Knofler/Oldfield teknik
Fra : Per Madsen

Dato : 08-06-05 22:57

Starter med at sige, at al min viden ang. guitarspil kan stå på bagsiden
af en Netto-bon, så undskyld mig hvis jeg spø'r dumt!

Har lagt mærke til at Mark Knofler og Mike Oldfield benytter sig af en
lidt speciel teknik, når de spiller guitar,- I ved sikkert hvad jeg
taler om.
Hånden er lidt knyttet, pege-, lange- og ringfinger spiller ét sted på
strengene, mens tommelfingeren slår strengene an lidt højere oppe. Rent
visuelt ser det ikke ud af meget når de spiller, men jeg forbavses til
stadighed over lyden der kommer ud af det...

Det er ikke en teknik jeg ser så tit synes jeg...har jeg ret i det?!

Hvad kaldes den måde at spille på? Har den et navn mon

Forresten...Lindsay Buckingham fra Fleetwood Mac bruger den vist også.

Enlighten me!!

--
Mhv. Per Madsen
Blog: http://www.madsenblog.dk

Fra : Ukendt

Dato : 08-06-05 23:23

On Wed, 8 Jun 2005 23:56:31 +0200, permandREMOVETHIS@cool.dk (Per
Madsen) wrote:

> [...]
>
>Det er ikke en teknik jeg ser så tit synes jeg...har jeg ret i det?!
>
> Hvad kaldes den måde at spille på? Har den et navn mon

Det kaldes vist bare fingerspil.
En meget udbredt teknik på klassisk guitar, men ikke helt så udbredt
på elguitarer.

/Alex

Fra : Ukendt

Dato : 09-06-05 11:13

Hey,

[klip]

Det er vist mest et tillægs-spørgsmål, men kunne det være det, der vist
hedder sweep-teknik?
=> http://en.wikibooks.org/wiki/Guitar:Arpeggios_and_Sweep_Picking

--
/ Kristian
www.hammerhaj.dk

Fra : David Rasmussen

Dato : 09-06-05 20:25

Kristian wrote:

> Det er vist mest et tillægs-spørgsmål, men kunne det være det, der vist
> hedder sweep-teknik?

Nej.

/David

Fra : Max

Dato : 09-06-05 17:55

Hej Per

> af en Netto-bon, så undskyld mig hvis jeg spø'r dumt!

Det kan nu også blive til en del hvis det er en af de
boner min kone slæber hjem :)

Mvh Max

Fra : Per Madsen

Dato : 09-06-05 21:00

Max <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Hej Per

> Det kan nu også blive til en del hvis det er en af de
> boner min kone slæber hjem :)
>
> Mvh Max

Tro mig! I det her tilfælde er det en meget meget lille bon
--
Mhv. Per Madsen
Blog: http://www.madsenblog.dk

Fra : Anna M. Andersen

Dato : 09-06-05 18:09

Per Madsen <permandREMOVETHIS@cool.dk> wrote:

> [...]
>
> Hvad kaldes den måde at spille på? Har den et navn mon
>
> Forresten...Lindsay Buckingham fra Fleetwood Mac bruger den vist også.

Hejsa Per

Knopfler er meget kendt for at hvile ring og lille finger på guitarens
krop og så spille med de tre resterende fingre. Han kalder det selv
"anchoring" og tjaaa... det kan næsten bedst sammenholdes til bassister,
som dog typisk bruger tomlen som "anker" på en pickup. Det sikrer at han
altid ved "hvor han er" i modsætning til almindelig fingerspil hvor man
jo flytter hele hånden rundt omkring

/Anna

--
Anna M. Andersen
AIM/AOL chat: annabassand

Fra : Per Madsen

Dato : 09-06-05 20:58

Anna M. Andersen <noname@domain.dk> wrote:

> [...]
> som dog typisk bruger tomlen som "anker" på en pickup. Det sikrer at han
> altid ved "hvor han er" i modsætning til almindelig fingerspil hvor man

Heys Anna

OK...takker...Så blev jeg også i dag lidt klogere

--
Mhv. Per Madsen
Blog: http://www.madsenblog.dk

Fra : Anna M. Andersen

Dato : 10-06-05 06:29

Per Madsen <permandREMOVETHIS@cool.dk> wrote:

> Heys Anna
>
> OK...takker...Så blev jeg også i dag lidt klogere

Ja desuden så er han jo faktisk venstrehåndet men spiller på en guitar
til højrehåndede. Det giver ham en utrolig styrke i "fret-hånden" i
forhold til andre højrehåndede guitarister...

/Anna

Fra : coincident

Dato : 20-06-05 00:17

Hej Per..
Spillestilen hedder fingerpicking...
En af de største guitarister der praktiserer dette er Chet Atkins...
og lyden har noget med effekterne de bruger...

http://www.kandu.dk/

Fra : Per Madsen

Dato : 20-06-05 00:52

coincident <coincident.news@kandu.dk> wrote:

> Hej Per..
> Spillestilen hedder fingerpicking...
> En af de største guitarister der praktiserer dette er Chet Atkins...
> og lyden har noget med effekterne de bruger...

OK...Takker

Også tak til I andre der har hjulpet!
--
Mhv. Per Madsen
Blog: http://www.madsenblog.dk

Fra : coincident

Dato : 20-06-05 00:17

"Per Madsen" skrev d. 08-06-05 22:57 dette indlæg :
> [...]
>
> Hvad kaldes den måde at spille på? Har den et navn mon
>
> Forresten...Lindsay Buckingham fra Fleetwood Mac bruger den vist også.

Det hedder fingerpicking...

http://www.kandu.dk/