursus i at skifte olie, stille ventiler eller skifte en
> pære

Den bliver smidt ud hvis den ikke går igennem syn.

Køre du uansvarligt mister du kortet, også hvis du ikke
kender færdselsreglerne.

Fra : Lars HT

Dato : 10-06-05 13:41

> [...]
> er helt klart, at hvis man har viljen skal man kunne læse og forstå de
> basale punkter på et minut eller to og derefter være godt rustet til at

Jeg vil gerne kommentere rådene, som jeg lige har skimmet igennem, men det
må blive lidt senere, hvis det er iorden!

Lars

Fra : Lars HT

Dato : 10-06-05 22:26

> Jeg vil gerne kommentere rådene, som jeg lige har skimmet igennem, men det
> må blive lidt senere, hvis det er iorden!

Okay!

Først og fremmest vil jeg sige, at det er prisværdigt, at nogle gider at
producere et så omfattende website, for at hjælpe og informere andre om
sikkerhed.
For det andet vil jeg sige, at vi aldrig bliver uenige om rådene på listen.
For det tredje kan jeg godt forstå, at I, som ved en masse om sikkerhed,
nogle gange korser Jer og bliver irriterede over spørgsmål fra nybegyndere
og uvidende - det er jo helt naturligt.
Og for det fjerde vil jeg sige, at ét er teori - et andet er praksis:

Mit eneste (i alle fald væsentligste) forsvar, for at have anbefalet FW, AV
og ASW er blot, at min egen gratis AVG-scanner adskillige gange har fanget
vira i filer og websider, min gratis Sygate Personal Firewall adskillige
gange har gjort mig opmærksom på diverse processer, som ville det ene og det
andet OG at min gratis Microsoft Antispyware mange gange har fundet
betænkelige forhold på min PC. Derfor ved jeg jo, at jeg har haft nytte af
dem!

Hvis jeg tror, at jeg har garderet mig 100% ved at benytte de tre produkter,
så er jeg enten uvidende, fornægtende eller dum. Men det tror jeg ikke! Men
jeg ved dog, at jeg HAR forhindret kompromitterende angreb på min PC ved at
benytte sikkerhedsprogrammer.

Problemet er jo netop praksis!
For at blive lidt i bilterminologien - og det vil jeg gerne, for vi er
mange, som forstår den så godt (og Tænk benytter den faktisk også netop i
den seneste udgave, som kom med posten i dag) - så er det jo sådan, at hvis
man en gang imellem overhaler en forankørende, eller døser lidt hen i varmen
bag rattet, så ved man godt, at det er lidt farligere! Man gør det bare
alligevel. Den bevidste chance-tager!
Og er man uerfaren, så gør man også ting, man ikke helt forstår faren ved -
sådan er det i trafikken, og sådan er det med computeren! Den uvidende, som
ikke aner, at der er en risiko!

Og jeg er netop begge typer, nogle gange ved jeg, at der er en risiko -
andre gange aner jeg det ikke. Derfor anbefaler jeg de tre produkter (og
naturligvis backup - det er latterligt at bringe det op, at jeg "glemte" at
skrive det!) til alle, som jeg ved netop ikke har en brik forstand på
computere. Så har de da i det mindste en chance for at opdage, at de evt.
har bevæget sig ind i et potentielt minefelt. Og dette er da netop ekstra
relevant i familier med børn!

Derfor er mit råd stadig: Installér hele skidtet - stol ikke på det, men det
redder dig måske i ny og næ!

Venlig Hilsen

Lars

Fra : Jan V.

Dato : 10-06-05 14:00

> [...]
>
> Vil du hjælpe mig?
>
> --
> I prefer the dark of the night, after midnight and before four-thirty,

Benyt gode, tekniske fundamenter eller giv op på forhånd.

Undlad at bruge programmer med kendte sikkerhedsfejl.
Ingen mængde af god brugeropførsel eller sikkerhedsteknologi kan hjælpe dig
hvis dit system har kendte sikkerhedsfejl der let kan udnyttes. Benyt derfor
Automatic Updates til at rette sikkerhedsfejlene i Windows. Hent manuelt
sikkerhedsrettelser til din Adobe Reader, WinZip, Macromedia Flash, WinAmp,
RealPlayer, Firefox og alle andre programmer du benytter til at behandle
data modtaget fra internettet.

[Jan]
Med mit kendskab til almindelige brugere: de henter ikke opdateringer, pånær
hvis de ikke lægger mærke til at det sker

Brug kun administratorrettigheder når det er nødvendigt.
Når du surfer på nettet, læser email, skriver breve, spiller, programmerer
er det ikke nødvendigt med administratorrettigheder. Det er kun nødvendigt
når du installerer/fjerner programmer eller ændrer visse
systemindstillinger. Hvis du, med begrænsede rettigheder, ved en fejl kommer
til at starte noget snavs er det langt lettere at rense din konto end at
rense hele PCen. Lad hver bruger have sin egen konto på PCen.

[Jan]
Igen: Det er kun til bøvl og besvær at man skal logge af og på som en anden
for at installere - 99,9 % af de PC'ere jeg besøger, har ikke noget kodeord
eller forskellige brugere - de går direkte ind i Windows og alle brugere har
den samme opsætning.

Jeg har endda et par gange sat PC'ere hos brugere op korrekt, med en
administrator konto og flere almindelige konti til brugerne - og når jeg
næste gang er kommet på besøg er det fjernet "for det var for besværligt"

Vær istand til at genetablere din maskine let og hurtigt.
Tag sikkerhedskopi af dine data og krypteringsnøgler på CD, DVD eller
ekstern harddisk så du hurtigt kan geninstallere og komme videre med dine
opgaver. Køb serverplads på nettet eller lej en bankboks så dine meget
vigtige data let kan flyttes ind og ud af huset.

[Jan]
Det er jo derfor de ringer til mig - de kan ikke selv finde ud af det Og
backup har jeg kun set meget få steder blive praktiseret, ud over i
virksomheder.

Undlad at bruge personlige firewalls, anti-virus programmer og spyware
scannere.
Tro ikke på marketingsafdelingerne hos disse producenter. Hvis du ikke har
den tekniske indsigt til vide hvordan personlige firewalls og anti-virus
programmer beskytter dig, hvordan de virker, hvordan de kan fejle og hvornår
de ikke kan beskytte dig, så lad være med at bruge dem! Hvis spyware kan
blive installeret på din PC, kan langt farligere programmer komme ind ad
samme vej.

[Jan]
Det gør de heller ikke - og derfor kommer der masser af snavs ind

Benyt lange adgangskoder og lad din PC huske så mange af dem som muligt.
Forstil dig disse to adgangskoder: K8$t.3Qi og SødmælkHARikke27%fedt. Den
sidste er lettest at huske for dig, hurtigst at taste, og sværest at gætte
for en angriber. Hvis du er den eneste der bruger din konto på Windows 2000
og XP kan du på forsvarlig vis lade Internet Explorer huske dine
adgangskoder til forskellige websites. De bliver nemlig skrevet til
harddisken i krypteret form og kan ikke tilgås medmindre du logger ind (og
dermed dekrypterer dem).

[Jan]
Prøv at se min kommentar under Brug kun administratorrettigheder når det er
nødvendigt

Styr din nysgerrighed og undgå dermed spyware, virus og andre former for
malware

Bare fordi du modtager en email med en vedhæftet fil behøver du i mange
tilfælde ikke åbne den. Dette gælder uanset om det er en ukendt afsender
eller en kendt afsender. Bare fordi du ser en reklame for tusindevis af
gratis smileys behøver du ikke nødvendigvis klikke på den.

[Jan]
- desværre, alt hvad der kan klikkes på, bliver der klikket på.

Email fra din bank og lignende er måske forfalskede.
Det er blevet meget populært at svindlere phisher efter brugernavne og
adgangskoder til websites af financiel art. Især online banker, kreditkort
og betalingshuse som VISA, MasterCard, PayPal, etc, og auktionshuse som eBay
bliver benyttet. Derfor, når du modtager en uventet email fra dit finanshus,
så undlad at klikke på nogle af adresserne, men vælg istedet bankens website
fra dine favoritter.

[Jan]
Alt i alt en håndfuld meget gode råd og jeg skal nok tage dem med næste gang
jeg skal ud og fikse en PC - men jeg tror ikke det hjælper

/Jan

Fra : Jan V.

Dato : 10-06-05 12:00

> [...]
>
> --
> I prefer the dark of the night, after midnight and before four-thirty,

I denne diskussion har jeg 2 roller:

1. Jeg er IT ansvarlig i mindre virksomhed med en del viden om de it
relaterede ting

I denne rolle kan jeg sagtens følge dig/jer og har ingen problemer med såvel
at sætte mig ind i problematikken eller gøre noget ved det.

2. Jeg hjælper og folk i lokalområdet med deres PC'ere

I denne rolle kan jeg love dig for, folk klikker på alt hvad de kommer i
nærheden af. Jeg er tit blevet kaldt ud til nogen, der kørte på Win XP home,
uden nogen opdatering, uden firewall og med en 3 år gammel anti virus og med
børn i den rigtige alder - fy, hvor en gang snavs der ligger på sådan en
maskine.

Du kan ganske enkelt ikke forklare den slags mennesker, at man skal tage
vare på sikkerheden - børnene skal have lov til at gå på nettet og klikke på
hvad de vil og forældrene vil bne alle de mail de har lyst til - jeg HAR
prøvet, men sådanne brugere er ganske enkelt uden for pædagoisk rækkevidde
mht sikkerhed, de forventer at det er noget som "systemet" tager sig af.

/Jan

Fra : Max

Dato : 10-06-05 12:06

Hej Jan

> [...]

> mht sikkerhed, de forventer at det er noget som "systemet" tager sig af.

Hvor har du ret, problemet er ikke virsus, popup, hackere og alt det der,
nej
problemet er de satans brugere og deres dumme "det går nok" holdning.

Mvh Max

Fra : Kristian Thy

Dato : 10-06-05 12:39

Quoth Jan V.:

> [...]
> mht sikkerhed, de forventer at det er noget som "systemet" tager sig af.

Hvordan forklarer du dem så hvordan de skal svare hensigtsmæssigt på de
spørgsmål deres SW-firewall kommer med hvis de er uden for rækkevidde?

Nej, vel? Hvad hjælper den så, når de tillader alt alligevel?

\\kristian
--
"Deyr fé, deyja frændur,
deyr sjálfur ið sama.

Fra : Jan V.

Dato : 10-06-05 12:55

> [...]
> spørgsmål deres SW-firewall kommer med hvis de er uden for rækkevidde?
>
> Nej, vel? Hvad hjælper den så, når de tillader alt alligevel?

Den har jeg også været i et par gange. De ringer til mig og spørger hvordan
de skal forholde sig.

Jeg beder dem om at svare "No" - så er vi på den sikre side.

Hvis så et eller andet ikke virker, så tager vi den derfra.

Heller være FOR sikker.

/Jan

Fra : Alex Holst

Dato : 10-06-05 12:58

Jan V. wrote:
> [...]
> mht sikkerhed, de forventer at det er noget som "systemet" tager sig af.

Hvis folk ikke vil følge nogle simple regler *kan* man jo ikke hjælpe
dem (til at hjælpe sig selv) uanset hvad man gør. Det gælder alle
aspekter af livet.

De har tabt på forhånd og du spilder din tid på dem.

Selv jeres metode med malware scannere og firewalls vil fejle når ingen
opdatering finder sted.

OSS/FAQ for dk.edb.sikkerhed: http://sikkerhed-faq.dk

Fra : Jan V.

Dato : 10-06-05 13:09

> [...]
> opdatering finder sted.
>
> --
> I prefer the dark of the night, after midnight and before four-thirty,

Når jeg har været på besøg, er ALT sat til automatisk opdatering

Og folk kan ikke finde ud af følge selv simple regler - igen, de forventer
at en PC er som en vaskemaskine, fjernsyn, video eller andet elektronisk
gejl - man kan gøre hvad man vil, for "systemet" passer på en.

/Jan

Fra : Kristian Thy

Dato : 10-06-05 13:11

Quoth Jan V.:
> Og folk kan ikke finde ud af følge selv simple regler - igen, de forventer
> at en PC er som en vaskemaskine, fjernsyn, video eller andet elektronisk
> gejl - man kan gøre hvad man vil, for "systemet" passer på en.

En af de nemmeste ting at gøre på mit tv er at slette alle kanaler. Din
pointe er?

\\kristian
--
"Deyr fé, deyja frændur,
deyr sjálfur ið sama.

Fra : Jan V.

Dato : 10-06-05 13:15

> Quoth Jan V.:
>
> En af de nemmeste ting at gøre på mit tv er at slette alle kanaler. Din
> pointe er?
>
> \\kristian
> --
> "Deyr fé, deyja frændur,
> deyr sjálfur ið sama.
> Eg veit einn að aldrei deyr:
> dómur um dauðan hvern."

Dårlig designet TV - på mit billige Bilka TV til halvanden femogfirs kan
ikke gøre det så let - ved ikke engang hvordan man gør

Men det tager dig - ½ time, så kører det igen ????

En virusbefængt PC kan, udover at genere sine omgivelser kraftigt, tage
meget længere tid at få på fode igen.

/Jan

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 10-06-05 13:19

On Fri, 10 Jun 2005 14:08:56 +0200, Jan V. wrote:

> [...]
> at en PC er som en vaskemaskine, fjernsyn, video eller andet elektronisk
> gejl - man kan gøre hvad man vil, for "systemet" passer på en.
Så tror jeg, du får størt succes, hvis du starter med
holdningsbearbejdelser hos dine brugere. Når dine brugere har opnået en
tilstrækkelig it-modenhed, vil du kunne gå videre til næste skridt, som
indbefatter installation af forskelligt software. Hvis brugeren ikke
ved, hvordan et stykke software skal anvendes, har det ingen værdi, da
brugeren med få forkerte klik i et vindue, kan omgå præmisserne for
selv samme software. Kun den der kender et stykke software, kan anvende
det efter dets formål. Det gamle ordsprog har stadigvæk anvendelse i
dag: Man skal krybe, før man kan gå.

Jeg vil give de andre ret. Et software firewall er en kolos på
lerfødder. Jeg vil til enhver tid hellere give folk det råd, at de skal
købe en router med indbygget firewall, og få en kyndig person til at
lave konfigurationen. I dag er en router ikke meget dyrere en end software
firewall, men betydeligt billigere i længden.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Jan V.

Dato : 10-06-05 13:28

"Michael Rasmussen" <mir@miras.org> wrote in message
> [...]
> lave konfigurationen. I dag er en router ikke meget dyrere en end software
> firewall, men betydeligt billigere i længden.

Tro mig - jeg holdningsbearbejder også så meget så muligt

Men det trænger bare ikke altid igennem - folk fatter ganske enkelt ikke, at
det er et problem at klikke på dette og hint.

Eller også så går det op for farmand - men han har ikke, undskyld udtrykket,
nosser nok til at gå til sin kone/børn og fortælle at de ikke må gøre dette
eller hint.

Hos en typisk familie er der jo ikke en itchef som udstikker retningslinier
for brug af PC'ere - der er som regel anarki.

Og jeg vil egenttlig give dig ret - en router er bedre, men når nu ikke den
bliver leveret med automatisk fra internetudbyderne, så er den nok ikke
nødvendig (er den typiske holdning).

/Jan

Fra : Anders Lund

Dato : 10-06-05 18:00

Jan V. wrote:
> Men det trænger bare ikke altid igennem - folk fatter ganske enkelt ikke, at
> det er et problem at klikke på dette og hint.

Så lad være med at hjælpe dem eller tag penge for din service. Måske de
så begynder at fatte det.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk
I have plenty of Gmail invites - just ask!

Fra : Jan V.

Dato : 13-06-05 06:26

"Anders Lund" <anders@andersonline.dk> wrote in message

> [...]
> Anders Lund - anders@andersonline.dk
> Take back the web - www.mozilla.org/firefox
> I have plenty of Gmail invites - just ask!

Hvordan tror du jeg får dækket mit vinbehov eller lagt nyt gulvtæppe på
eller vedligeholdt min grusvej eller ... ???

Jeg vil sørme ikke tage penge for det, for så er det jo sort arbejde -
fyyyhaaa.

/Jan

Fra : Peter Brodersen

Dato : 10-06-05 14:39

On Fri, 10 Jun 2005 13:57:34 +0200, Alex Holst <a@mongers.org> wrote:

>Hvis folk ikke vil følge nogle simple regler *kan* man jo ikke hjælpe
>dem (til at hjælpe sig selv) uanset hvad man gør. Det gælder alle
>aspekter af livet.

Det er vel så meget sagt. I så meget andet informationsformidling
begrænser man informationen, hvis man kommer dertil.

Hvis man giver 10 råd, er der risiko for at det kun er to tilfældige
(og måske ikke de vigtigste), der bliver husket. Hvis man giver tre
råd, er der større sandsynlighed for at de alle bliver husket.

Hvis man skal stoppe en lang række services, så tror jeg reelt at der
er større sandsynlighed for at man glemmer en enkelt eller to (og
bliver angrebet på en på et tidspunkt ikke opdateret service herpå),
end hvis man fx blot aktiverer Windows' egen firewall.

I forvejen er der en form for blind tillid for en bruger af fx Thomas
G. Madsens (i øvrigt fine) vejledninger for deaktivering af services.
Hvis det altid er de samme trin, man skal igennem, tyder det på at det
kan automatiseres. Det kunne fx være gennem en .bat-fil, en .reg-fil
eller lignende.

Problemet for brugeren er manglende indikation om det rigtige er
gjort, og om verden i øvrigt ser okay ud. netstat kan selvfølgelig
hjælpe på det, men måske der er behov for programmer, der ikke larmer
højt og bredt, men blot let og trygt (for brugeren) kan fortælle om
forskellige services er deaktiveret.

--
- Peter Brodersen

Fra : Alex Holst

Dato : 10-06-05 20:13

Peter Brodersen wrote:
> Det er vel så meget sagt. I så meget andet informationsformidling
> begrænser man informationen, hvis man kommer dertil.

Jeg tror ikke jeg kan gøre det kortere end de 7 råd på forsiden, men
forslag til forbedringer er da velkomne.

> [...]
> Hvis det altid er de samme trin, man skal igennem, tyder det på at det
> kan automatiseres. Det kunne fx være gennem en .bat-fil, en .reg-fil

Den nuværende udgave af OSS'en indeholder allerede en .bat fil der kan
slukke for nogle services automatisk.

   http://sikkerhed-faq.dk/auto/

Min plan var, at tilbyde nogle fine-grained security og administrative
templates som kunne påføres en maskine uden noget teknisk kendskab, men
gruppens modtagelse af vores råd har ikke været fordrende for min
motivation på området.

Jeg har selv en WINNT.SIF (med tilbehør) der installerer Windows
automatisk og sætter systemet forsvarligt og brugervenligt op, men det
hjælper ligesom ikke ret mange herinde.

Jeg ville ønske default konfigurationen af Windows var meget anderledes.

> [...]
> hjælpe på det, men måske der er behov for programmer, der ikke larmer
> højt og bredt, men blot let og trygt (for brugeren) kan fortælle om

Jeg har tænkt det samme, og har allerede en ide til sådan et
platformsuafhængigt værktøj. Men jeg har endnu ikke ført det ud i livet.
Med hjælp fra en interesseret udvikler eller to kunne vi sikkert have en
anstændig version klar på nogle uger. Jeg kan stille et repository og
mailinglist til rådighed.

OSS/FAQ for dk.edb.sikkerhed: http://sikkerhed-faq.dk

Fra : Benny Nissen

Dato : 10-06-05 11:18

Lars HT wrote:

> Så svar ham dog, i stedet for at spille arrogant og bedrevidende!

Det er da ikke arrogant at skrive, at firewallen ikke kan bruges, hvis
man ikke indstiller den korrekt.
Der findes utallige programmer, der kan / vil gå på nettet, og at lave
en liste over alle dem der må, og ikke må, vil være alt for omfattende.

> [...]
> eneste fornuftige da at installere en firewall, et antivirusprogram og en

Bilanalogien: Bare kør med sele, ABS-bremser og airbag, så er der ingen
grund til at tage kørekort.

> Så drop det der med "falsk tryghed", som I hele tiden buldrer ud med!

Hvorfor ?
Hvis blot ét spyware-program får lov til at gå nettet har firewall'ens
funktion alligevel fejlet.

[snip]

Og dit svar var så ?

--
Benny Nissen

Fra : Lars HT

Dato : 10-06-05 11:30

> Det er da ikke arrogant at skrive, at firewallen ikke kan bruges, hvis man
> ikke indstiller den korrekt.

Jo, er er arrogant, fordi, det eneste, du fortæller ved at svare på
indlægget er, at du er meget bedre end Mr. Fox - hvem det så end er?

> Der findes utallige programmer, der kan / vil gå på nettet, og at lave en
> liste over alle dem der må, og ikke må, vil være alt for omfattende.

Så svar ham dog det: At det er meget svært at sige noget om hvilket program,
det egentlig drejer sig om! Og hvordan han så griber problemet an!

> Bilanalogien: Bare kør med sele, ABS-bremser og airbag, så er der ingen
> grund til at tage kørekort.

Forstår din pointe, men forskellen er jo netop, at kørekort til bil er
lovpligtigt, mens et syv-årigt barn også surfer og spiller på nettet!

> Hvorfor ?
> Hvis blot ét spyware-program får lov til at gå nettet har firewall'ens
> funktion alligevel fejlet.

Hvis blot én er indebrændt i sin bil, fordi sikkerhedsselen gjorde, at han
ikke kunne komme ud i tide...

> [snip]
>
> Og dit svar var så ?

Jeg har svaret dig og ikke den oprindelige spørger! Jeg kigger med her for
at lære om PC-sikkerhed, så jeg har ingen hjælp at bidrage med til Ræven!

VH Lars

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 10-06-05 21:18

Lars HT wrote:
> Så svar ham dog, i stedet for at spille arrogant og bedrevidende!

Jeg synes brugeren fint giver udtryk for og er klar over problemstillingen:

...Så svarer jeg skiftevis deny eller accept uden at ane en dyt om
hvad jeg foretager mig!...

Løsningen er enten uddannelse, eller drop en teknologi du ikke forstår.

> eneste fornuftige da at installere en firewall, et antivirusprogram og en
> anti-spyware-program.

Dine råd sikre fx ikke imod nedbrud af harddisken. Men alle fokusere kun
på det.

Husk også at anbefalde ham antivirus på hans mobiltelefon og i hans
bil....det bliver snart et stort vækst marked, med store muligheder for
fortjeneste...se bare på hvor mange mobiltelefoner og biler folk har.

Er det ikke mere fornuftigt at tage backup af sine data, holde maskinen
fri for sårbarheder (opdateringer) og køre med færrest mulige
rettigheder? Istedet for at følge sikkerhedsmarkedets behovskarussel?

> Hvis et af de tre typer programmer - i løbet af den tid, de er på PC'en -
> fanger blot én trussel, er "falsk tryghed" da bedre end ingen tryghed!

Det falske ligger i at brugeren ikke ved om det virker eller ej.

For et par uger siden, havde vi en forfatter af en sikkerhedsportal, der
ikke selv anende hvordan antivirus og personlig firewalls
virkede...Eller rettere sagt han tillade produktet egenskaber jeg ikke
har set.

> [...]
> friktionsforskelle, sidevindes aerodynamiske konsekvenser, og...
> Kør så med 10 km/t ind over markerne, hvor der ikke kommer andre biler!

Nej, hvis du skal sammenligne en virus scanner eller en firewall med en
bil, skal du sammenligne med nogle teknologier som ikke findes til biler
endnu. Jeg har endnu ikke set et signatur eller sikkerhedspolitik
baseret produkt til en bil.

Antivirus: Forstil dig man kunne købe en fare situations analyser (en
FSA-scanner, ja det lyder smart), der analyser situationer op imod en
FSA signatur database, herefter kunne den advarer brugeren om han/hun er
på vej ind i en ulykke, og træde på bremseren. Hvor mange brugere gætter
du på ville bruger den opfindelse?

(Når der kommer nye biler på markede tager det imellem 10 min til 3
dage, før signaturen kan genkende dem).

Firewall: Forstil dig man kunne købe et sikkerhed situations filter
inspection modul (et stateful SFI, ja det lyder smart), der på baggrund
af en sikkerhedspolitik kan afgøre om en given situation skal afbrydes
eller tillades. Hvor mange brugere gætter du på ville bruger den opfindelse?

Er det falsk tryghed?

Men hvorfor skal vi lave sammenligninger til bilverden? For at forstå
problem stillingen?

Du kan lige så godt sammenligne med microbiologi verden. Spiser du
bolser du finder på gaden som du ikke kender oprindelsen på, fordi du
for nyligt er blivet vaccineret? Den ene sammenligning kan bruges den
ene vej, den anden den anden vej. Og?

> For at dette ikke kun skal blive endnu et surt opstød i endnu en
> nyhedsgruppe:
>
> Hvis du synes, at et spørgsmål er dumt stillet - lad være med at svare!

Hvem synes det?

> Hvis du egentlig ikke gider svare - lad være med at svare!

Han gider at svare, og svare i tråd med de generelle anbefaldinger for
gruppen.

> Hvis du ikke gider sætte dig ned på spørgerens niveau - lad være med at
> svare!

Har han ikke det?

> Der vil nemlig blive ved med at komme en lind strøm af "dumme" spørgsmål fra
> folk, som du synes, faktisk HAR fortjent et dårligt svar - lige så længe,
> der er noget, som hedder dk.edb.sikkerhed.

Derfor er FAQ'en lavet.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 10-06-05 21:03

Alex Holst skrev:

> Den nuværende udgave af OSS'en indeholder allerede en .bat fil
> der kan slukke for nogle services automatisk.
>
> http://sikkerhed-faq.dk/auto/

Til orientering, så er der egentlig ingen grund til at deaktivere
Messenger-tjenesten i WinXP SP2, for den kører ikke som standard.

<http://www.microsoft.com/technet/prodtechnol/winxppro/maintain/sp2netwk.mspx#ELAA>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Alex Holst

Dato : 10-06-05 10:49

Mr. Fox wrote:
> [...]
> en "Generic Host process from Win 32 services is trying to as a server".
> Så svarer jeg skiftevis deny eller accept uden at ane en dyt om hvad jeg

Overvej om du ikke er bedre tjent uden en firewall, men med gode vaner.
Lidt hjælp:

   http://sikkerhed-faq.dk

OSS/FAQ for dk.edb.sikkerhed: http://sikkerhed-faq.dk

Fra : Frede Hansen

Dato : 10-06-05 11:47

"Mr. Fox" <nytjens@nrdc.dk> wrote in

> [...]
> om hvad jeg foretager mig!
>
> Hvad bør jeg gøre?
>
> Hvad er en generic host process???? Er det noget fra Microoft (Win

Det er bla din Outlook Express og Internet Explorer der gerne vil
have kontakt til nettet.
Det kan også være Windows Update der lige kigger efter om der skulle
være updates til din Windows, det plejer den lige at gøre når du
starter maskinen op.
Du skal bare give den lov til at kontakte nettet, det sker der
ikke noget ved.

Hygge.

--
Frede Hansen
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 10-06-05 13:51

On Fri, 10 Jun 2005 05:47:13 -0500, Frede Hansen <nothing@valid.com>
wrote:

> Du skal bare give den lov til at kontakte nettet, det sker der
> ikke noget ved.

'Nuff said.

-A

Fra : Mr. Fox

Dato : 10-06-05 15:07

Har I set, Her er en venlig sjæl der har forstået mit hjertesuk. Tusind
tusind TAK Frede.

Til I andre kan jeg sige at jeg har fattet at jeg ikke må åbne vedhæng i
mails fra ukendte afsendere, og jeg er faktisk overbevist om at jeg opfører
mig fornuftigt på nettet! Det vil sige med DEN viden jeg har om det!!!!

Problemet er jo nok for mig som sikkert en masse andre folkepensionørder, at
vi ikke kan forstå det lingo der anbendes af de indforståede.

Jeg anvender auto-opdaterienger, så du har nok ret i at det er så'n noget,
igen TAK Frede.

Mr. Mox

PS. Det er dog kolllllosalt så meget skriveri der ka' komme ud af et
"simpelt" spørgsmål! Men altså generisk har altså ikke no'et at gøre med
veneriske sygdomme!!!

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 10-06-05 15:19

"Mr. Fox" <nytjens@nrdc.dk> skrev i en meddelelse
> Har I set, Her er en venlig sjæl der har forstået mit hjertesuk.
> Tusind tusind TAK Frede.

Tak for hvad, at han lige har rådgivet dig til at aktivere adgangen til en
Trojan på din PC?

_Ingen_ og heller ikke Frede kan sige hvad det er for en service ZoneAlarm
detectere, uden at have flere oplysninger end dem du kommer med.

Det er korrekt at helt alm. windows programmer bruger svchost.exe, men det
er der også meget snavs der gør.

> [...]
> mails fra ukendte afsendere, og jeg er faktisk overbevist om at jeg
> opfører mig fornuftigt på nettet! Det vil sige med DEN viden jeg har om

Hvis jeg nu oversætter "act as server" for dig, til "virke/fungere som
server", synes du så stadig det er fornuftigt at give den service adgang til
internettet?

Er du klar over hvad det er du har åbnet for, det kunne sagtens være for en
adgagn til din PC udefra.

> Jeg anvender auto-opdaterienger, så du har nok ret i at det er så'n noget,
> igen TAK Frede.

Hvorfor tror du det er sådan noget der vil agere som server på din PC?

/Brian

Fra : Mr. Fox

Dato : 10-06-05 15:44

"Brian R. Jensen" <brjensen@privat.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> _Ingen_ og heller ikke Frede kan sige hvad det er for en service ZoneAlarm
> detectere, uden at have flere oplysninger end dem du kommer med.

Jamen hvad skal en stakkels mand så gøre, hvis man ALDRIG må stole på et
venligt råd ka' man jo lis'så godt skyde sig.
At foreslå at alle skal kunne lære sig at forstå de besynderlige termer man
anvender i IT-verdenen af idag, er utopisk. Men at
afskrive os som umliusser er da for nemt, kan man ikke finde en nemt
forståelig ordbog. ????

> [...]

> Hvis jeg nu oversætter "act as server" for dig, til "virke/fungere som
> server", synes du så stadig det er fornuftigt at give den service adgang
En "server" er vel en slags tjenende ånd, men er det min netværksforbindelse
Nordit, eller er det min egen maskine eller enhver andens maskine som vil i
forbindelse med mig?
Så hvordan ved jeg om det er en opdateringsfidus der vil "genere" mig, eller
noget ondsindet? Hvad betyder "generic"??????

Jeg vil nu gå igennem nogen af de mange links/URL'eller) man venligst har
sendt mig, hvis de hjælper skal jeg forsøge ikke at genere Jer for meget i
fremtiden.

> Er du klar over hvad det er du har åbnet for, det kunne sagtens være for
> en adgagn til din PC udefra.
Jamen så er det vel klogest at trykke på "deny" hver gang??

> Hvorfor tror du det er sådan noget der vil agere som server på din PC?
Ja det spørger jeg Jer om

Med venlig hilsen Mr. Fox

Fra : Kent Friis

Dato : 10-06-05 16:36

Den Fri, 10 Jun 2005 16:43:59 +0200 skrev Mr. Fox:

> [...]
> At foreslå at alle skal kunne lære sig at forstå de besynderlige termer man
> anvender i IT-verdenen af idag, er utopisk.

Det er skam derfor at folk anbefaler at lade være med at bruge så
komplekse værktøjer som firewalls, der kræver en stor indsigt i hvordan
TCP/IP fungerer for at kunne bruge korrekt, og i stedet hente listen
over hvor man skal clicke for at sætte Windows op så en firewall slet
ikke er nødvendig.

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 10-06-05 17:42

> Jamen hvad skal en stakkels mand så gøre, hvis man ALDRIG må stole på et
> venligt råd ka' man jo lis'så godt skyde sig.

Hvem har sagt at du aldrig må stole på et råd?
Du har fået mange råd i denne tråd og vælger så det mest "komfortable",
nemlig at ignorere de advarsler dit system kommer med.

> [...]
> man anvender i IT-verdenen af idag, er utopisk. Men at
> afskrive os som umliusser er da for nemt, kan man ikke finde en nemt

Hvem har afskrevet dig som umulius?

Du stiller et spørgsmål som ikke kan besvares ud fra de oplysninger du
stiller til rådighed, det har jeg gjort dig opmærksom på.
Derefter giver jeg dig nogle råd om hvordan du kan fremskaffe nogle af de
oplysninger "de kloge" skal bruge for at hjælpe dig.

Resultatet er at du bliver fornærmet og sur over at du ikke kan få en nem
løsning, eller et simpelt svar på dit komplekse spørgsmål - synes du selv
det er en ok måde at reagere på?

Jeg forsøger faktisk at hjælpe dig, at du så ikke forstår hvad der foregår
er vel ikke min skyld.

> Nå

Synes du selv du er konstruktiv nu?
Lad mig minde dig om at det er dig der er spørgeren, du får intet ud af at
genere mig, jeg stopper bare med at svare - så er min dag stadig god, og du
sidder tilbage med dit problem.

> En "server" er vel en slags tjenende ånd, men er det min
> netværksforbindelse Nordit, eller er det min egen maskine eller enhver
> andens maskine som vil i forbindelse med mig?

Der er ingen der vil i kontakt med dig hvis meldingen betyder det den
skriver[1]. Du stiller en service til rådighed på nettet, i stil med en
webserver, ftpserver eller andet. I dette tilfælde hvor du ikke selv er
vidende om at du har installeret noget vil jeg tro det er et uønsket program
der tillader trafik til din maskine. Det kan så være en trojan eller andet
der er åben for at en ond person kan overtage din maskine - vi ved det ikke
for du har ikke givet de nødvendige oplysninger.

> Så hvordan ved jeg om det er en opdateringsfidus der vil "genere" mig,
> eller noget ondsindet? Hvad betyder "generic"??????

Ved windowsupdate er det dig der er klient og kontakter noget, hvis du har
en server kørende så er der noget der kan kontakte dig, hvad det er ved vi
ikke for du har ikke givet de nødvendige oplysninger.

Hvad "generic" betyder er egentlig irrelevant, men du kan se det i det link
jeg gav dig.

> Jeg vil nu gå igennem nogen af de mange links/URL'eller) man venligst har
> sendt mig, hvis de hjælper skal jeg forsøge ikke at genere Jer for meget i
> fremtiden.

Det er altid en god ide at læse hvad nogen har svaret dig, inden du svare på
det.
Du genere ikke med dit spørgsmål, men lad være med at blive fornærmet fordi
du ikke forstår vores svar, eller vi ikke giver en løsning der er den du
ønsker.

> Jamen så er det vel klogest at trykke på "deny" hver gang??

Vi ved det ikke for du har ikke givet de nødvendige oplysninger.

> Ja det spørger jeg Jer om

Nej du spørger om hvad du skal stille op med en firewall besked du ikke
forstår, der er så en der svare dig at det blot er windowsupdate og du
roligt kan trykke allow til den - og det takker du for.

Jeg spørger så dig hvad der får dig til at tro at din update-klient giver
sig til at agere server - det er der nemlig ingen logik i.

/Brian

[1] Som sagt kender jeg ikke ZoneAlarm, men jeg formoder du kan læse om hvad
beskederne betyder i manualen

????????? De her blev til overs, gem dem til en anden gang.

Fra : Lars HT

Dato : 10-06-05 21:43

Uden af kommentere alle detaljerne, vil jeg blot sige, at du efter min
bedste formening TOTALT har misforstået meningen med det, som Fox netop har
skrevet.
Men det må han jo selv kunne svare på!

Lars

Fra : Morten Dahl

Dato : 10-06-05 11:58

Mr. Fox wrote:
> Hvad er en generic host process???? Er det noget fra Microoft (Win 32)
> eller hva' ???

Der koerer et antal services paa din maskine (Programs -> Administrative
Tools -> Services). Nogle af disse services bliver "hostet" i en EXE fil
der er en del af Windows, svchost.exe, som har navnet Generic Host Process.
Du kan med andre ord ikke udfra navnet sige hvilken reel service det er
der bliver afviklet; min maskine har f.eks. fem svchost.exe koerende i
oejeblikket, hvor en koerer Windows Update, og en anden DHCP klienten..

Fra : John

Dato : 10-06-05 12:00

"Mr. Fox" skrev i en meddelelse

> Når jeg starter min maskine får jeg en "Advarsel" fra min Zone Alarm om at
> en "Generic Host process from Win 32 services is trying to as a server".

Læs evt her:

http://www.neuber.com/taskmanager/process/svchost.exe.html

http://www.annoyances.org/exec/forum/winxp/1060668757

ZoneAlarm tips:
http://www.download.com/ZoneAlarm-Tips/1200-2023_4-5135577.html?tag=txt

Mere hjælp:
http://www.spywarefri.dk/forum/

Mvh John

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 10-06-05 12:23

"Mr. Fox" <nytjens@nrdc.dk> skrev i en meddelelse
> Når jeg starter min maskine får jeg en "Advarsel" fra min Zone Alarm om at
> en "Generic Host process from Win 32 services is trying to as a server".

Uden at kende til Zone Alarm og dets "advarsler" lyder "act as a server" som
noget der vil stille en service til rådighed for netværket i stil med eks.
et web-, ftp eller fildelings-server - men hvilken kan vi ikke sige noget om
ud fra din melding.

> Så svarer jeg skiftevis deny eller accept uden at ane en dyt om hvad jeg
> foretager mig!

Det lyder ikke fornuftigt, er der funktioner du mister når du vælger deny?

> Hvad bør jeg gøre?

Finde ud af hvad det er, lav evt. en netstat -ano for at finde ud af hvad
der lytter på din pc, og hvilken process den kører som.

> Hvad er en generic host process???? Er det noget fra Microoft (Win 32)
> eller hva' ???

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;314056

Også anvendt af div. uønskede programmer.

Se evt. her for yderligere informationer om hvordan du sikre dit system
http://sikkerhed-faq.dk/

og generelt om anvendelse af software-firewalls på hjemme-PC
http://sikkerhed-faq.dk/hjemme_pc#firewall

/Brian