Probs efter skift af lufttilter :-/
Fra : Morten Christensen

Dato : 01-06-01 22:04

Hey NG.

Vel fremkommet til mine forældre, gik jeg straks i gang med det store
olieskift og skift af luftfilter.

Det gamle luftfilter så rimelig brugt ud, så det var vist på tide, at det
blev skiftet.
Men nu er det nye så kommet på, og nu kører den mildest talt ret så dårligt.
Jeg har kontrolleret at benzinslangerne ikke har fået sig et lille knæk, da
jeg monterede tanken igen.
Sjovt nok, så startede motoren uden problemer overhovedet, og den var jo
blevet kold under olieskiftet - alt i alt havde den nemlig stået stille i
over 5 timer, inden den blev startet op igen. (Godt nok ikke helt godt, men
den spran igang med det samme, jeg trykkede på knappen).

Når man står ved siden af maskinen og leger lidt med gassen kan man fornemme
en lille smule rystelse - ligesom hvis der er et tændrør, der er gået - men
man kan ikke høre, at den ikke vil tage omdrejninger eller noget der kan
minde derom - men det er vel mest fordi, at motoren ikke er belastet?
Når man så kommer ud at køre på den, er det som om, at den både sprutter og
hakker - og om det føles som om, at den enten får for meget eller om den får
for lidt benzin, er jeg ikke helt i stand til at sige.
Hvis man kører derud af og drejer hanen i helt i bund kan man tydelig mærke
"hakkeriet".
Kører man med konstant hastighed kan man også mærke en meget svag
hakken/sprutten, som naturligvis(?) stiger, hvis man øger gassen lidt.
Slækker man gassen lyder det helt kanon-fin, og der er intet at mærke.

Tidligere i dag fik jeg at vide af en mekaniker,k at den fik for fed en
blanding - det kunne han se på udstødningen. Han lyttede til den og vendte
en tur på pladsen, og havde intet at beklage sig over i det mekaniske.
Derfor rådede han mig så til at skifte luftfilteret, som jeg nu har jeg
gjort. Desværre med det resultat, at min maskine nu kører som det rene l*rt
:-/

Man skulle vel derfor egentlig tro, at nu fik den for meget luft, og dermed
måske en for mager blanding?

What do i do?

--
Morten Christensen
Lige nu i Nordjylland på sin GSX600F

Fra : Armand

Dato : 02-06-01 00:59

Morten Christensen <morten@mummitrold.dk> skrev i en

> [...]
> blev skiftet.............og nu kører den mildest talt ret så dårligt.
> Jeg har kontrolleret at benzinslangerne ikke har fået sig et lille

Også de (måske) forekommende udluftningsslanger fra karburatorerne og op
under sædet????

--
Armand.

Fra : Morten Christensen

Dato : 02-06-01 08:36

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en
> Også de (måske) forekommende udluftningsslanger fra karburatorerne og op
> under sædet????

Hmm, det må være de 2 slanger, som går op over luftfilterkassen, og ender
lige ved indsugningenkshullet foran batteriet

Ja, der ser heller ikke ud til at være noget.

Kan det være en om dysning, der skal til? *gys*

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 02-06-01 10:12

> [...]
> man kan ikke høre, at den ikke vil tage omdrejninger eller noget der kan
> minde derom - men det er vel mest fordi, at motoren ikke er belastet?

Hej Morten

Er du helt sikekr på du ikke har proppet for meget olie i den? Hvis der er
for meget olie på motoren skyder den olien op i luftfilterkassen hvor den
bliver foorbrændt. Dette giver nogle ryk i motorgangen når olie bliver
brændt af. Hvilken farve har dine tændrør?
Kontroller din olie og dine tændrør og vend tilbage.
Nu er det ikke noget med forkert luftfilter eller at det er vendt forkert
eller sådan noget vel? Man må gerne lave sevice selv, men der må ikke
sjuskes med det. Gem kvitteringerne og noter dato, kilometer stand og hvilke
servie der er lavet med hvilke komponenter, olietype, oliefiltertype,
luftfiltertype o.s.v. i en lille service notesbog eller lign.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Morten Christensen

Dato : 02-06-01 10:33

Jens Jacob Bager Jensen <bager@vkr.dk> skrev i en
> Er du helt sikekr på du ikke har proppet for meget olie i den?

Der er påfyldt 3800 ml, som der står lige ved siden af påfyldningshullet.
Maskinen er blevet stillet i vandret plan på central'en, og olieglasset
kigget efter. Her konstaterede jeg, at olieniveauet står til ca. midt i
glasset - det må vel være OK?

> Hvis der er
> for meget olie på motoren skyder den olien op i luftfilterkassen hvor den
> bliver foorbrændt. Dette giver nogle ryk i motorgangen når olie bliver
> brændt af.

Jeg prøver lige at hive luftfilteret ud igen, og ser så efter, om der er
kommet en masse olie ind, for at være sikker.

> Hvilken farve har dine tændrør?

Det ser jeg også lige efter

> Kontroller din olie og dine tændrør og vend tilbage.

Er igang

> Nu er det ikke noget med forkert luftfilter eller at det er vendt forkert
> eller sådan noget vel?

Det kan ikke vendes forkert - for så kan det slet ikek skrues fast.
Og forkert skulle det helst heller ikke være.
Medmindre det er kommet i en forkert kasse, vare nummeret der står på selve
filteret også er forkert, og forhandleren har klokket i det.
Filtereret er ikke originalt, og Frankie's MC i RAnders bruger dem selv, når
de udfører service.

> Man må gerne lave sevice selv, men der må ikke
> sjuskes med det.

Narj, selvfølgelig ikke. Der bliver jo puslet og nusset om ens store
kærlighed

> Gem kvitteringerne og noter dato, kilometer stand og hvilke
> servie der er lavet med hvilke komponenter, olietype, oliefiltertype,
> luftfiltertype o.s.v. i en lille service notesbog eller lign.

Er allerede noteret ind

Jeg kan ydermere fortælle, at jeg lige har snakket med min kusines mand,
om - dog godtnok "kun" - er bil-mekaniker. Han er 110% sikker på, at før
skiftet fik den for fed en blanding, og nu har den så for mager blanding
efter skiftet.

Herudover har jeg så fundet ud af, at de 4 karbunader er sammen 2 og 2. Og i
udstødningen i højre side kan jeg lugte på gassen, at der er noget mere
benzinlugt, end der er i venstre side.

Nå, men nu prøver jeg så at gå ud og i første omgang checke tændrørenes
farve og dernæst indholdet af olie i luftfilterkassen.

More news 2 come.

Fra : Mick Ftw©

Dato : 02-06-01 10:46

> [...]
> Maskinen er blevet stillet i vandret plan på central'en, og olieglasset
> kigget efter. Her konstaterede jeg, at olieniveauet står til ca. midt i

Vandret ?????????
Den skal sgu stå lodret !!
Det nytter ikke at fylde olie på når den ligger ned *GG*

Fra : Morten Christensen

Dato : 02-06-01 11:37

Mick Ftw© <ftw@worldonline.dk> skrev i en

> Vandret ?????????
> Den skal sgu stå lodret !!
> Det nytter ikke at fylde olie på når den ligger ned *GG*

Narj
Når du står ved siden af den, så står den vandret (Hjulenes berøringsflade
er vandret)
Jeg akn jo ikke holde på væggen og gøre det )

Fra : Steen S. Schmidt

Dato : 02-06-01 11:54

> Maskinen er blevet stillet i vandret plan på central'en....

Vandret?

> Herudover har jeg så fundet ud af, at de 4 karbunader er sammen 2 og 2. Og
> udstødningen i højre side kan jeg lugte på gassen, at der er noget mere
> benzinlugt, end der er i venstre side.

Køligt nok
Jeg har sgu aldrig spekuleret på at stikke snuden i udstødningen på
SV'eren.....

Mvh
Steen

Fra : Morten Christensen

Dato : 02-06-01 11:29

Steen S. Schmidt <SSchmidt@nospam.dk> skrev i en

> Vandret?

Ja, så maskinen står vandret med for- og baghjul, når den står på
centralstøttebenet.

> Køligt nok
> Jeg har sgu aldrig spekuleret på at stikke snuden i udstødningen på
> SV'eren.....

Hvis du kommer for tæt med næsen, så giver det spor (Gerne en sort ring
rundt om tuden )

Fra : Janus

Dato : 02-06-01 11:17

> Herudover har jeg så fundet ud af, at de 4 karbunader er sammen 2 og 2. Og
> udstødningen i højre side kan jeg lugte på gassen, at der er noget mere
> benzinlugt, end der er i venstre side.

Hvis du stadig har de gamle tændrør, dem du skiftede ud, så prøv at udskifte
de nye med de gamle en af gangen. Selv om der er pæn gnist når du tjekker
det, kan der altså godt være hul på isoleringen som du ikke kan se, men som
gør sig gældende under tryk og varme

Janus

Fra : Morten Christensen

Dato : 02-06-01 11:35

Janus <janusz@kampsax.dtu.dk> skrev i en
> [...]
> de nye med de gamle en af gangen. Selv om der er pæn gnist når du tjekker
> det, kan der altså godt være hul på isoleringen som du ikke kan se, men

De er desværre kasseret for længe siden. Der var jo 2 defekte tændrør :-/

Fra : Morten Christensen

Dato : 02-06-01 11:34

> [...]
> for meget olie på motoren skyder den olien op i luftfilterkassen hvor den
> bliver foorbrændt. Dette giver nogle ryk i motorgangen når olie bliver

Intet at se i luftfilterkassen eller på ydersiden af luftfilteret.

> Hvilken farve har dine tændrør?

Sorte :-/
Hvor lang tid vil der gå fra, at man soder dem til, til de er grå igen -
eller omvendt for den sags skyld?
Jeg har jo ikke tjekket dem, inden jeg skiftede luftfilter :-/

> Kontroller din olie og dine tændrør og vend tilbage.

Done.

Jeg kom til at tænke på, om det kan have noget med en syc. af karbunaderne,
der gør, at højre udstødning lugter meget af benzin i forhold til venstre
udstødning?
Man kunne vel foranlediges til at tro, at det er højre karbu-par, som giver
for meget i forhold til det venstre karbu-par?

--
Morten Christensen
Lige nu i Nordjylland på sin GSX600F, har det ikke for godt

Fra : kriller

Dato : 02-06-01 13:20

det kan godt være at jeg spørger lidt dumt, men har du sat tændrørs hætterne
rigtigt på igen ! du kan også være uheldig at et nyt tændrør er defekt.jeg
har før prøvet det. jeg syntes det "lyder" sådan.
hej fra kriller.
Morten Christensen <morten@mummitrold.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9f90hs$25e9$1@news.cybercity.dk...

Fra : Morten Christensen

Dato : 02-06-01 15:34

kriller <krillers@privat.dk> skrev i en
> [...]
defekt.jeg
> har før prøvet det. jeg syntes det "lyder" sådan.

Hej Kriller.

Da jeg skiftede tændrørene, blev kun 1 skiftet og sat i igen ad gangen.
Netop det for at undgå, at jeg roder rundt i, hvad for en hætte passer hvor
..-)

Og samme princip blev brugt nu, hvor jeg lige skulle se farven på dem.
Og samtidig blev der kontrolleret gnist, som tilsyneladende så OK ud.

Da jeg skiftede tændrør sidst, var det netop fordi et af dem var "brændt
af". Óg jeg må give dig ret - det virker på nøjagtig samme måde nu - men nu
har jeg så kontrolleret dem, og ser tilsyneladende OK ud.
Måske jeg under alle omstændigheder skal prøve at skifte dem alle sammen
igen - og denne gang til en model, som *ikke* er NGK .-/ ?

Men hvor fa'en får jeg så fat i sår'n no'en henne i en Pinse? :-/

--
Morten Christensen
Lige nu i Nordjylland på sin GSX600F, der vist ikke kommer ud at køre mere

Fra : Armand

Dato : 06-06-01 22:15

> - og denne gang til en model, som *ikke* er NGK .-/ ?
> Men hvor fa'en får jeg så fat i sår'n no'en henne i en Pinse? :-/

Lidt sent måske :-/

KS-Motor i Vejle sælger ND'ere og sender tilsyneladende gerne!

--
Armand.