Tronfølgeloven og Grundloven
Fra : Danselis

Dato : 09-06-05 10:11

Hej forum!

På DR's hjemmeside findes flg passage (fra d. 4. juni '05):

"Statsministeriets kronjurister har gransket både grundlov og tronfølgelov,
og de er nået frem til, at det godt kan lade sig gøre at ændre
tronfølgeloven alene - uden at ændre grundloven samtidig".

Hvordan hænger det nu sammen?! Tronfølgeloven er jo nævnt med specifik
datoangivelse i Grl § 2, 2. led. Ifølge Karnovs kommentar til bestemmelsen
kan Trflgl derfor alene ændres efter § 88-procedure.

Venlig hilsen

Lisbeth

Fra : Rune Wold

Dato : 09-06-05 21:37

Danselis wrote:

[klip]

> Hvordan hænger det nu sammen?

Meget enkelt. Tronfølgeloven (og formelt set også grl. § 2) bliver
ændret med § 88 procedure.

På denne måde ændres tronfølgeloven uden, at de materielle dele i den
"rigtige" grundlov ændres.

/Rune Wold

Fra : Danselis

Dato : 09-06-05 14:50

> [...]
med § 88 procedure.
> På denne måde ændres tronfølgeloven uden, at de
> materielle dele i den "rigtige" grundlov ændres.

Hej Rune, tak for dit svar.

Jeg er desværre stadig ikke helt med. Man bruger vel kun § 88-proceduren,
når der er tale om en egentlig grundlovsændring? Vil det sige, at vi skal
have nyvalg og folkeafstemning mm.om Tronfølgeloven, før den kan ændres?

I så fald giver citatet fra DR's hjemmeside da ikke megen mening...

Venlig hilsen

Lisbeth

Fra : Rune Wold

Dato : 10-06-05 00:19

Danselis wrote:

[klip]

> Jeg er desværre stadig ikke helt med. Man bruger vel kun §
> 88-proceduren, når der er tale om en egentlig grundlovsændring?

Hvilket der netop også er tale om. Som du selv skriver, er
tronfølgeloven en del af grundloven. Grundloven bliver formelt ændret,
men de materielle dele af grundloven, såsom bestemmelser vedr. religion,
folkeret og frihedsrettigheder bliver ikke ændret.

[klip]

> Vil det sige, at vi skal have nyvalg og folkeafstemning mm.om
> Tronfølgeloven, før den kan ændres?

Ja selvfølgelig. Men regeringen kan jo godt sidde perioden ud, selvom en
grundlovsændringsprocedure er sat i gang.

Ændringen vedtages først gang af folketinget indenfor denne
regeringsperiode. Regeringsperioden udløber, og der udskrives
folketingsvalg, hvorefter det nye folketing vedtager ændringen
igen. Herefter sendes forslaget til folkeafstemning.

Uanset om det bliver en dreng eller pige, så vil arvefølgespørgsmålet
næppe blive relevant indenfor ovennævnte tidshorisont.

[klip]

> I så fald giver citatet fra DR's hjemmeside da ikke megen mening.

Næh, det kan du have ret i. Jeg kiggede også de forskellige medier
igennem, før jeg var sikker på, at man ville følge § 88 proceduren. Men,
at det er dette, Fogh har i tankerne, er helt sikkert, jf. flere
statsretseksperter.

Det er selvfølgelig ærgeligt, da der er flere områder, hvor man kunne
forestille sig bred enighed om det fornuftige i en ændring. Men
formentlig pga. frygten for en uophørlig debat om alle de områder, hvor
der aldrig vil opnås enighed, så nøjes Fogh med tronfølgeloven.

/Rune Wold

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 09-06-05 17:03

"Rune Wold" skrev 10/06/05 1:18:

Du skal have stillet dit ur eller din tidszone, Rune.

--
/kristian

Fra : Rune Wold

Dato : 10-06-05 03:51

Kristian Storgaard wrote:

[klip]

> Du skal have stillet dit ur eller din tidszone, Rune.

Jeg var bare en tur i fremtiden. Jeg mailer dig lige lottotallene

/Rune Wold

Fra : Danselis

Dato : 09-06-05 18:17

Jeg takker for den fine forklaring