sten til gasgrill
Fra : Leonard

Dato : 09-06-05 14:17

Jeg har en gasgrill, som jeg faktisk er godt tilfreds med, men den
trænger til at få skiftet lavastenene ud. Og så var det at jeg tænkte
om der er noget bedre at hælde i, for stenene er der vel for at
fordele varmen fra gasblussene, og det kan noget tungere materiale vel
gøre bedre, omend det bliver lidt langsommere at varme op ?

Eller er det bedste bare lavasten fra HN til 59,50 ?

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Er du skiftet til Firefox? www.mozilla.org

Fra : Finn

Dato : 09-06-05 19:01

Hej Leonard gas er egentligt en meget dårlig varmekilde at grille på (blå
flamme) for at grille skal du bruge strålevarme (råd flamme). Som
tommelfinger regel udsender råd flamme 60% strålevarme og 40%
konvektionsvarme. Blå flamme 15% strålevarme og 85% konvektionsvarme. Det
det drejer sig om er at overført alt den konvektionsvarme til stenmaterialet
der så begynder at gløde (rød flamme = strålevarme). Lavesten er et meget
let materiale hvilket vil sige at det meget hurtigt begynder at gløde, du
spare altså på gassen. Hvis du brugte almindelige sten ville det tage lang
tid inden de begyndte at gløde du vil altså bruge megen gas inde du kan
bruge din grill men så kan du til gengæld bruge den i lang tid efter at du
har slukket for gassen. Almindelige sten vil dog i vid udstrækning
eksplodere, så brug dem ikke.

Cheers Finn

Fra : Leonard

Dato : 09-06-05 19:41

"Finn" <elveNOSPAMplum@abconline.com.au> wrote:

> [...]
>der så begynder at gløde (rød flamme = strålevarme). Lavesten er et meget
>let materiale hvilket vil sige at det meget hurtigt begynder at gløde

OK, det giver mening, og jeg kan jo se at lavastenene bliver
rødglødende, så jeg køber en pakke nye lavasten.

Det vil være til stor hjælp for andre læsere hvis du svarer under
det du svarer på og klipper det overflødige væk i citatet.
Læs mere om det her: http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

--
mvh Leonard http://leonard.dk/

Fra : Gamle

Dato : 09-06-05 19:03

> Jeg har en gasgrill, som jeg faktisk er godt tilfreds med, men den
klip

Hej.

Har hørt om keramiske sten til gasgrill. Skulle kunne fås hos BP.
Vil selv prøve det ved lejlighed.

Mvh.
Torben

Fra : Allan

Dato : 12-06-05 16:12

> Og så var det at jeg tænkte om der er noget bedre at hælde i, for stenene
> er der vel for at
> fordele varmen fra gasblussene...

Jeg tror også at stenene er der for at give lidt smag!!
Syntes selv at vores gas-grill kød, var lidt af en tam affære da gas-grillen
var ny.
Hen over sommeren blev stenene sovset godt ind i fedt afdryp, og grill maden
smagt efterhånden mere af "rigtig" grill.
Så om det er helt lige meget hvilke sten du bruger, tvivler jeg på.
De skal nok også kunne absorbere lidt fedtdryp.

Allan