Garantisag: 3 års garanti...og dog.
Fra : A. Lassen

Dato : 10-06-05 03:19

Hej NG.

I marts 2003 købte jeg en harddisk til min pc'er til knap 1.000,- kr. På
fakturaen står der, at der er 3 års garanti. Nu er denne harddisk stået af
og jeg henvender mig til forretningen og får den besked, at jeg selv skal
sende varen ind til producenten, som holder til i udlandet. Dette gøres ved
at udfylde varens serienummer på producentens hjemmeside og her vil man få
udleveret et RMA nummer, som skal sendes sammen med varen.

Da jeg udfylder blanketten på producentens hjemmeside, får jeg den besked at
garantien er udløbet, hvilket den gjorde 26. maj 2004 - altså ca. 14 mdr.
efter at jeg købte harddisken fra ny.
Jeg retter henvendelse til forretningen igen og fortæller dem om mit
problem. De kan (eller vil) ikke hjælpe mig og henviser mig endnu en gang
til producenten, hvor jeg atter bliver afvist, da jeg ikke har et gyldigt
RMA nummer og så er jeg tilbage hvor jeg startede.

Jo, jeg ved godt, at det er over 2 år siden og at der ikke lige just er tale
om et 24 karat Rolex guld ur til flere tusinde kroner, men jeg føler mig
alligevel taget ved næsen, idet garantien i teorien udløb 14 mdr. efter
købet. Det er lidt af en svinestreg. Et eller andet sted har jeg en
ubeskrivelig trang til at tvinge sælger i knæ og få ham til at bide i det
sure æble men jeg kan godt se, hvor det bærer hen ad.. Hvis vi absolut
skal sætte sagen på spidsen og samtidigt holde os inden for lovens rammer -
kan jeg så tvinge sælger til at få varen repareret for sælgers regning, bede
om at få varen byttet til noget tilsvarende eller få varen byttet (i dette
tilfæde) til en større harddisk mod en merpris ?

Det er fristende, hvis jeg på lovlig vis kunne få sælger ned med nakken og
skulle slaget være tabt, så fred være med det
Hvad mener I andre om det ?

Mvh, A.L.

Fra : Kylle

Dato : 10-06-05 07:57

"A. Lassen" <abc@def.ghi> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det er fristende, hvis jeg på lovlig vis kunne få sælger ned med nakken og
> skulle slaget være tabt, så fred være med det

Der er ikke så meget at gøre.
Din 2 år reklamationsret er udløbet og eftersom det er producenten der har
lovet 3 års garanti, er det dem du skal henvende dig til.

Har du prøvet at kontakte producenten telefonisk?
Forklar dem at du har en kvittering hvorpå der står hvornår du har købt.

Kylle

Fra : bem

Dato : 10-06-05 08:24

"Kylle" <jesper.hansen@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse

> Der er ikke så meget at gøre.

Nåh?

> Din 2 år reklamationsret er udløbet og eftersom det er producenten der har
> lovet 3 års garanti, er det dem du skal henvende dig til.

Du befinder dig i høj grad i afdelingen for sludder og vrøvl...

> Har du prøvet at kontakte producenten telefonisk?
> Forklar dem at du har en kvittering hvorpå der står hvornår du har købt.

Spørgeren skal kontakte sælger igen. Det er sælger, der har lovet 3 års
garanti, og derfor er det sælgers ansvar, at garantiforpligtelserne
overholdes. Køber skal ikke selv henvende sig til producenten, og da slet
ikke, når producenten ikke vil opfylde garantien.
Kig selv rundt på www.forbrug.dk....

A.L skal henvende sig til forbrugerklagenævnet, hvor han vil få medhold.

/Bo

Fra : Jonathan Stein

Dato : 10-06-05 12:01

A. Lassen wrote:

> Det er fristende, hvis jeg på lovlig vis kunne få sælger ned med nakken og
> skulle slaget være tabt, så fred være med det
> Hvad mener I andre om det ?

Er det sælger, der har lovet 3 års garanti? - I så fald er der ingen
tvivl - han må tage kampen med producenten.

Ellers er det lidt mere problematisk, men hvis sælger ikke har lovet
noget, men producenten reklamerer med 3 års garanti, er det nok
producenten, du må presse.

http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/1/27/

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 10-06-05 15:08

On Fri, 10 Jun 2005 13:01:09 +0200, Jonathan Stein wrote:

> Ellers er det lidt mere problematisk, men hvis sælger ikke har lovet
> noget, men producenten reklamerer med 3 års garanti, er det nok
> producenten, du må presse.

Mig bekendt lover harddiskproducenterne ofte 3 eller 5 års garanti, men
det er fra produktionsdatoen (plus et par måneder). Hvordan er man
egentligt stillet hvis man køber en harddisk, der har ligget på sælgers
lager i 1 år i den forventning at der stadigvæk er 3 års garanti fra
producenten?

Div. sælgere af edbudstyr oplyser tit på deres hjemmeside at der er X
antal års garanti fra producenten.

--
/Jesper

Mail sendt til afsenderadressen bliver ikke læst!
Brug news(at)jronline(punktum)dk ved direkte svar!

Fra : Per Christoffersen

Dato : 10-06-05 15:21

"Jesper Rasmussen" <mejr@privacy.net> skrev i en meddelelse

> Div. sælgere af edbudstyr oplyser tit på deres hjemmeside at der er X
> antal års garanti fra producenten.

Hvis der er angivet 3 års producentgaranti fra sælgers side, må det som
udgangspunkt skulle være fra salgsdatoen.
Viser det sig, at det istedet er fra produktionsdatoen, og at garantien
feks. er begrænset til 2 år af samme grund, så må der foreligge en mangel
ved den solgte vare.
Det betyder, at sælger skal udbedre, ombytte eller osv...

Problemet er her måske, at der kun kan reklameres over mangler ved produktet
ind til 2 år efter det er købt (og det kan så altså vise sig at være for
sent).

Reklameres der gentagne gange med proucentgarant, som viser sig at være
dårligere end det anførte, så vil der være tale om en overtrædelse af
Markedsføringsloven. Det er ingen hjælp for den enkelte, men rummer dog
sanktionsmuligheder overfor sælger.

/Per

Fra : Jonathan Stein

Dato : 10-06-05 16:12

Per Christoffersen wrote:

> Problemet er her måske, at der kun kan reklameres over mangler ved produktet
> ind til 2 år efter det er købt (og det kan så altså vise sig at være for
> sent).

Hvis der er handlet "i strid med almindelig hæderlighed", bortfalder
2-årsgrænsen.

Det er selvfølgelig ikke sikkert, at forhandleren har været klar over
begrænsningen fra producentens side. Man kan så argumentere for eller
imod om det er uhæderligt at reklamere med garantien uden at have sat
sig ind i denne væsentlige betingelse.

Jeg har dog en stærk fornemmelse af, at sælger under alle omstændigehder
vil komme til at hænge på garantien, hvis han reklamerer med denne uden
at oplyse de nærmere betingelser.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Jonathan Stein

Dato : 10-06-05 15:58

Jesper Rasmussen wrote:

> [...]
> egentligt stillet hvis man køber en harddisk, der har ligget på sælgers
> lager i 1 år i den forventning at der stadigvæk er 3 års garanti fra

Det må igen komme an på, om køber er (eller burde have været) klar over,
at garantien regnes fra fabrikationsdato plus x måneder.

Det er min vurdering, at producenten skal have gjort meget tydeligt
opmærksom på dette, hvis forbeholdet skal gælde. Ellers må køber kunne
regne med, at 3 års garanti gælder i 3 år fra købet.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : A. Lassen

Dato : 10-06-05 23:04

Hej NG.

Først tak for al den respons, der har været på mit indlæg. Jeg blev
tidligere idag ringet op af butikschefen i den pågældende forretning og han
bad om at få min version af klagen. Jeg forklarede ham kort, hvad det hele
drejede sig om. Han kunne udmærket godt forstå, at jeg ikke var helt glad
for den onde cirkel, som jeg var endt i.
Enden på det hele blev, at jeg skulle komme ind til forretningen med den
defekte harddisk, så ville han efterfølgende tage slagsmålet med
leverandøren. Der blev lagt en helt ny tilsvarende disk i ordre til mig og
så ringer han eller sender en mail, når denne er kommet på lager og så
snakker vi ikke mere om den sag

Der var tale om 2 års forhandlergaranti og 1 års fabriksgaranti og længere
var den ikke. Det har jeg betalt for og så skulle jeg også have det.

Det må vist kaldes en lykkelig afslutning.

Fortsat god weekend til jer derude.
Mvh, A.L.