"Live4Him" <au_536@lite.dk> mælte sligt:
>Indgår det gamle testamentes apokryfe bøger i Septuagintaen ?´
Ja, og endda flere end dem, den katolske kirke anerkender.
>Og i så fald, hvorfor mangler de så i vores autoriserede bibel ?
Egentlig går det vel tilbage til reformationstidens modvilje mod disse
apokryfer. Den katolske kirke anerkendte dem officielt op gennem
middelalderen, men i senmiddelalderen opstod der en del modvilje imod
dem, hvilket bl.a. førte til, at Luther ikke medtog dem som del af kanon
i sin bibeloversættelse. Han placerede dem derimod i et tillæg bag i
Bibelen, hvor han i øvrigt også placerede Hebræerbrevet, Jakobs Bog,
Judas' bog og Åbenbaringen, som han også regnede for ikke-kanoniske.
Endda skrappere var de reformerte, der ikke mente, at de apokryfe
skrifter havde nogen værdi og derfor end ikke ville medtage dem i et
tillæg. Reformerte udgav derfor bibler uden apokryferne, medens
lutheranerne vedvarende medtog dem. Med tiden vandt den reformerte
praksis dog frem, særligt fordi adskillige af de store bibeltrykkerier,
der var af reformert observans, nægtede at trykke bibler, der indeholdt
apokryferne.
Efterhånden er man så småt herhjemme ved at vende tilbage til
bibelformen, hvor man medtager apokryferne i et tillæg - det er da også
det mest fornuftige i en luthersk kontekst, da apokryferne i luthersk
tradition spiller en betydelig rolle, ikke mindst fordi materialet i dem
altid har været kendt og anvendt i kirkelige sammenhænge.
>Blev det gamle testamentes apokryfe bøger betragtet som kanoniske på
>Jesu tid ?
Det er et kompliceret spørgsmål. For at sige det kort: Nogle steder blev
de betragtet som værende på lige fod med de andre skrifter i den jødiske
bibel, andre steder blev de forkastet.
Venlig hilsen,
--
=-=-=-= "Kæmp for alt, hvad du har kært; dø, om så det gælder =-=-=-=
* Rasmus Underbjerg Pinnerup <> }{obbes (ICQ UIN="4070320") *
* hobbes@post1.tele.dk <>
http://home1.inet.tele.dk/hobbes/index.html *
=-=-=-=-=-= Da er livet ej så svært, døden ikke heller." =-=-=-=-=-=