Etisk korrekt?????
Fra : Allan Overgaard

Dato : 08-06-05 23:08

Foranlediget af en ovenstående tråd synes jeg det kunne være sjovt at høre
NG hvad den generelle holdnig er til ophentning af ting på diverse vrag???
Hvor går grænsen?? løsfund???
faste ting der bliver skåret af????
explosiver?????
eller åbning af luger med nøgler for at få fat i "løsfund"

hvor går grænsen????

/Allan

Fra : Thomas Andersen

Dato : 09-06-05 06:22

Loven har defineret grænserne. Desværre er der bare også dykkere der "kører
for hurtigt", og mener at det er ok.

--

med venlig hilsen
Thomas N. Andersen

Fra : Søren Arnvig

Dato : 09-06-05 07:18

"Allan Overgaard" <overgaard@ballumgade.net> wrote in message
> Foranlediget af en ovenstående tråd synes jeg det kunne være sjovt
> at høre NG hvad den generelle holdnig er til ophentning af ting på
> diverse vrag???

For min skyld kan folk hente "Minestrygeren" eller "S-103" og sætte
dem hjemme i baghaven. Da jeg var noget yngre, synes jeg også det
var meget interesant at samle skrot og dengang blev respekten
mellem klubberne målt i Kg messing. Sådan er det ikke mere og
de fleste af os er tilfredse med at kigge. Jeg har stor respekt for
de dykkere som af et ærligt hjerte optager effekter, sætte dem istand
og udstiller dem til fælles glæde. Så får jeg set nogen ting, som jeg
ellers ikke fik set.

Der er kun nogle få ting der pisser mig af, f.eks. når folk ikke kan
holde
sig indenfor lovgivningen, fordi det giver alle dykkere et dårligt ry.
Det er næsten ligeså slemt, som at formidle dumme rygter om
vragplynringer. Som jeg har skrevet tidligere: Hvis man har bekræftede
mistanker eller konkrete beviser på overtrædelse af lovgivningen, så
må man gøre op med sig selv om man vil melde det eller ej. Men lad
være med at fylde dykker-samfundet med halve sandheder og rygter.

Jeg kan godt forstå, at folk holder nye vrag tæt til kroppen, når man
skal stå model til den slags. Måske kunne en lidt større åbenhed og
tolerance overfor de ganske få, som gør et stort arbejde, gøre at
vi alle fik lejlighed til, at se nogle nye vrag. Imellemtiden kunne
man
tage ud og kigge på nogen af de 30-40 mest kendte vrag, som man
endnu ikke har set, istedet for at sidde derhjemme og brokke sig
over et rygte om, at nogen er ved at fjerne det, som er værd at se.
Så kunne man samtidig lære lidt om hvad der er for og bag på et
skib, så man ved hvad det er, man kigger på, når det ikke lige er
en skrue eller et anker.

Dyk og lad dykke.

Søren Arnvig

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 09-06-05 10:55

"Søren Arnvig" <sarnvig@FJERNget2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> må man gøre op med sig selv om man vil melde det eller ej. Men lad
> være med at fylde dykker-samfundet med halve sandheder og rygter.

Hvordan vil du konkret bevise at nogen er i færd med at bjærge en genstand.
Den eneste måde er at gribe folk på fersk gerning, så synes jeg måske der er
en idé i at være lidt fremme i skoen og gøre noget _inden_ kanonen er
forsvundet, ellers er det jo for sent. Jeg tvivler på at de bliver dømt til
at sætte kanonen tilbage, selv hvis det lykkes at finde dem efterfølgende.

Jeg prøver lige med en analogi: Hvis du hører om nogen der har planer om at
bryde ind i dit hus og stjæle dit TV, vil du så vente med at gøre noget til
de har stjålet dit TV. Indtil de har gjort det er det jo faktisk kun rygter.

mvh
Jonas

Fra : Søren Arnvig

Dato : 09-06-05 16:31

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> wrote in message

> [...]
> noget til
> de har stjålet dit TV. Indtil de har gjort det er det jo faktisk kun

Jeg ville da starte med at fortælle vedkommende at deres planer var
kendt
og de ville være de første som røg på anklagebænken. Samtidig ville
jeg
informere myndighederne om min bekræftede mistanke.

Søren Arnvig

Fra : Frank Andersen

Dato : 09-06-05 08:36

Prøv at søg på "koøje" på Den Blå Avis. Der sælges der to koøjer som stammer
fra vragene Amasis og Dresden.

Der er min grænse langt overskredet. At hente noget op fra et vrag, med
henblik på at restaurere det og hænge det op på vægen er en ting, men at
sælge det er sgu' for meget.

Frank

Fra : Flemming Jensen

Dato : 09-06-05 08:51

Frank Andersen wrote:

> At hente noget op fra et vrag, med
> henblik på at restaurere det og hænge det op på vægen er en ting, men at
> sælge det er sgu' for meget.

Det er ikke lovligt at sælge de souvenirs en Dansk sportsdykker får
tilladelse til at optage fra et Dansk vrag.

--

Flemming

Fra : Henrik Manley

Dato : 09-06-05 09:27

> Det er ikke lovligt at sælge de souvenirs en Dansk sportsdykker får
> tilladelse til at optage fra et Dansk vrag.

Det er ikke lovligt at optage dem med salg for øje, det kan kan jo være et
dødsbo eller anden 3. person der sælger dem.

--
Henrik Manley
http://bends.dk m@nley.dk

Fra : Flemming Jensen

Dato : 09-06-05 11:01

Henrik Manley wrote:

> Det er ikke lovligt at optage dem med salg for øje, det kan kan jo være et
> dødsbo eller anden 3. person der sælger dem.

Er du sikker?

I "Regler for Danske Sportsdykkeres aktiviteter i og ved vrag m.m. inden
for Dansk ansvarsområde", Farvandsvæsnet 13. juli 1988

Står der:

"Såfremt tilladelse til opfiskning af souvenirs opnås, må de opfiskede
genstande ikke gøres til genstand for salg."

--

Flemming

Fra : Allan Jensen

Dato : 09-06-05 11:24

.....jamen hallo, er der nogen som er en smule inde i geografi her ???

I øvrigt ejes Dresden af Ejner Høvding og Amasis ejes af Hans Harrisson,
disse kan bjærge og sælge (eller give andre hjemmel til samme) så meget de
vil.

Prøv at sætte jer ind i sagerne, det er fint nok i lige har fået lige har
fundet jeres politisk korrekte ståsted og vil frelse vragene, men i er nødt
til at respektere loven - også når den går imod jeres fordrejede
moralbegreber.

m.v.h. Allan Jensen

Fra : Flemming Jensen

Dato : 09-06-05 11:41

Allan Jensen wrote:
> ....jamen hallo, er der nogen som er en smule inde i geografi her ???

Jo ;) Det var en generel kommentar, som du ser er den konkrete reference
fjernet fra det jeg citerer.

> I øvrigt ejes Dresden af Ejner Høvding

Efter hvad jeg har læst mig til, blev Dresden ophugget allerede
før/under krigen af Brødrene Anda. Det var først efter krigen, Høvding
købte en meget stor del af de tidligere Tyske skibe.

--

Flemming

Fra : Flemming Jensen

Dato : 09-06-05 11:18

Frank Andersen wrote:
> Prøv at søg på "koøje" på Den Blå Avis. Der sælges der to koøjer som stammer
> fra vragene Amasis og Dresden.

Dresden blev ophugget på stedet. Det der ligger tilbage er kun det
bjergningsfirmaet ikke har taget pga. dybde og risiko for forurening.

Der er vel ingen grund til at omsmelte et flot koøje, så det er jo en
mulighed at det stammer fra kommerciel bjergning?

Noget helt andet er, at en meget stor del af de "skibsantikviteter" der
sættes til salg, aldrig har været tættere på et skib, end da det lå i
containeren på vej fra Kina...

--

Flemming

Fra : Marten Ølgaard

Dato : 09-06-05 10:21

En god regel for al dykning, hvadenten det er på et koralrev i troperne
eller et vrag i Danmark er at efterlade tingene som de er.

Hvis man har brug for at tage noget med op kan man jo købe sig et kamera og
tage billeder med op af diverse skibsklokker, koøjer eller hvad man nu måtte
falde over.

/Marten

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 09-06-05 10:46

"Allan Overgaard" <overgaard@ballumgade.net> skrev i en meddelelse
> Hvor går grænsen??

Jeg synes det er fint at nogle af de her mudderdrenge graver bunden op
omkring vragene og finder diverse sekstanter og hvad ved jeg. Det ville jeg
med garanti aldrig kunne finde alligevel. Men jeg synes det er ærgeligt når
man henter et koøje, maskintelegraf eller ligende op fra et vrag, det var
noget jeg sagtens kunne få mere ud af mit dyk ved at se.
Det kan godt være at jeg ikke er den der dykker mest vrag, og i det hele
taget ikke den der dykker mest. Men jeg mener egentligt ikke at man fordi
man dykker meget og er den første der dykkervraget, så har lov til at hive
alle de sjove ting der er at se på med op. Det er egentlig uden betydning om
man rent juridisk har fået lov til at hive tingene med op.

Fordi man er den der bruger tid og energi på at finde disse vrag mener jeg
ikke er ens betydende med at man har lov til at bjærge tingene derfra, fordi
man er den eneste i verden der har positionen betyder ikke at man er den
eneste der nogensinde kommer til at dykke på vraget.

Men det mest mærkelige er hvorfor folk vil have disse ting med op?.. Jeg
antager at det kun er Henrik der mener at vragene er affald og han er
skraldemanden.

mvh
Jonas

Fra : Henrik Manley

Dato : 09-06-05 11:55

> [...]
> om
> man rent juridisk har fået lov til at hive tingene med op.

For dig gælder det måske, andre synes at noget andet er rigtigt. Det eneste
vi har at holde os til er juraen.

> [...]
> man er den eneste i verden der har positionen betyder ikke at man er den
> eneste der nogensinde kommer til at dykke på vraget.

Og?

> Men det mest mærkelige er hvorfor folk vil have disse ting med op?.. Jeg
> antager at det kun er Henrik der mener at vragene er affald og han er
> skraldemanden.

Det er ikke kun mig der tænker sådan, søfartstyrelsen og miljøstyrelsen
tænker og sådan. Når der synker et nyt vrag skal det fjernes på ejers
regning hurtigest muligt. Tænk på alle dem som har prøvet at får tilladelse
til at sænke et vrag til os dykkere. Det er ikke lykkes endnu pga. man ikke
vil have mere affald derud.

Jeg er på ingen måde skraldemand og tager næsten aldrig noget med op fordi
jeg ved jeg ikke får taget mig sammen til at gøre det istand når det er
kommet op.

--
Henrik Manley
http://bends.dk m@nley.dk

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 09-06-05 12:06

"Henrik Manley" <m@nley.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg er på ingen måde skraldemand og tager næsten aldrig noget med op fordi
> jeg ved jeg ikke får taget mig sammen til at gøre det istand når det er
> kommet op.

ok, men kan vi så ikke aftale at når i bjærger affald fra havbunden at i
starter med skroget og venter med indmaden til sidst.

Fra : Henrik Manley

Dato : 09-06-05 12:46

> ok, men kan vi så ikke aftale at når i bjærger affald fra havbunden at i
> starter med skroget og venter med indmaden til sidst.

Glæder mig til at se dig i hovede den morgen du opdager at skaldemanden har
taget posen og ladet indholdet ligge....

--
Henrik Manley
http://bends.dk m@nley.dk

Fra : Søren Arnvig

Dato : 09-06-05 16:34

> [...]
> Jeg
> antager at det kun er Henrik der mener at vragene er affald og han

Lad os se det i øjnene: Vrag er affald og den eneste grund til at de
får lov til at blive liggende, er at den brede befolkning ikke kan se
dem. Forstil dig at vi bare lod havarerede køretøjer ligge, fordi
det var for dyrt eller besværligt at rydde op.

Søren Arnvig

Fra : Allan Jensen

Dato : 09-06-05 12:03

Der er næppe tale om en "generel holdning" blandt dykkere. Der er for og
imod og modstanderne har mange forskellige motiver, mest hensynet til dem
selv personligt (præcis ligesom de der vil bjærge). Men de kalder det som
regel noget andet og finere; "hensynet til de efterladte" (bvadr!) eller "så
ligger det bare i en garage og ruster" (hvad ?).

Disse mennesker ved tilsyneladende ikke, at der meget sjældent befinder sig
lig eller skeletter i et vrag, mest af den grund at besætningen enten bliver
reddet, eller hopper overbord inden skibet synker.
De ved heller ikke at langt de fleste ting bliver sat pænt i stand og
bevaret. Ikke nødvendigvis på et museum, men museerne har jo i forvejen
rigeligt med ting præcis mage til udstillet og kældrene fulde tillige med.
Men sådan er det!

Grænserne er helt klart defineret i lovgivningen i Danmark, i nogle af vores
nabolande er reglerne mere uklare og det kan betale sig at sætte sig
grundigt ind i, hvem der ejer / forvalter rettighederne til det / de vrag
man ønsker at bjærge fra.

Og så lige en vigtig ting: En souveniroptagelses tilladelse gælder
udrustning og indhold fra et vrag. En tilladelse til at optage løsfund,
gælder kun ting som IKKE har forbindelse med noget vrag.

Jeg skal ikke forsvare at nogen tager en kanon op hvis de ikke har den
fornødne tilladelse og jeg forstår slet ikke hvad de vil med den. Men hvis
de har en tilladelse, så er det deres sag.

Jeg vil derimod til hver en tid forsvare den ret vi allerede har, til at
opnå tilladelse til bjærgning.

m.v.h. Allan Jensen

Fra : U W

Dato : 09-06-05 16:15

Det er min helt klare opfattelse, at den generelle holdning blandt
danske dykkere er, at vi lader tingene blive hvor de er.
Jeg tror ikke der er nogen her, som overhovedet anfægter din ret
til at søge om en tilladelse til at hente dit eller dat op fra
havbunden.
Holdninger og meninger: Som før skrevet - Den er altså ændret!
De gode gamle dage med ternende skjorter, træsko uden hæl og et
lokumsbræt og håndbajere er ved at være talte.
Den gængse holdning opgøres nemlig ikke, som tidligere skrvet i
antal kg messing m.m i klubben, men i høj moral - god sikkerhed og
fede vragdyk (hvis der altså er noget tilbage...)!!
Men vi har hver vores motiver til at dykke og sådan er det.
mvh
Ulrik

Fra : Allan Jensen

Dato : 10-06-05 15:52

gamle dage med ternende skjorter, træsko uden hæl og et lokumsbræt og
håndbajere er ved at være talte.<<<

Det tror jeg nu ikke du skal regne med, vi som bruger mange timer på havet,
oplever en meget stor interesse for at dyrke seriøs vragdykning / bjærgning.
Flere klubber og turbåde, som for få år siden belærte mig om at det var
forkert at bjærge fra vrag, "plyndrer" nu glad væk.

P.S. Jeg har aldrig gået i træsko uden hæl, men det andet passer meget godt

m.v.h. Allan Jensen

Fra : Per Siebeneicher

Dato : 09-06-05 18:59

Jeg syntes at det er fordårligt, at nogle tager ting op fra vragene, før jeg
har været på dem og set om der er noget jeg kan bruge.

mvh. Per