licensmandens beføjelser
Fra : Ukendt

Dato : 09-06-05 15:41

Hej gruppe..

En ven og jeg har lige haft en diskussion om licensmandens (DRs)
beføjelser i deres jagt på folk som ikke betaler tv licens. Min ven
mener at hvis en person ikke er hjemme når pejlevognen kommer på besøg
kan DR give sig selv adgang ved brug af foged og en låsesmed. Dette er
forudsat at de har prøvet at møde op på din bopæl et par gange hvor du
aldrig har åbnet for dem.

Personligt lyder det for mig som et meget voldsomt indgreb når der
ikke ligger beviser for nogen ulovlig handling. Mit spørgsmål er så
hvad skal der ligge til for at DR kan tvinge sig adgang til din bopæl?
kan de overhoved det ud fra mistanke alene?

M.v.h

Søren

Fra : Ukendt

Dato : 09-06-05 15:48

Jeg har lige fundet nogle gamle posts om licens. Min første søgning
fandt ellers ikke noget.

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 09-06-05 16:50

"Søren Halberg" skrev 09/06/05 16:40:

> [...]
> hvad skal der ligge til for at DR kan tvinge sig adgang til din bopæl?
> kan de overhoved det ud fra mistanke alene?

DR Licens kan ikke - hverken med eller uden foged - tiltvinge sig adgang til
hjemmet, og de har heller ingen intentioner om at gøre det. Det er der ingen
hjemmel til.

Der eksisterer kun en (formodentlig rent teoretisk) mulighed for at politiet
foretager en ransagning efter de straffeprocessuelle regler, men det er ikke
realistisk.

--
/kristian

Fra : Jesper

Dato : 09-06-05 17:06

Søren Halberg <> wrote:

> [...]
> hvad skal der ligge til for at DR kan tvinge sig adgang til din bopæl?
> kan de overhoved det ud fra mistanke alene?

Pejlevogn? Den sidste af slagen blev skrottet i 1989! Det er 16 år siden
der sidst har kørt pejlevogne rundt i Dänemark.

Fra : Holst

Dato : 09-06-05 17:27

Jesper wrote:

> Pejlevogn? Den sidste af slagen blev skrottet i 1989! Det er 16 år siden
> der sidst har kørt pejlevogne rundt i Dänemark.

Men licensmanden kommer altså stadig i en sådan. Fuldstændig ligesom
brandmanden kommer i en brandbil.

Fra : Helle

Dato : 09-06-05 17:34

"Holst" <newsjun05@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> Men licensmanden kommer altså stadig i en sådan. Fuldstændig ligesom
> brandmanden kommer i en brandbil.

Hvad er en pejlevogn?? er det den hvorfra de kan måle ude på vejen om man
har et fjernsyn i husstanden?

Mvh Helle

Fra : Holst

Dato : 09-06-05 18:15

Helle wrote:

> Hvad er en pejlevogn?? er det den hvorfra de kan måle ude på vejen om man
> har et fjernsyn i husstanden?

Ja, det kunne de efter sigende i gamle dage, hvor der ikke var så mange
fjernsyn rundt omkring. Men de ophørte med at bruge den, fordi der kom
stort set fjernsyn i alle hjem, mange hjem med mere end ét fjernsyn,
computer og alskens andet elektronik, så pejlevognen skulle eftersigende
være endt med at være nytteløs på grund af støjen fra alle andre
apparater i husene omkring.

Fra : Grunt

Dato : 09-06-05 17:53

On Thu, 09 Jun 2005 18:26:58 +0200, Holst <newsjun05@shelter.dk> wrote:
in dk.videnskab.jura

>Men licensmanden kommer altså stadig i en sådan. Fuldstændig ligesom
>brandmanden kommer i en brandbil.

Der står med garanti ikke "pejlevogn" noget sted på den. Det er en helt alm. dr
tjenestebil.

Fra : Jesper

Dato : 09-06-05 17:54

Holst <newsjun05@shelter.dk> wrote:

> Men licensmanden kommer altså stadig i en sådan. Fuldstændig ligesom
> brandmanden kommer i en brandbil.

Forskellen er bare at din licensmand ikke har noget pejleapperatur, idag
går han frem efter lister over dem som ikke betaler licens og dem som
radio & TV forhandlerne har indberettet at de har solgt TV/Video til.

Fra : Søren G

Dato : 12-06-05 17:18

"Holst" <newsjun05@shelter.dk> wrote in message
> Men licensmanden kommer altså stadig i en sådan. Fuldstændig ligesom
> brandmanden kommer i en brandbil.

Licensmanden/kvinden kører nu i en ganske almindelig bil.

--
Søren

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 09-06-05 17:30

In article <1gxwi7h.1c0g4j11hyu2oN%spambuster@users.toughguy.net>, Jesper wrote:

> Pejlevogn? Den sidste af slagen blev skrottet i 1989! Det er 16 år siden
> der sidst har kørt pejlevogne rundt i Dänemark.

I dag består udstyret af en computer med en liste af dem der ikke
betaler licens, det er sådan man i dag "pejler" sig ind på de steder man
vil besøge.

Fra : Grunt

Dato : 09-06-05 19:39

in dk.videnskab.jura