Arv - Gave - hvem kan modtage?
Fra : Fatter Brik

Dato : 09-06-05 07:47

Kan en forældre, skattefrit, give 52.700 kr. til både søn og svigerdatter
samme år? Hvad med eventuelle børn?

Kan en familie på 4 med andre ord modtage 210.800 kr. årligt uden at der
skal betales skat?

På forhånd tak.

Beklager hvis spørgsmålet tidligere har været rejst, har søgt her men intet
fundet.

:)

Fra : Henning

Dato : 09-06-05 09:29

On Thu, 9 Jun 2005 08:46:50 +0200, "Fatter Brik" <Fatter@brik.dk>
wrote:

> [...]
>samme år? Hvad med eventuelle børn?
>
>Kan en familie på 4 med andre ord modtage 210.800 kr. årligt uden at der

Ja - du kan endda kanalisere pengene rundt. Giver du 50.000 til dine
forældre og 50.00 til dine børn må dine forældre med det samme give
pengene videre til dine børn/deres børnebørn. Dermed har dine børn
lovligt fåret 100.000.

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Fatter Brik

Dato : 09-06-05 10:45

"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> forældre og 50.00 til dine børn må dine forældre med det samme give
> pengene videre til dine børn/deres børnebørn. Dermed har dine børn

Takker for dit svar! Når nu det er mig der skal have 150.000 så kan jeg vel
lade mine børn modtage hver 50.000 hvorefter jeg som formynder beslutter at
de skal forære mig pengene?

:)

Fra : Henning

Dato : 09-06-05 13:22

On Thu, 9 Jun 2005 11:45:07 +0200, "Fatter Brik" <Fatter@brik.dk>
wrote:

> [...]
>lade mine børn modtage hver 50.000 hvorefter jeg som formynder beslutter at

Korrekt, der var en artikel i Penge og Privatøkonomi om det for noget
tid siden. www.penge.dk

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Poul Christensen

Dato : 09-06-05 20:40

"Fatter Brik" <Fatter@brik.dk> wrote in

> Takker for dit svar! Når nu det er mig der skal have 150.000 så kan
> jeg vel lade mine børn modtage hver 50.000 hvorefter jeg som formynder
> beslutter at de skal forære mig pengene?

Det kan du da godt, men du risikerer et sagsanlæg om erstatning når de
bliver myndige eller hvis myndighederne får kendskab til transaktionen.

mvh
Poul Christensen

Fra : Fatter Brik

Dato : 09-06-05 22:44

"Poul Christensen" <poulchr03xdelx@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> "Fatter Brik" <Fatter@brik.dk> wrote in

> Det kan du da godt, men du risikerer et sagsanlæg om erstatning når de
> bliver myndige eller hvis myndighederne får kendskab til transaktionen.

den sidste bemærkning med myndghederne får mig vel til at konkludere at
transaktionen ikke er lovlig? Men de lægger vel næppe sag an? de kan vel
nøjes med at underkende transaktionen og opkræve skat af beløbet? Nu ved jeg
ikke med dine børn, men jeg frygter ikke et sagsanlæg fra mine.......

Løsningen er vel en kombination af gaver og et rentefrit familielån?

:)

Fra : Keld Lergren Nielsen

Dato : 10-06-05 02:29

"Fatter Brik" skrev ...

> [...]
> jeg ikke med dine børn, men jeg frygter ikke et sagsanlæg fra mine.......

Brøden består i at du ikke som forældre/værge må snuppe stakaterne - det
/er/ ungernes. Du må spørge dem pænt om de vil betænke deres far med
et beskedent beløb på omkring 50 af de store sedler.

> Løsningen er vel en kombination af gaver og et rentefrit familielån?
Ja - og gælden nedskrives automatisk med de 50 Kkr om året.

Keld Lergren Nielsen
"Hvis folk er glade, er det deres egen skyld -
- der er ellers nok at være ked af." Storm P

Fra : Poul Christensen

Dato : 09-06-05 20:38

> Kan en forældre, skattefrit, give 52.700 kr. til både søn og
> svigerdatter samme år? Hvad med eventuelle børn?
>
> Kan en familie på 4 med andre ord modtage 210.800 kr. årligt uden at
> der skal betales skat?

Grænsen for afgiftsfrie til svigerbørn er 18.400 kr. i 2005
se: http://www.skat.dk/tal_statistik/satser_og_beloeb/305.html

Mvh
Poul Christensen