knibning af cherry tomatplanter
Fra : B.Jensen

Dato : 09-06-05 15:29

hej

Jeg har 2 slags tomater i drivhuset - alm rød tomat og små cherrytomater.

Jeg mener at have læst et sted, at på cherry-tomat planten skal man ikke
knibe den i bladhjørnerne ligesom på alm store tomatplanter. er dette
rigtigt, eller har jeg fået det galt i halsen?

Birger

Fra : Preben Andersen

Dato : 09-06-05 15:54

"B.Jensen" <b_jensen@mail.tele.dk> wrote in message
> [...]
> knibe den i bladhjørnerne ligesom på alm store tomatplanter. er dette
> rigtigt, eller har jeg fået det galt i halsen?

Rigtigt, cherrytomater kniber man ikke.

mvh
Preben

Fra : Heidi Bech Petersen

Dato : 09-06-05 16:10

"Preben Andersen" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Rigtigt, cherrytomater kniber man ikke.

Hovsa, det har jeg gjort.... Men kun én gang... Hvad sker der ved det og
hvorfor skal man ikke knibe cherry tomatplanter???

Hilsen Heidi

Fra : Preben Andersen

Dato : 09-06-05 16:33

"Heidi Bech Petersen" <hbFJERNMIG@petersen.tdcadsl.dk> wrote in message

> Hovsa, det har jeg gjort.... Men kun én gang... Hvad sker der ved det og
> hvorfor skal man ikke knibe cherry tomatplanter???

Der sker ikke noget ved at knibe den lidt, hvis den er for stor, men ellers
kan cherry-tomaten sagtens udvikle og bære alle de frugter, der vil komme på
sideskud.
På den almindelige får man det bedste resultat, hvis man fjerner sideskud.
Til gengæld lader man den vokse i højden evt. ved at "binde den ned", dvs.
at forlænge bindesnoren og lægge planten ned og lade den vokse til siden.
Den del af planten, der er plads til i højden, binder man så bare op et
andet sted i drivhuset, som man plejer. I gartnerier kan planten på den måde
blive mere end 15 meter lang og stadig bære tomater.

mvh
Preben

Fra : B.Jensen

Dato : 10-06-05 17:07

> [...]

måde
> blive mere end 15 meter lang og stadig bære tomater.

det lyder rigtigt - så var det jo noget om snakken!

tak for hjælpen

Birger

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 09-06-05 23:22

"Heidi Bech Petersen" <hbFJERNMIG@petersen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> "Preben Andersen" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Hovsa, det har jeg gjort.... Men kun én gang... Hvad sker der ved det og
> hvorfor skal man ikke knibe cherry tomatplanter???

Jeg kniber det hele, ellers ender det i et uoverskueligt vildnis. Og jeg får
rigeligt med cherryer alligevel.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen