Wobbling i styretøj
Fra : Jørgen

Dato : 09-06-05 19:00

Jeg har opdaget, at min Honda VF1100c begynder at ryste i styretøjet hvis
jeg slipper håndtagene. Det begynder ganske lidt og så langsomt bliver værre
og værre. Rystelserne er ca. 2-4/sec og forekommer uanset hastighed. Griber
jeg ikke ind ved igen at tage fat i styret, vil mc-en nok bryde sammen. Der
er intet at mærke når jeg har tag i håndtagene. Så kører maskinen uden nogen
form for rystelser.

Jeg har efterspændt alt i styrtøj og ramme til de foreskrevne momenter. Der
er ikke synlige defekter på mc-en, heller ikke dæk.

Jeg er selvfølgelig ræd for, hvis mc-en kan finde på at wobble ved meget høj
hastighed selv med hænderne på styret. Tænk hvad der så kan ske!

Har nogen haft samme oplevelser og fået det fixset, vil jeg meget gerne høre
hvad der var galt.
Hilsen Jørgen

Fra : Richard

Dato : 09-06-05 19:36

Hej Jørgen,

Jørgen wrote:
> Jeg har opdaget, at min Honda VF1100c begynder at ryste i styretøjet hvis
> jeg slipper håndtagene.

Har du monteret cruise control, siden du kan slippe gassen?

> Jeg har efterspændt alt i styrtøj og ramme til de foreskrevne momenter. Der
> er ikke synlige defekter på mc-en, heller ikke dæk.

Men hvilken stand er dækkene i? - har du fået dem afbalanceret fornylig? -
kunne de/et af dem evt. være kørt skævt eller være slidt uregelmæssigt, fx
efter en hård opbremsning? - hænger en af forbremserne evt.?

> Har nogen haft samme oplevelser og fået det fixset, vil jeg meget gerne høre
> hvad der var galt.

Der laves/blev lavet stærkere afstivninger til forgaflen (fork brace) til
især 1100cc-udgaverne af de klassiske Honda V4. Men det var IMHO for at
modvirke, at gaffelbenene fleksede under hård kurvekørsel og burde vel
ikke have nogen indvirkning i den beskrevne situation. Hvis alt er ret, i
god mekanisk orden og korrekt spændt ville jeg gå dæk og bremser minutiøst
efter

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Armand

Dato : 09-06-05 22:49

Richard wrote:

> Men hvilken stand er dækkene i? - har du fået dem afbalanceret fornylig?
> - kunne de/et af dem evt. være kørt skævt eller være slidt
> uregelmæssigt, fx efter en hård opbremsning? -

- - - - eller slidt spidse af et for lavt dæktryk
Stryg henover slidbanen med hånden og det vil straks fornemmes om
profilen er spids, ellers kig grundigt på dybden af midterrillen i
forhold til mønsteret på begge sider af midten (á dybere midterrille =
Spids-slidning!)!

Endelig kan én dæktype have større tendens til vobbling end andre, så
skifte til andet fabrikat/type ved næstkommende dækskifte vil være
fornuftigt!

--
Armand.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 09-06-05 23:26

Armand wrote:
> [...]

> profilen er spids, ellers kig grundigt på dybden af midterrillen i
> forhold til mønsteret på begge sider af midten (á dybere midterrille =

Spidsslidning er også mit bud.
Følges linket er der et billede der viser et slemt eksempel (rystelserne
opstår langt før denne tilstand er nået)

http://www.dfmc.dk/gallerypicture.asp?id=10986&m=full

--
Dun@nt
Kilo SFau _R_ SilverBullet

Fra : Kenneth Østrup

Dato : 10-06-05 11:48

J.C.Kløve wrote:
> Spidsslidning er også mit bud.
> Følges linket er der et billede der viser et slemt eksempel (rystelserne
> opstår langt før denne tilstand er nået)
>
> http://www.dfmc.dk/gallerypicture.asp?id=10986&m=full

Kan dette også resultere i mere styrefølsomhed?
Jeg er nemlig lidt i tvivl om mit dæk er ved at blive slidt således, den
normale slidflade som vel egentlig mest bliver dannet ved ligeudkørsel
er nemlig rimelig bred på forhjulet.

Jeg må vidst tjekke dæktrykket a.s.a.p.

Er der ikke noget med, at det er gddt og pumpe dækket lidt mindre end
hvad er oplyst på selve dækket, da det formindsker chancen for punkteringer?

Kenneth Østrup - <http://blog.riskoger.net/>

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 10-06-05 12:45

Kenneth Østrup <ksFJERN@skysovs.com> writes:

> Er der ikke noget med, at det er gddt og pumpe dækket lidt mindre end
> hvad er oplyst på selve dækket, da det formindsker chancen for
> punkteringer?

Jeg synes min erfaring er lige modsat. At jo lavere dæktryk, jo nemmere
får dækket samlet sten og andet utøj op.

--
Mikkel | Compared to system administration,
motortosse.dk | being cursed forever is a step up.

Fra : Armand

Dato : 10-06-05 16:40

Kenneth Østrup wrote:

> Er der ikke noget med, at det er gddt og pumpe dækket lidt mindre end
> hvad er oplyst på selve dækket, da det formindsker chancen for punkteringer?

- - - - - Og forøger risikoen for spidsslidning!

Der står forøvrigt ikke et ord om korrekt dæktryk på dækket. Dét tal
skal du have fra en manual eller forhandleren :-|

--
Armand.

Fra : Brassball

Dato : 09-06-05 21:06

Lyder for mig som et lidt for stramt kronhoved leje, så ændrer den
ikke kurs før du hælder mere end det du "vil", så over reagerer man,
og miseren er der.
Det er ikke meget der skal til. Har selv samme mistanke til min egen
maskine

Kim

Fra : mlt

Dato : 09-06-05 22:23

Min erfaring er at det kan skyldes et fordæk med zig-zag mønster, dvs. ikke
lige skyllekanaler.
Dvs. selv på helt nye MC ere med visse typer fordæk, forekommer wobblen når
man slipper styret og motorbremser.
Det er ret ubehageligt, især hvis ikke man når at gribe fat i styret inden
det går helt amok!

* Med venstre fra styret *
Michael

Fra : Jørgen

Dato : 10-06-05 11:19

Tak for de mange bud på fejl.
Jeg fornemmer på svarene, at det ikke er noget større problem for
sikkerheden, når hænderne ellers holdes på styret.
Fordækket er et næsten nyt Metzheter. Samme dæk har jeg på en anden MC
(Honda VF500C), hvor der ikke er problemer.
Styrtøjet går let, men uden nogen slør.
Jeg er lidt usikker på hængende bremser. Jeg har haft dem afmonteret og
ophæng smurt i fedt. Kalibrene går lidt seje, men ikke værre end jeg kan
presse dem i med hånden. Hjulet kan spinde knapt en omgang, hvis jeg drejer
det kraftigt med håndkraft efter at bremserne har været trukket. Er det
normalt, eller skal klodserne slippe mere.
Ingen har nævnt forskellig gaffeloliestand eller alder som mulig årsag!. Er
det mon nødvendig at afmontere og skille gaffelbenene ad for at skifte
olien, eller er det nok at åbne drænskruen i bunden og topdækslet for at
komme nyt olie i.

MC-hilsen Jørgen

Fra : Steen Schmidt

Dato : 10-06-05 12:02

Jørgen wrote:

> Fordækket er et næsten nyt Metzheter.

Hvilken model Metzeler? Er bagdækket ikke samme model?

> Hjulet kan spinde knapt en omgang, hvis jeg drejer det
> kraftigt med håndkraft efter at bremserne har været
> trukket. Er det normalt, eller skal klodserne slippe mere.

Det svarer til du kører og bremser hele tiden. Bremseklodserne skal
slippe skiven helt så hjulet kan spinde frit.

Mvh
Steen

Fra : Jørgen

Dato : 10-06-05 16:56

"Steen Schmidt" <sschmidt@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilken model Metzeler?
Model ME33 LASER 110/90-18-61H
Er bagdækket ikke samme model?
Nej, det er Avon/Alan HL30 140/90 B16, i øvrigt også ret nyt.

> Det svarer til du kører og bremser hele tiden. Bremseklodserne skal
> slippe skiven helt så hjulet kan spinde frit.

Så må jeg vist gå mere radikal til værk!

Fra : Richard

Dato : 10-06-05 15:32

Jørgen wrote:

> Ingen har nævnt forskellig gaffeloliestand eller alder som mulig årsag!

Oliestand og -mængde skal også være forskellig i de to rør
- har du selv påfyldningsmængderne?

> Er det mon nødvendig at afmontere og skille gaffelbenene ad for at skifte
> olien, eller er det nok at åbne drænskruen i bunden og topdækslet for at
> komme nyt olie i.

Ikke adskille, tag blot fjedrene ud, så du kan motionere den sidste olie
ud af gaffelbenene - og evt. lettere skylle dem i petroleum, hvis det er
slam, der kommer ud

Husk at dække tanken til og hold imod, når du løsner topmøtrikkerne, så de
ikke laver ravage, hvis de springer af

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Jørgen

Dato : 10-06-05 17:07

> Oliestand og -mængde skal også være forskellig i de to rør
> - har du selv påfyldningsmængderne?
Ja det står vis i manualen

> [...]
> slam, der kommer ud
>
> Husk at dække tanken til og hold imod, når du løsner topmøtrikkerne, så de
Kan jeg blot løsne de øverste fastspændingsbolte, løsne topmøtrikkerne, tage
fjederne ud med gaffelbenen på cyklen og så skrue drænskruerne ud?

Venlig hilsen
Jørgen

Fra : Richard

Dato : 11-06-05 08:16

Jørgen wrote:

> Kan jeg blot løsne de øverste fastspændingsbolte, løsne topmøtrikkerne, tage
> fjederne ud med gaffelbenen på cyklen og så skrue drænskruerne ud?

Sender dig lige en side fra Haynes; så er du ikke i tvivl om, hvilke bolte
du skal løsne

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Richard

Dato : 11-06-05 08:45

Richard wrote:

> Sender dig lige en side fra Haynes; så er du ikke i tvivl om, hvilke bolte
> du skal løsne

Oops, går ikke igennem til din angivne adresse på post11... - send mig en
anden adresse, hvis du vil have tilsendt siderne. Brug min adresse på
mail.dk med punktum mellem for- og efternavn.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Lars Holst

Dato : 11-06-05 00:04

"Jørgen" <aaris@post11.tele.dk> said in

> Tak for de mange bud på fejl.
> Jeg fornemmer på svarene, at det ikke er noget større problem for
> sikkerheden, når hænderne ellers holdes på styret.

Det ville jeg nu ikke være helt sikker på hvis jeg sad på din saddel.
Der forkommer situationer hvor wobling er skyld i totalhavari.
Wobling kan komme derud hvor du ikke kan holde fast mere.
Ud over de forslåede årsager til symptomet kan jeg supplere med
overdimensioneret lejring.
Kører man med sidevognsdimensioner i styrtøjet og kører uden sidevogn
f.eks.
Slør i lejerne eller et løst gaffelben kan selvfølgelig også forårsage
det.
Og vi må ikke glemme løse eger hvis nogen herinde stadig kan finde på at
køre uden støbte fælge.
Eller hvis en støbt fælg har en skade.
Dækfejl er laaaangt fra den hyppigst forekommende årsag.
Og skaber dækkene wobling er det oftest af en karrakter der er til at
kontrollere.
Rammer dækket derimod en væsentlig ujævnhed eller en stor "småsten" på en
uheldig måde, så kan selv den mest stabile racercykel woble.

Det undrer mig da forresten at ingen er kommet med gode råd til hvordan
man bør reagere når wobling forekommer.
For det hjælper ikke altid bare at holde fast
Og det hjælper nemlig heller ikke bremse og slet ikke hvis man gør det
med forbremsen.
Og wobling ind i et sving er helt ad H-til.
Wobling med små udslag og høj frekvens er den "udgave" der kan være til
at kontrollere.
Wobling med langsom frekvens og store udslag er farlig.

Har man masser af power i overskud kan accelleration hjælpe en ud af den
hurtig frekvente wobling.

Man bør ligeledes rykke vægten bagover. (Flyt røven bagud)
Jo mindre kontakt med vejbanen forhjulet har, jo mindre tendens til
wobling.
Er det den lavfrekvente med store udslag er det spørgsmålet om man kan
"løbe den af" ligesom ved en punktering. Tag koblingen og lad være med at
bremse. Lad maskinen komme ned i fart alene ved hjælp af luftmodstand og
den tilstedeværende rullemodstand.
Undlad for så vidt at svinge.

Kan man ikke undgå styrt så brug kraftreserverne til at få maskinen væk
fra dig selv ved at gasse op og lad dig falde af bagud i forhold til
maskinen.
Find et sted hvor din krop tager mindst skade af at lande.....(ingen
træer, buske etc. og er der græs i steddet for asfalt er det bedst).

Det var lidt inspiration til faldteknik.
Opsøg selv mere viden om hvordan man bør falde etc.

--
Lars Holst

Fra : TH

Dato : 11-06-05 20:40

> [...]
> og værre. Rystelserne er ca. 2-4/sec og forekommer uanset hastighed.

> Har nogen haft samme oplevelser og fået det fixset, vil jeg meget gerne

Hej Jørgen.

Jeg oplevede samme problematik med min Yamaha XJ900S Diversion, årgang 1997,
efter den havde kørt ca. 20.000 km. Problemet skyldtes, at kronrørslejerne
var af ringe kvalitet og derfor blev slidt for hurtigt. Jeg fik pr. kulance
erstattet lejerne med nogle koniske kronrørslejer, hvilket afhjalp problemet
helt. Jeg kørte ekstra 55.000 km på Yamahaen før jeg solgte den.

VH Tim.

Fra : Jørgen

Dato : 12-06-05 15:36

Hej TH
Kunne du da mærke noget slør i kronrørslejerne inden du fik det lavet? Det
er der altså ikke på min.
mvh
Jørgen

Fra : Ukendt

Dato : 12-06-05 16:37

Jørgen skrev i meddelelsen <42ac4848$0$275$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...

>Kunne du da mærke noget slør i kronrørslejerne inden du fik det lavet? Det
>er der altså ikke på min.

Men måske et "mærke" i lejerne ved ligeudstilling. At mærke som et lille,
lidt låsende, punkt man kan mærke når styret drejes fra side til side...
Adskillelse vil afsløre et antal fordybninger i lejefladerne, svarende til
antal kugler/ruller. Det kan godt give de symptoner du nævner, og i øvrigt
gøre ligeud stabiliteten ringe ved lav hastighed.

mvh
Orla
Ps Kan vi få dig til at svare under det citerede, og skære overflødigt væk.
Nøjagtigt som jeg gør her.