Biler med 6 gear
Fra : Broegger

Dato : 08-06-05 20:58

Hej

Der er flere og flere almindelige biler der får 6 gear. Nu også en Octavia
2,0 FSI med 150 hypper.
Hvad skal fordelen være ved det? Så skal man da bare sidde og røre i gryden
hele tiden!

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk

Fra : mullerman

Dato : 08-06-05 22:16

"Broegger" <thomas@removethis-broeggerklanen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 2,0 FSI med 150 hypper.
> Hvad skal fordelen være ved det? Så skal man da bare sidde og røre i

Det er nu meget lækkert med et 6 gear til at spare lidt på omdrejningerne på
de lange motervejsstræk....

Martin
Citroen C4 exclusive hdi

Fra : JS

Dato : 08-06-05 21:41

"mullerman" <billetter2003@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> "Broegger" <thomas@removethis-broeggerklanen.dk> skrev i en meddelelse

> Det er nu meget lækkert med et 6 gear til at spare lidt på omdrejningerne
> [...]

Problemet er blot at 6. sjældent er højere end 5. i en femtrinskasse

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 08-06-05 22:20

"JS" <js_539@hotmail.com> skrev>
> Problemet er blot at 6. sjældent er højere end 5. i en femtrinskasse

Så er C-max'en sjælden. Den skal helst op på 100 for at køre i 6. Men rart
at have i baghånden.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : phk

Dato : 09-06-05 08:29

> "JS" <js_539@hotmail.com> skrev>

> Så er C-max'en sjælden. Den skal helst op på 100 for at køre i 6. Men rart
> at have i baghånden.

Men er det ikke fordi C-max´en er motorsvag?

;)

--
Per, Esbjerg
Fjernbetjening komplet til låsning af f.eks. Ford´er

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 09-06-05 23:59

> "Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> Men er det ikke fordi C-max´en er motorsvag?
>
> ;)

Nej, jeg bruger sjældent 6. gear, for ikke at slide styretøjet op, når man
skal ligge og siksakke sig frem gennem den langsomme trafik
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ukendt

Dato : 09-06-05 07:24

On Wed, 8 Jun 2005 22:40:34 +0200, "JS" <js_539@hotmail.com> wrote:

>"mullerman" <billetter2003@yahoo.com> skrev i en meddelelse

>Problemet er blot at 6. sjældent er højere end 5. i en femtrinskasse

Slutudvekslingen i en 6-gears Passat 2.0 FSI er lavere end en Saxo
1.4i.
--
Ivan Madsen,
Xsara Week-end HDI

Fra : KASO

Dato : 09-06-05 20:19

"JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "mullerman" <billetter2003@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Problemet er blot at 6. sjældent er højere end 5. i en femtrinskasse

Hmm - min kører 51,4 km/t v. 1.000 o./min. i 6. gear - det er der vist ikke
mange der kører i 5.?!?

Fra : Mogens

Dato : 09-06-05 20:59

On Thu, 9 Jun 2005 21:19:27 +0200, "KASO" <a@b.dk> wrote:

>Hmm - min kører 51,4 km/t v. 1.000 o./min. i 6. gear - det er der vist ikke
>mange, der kører i 5.?

Min vogn gør...

Mvh...

Fra : KASO

Dato : 20-06-05 00:18

"Mogens" skrev d. 09-06-05 20:59 dette indlæg :

> Min vogn gør...
>
> Mvh...

Hvilken bil taler vi om?

Til sammenligning kørte min forrige omkring 32 km/t v. 1000 o/min. - så
jeg betragter det som et ganske stort spring. (OK - vi taler også spring
fra 1.6 benzin til 1.9 diesel (med turbo etc.) - så momentet er det
dobbelte - ved lavere omdrejninger).

http://www.kandu.dk/

Fra : Mogens

Dato : 21-06-05 19:27

On Sun, 19 Jun 2005 23:17:45 GMT, "KASO" <KASO.news@kandu.dk> wrote:

>Hvilken bil taler vi om?

Jeg kører i en Camaro Z28 med 5 automatiske gear...

>så momentet er det dobbelte - ved lavere omdrejninger

450 Nm og 300 hk - jeg har lige fundet ud af, at min bil er monteret
med den største motor i serien :)

Mvh...

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 21-06-05 19:40

Hej!

Mogens wrote:
> 450 Nm og 300 hk - jeg har lige fundet ud af, at min bil er monteret
> med den største motor i serien :)

Tja, men det kan der jo relativt nemt laves om på med en passende skruekompressor.

Mener der er 500HK Z28'ere på danske plader :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Mogens

Dato : 21-06-05 20:18

On Tue, 21 Jun 2005 20:40:22 +0200, Kim Voss Schrader
<usenet1@mumbojumbo.dk> wrote:

>Mener der er 500HK Z28'ere på danske plader

Ja, der er en blå ældre udgave med 1.000 hk (i V-Max)

Mvh...

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 22-06-05 12:34

Hej!

Mogens wrote:

> Ja, der er en blå ældre udgave med 1.000 hk (i V-Max)

Well, det er nok lige i overkanten til hverdagsbrug. Kunne forestille mig den
slider en del på mekanikken

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Henrik B.

Dato : 22-06-05 11:49

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse

> 450 Nm og 300 hk - jeg har lige fundet ud af, at min bil er monteret
> med den største motor i serien :)

Der er ikke meget moment i den motor - hva'?

Ved hvilke rpm?

Fra : Mogens

Dato : 22-06-05 19:05

On Wed, 22 Jun 2005 12:48:56 +0200, "Henrik B."
<saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote:

>Ved hvilke rpm?

Jeg har ikke fået den "rullet", men kan læse mig
til et tal på ca. 2.400 omdr.

Mvh...

Fra : Henrik B.

Dato : 26-06-05 11:30

> Jeg har ikke fået den "rullet", men kan læse mig
> til et tal på ca. 2.400 omdr.

Fornuftigt.

Fra : Bjørn

Dato : 28-06-05 12:06

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har ikke fået den "rullet",

Så må du igang... Den kære gamle Vectra var på felt igen her i weekenden :)

Har ikke tal på hvor mange rulleudskrifter der ligger i handskerummet
længere :)

--
Mvh Bjørn :)
Opel Vectra A CDX '94 - 2.5i V6 24v

Fra : Mogens

Dato : 28-06-05 21:01

On Tue, 28 Jun 2005 13:05:58 +0200, "Bjørn" <bjornnorgaardsweb.dk>
wrote:

>Så må du igang...

Nope - har ikke interessen. I princippet er det eksakte hk-tal jo af
mindre betydning

>Den kære gamle Vectra var på felt igen her i weekenden. Har ikke
>tal på hvor mange rulleudskrifter der ligger i handskerummet længere

He, he - husker det godt Bjørn. Da jeg var i din alder, var det
tilsvarende - mine toptunede Fiat'er var mange gange på rullerne, idet
jeg nærmest "levede" ved den lokale tuner

Mvh...

Fra : Henrik B.

Dato : 29-06-05 14:40

> [...]
> tilsvarende - mine toptunede Fiat'er var mange gange på rullerne, idet
> jeg nærmest "levede" ved den lokale tuner

Ja, Bjørn jagter enkel-heste, hvor vi andre ofrer 5k og får 50+ Hk. ))

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 29-06-05 15:02

Den Wed, 29 Jun 2005 15:40:08 +0200. skrev Henrik B.:

> Ja, Bjørn jagter enkel-heste, hvor vi andre ofrer 5k og får 50+ Hk. ))

LOOOL

MVH

Fra : Brian

Dato : 29-06-05 16:54

Henrik B. wrote:

> Ja, Bjørn jagter enkel-heste, hvor vi andre ofrer 5k og får 50+ Hk. ))

Og så ikke et ord nævnt om, at du "snyder" med lidt turbo-stads

/Brian

Fra : Bjørn

Dato : 30-06-05 07:35

> Ja, Bjørn jagter enkel-heste, hvor vi andre ofrer 5k og får 50+ Hk. ))

Der er ikke lavet modifikationer siden bilen sidst var på felt :)

En kammerat havde hans VB i30 på felt, og den havde efter modifikationer
tabt 5hk jvf tidligere måling. Det var han ikke særlig tilfreds med, så det
endte med at jeg trillede min på feltet så vi havde noget at sammenligne
med. Da min var på feltet forrige gang var i30'eren også, og denne gang var
det ikke samme felt der var i nærheden.

Desværre trak han på smilebåndet, da min kurve var printet ud... Møgæske!

Fra : Mogens

Dato : 30-06-05 19:04

On Thu, 30 Jun 2005 08:34:40 +0200, "Bjørn" <bjornnorgaardsweb.dk>
wrote:

>Desværre trak han på smilebåndet, da min kurve var printet ud... Møgæske!

Du burde - uanset den ringe holdbarhed - have købt dig en Opel Calibra
4x4 turbo, IMO...

Mvh...

Fra : Henrik B.

Dato : 30-06-05 19:32

> Du burde - uanset den ringe holdbarhed - have købt dig en Opel Calibra
> 4x4 turbo, IMO...

I tend to agree.....

Fra : Bjørn

Dato : 04-07-05 07:26

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse

> Du burde - uanset den ringe holdbarhed - have købt dig en Opel Calibra
> 4x4 turbo, IMO...

Så hellere en Vectra 4x4 Turbo :)

Vectraerne handles i fornuftig stand til under 100k herhjemme - er man
heldig kan man importere en selv til omkring 80-85k.

En Calibra er sammenlignet med en Vectra hundedyr :)

Og for at kaste lidt benzin på bålet - bagvanger til Vectra A-X og Calibra
fåes ikke længere ;) Hverken originalt eller uoriginalt...

Fra : Mogens

Dato : 09-07-05 17:23

On Mon, 4 Jul 2005 08:26:29 +0200, "Bjørn" <bjornnorgaardsweb.dk>
wrote:

> [...]
>Og for at kaste lidt benzin på bålet - bagvanger til Vectra A-X og Calibra
>fåes ikke længere ;) Hverken originalt eller uoriginalt...

En Vectra er for meget "blød hat" IMO, og du er jo en ung mand.
Derfor min tanke angående en Calibra...

Mvh...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-06-05 21:03

KASO skriver:

> Hmm - min kører 51,4 km/t v. 1.000 o./min. i 6. gear - det er der vist ikke
> mange der kører i 5.?!?

Nej, men det er sku tæt på, omkring 49.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : KASO

Dato : 20-06-05 00:18

"Klaus D. Mikkelsen" skrev d. 09-06-05 21:03 dette indlæg :
> KASO skriver:

> Nej, men det er sku tæt på, omkring 49.

46,8km/t iflg. FDM's bildatabase!

http://www.kandu.dk/

Fra : Christensen

Dato : 09-06-05 21:13

> Hmm - min kører 51,4 km/t v. 1.000 o./min. i 6. gear - det er der vist
> ikke
> mange der kører i 5.?!?

Der omkring ligger min propel nu også...mener jeg

/f christensen
320d Touring '02

Fra : EjS

Dato : 08-06-05 21:56

> Det er nu meget lækkert med et 6 gear til at spare lidt på omdrejningerne

> de lange motervejsstræk....

Det har du ret i... Kører bilen ellers godt?

MVH Esben
(Iøvrigt så blev Jakob færdig som civilingeniør igår med et 11-tal!)

Fra : jones_net

Dato : 09-06-05 08:05

"mullerman" <billetter2003@yahoo.com> wrote in message

> "Broegger" <thomas@removethis-broeggerklanen.dk> skrev i en meddelelse

> Det er nu meget lækkert med et 6 gear til at spare lidt på omdrejningerne
> på de lange motervejsstræk....

Nu futter jeg rundt i den helt gamle Octavia 1,8 20V ('98), og jeg ville
gerne have et 6. gear, når jegh forvilder mig ud på motorvejen...
5. gear, 100 km/t findes ved 3.000 omdr. og det er lidt for højt, for jeg
plejer at skifte gear mellem 2.500 og 3.000. 130 km/t ligger ved ca. 4.000
og så er jeg ikke i tvivl om at motoren ligger foran mig et sted - den er
temmelig hørbar...

/J

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-06-05 08:50

jones_net skriver:

> Nu futter jeg rundt i den helt gamle Octavia 1,8 20V ('98), og jeg ville
> gerne have et 6. gear, når jegh forvilder mig ud på motorvejen...

Ja, hvis 6. gearet var højere end dit nuværende 5.

Tager du eksempelvis Golf V er 6. gearet kun marginalt højere end 5. i
en 5 gears bil.

På en 1,9TDI som den jeg har ville 4 gear lagt rigtigt ud faktisk
passe bedre end 6.

Fra : jones_net

Dato : 09-06-05 13:54

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
> [...]
> en 5 gears bil.
>
> På en 1,9TDI som den jeg har ville 4 gear lagt rigtigt ud faktisk

Ja, det extra gear skulle gerne sørge for ca. 110km/t ved f.eks. 2.500 eller
lidt under...

/J

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-06-05 14:17

jones_net skriver:

> Ja, det extra gear skulle gerne sørge for ca. 110km/t ved f.eks. 2.500 eller
> lidt under...

Det bliver svært da nuværende ved 2500 rpm løber 125 km/t.

Fra : Klaus A

Dato : 08-06-05 21:40

> [...]
> 2,0 FSI med 150 hypper.
> Hvad skal fordelen være ved det? Så skal man da bare sidde og røre i

Der skal røres en del, men det er fordi "arbejdsområdet" er noget smalt.
Jeg har kørt en uge i en spritny A4 2.0 HDI (TDI - whatever) i Tyskland, og
den har samme begrænsninger som mange andre i klassen.

1. De skal have gas ved i gangsætning, ellers går de i stå (samme erfarring
fra en A3'er), Jeg er vandt til at kunne slippe koblingen i tomgang uden
bilen stopper af den grund.

2. Max RMP er ved ca. 4500, og der sker først lidt over ca. 1800, så der
skal røres noget hvis det skal gå stærkt.

Jeg sprang tit et (eller 2) gear over ved alm. acc. gennem gearerne..
Ellers er det skam en meget fin vogn. Jeg tror (har ikke prøvet) at en form
for automatgear vil klæde den motor godt.

BMW's 320d klarer sig iøvrigt betydeligt bedre, rent motormæssigt ift
Audi'en.

klaus a

Fra : Broegger

Dato : 08-06-05 21:43

"Klaus A" <dknews@FJERNESautzen.com> skrev

> 2. Max RMP er ved ca. 4500, og der sker først lidt over ca. 1800, så
> der skal røres noget hvis det skal gå stærkt.

Nu er 2,0 FSI en benziner, så max ligger vel omkr 6000 rpm.

> Jeg sprang tit et (eller 2) gear over ved alm. acc. gennem gearerne..
> Ellers er det skam en meget fin vogn. Jeg tror (har ikke prøvet) at en
> form for automatgear vil klæde den motor godt.

Det gør jeg nu også i min V40 1,8 med 5 gear

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk

Fra : Klaus A

Dato : 08-06-05 21:53

> "Klaus A" <dknews@FJERNESautzen.com> skrev

> Nu er 2,0 FSI en benziner, så max ligger vel omkr 6000 rpm.

oops den smuttede.. Men det gør vel bare, at argumentet for 6fremad er
mindre?

> Det gør jeg nu også i min V40 1,8 med 5 gear

Den gamle 240 B230k'er er perfekt til at trille langsomt i. Den kunne
egentelig nøjes med ca. 3 gear, bare slutudvekslingen ikke er mindre end nu.
Min "nye" 940'er har kun 4 gear (manuel) (plus noget overdrive noget).
Slutudvekslingen er sjovt nok lavere end den gamle...

Klaus a

Fra : Jonas R.

Dato : 08-06-05 21:50

"Klaus A" <dknews@FJERNESautzen.com> wrote in SNIP
> [...]
> og
> den har samme begrænsninger som mange andre i klassen.

Sku da kun fordi du kører rundt i en diesel bil.... og det hedder TDI, HDI
er i pegøj og lign.

> 1. De skal have gas ved i gangsætning, ellers går de i stå (samme
> erfarring
> fra en A3'er), Jeg er vandt til at kunne slippe koblingen i tomgang uden
> bilen stopper af den grund.

Interessant, jeg har aldrig prøvet en bil hvor man bare kunne slippe
koblingen uden at bilen gik i stå. Normalt skal man lige liste den igang....

> 2. Max RMP er ved ca. 4500, og der sker først lidt over ca. 1800, så der
> skal røres noget hvis det skal gå stærkt.

Det er en diesel bil.....

> Jeg sprang tit et (eller 2) gear over ved alm. acc. gennem gearerne..
> Ellers er det skam en meget fin vogn. Jeg tror (har ikke prøvet) at en
> form
> for automatgear vil klæde den motor godt.

Måske fanger jeg ikke noget, men vedkommende snakker om en 2.0FSI som intet
har med diesel at gøre, det er en benzin bil.

Fra : Thomas

Dato : 08-06-05 21:53

> Interessant, jeg har aldrig prøvet en bil hvor man bare kunne slippe
> koblingen uden at bilen gik i stå. Normalt skal man lige liste den
> igang....

Det kan mange biler da gøre - bl.a. Sierra Cosworth, Omega 3000 24v og Polo
HIT :) Alle m. manuel gear.

--
Thomas Krath

Fra : Klaus A

Dato : 08-06-05 22:04

"Thomas" <tkrath@SLEThotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det kan mange biler da gøre - bl.a. Sierra Cosworth, Omega 3000 24v og
Polo
> HIT :) Alle m. manuel gear.

Det er også en rar fornemmelse, at kunne starte (motoren) i 1. og lægge fra
land uden kobling..
Volvoen hopper lidt, men den gamle 2002'er kunne

Klaus

Fra : Thomas H.

Dato : 09-06-05 06:35

"Thomas" <tkrath@SLEThotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det kan mange biler da gøre - bl.a. Sierra Cosworth, Omega 3000 24v og
Polo
> HIT :) Alle m. manuel gear.

Det kan man IKKE i en Ford Escort med uoriginal kobling !!!

Fra : Jonas R.

Dato : 09-06-05 18:22

"Thomas" <tkrath@SLEThotmail.com> wrote in message SNIP
> Det kan mange biler da gøre - bl.a. Sierra Cosworth, Omega 3000 24v og
> Polo HIT :) Alle m. manuel gear.

Oki så tager vi en tur i den cossie og så slipper du kobling, uden at give
gas. Så vil jeg godt væde en kasse bajere på at den går i stå.... Normalt
skal man lige op på koblingspunktet og så liste den igang. Hvis du bare
slipper kobling så dør bilen....... IK Thomazz

Fra : KASO

Dato : 09-06-05 20:08

"Thomas" <tkrath@SLEThotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det kan mange biler da gøre - bl.a. Sierra Cosworth, Omega 3000 24v og
Polo
> HIT :) Alle m. manuel gear.

Det går også fint i Renaultér - såvel Coupé som Scénic 1.6 16V - trods en
tomgang omkring 700 o/min.!

Fra : Troels [9380]

Dato : 10-06-05 15:37

> Det kan mange biler da gøre - bl.a. Sierra Cosworth, Omega 3000 24v og
> Polo HIT :) Alle m. manuel gear.

Og en Peugeot 205 1.1, Peugeot 205 1.4 XS, Honda Civic 1.4 16v, BMW 320i?

// Troels

Fra : Klaus A

Dato : 08-06-05 22:04

"Jonas R." <hihi@hihi.dk> skrev i en meddelelse

> "Klaus A" <dknews@FJERNESautzen.com> wrote in SNIP
>
> Sku da kun fordi du kører rundt i en diesel bil.... og det hedder TDI, HDI
> er i pegøj og lign.

slap af - det så jeg først senere. Hvis man skal bruge 6 gear i en benz.
ville jeg hellere smide pengene efter noget mere moment.

> Interessant, jeg har aldrig prøvet en bil hvor man bare kunne slippe
> koblingen uden at bilen gik i stå. Normalt skal man lige liste den
igang....

så let forceret tomgang da. Men de dør hvis ikke de får nogle vindinger ved
start (og det er ikke kun mig).

> Det er en diesel bil.....

doh

> Måske fanger jeg ikke noget, men vedkommende snakker om en 2.0FSI som
intet
> har med diesel at gøre, det er en benzin bil.

here we..

Fra : Ukendt

Dato : 08-06-05 22:20

"Klaus A" <dknews@FJERNESautzen.com> skrev i en meddelelse
> så let forceret tomgang da. Men de dør hvis ikke de får nogle vindinger
> ved
> start (og det er ikke kun mig).

Så skal du prøve en bil med moment, jeg kan sagtens sætte i gang uden, at
røre speederen, bruger det jævnligt når jeg parallelparkere, eller bakker
til trailer/ Campingvogn.

--
Mvh.
Dannie

Fra : Jonas R.

Dato : 09-06-05 18:25

"Klaus A" <dknews@FJERNESautzen.com> wrote in SNIP
> slap af - det så jeg først senere. Hvis man skal bruge 6 gear i en benz.
> ville jeg hellere smide pengene efter noget mere moment.

Jeg er afslappet, men du sammenlignede to forskellige ting. Og 6 gear kan nu
være rart, da det jo for det meste bare giver en lidt lavere gearing i
toppen. Ingen siger jo at fordi du har 6 gear er bilen sindsygt lavt gearet.

> igang....
>
> så let forceret tomgang da. Men de dør hvis ikke de får nogle vindinger
> ved
> start (og det er ikke kun mig).

Jep jep, det var lidt for sjov. Men det er bare at hvis man slipper
koblingen så plejer bilen at dø ;)

Det første indlæg kom lige til at lyde hårdere end det skulle.

/JOnas R

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-06-05 22:40

"Jonas R." skriver:

> Interessant, jeg har aldrig prøvet en bil hvor man bare kunne slippe
> koblingen uden at bilen gik i stå. Normalt skal man lige liste den igang....

Den skal jeg lige have igen:
Du har aldrig prøvet en bil, hvor du ikke kunne liste den i gang i
tomgang ved nogenlunde normal koblingsbetjening ?

Mine 3 sidste golfer har kunnet/kan det, helt op til 5. gear.

Fra : phk

Dato : 09-06-05 08:28

> [...]

> tomgang ved nogenlunde normal koblingsbetjening ?
>
> Mine 3 sidste golfer har kunnet/kan det, helt op til 5. gear.

De nyeste Golf´er - TDI´erne - snyder lidt ved at smide ekstra brændstof ind
hvis omdrejningstallet bliver for lavt. Men det gjorde de gamle GTD´ere
ikke - og de kan også køre op igennem gearene uden at røre speederen...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-06-05 09:19

phk skriver:

> De nyeste Golf´er - TDI´erne - snyder lidt ved at smide ekstra brændstof ind
> hvis omdrejningstallet bliver for lavt.

Er det ike kbare tomgangsregualtoren ?

> Men det gjorde de gamle GTD´ere
> ikke - og de kan også køre op igennem gearene uden at røre speederen...

Og den gamle "eenotter" benzin....

Fra : phk

Dato : 09-06-05 11:19

> phk skriver:

> Er det ike kbare tomgangsregualtoren ?

Njohh - man kan godt snyde den op på 1100 rpm uden at røre speederen -
normal tomgang er 950 rpm.

> Og den gamle "eenotter" benzin....

Jeg kan nu slet ikke forestille mig den klarer det lige så godt ;)

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-06-05 11:27

phk skriver:

> Jeg kan nu slet ikke forestille mig den klarer det lige så godt ;)

Faktisk jo, den er også lidt lavere gearet....

Fra : Jonas R.

Dato : 09-06-05 18:21

"Klaus D. Mikkelsen"
SNIP
> Den skal jeg lige have igen:
> Du har aldrig prøvet en bil, hvor du ikke kunne liste den i gang i
> tomgang ved nogenlunde normal koblingsbetjening ?

Læs nu hvad der står.... :
"Interessant, jeg har aldrig prøvet en bil hvor man bare kunne slippe
koblingen uden at bilen gik i stå. Normalt skal man lige liste den
igang...."

Jeg skriver netop man skal arbejde lidt med koblingen og ikke bare kan
slippe den uden at den går i stå.....

/Jonas R.

Fra : phk

Dato : 09-06-05 08:25

> [...]

> Interessant, jeg har aldrig prøvet en bil hvor man bare kunne slippe
> koblingen uden at bilen gik i stå. Normalt skal man lige liste den

Jeg behøver ikke give gas når jeg starter med min Golf III - selv om der er
1300 kg campingvogn bagefter...

> Måske fanger jeg ikke noget, men vedkommende snakker om en 2.0FSI som
> intet har med diesel at gøre, det er en benzin bil.

Golf VR6 fås også med 6 gear...

Fra : Henrik B.

Dato : 09-06-05 16:24

> Jeg behøver ikke give gas når jeg starter med min Golf III - selv om der
> er 1300 kg campingvogn bagefter...

Så er du noget forsigtig på koblingen...

Fra : phk

Dato : 09-06-05 18:21

> Så er du noget forsigtig på koblingen...

En som er vant til at køre benzinbil _uden_ campingvogn ville nok blive
noget forbavset over hvor vild den er med at komme fremad ..... :)

Fra : Mogens

Dato : 09-06-05 19:34

On Thu, 9 Jun 2005 19:20:50 +0200, "phk" <phk_stopspam@esenet.dk>
wrote:

>En som er vant til at køre benzinbil _uden_ campingvogn ville nok blive
>noget forbavset over hvor vild den er med at komme fremad ..... :)

Der er ikke nogen Golf diesel, der er særlig vild med at komme frem
af. Slet ikke ift. den nyeste aftapning af BMW 330D med +200 hk !
(uden chiptuning).

Mvh...

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 10-06-05 07:48

> Der er ikke nogen Golf diesel, der er særlig vild med at komme frem
> af. Slet ikke ift. den nyeste aftapning af BMW 330D med +200 hk !
> (uden chiptuning).

Mon det lige var dén slags "fremad", som PHK skrev om..?

Men udover det, så er det nok tvivlsomt, om overhovedet nogen bil med
traditionel manuel gearkasse kan sætte i gang, hvis man bare smider
koblingen.

Dette ville forudsætte een af følgende tre ting - og ingen er realistiske:

1) Motoren kan køre videre, selvom den tvinges ned på nul o/min - altså
totalt stilstand.

2) Motoren trækker selv i tomgang bare hjulene rundt, så bilen laver ren
hjulspin i flere sekunder i træk, når koblingen bare smides fra tomgang - så
skal den vel have omkring 100 hk allerede ved 900 o/min - hvilket svarer til
et drejningsmoment på knap 800 Nm ved 900 o/min. Det er mere end lastvogne.

3) Bilens vægt "går mod nul" - således at bilen også kan accelereres fra nul
kilometer i timen og op til 10 m/t over en tid, der også går mod nul - altså
fra det ene sekund til det andet.

....alternativt kan man jo koble langsomt til uden at give yderligere gas ift
tomgang, eller man kan isætte en kobling, der er så slidt, at dén virker som
tilkobling i sig selv.

Ak, ja.... Det hele handler om, hvad den ene part mener, og hvad den anden
part forstår - eller vælger at forstå..

/Jan W Nielsen

Fra : Mogens

Dato : 10-06-05 16:03

On Fri, 10 Jun 2005 08:48:24 +0200, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>Mon det lige var dén slags "fremad", som PHK skrev om..?

Det ved PHK sikkert...

>Ak, ja.... Det hele handler om, hvad den ene part mener, og
>hvad den anden part forstår - eller vælger at forstå..

Hermed givet et eksempel!

Mvh...

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 10-06-05 16:35

> Det ved PHK sikkert...

Det må vi håbe..

Som jeg opfatter det, så handler det om igangsætning med en forsigtig
koblingsfod.

/Jan W Nielsen

Fra : phk

Dato : 10-06-05 16:44

> Som jeg opfatter det, så handler det om igangsætning med en forsigtig
> koblingsfod.

Right :)

Fra : Mogens

Dato : 10-06-05 16:49

On Fri, 10 Jun 2005 17:43:41 +0200, "phk" <phk_stopspam@esenet.dk>
wrote:

>Right

Så din kommentar: "En som er vant til at køre benzinbil _uden_
campingvogn ville nok blive noget forbavset over hvor vild den er med
at komme fremad" skal ses i dén sammenhæng?
Altså at en Gold diesel rykker vildt ved tilkobling med forsigtig
koblingsfod. LOL!

Mvh...

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 10-06-05 17:11

> [...]
> at komme fremad" skal ses i dén sammenhæng?
> Altså at en Gold diesel rykker vildt ved tilkobling med forsigtig

Hvis jeg forstår dig korrekt - så vil jeg komme med følgende kritiske
bemærkning:

Jeg synes helt ærligt, du skal spare dig din arrogante holdning...og i
stedet prøve at gøre dig den umage at forstå, hvad folk skriver, fremfor at
fremture med dine egne definitioner af "rykker" mv.

Just my 25 cent.

Selvom du er vant til biler med langt større motorer end de fleste andre, så
kan de fleste andre altså godt mærke forskel på en alm benzinbil og en
diesel, når du forsigtigt løfter foden fra koblingen.

Det er som om, dieselbilen leger fiskekutte, der nægter at gå i stå.

En af mine venner har haft 2,0 HDi Xsara - den var helt vild ti likke at gå
i stå - også bedre end hans nuværende chippede TDI 130....altså til netop
dén disciplin.

/Jan W Nielsen

Fra : Mogens

Dato : 10-06-05 17:22

On Fri, 10 Jun 2005 18:11:29 +0200, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>Hvis jeg forstår dig korrekt - så vil jeg komme med følgende kritiske
>bemærkning:

Det er unødvendigt - det var PHK, jeg svarede

>Jeg synes helt ærligt, du skal spare dig din arrogante holdning...

Jeg synes, du skal pakke din respektløse tone sammen og gemme den
langt langt væk.

>og i stedet prøve at gøre dig den umage at forstå, hvad folk skriver,

Jeg har ingen problemer med at forstå, hvad der skrives. Jeg har et
problem med, at du blander dig.

>fremfor at fremture med dine egne definitioner af "rykker" mv.

Et debatforum handler netop om at udtrykke sin opfattelse af dette og
hint.

>Just my 25 cent.

I lige måde.

For ikke at trætte eventuelle læsere - jeg stopper her.

Mvh...

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 10-06-05 23:50

> Det er unødvendigt - det var PHK, jeg svarede

Det forstår jeg - men da du skriver i en offentlig gruppe, så tillader jeg
mig at deltage i debatten.

> Jeg synes, du skal pakke din respektløse tone sammen og gemme den
> langt langt væk.

Det er muligt, du synes, det er respektløst, at jeg siger dig imod, og at
jeg påpeger, at jeg synes dine konstant bevidste misforståelser og dine
latterudbrud (*LOL*) mv. er arrogante, men det gør jeg nu - både synes det -
og siger det.

Det er også muligt, at jeg er respektløs i ny og næ, for jeg er ikke selv
den bedste - men mon ikke du også selv er klar over, at du er arrogant i ny
og næ - det vil jeg næsten tro, Mogens.

> Jeg har ingen problemer med at forstå, hvad der skrives.

Nej, det er netop det, der er problemet - havde du bare haft det...

> Jeg har et
> problem med, at du blander dig.

Så skriv du i en anden gruppe, kammerat - eller send en mail.

/Jan W Nielsen

Fra : Mogens

Dato : 11-06-05 07:50

On Sat, 11 Jun 2005 00:50:02 +0200, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>Det forstår jeg - men da du skriver i en offentlig gruppe, så tillader jeg
>mig at deltage i debatten.

Så gør det sobert, "kammerat"

>SÃ¥ skriv du i en anden gruppe, kammerat - eller send en mail.

Nej, du.

Mvh...

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 11-06-05 10:15

> Så gør det sobert, "kammerat"

Hvor er det, jeg ikke har gjort det..?

/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 11-06-05 10:33

> Hvor er det, jeg ikke har gjort det..?

Hmm, synd at 2 af gruppens meget aktive deltage nu for anden gang skal ryge
i totterne på hinanden.

--
Tom

Fra : Mogens

Dato : 11-06-05 11:12

On Sat, 11 Jun 2005 11:33:27 +0200, "Tom"
<tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

>Hmm, synd at 2 af gruppens meget aktive deltage nu for anden gang skal ryge
>i totterne på hinanden.

Synd uanset hvad -> som tidligere nævnt: "The war is over" :)

Mvh...

Fra : phk

Dato : 11-06-05 13:19

> Hmm, synd at 2 af gruppens meget aktive deltage nu for anden gang skal
> ryge i totterne på hinanden.

Jeg tror Mogens føler sig som underdog her fordi han ikke rigtig kan finde
ud af hvad der er bedst at køre i :)

Fra : Thomas

Dato : 11-06-05 16:34

> Hmm, synd at 2 af gruppens meget aktive deltage nu for anden gang
> skal ryge i totterne på hinanden.

Det er ikke første gang Jan W Nielsen kører af sidesporet - spørg blot
Henrik B.

--
Thomas Krath

Fra : John Sahl

Dato : 11-06-05 16:57

Thomas wrote:
> Det er ikke første gang Jan W Nielsen kører af sidesporet - spørg blot
> Henrik B.

Nåh nåh, jeg synes nu de to herrer er ret lige om det denne
gang.

Mogens' indlæg læser jeg også igen og igen som ret arrogante.
Om det er mig der opfatter dem forkert, eller det så er hans
intention, skal jeg ikke kunne sige, men arrogant er ellers ikke
på nogen måde et prædikat jeg tidligere har kunnet sætte på
Mogens, hverken her i gruppen eller ellers.

Jan er og bliver en påståelig rad, der aldrig giver op, uanset
om han har ret eller uret, det ved vi jo alle. Denne gang synes
jeg dog ikke han er forkert på den.

Men det kunne være rart at se de to "kamphaner" stikke næven
frem og komme over det

--
John Sahl,
www.bilstereobladet.dk / Lad der være lyd!

Fra : Mogens

Dato : 11-06-05 16:59

Som jeg skrev før -> the war is over.

Mvh...

Fra : John Sahl

Dato : 11-06-05 19:07

Mogens wrote:
> Som jeg skrev før -> the war is over.

Goodie

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 11-06-05 21:56

> Det er ikke første gang Jan W Nielsen kører af sidesporet - spørg blot
> Henrik B.

Thomas - jeg kunne være mere ligeglad med, hvad Henrik måtte mene om mig i
denne sammenhæng - desuden mener jeg ikke, jeg kører af sporet.

Jeg vil samtidig undlade at nævne de to, de har henvendt sig til mig, og har
sagt, at jeg siger, hvad de tænker - men det er ikke folk uden "fylde" her i
gruppen og sædvanlig velopdragenhed - det er folk, der ikke selv gider tage
slagsmålet.

I øvrigt ser jeg da frem til en "fredstid" med hr Knudsen, hvis han da mener
dette.

Men hvis den eneste måde, hvorpå jeg kan købe mig til "good standing", som
rockerne siger, når de ikke længere er i problemer ved "kollegerne", er ved
at undlade at tale bestemte personer imod, når jeg mener de enten er
arrogante eller forkerte på den, så undværer jeg hellere.

Jeg skriver ikke (kun) her for at være gode venner med alle.

/Jan W Nielsen

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 11-06-05 22:05

> Det er ikke første gang Jan W Nielsen kører af sidesporet - spørg blot
> Henrik B.

Thomas - jeg kunne ikke være mere ligeglad med, hvad Henrik måtte mene om
mig i
denne sammenhæng - desuden mener jeg ikke, jeg kører af sporet - desuden har
Henrik sikkert også en mening om andre - prøw engang at spørge ham.

Jeg vil samtidig undlade at nævne navnene på de to, der har henvendt sig til
mig, og har
sagt, at jeg siger, hvad de tænker - men det er ikke folk uden "fylde" her i
gruppen, men "høflige folk", der ikke selv gider tage slagsmålet.

I øvrigt ser jeg da frem til en "fredstid" med hr Knudsen, hvis han da mener
dette - formentlig ser han blot helst. at jeg bare "går væk".

Fra : Thomas

Dato : 12-06-05 03:58

> Jeg skriver ikke (kun) her for at være gode venner med alle.

Nej, det fremgår sgu tydeligt af denne tråd.

--
Thomas Krath

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 13-06-05 09:27

> Nej, det fremgår sgu tydeligt af denne tråd.

Jég har forsøgt forsoning, Thomas.

/Jan W Nielsen

Fra : Mogens

Dato : 12-06-05 10:05

On Mon, 13 Jun 2005 10:26:31 +0200, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>Jég har forsøgt forsoning, Thomas.

Gider du godt stoppe nu? - thanx.

Din posting bliver nok hængende længst, så du har "vundet", hvis det
er dét -> (juster uret)

Mvh...

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 12-06-05 11:02

> Gider du godt stoppe nu? - thanx.

Jep - og ok.

> Din posting bliver nok hængende længst, så du har "vundet", hvis det
> er dét -> (juster uret)

Det var ikke det, der var meningen - jeg må have kludret i det i går, da jeg
satte klokkeslettet.

/Jan W Nielsen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-06-05 06:17

Jan W Nielsen skriver:

> Jég har forsøgt forsoning, Thomas.

Jan, dit ur !!!

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 13-06-05 06:46

> Jan, dit ur !!!

Det ér rettet..

/Jan W Nielsen

Fra : phk

Dato : 10-06-05 22:49

> Så din kommentar: "En som er vant til at køre benzinbil _uden_
> campingvogn ville nok blive noget forbavset over hvor vild den er med
> at komme fremad" skal ses i dén sammenhæng?

Ja..

> Altså at en Gold diesel rykker vildt ved tilkobling med forsigtig
> koblingsfod. LOL!

Vi kan godt tage en 200 meter accellerationstest og se hvem der kommer
hurtigst afsted uden gasgivning ... *S* men du bliver til grin...

Fra : Mogens

Dato : 11-06-05 07:44

On Fri, 10 Jun 2005 23:49:17 +0200, "phk" <phk_stopspam@esenet.dk>
wrote:

>Vi kan godt tage en 200 meter accellerationstest og se hvem der kommer
>hurtigst afsted uden gasgivning ... *S* men du bliver til grin...

Næppe :)

Mvh...

Fra : Peter Weis

Dato : 11-06-05 08:07

phk wrote:

> Vi kan godt tage en 200 meter accellerationstest og se hvem der kommer
> hurtigst afsted uden gasgivning ... *S* men du bliver til grin...

Hvor højt må man stille tomgangen?
Lige nu står den jo lidt højt her i tråden.

mvh
Peter

Fra : phk

Dato : 11-06-05 13:20

"Peter Weis" <p.weis@email.dk.slet> skrev i en meddelelse

> Hvor højt må man stille tomgangen?
> Lige nu står den jo lidt højt her i tråden.

Min går omkring 950 rpm og det er ikke nødvendigt at stille den højere ...

.... for at køre fra Mogens :)

Fra : phk

Dato : 11-06-05 13:21

"Peter Weis" <p.weis@email.dk.slet> skrev i en meddelelse

> Hvor højt må man stille tomgangen?
> Lige nu står den jo lidt højt her i tråden.

Min står til 950 rpm og det er ikke nødvendigt med højere tomgang for at
køre fra Mogens´s tunge slæde :)

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 09-06-05 22:23

Klaus A wrote:

> Der skal røres en del, men det er fordi "arbejdsområdet" er noget smalt.
> Jeg har kørt en uge i en spritny A4 2.0 HDI (TDI - whatever) i Tyskland, og
> den har samme begrænsninger som mange andre i klassen.

Uha - blasfemi! HDi er PSA (Peugeot/Citroën), TDI er VAG
(VW,Skoda,Audi,...).

> 1. De skal have gas ved i gangsætning, ellers går de i stå (samme erfarring
> fra en A3'er), Jeg er vandt til at kunne slippe koblingen i tomgang uden
> bilen stopper af den grund.

Det kan man godt i en HDi, hvis man ikke flytter foden alt for brat.

> 2. Max RMP er ved ca. 4500, og der sker først lidt over ca. 1800, så der
> skal røres noget hvis det skal gå stærkt.

Dvs. et momentstærkt område, hvor højeste omdrejningstal er næsten tre
gange så stort som laveste - det er da ikke ringe?

> BMW's 320d klarer sig iøvrigt betydeligt bedre, rent motormæssigt ift
> Audi'en.

Det er også en RIGTIG commonrail-motor, i stedet for VAGs pumpedüse-pjat :)

--
Sugemotorer suger :P
'00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend

Fra : Thomas

Dato : 08-06-05 21:54

> Der er flere og flere almindelige biler der får 6 gear. Nu også en
> Octavia 2,0 FSI med 150 hypper.
> Hvad skal fordelen være ved det? Så skal man da bare sidde og røre i
> gryden hele tiden!

Fordelen må være at du kan køre bilen i det mest optimale område hele tiden.
På motorvejen kan du være klar i det rigtige omdrejningsfelt, når der skal
rykkes osv.

--
Thomas Krath

Fra : Broegger

Dato : 08-06-05 22:14

> Fordelen må være at du kan køre bilen i det mest optimale område hele
> tiden. På motorvejen kan du være klar i det rigtige omdrejningsfelt,
> når der skal rykkes osv.

Jeg kan sagtens se fordelen i sportslige biler, men en Skoda med 2,o'er...
Det er sg* overkill efter min mening. Så det ender nok med at jeg køber den
med morfar-gear. Så slipper man helt for det.

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk

Fra : Ukendt

Dato : 08-06-05 22:39

> [...]
> 2,0 FSI med 150 hypper.
> Hvad skal fordelen være ved det? Så skal man da bare sidde og røre i

Jeg synes de var meget passende ved porsche 911. Man kører en 200-240 km/t i
5 og smækker den så i 6. og så rykker den ellers bare videre ))

--
Tom

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-06-05 22:38

Broegger skriver:

> Hvad skal fordelen være ved det? Så skal man da bare sidde og røre i gryden
> hele tiden!

Det ser smart ud i reklamerne.

Klaus (Vito med 6 gear)
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 09-06-05 07:20

Broegger wrote:
> [...]
> Octavia 2,0 FSI med 150 hypper.
> Hvad skal fordelen være ved det? Så skal man da bare sidde og røre i

Jeg var for nyligt ude at køre i den nye Octavia, det var en TDI st.car med
4X4 og også 6 gear.
Det var lidt "overkill" med alle de gear til alm. lande/motorvejs kørsel,
der skulle skiftes hele tiden, indtil man nåede march-hastigheden.
Hvis jeg skulle have sådan en bil, så ville jeg klart foretrække automatgear
i stedet.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - ingen Formel 1 videoer

Fra : Ukendt

Dato : 09-06-05 08:07

| Det var lidt "overkill" med alle de gear til alm. lande/motorvejs kørsel,
| der skulle skiftes hele tiden, indtil man nåede march-hastigheden.

Til normal lige-ud-af-vejen kørsel springer man da også gear over, det er
kun hvis der er last på, op ad bakke, eller der virkelig skal rykkes, man
tager den trælse vej igennem alle gearene. Jeg bruger fx. sjældent 3'ide
gear i min 5-gears kasse, det er stort set lige så hurtigt at køre til 3500
omd. i 2., og der fra gå i 4.&5.

Fra : Bjørn

Dato : 09-06-05 08:17

> [...]
> 2,0 FSI med 150 hypper.
> Hvad skal fordelen være ved det? Så skal man da bare sidde og røre i

Jeg er så småt ved at have samlet stumperne til at få min motor sammen med
en 6-trins gearkasse.

Der er for meget flere "fordele".

1. Hurtigere optræk - gearene ligger "tættere" og omdrejningstallet kan
holdes inden for det optimale arbejdsområde. I bund og grund en "sjovere"
bil.
2. Økonomi på langture - 6. gear har længere udveksling end mit 5. (har jo
hele 4km på arbejde)
3. Højere topfart... måske :) Afhænger af om jeg har "mullerne" til at
trække 6. gear ud. Bliver formentlig afprøvet ved lejlighed.

Fra : Ukendt

Dato : 09-06-05 08:28

"Bjørn" <bjornnorgaardsweb.dk> wrote in message

> [...]
>
> 1. Hurtigere optræk - gearene ligger "tættere" og omdrejningstallet kan
> holdes inden for det optimale arbejdsområde. I bund og grund en "sjovere"

Bliver det hurtigere af det?
Bilen accelererer jo ikke i det tidsrum man skifter gear.....og 5 gearskift
stjæler da noget af tiden.

> 2. Økonomi på langture - 6. gear har længere udveksling end mit 5. (har jo
> hele 4km på arbejde)

At motoren kører med færre RPM gør ikke nødvendigvis at den bruger mindre
brændstof. Jeg ser f.eks næsten ingen forskel i om jeg kører i 4. eller 5.
ved 80 Km/t på tripcomputeren.

> 3. Højere topfart... måske :) Afhænger af om jeg har "mullerne" til at
> trække 6. gear ud. Bliver formentlig afprøvet ved lejlighed.

Meld tilbage

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 09-06-05 08:56

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse |
| Bliver det hurtigere af det?

Ja hvis den ikke har "overarm" nok ved små omdr.

| Bilen accelererer jo ikke i det tidsrum man skifter gear.....og 5
gearskift
| stjæler da noget af tiden.

Det er så et valg man må tage, springe gear over- og vente på den får slæbt
sig op, eller sidde og røre i gryden :).

| At motoren kører med færre RPM gør ikke nødvendigvis at den bruger mindre
| brændstof. Jeg ser f.eks næsten ingen forskel i om jeg kører i 4. eller 5.
| ved 80 Km/t på tripcomputeren.

Iflg. min bruger jeg BETYDELIGT mere ved samme omdr. i 4., dvs lavere fart,
end ved tilsvar. i 5., underligt ikke?, luftmodstanden er jo mindre pga. den
levere fart. Det kan svare sig at sætte den i 5. ved så lave omdr. at bilen
reelt ikke kan trække det, der er sgu' ikke meget skud i raketten ;).

Hvis gearing er blevet så høj, at det er et "overgear" bliver der ikke mere
top-speed ud af det.

Fra : Ukendt

Dato : 09-06-05 09:24

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> wrote in message

> [...]
bilen
> reelt ikke kan trække det, der er sgu' ikke meget skud i raketten ;).

Ja det er lidt underligt. Mængden af benzin der skal til at drive bilen med
f.eks 80 Km/t burde ikke afvige ud fra om den kører i 4. eller 5. gear (ikke
ret meget), det gør den heller ikke ved min mondeo. Luftmodstanden er jo den
samme, det gælder også rullemodstand m.m.

Men ud fra hvad du skriver, ser det ud som om du også taler om 2 forskellige
hastigheder.

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 09-06-05 09:35

| Men ud fra hvad du skriver, ser det ud som om du også taler om 2
forskellige
| hastigheder.

Det er det jo også, hvis du holder omdr., fx. 2500-, og går fra 4. til 5.,
vil hastighed da stige pga. den højere gearing. Det siger næsten sig selv
:)). Teoretisk skulle forbruget næsten være det samme, eller lavere i 4.-
fordi max Nm er ved >3500-, men i praksis kan det betale sig at køre i 5. .

Fra : Ukendt

Dato : 09-06-05 09:42

> [...]
> fordi max Nm er ved >3500-, men i praksis kan det betale sig at køre i 5.
..

jep, så taler vi om 2 forskellig situationer.
Jeg:
80 Km/t - 4. gear - RPM ??..........80 Km/t - 5. gear - RPM ??
ca. samme forbrug

Du:
?? Km/t - 4. gear - RPM 2500 .....?? Km/t - 5. gear - RPM 2500
øget forbrug

--
Tom

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 09-06-05 10:07

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in

> jep, så taler vi om 2 forskellig situationer.
> Jeg:
> 80 Km/t - 4. gear - RPM ??..........80 Km/t - 5. gear - RPM ??
> ca. samme forbrug

Der mener jeg at forbruget i 4. gear bør være højere end forbruget i 5.
gear. Motoren spinder jo flere omdrejninger og hiver dermed mere brændstof
igennem systemet, ellers er der jo ikke meget ide i at lave overgear på
bilen.

> Du:
> ?? Km/t - 4. gear - RPM 2500 .....?? Km/t - 5. gear - RPM 2500
> øget forbrug

Ja pga. den ekstra vindmodstand. men det vil ikke være et voldsomt øget
forbrug.

Jeg ser bort fra at bilen skal bruge mere brændstof for at accellerere
således at vi snakker konstant hastighed ud af lige vej hvor det er
vindstille.

Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 09-06-05 10:14

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid.too> wrote in message
> [...]
> igennem systemet, ellers er der jo ikke meget ide i at lave overgear på

Diskussionen er ret let, fordi, det er hvad tripcomputeren viser, ved
ligeudkørsel. Jeg vælger dog 5. gearet da motoren har færre RPM og støjer
mindre samt slides mindre (færre stempelslag).

> [...]
>
> Jeg ser bort fra at bilen skal bruge mere brændstof for at accellerere
> således at vi snakker konstant hastighed ud af lige vej hvor det er

både vindmodstand, rullemodstand, øget tab i transmissionslinien. Men du har
ret at forskellen er ikke ret stor, da FORSKELLEN i udvekslingen mellem 4.
og 5. heller ikke er vanvittig stor.

--
Tom

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 09-06-05 10:21

> [...]

> ligeudkørsel. Jeg vælger dog 5. gearet da motoren har færre RPM og
> støjer mindre samt slides mindre (færre stempelslag).

Well... så burde motoren også bruge samme mængde brændstof i tomgang (i
frigear) som at tæske 6000 omdrejninger i frigear, jeg tvivler altså
stærkt på at det er tilfældet. Du kan jo prøve at se om din tripcomputer
også mener du bruger samme mængde i 3. gear v. 80kmt som i 5. gear v.
80kmt.

> både vindmodstand, rullemodstand, øget tab i transmissionslinien. Men
> du har ret at forskellen er ikke ret stor, da FORSKELLEN i
> udvekslingen mellem 4. og 5. heller ikke er vanvittig stor.

well, så prøv at skifte til 3. gear og holde 2500rpm. Eller hvis vi skal
prøve at se lidt bort fra vindmodstanden som jo stiger ret voldsomt
iforhold til hastighedsforøgelsen, så gentag mellem 1. og 3. gear.

Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 09-06-05 10:35

> "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in

> Well... så burde motoren også bruge samme mængde brændstof i tomgang (i
> frigear) som at tæske 6000 omdrejninger i frigear, jeg tvivler altså

Nu taler vi om praksis og ikke teori. I 4. og 5. ved 80 Km/t er forbruget
ca. det samme. Det er klart at disse forhold ikke gælder i hele området og
ved alle hastigheder.

> stærkt på at det er tilfældet. Du kan jo prøve at se om din tripcomputer
> også mener du bruger samme mængde i 3. gear v. 80kmt som i 5. gear v.
> 80kmt.

Næh i 3. bruger den meget mere ved 80 km/t. end i 5.

> well, så prøv at skifte til 3. gear og holde 2500rpm. Eller hvis vi skal
> prøve at se lidt bort fra vindmodstanden som jo stiger ret voldsomt
> iforhold til hastighedsforøgelsen, så gentag mellem 1. og 3. gear.

1. og 2. gear har en elendig økonomi. Selv ved jævn hastighed i disse gear,
kan man let bruge 15-20 L/100 Km. Det er først i 4. og 5. at det ser
fornuftigt ud.
Tripcomputeren viser det reelle forbrug.....om man er enig eller ej, så ser
det således ud (for mondeo m. tripcomputer)
Under "kraftig" acceleration i 1. gear siger den f.eks op 50 L/100 Km så der
er økonomien mere elendig end en russisk kampvogn.

--
Tom

Fra : phk

Dato : 09-06-05 11:25

> Under "kraftig" acceleration i 1. gear siger den f.eks op 50 L/100 Km så
> der
> er økonomien mere elendig end en russisk kampvogn.

Det tror jeg næppe. 3-400 meter på literen er mere standarden dér ;)

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 10-06-05 13:37

> Det tror jeg næppe. 3-400 meter på literen er mere standarden dér ;)

En Leopard 1 kører 110 meter på literen i terræn, så det er der ret ringe
økonomi i...

Fra : Bjørn

Dato : 10-06-05 14:32

"Martin Kaltoft" <kaltoft@gmail.com> skrev i en meddelelse

> En Leopard 1 kører 110 meter på literen i terræn, så det er der ret ringe
> økonomi i...

En F16 er i stand til at forbrænde 3,3 ton brændstof på 15 minutter, hvis
man piloten leger ;)

Fra : Jens

Dato : 10-06-05 17:34

> En F16 er i stand til at forbrænde 3,3 ton brændstof på 15 minutter, hvis
> man piloten leger ;)

Ja, ja! Og Saturn 5 raketten, der løftede Apollo rumskibene brændte så
meget brændstof af, at de turbiner, der drev brændstofpumperne skulle
yde ca. 60.000 Hk.

Nogen højere
--

Jens F
(...der glæder sig over at Xantiaen er mere nøjsom)

Fra : BJ

Dato : 10-06-05 17:38

"Jens" <spam@finds.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
>
> Nogen højere
> --

> (...der glæder sig over at Xantiaen er mere nøjsom)

Der er sku da heller ikke meget fart eller krudt i en Xantia..)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Brian

Dato : 10-06-05 17:54

BJ wrote:

> Der er sku da heller ikke meget fart eller krudt i en Xantia..)

Det afhænger da af antallet af airbag's

/Brian

Fra : Jens

Dato : 10-06-05 18:13

Brian <briank@vip.cybercity.dk> wrote:

> Det afhænger da af antallet af airbag's

De giver s'gu da ikke megen fart
--

Jens F
(..som sparer på krudtet i airbag'ne - men har monteret en box fra

Fra : Brian

Dato : 10-06-05 19:03

Jens wrote:

> De giver s'gu da ikke megen fart

Men masser af krudt - og tilmed lidt knald under de rette
omstændigheder

/Brian

Fra : Jens

Dato : 10-06-05 19:06

Brian <briank@vip.cybercity.dk> wrote:

> Men masser af krudt - og tilmed lidt knald under de rette
> omstændigheder

Dét har jeg aldrig prøvet!

Jeg håber ikke, at det er noget jeg skal skamme mig over
--

Jens F

Fra : Brian

Dato : 10-06-05 19:30

Jens wrote:

> Dét har jeg aldrig prøvet!

Det har jeg - det sidste jeg kan huske er sjovt nok lugten
af airbag'en der kom farende

> Jeg håber ikke, at det er noget jeg skal skamme mig over

Overhovedet ikke - du er åbenbart ikke en af dem der presser
forsikringspræmien i vejret

/Brian

Fra : Jens

Dato : 10-06-05 18:13

BJ <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> wrote:

> "Jens" <spam@finds.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Der er sku da heller ikke meget fart eller krudt i en Xantia..)

Heller ikke? Nej i forhold til F16 og Saturn 5 er der ikke meget at
komme efter
--

Jens F

Fra : NS

Dato : 10-06-05 14:35

Martin Kaltoft wrote:

> En Leopard 1 kører 110 meter på literen i terræn, så det er der ret ringe
> økonomi i...

Der skal sgu også bruges noget energi for at skubbe 40 tons rundt i blød
jord og op ad bakke. Sådan en flytter da også stort set alt, der skulle
finde på at stå i vejen for den.

NS

Fra : Henrik B.

Dato : 09-06-05 16:28

> Nu taler vi om praksis og ikke teori. I 4. og 5. ved 80 Km/t er forbruget
> ca. det samme. Det er klart at disse forhold ikke gælder i hele området og
> ved alle hastigheder.

Jeg kan tydeligt se forskel på 4. og 5. gear, ved samme hastighed.

Fra : Ukendt

Dato : 09-06-05 10:37

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid.too> skrev i en meddelelse

| Der mener jeg at forbruget i 4. gear bør være højere end forbruget i 5.
| gear.

Men hvis 4. lader den komme nærmere max. Nm.?, det er jo der at effekten
vs. omdr. er bedst= udnyttelsen er bedst. Så burde forbruget være mindst?.

ellers er der jo ikke meget ide i at lave overgear på
| bilen.

Et ægte overgear er så høj at bilen ikke når max omdr., tophastighed i det.-
man har det kun til at få omdr. ned når man cruiser :).

| Ja pga. den ekstra vindmodstand. men det vil ikke være et voldsomt øget
| forbrug.

Det er jo det jeg undre mig over, jeg har lavere forbrug i 5, og det er ret
meget >15%. Det er som om tabet i gearboxen er større i 4. end 5, det eneste
jeg har ud af at bruge 4., er bedre acceleration. Ved hast >50-60 er
forbruget vs. hast. bedre i 5. frem for 4, selv om motoren er langt væk fra
max Nm., og man ligefrem kan mærke på vibrationerne, at man piner den.

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 09-06-05 11:27

> Men hvis 4. lader den komme nærmere max. Nm.?, det er jo der at
> effekten vs. omdr. er bedst= udnyttelsen er bedst. Så burde forbruget
> være mindst?.

How how, du må ikke blande nm ind i det, din motor skal jo blot holde
hastigheden og ikke vold-sejtrække (og bruge alle sine kræfter). Ved
konstant hastighed bliver din motor jeg slet ikke belastet.

> [...]
> hast >50-60 er forbruget vs. hast. bedre i 5. frem for 4, selv om
> motoren er langt væk fra max Nm., og man ligefrem kan mærke på

Det kommer jo an på hvordan dit 5. gear er i forhold til dit 4. gear.
Hvor mange omdrejninger snurre den for at holde fx. 80kmt i de to gear?

selvfølgelig er 4. gear da kun til at accelerere, det er de fleste af
dine gear jo. Ligeså snart at du kører over 60 eller lign. så kan det
meget bedre svare sig at smække den i 5. hvis farten blot skal holdes (ud
af lige stræk). Skal motoren arbejde (sejtrække) så skal du så geare ned
for at finde max NM (som sikkert er omkring 3500-4000RPMs).

Thomas

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-06-05 11:30

Thomas Rasmussen skriver:

> selvfølgelig er 4. gear da kun til at accelerere

Og bykørsel, hvor man ikke må køre mere end 40 km/t. Det kan ikke lade
sig gøre i 5.

Fra : phk

Dato : 09-06-05 15:36

> Og bykørsel, hvor man ikke må køre mere end 40 km/t. Det kan ikke lade
> sig gøre i 5.

Det kan det saa godt ... hvis man traader paa bremsen ...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-06-05 15:40

phk skriver:

> Det kan det saa godt ... hvis man traader paa bremsen ...

Insekterotiker.

Fra : Ukendt

Dato : 09-06-05 10:07

| Jeg:
| 80 Km/t - 4. gear - RPM ??..........80 Km/t - 5. gear - RPM ??
| ca. samme forbrug

Men hvis jeg efterligner dit forsøg, er gjort :), er mit resultat stadig at
5 betaler sig. Vel&mærke hvis der ikke accelereres voldsomt, men bare køres
stille&roligt, som bilen selv "tager gassen".

Fra : phk

Dato : 09-06-05 11:23

> [...]
> den
> samme, det gælder også rullemodstand m.m.

Friktionen i motoren stiger med hastigheden omdrejningerne. Det gælder jo
også i gearkassen ..

Fra : Bjørn

Dato : 09-06-05 10:48

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis gearing er blevet så høj, at det er et "overgear" bliver der ikke
> mere
> top-speed ud af det.

Det er så kun noget jeg gisner om.

243/38,3=>6344 rpm kan den trække sig op på i 5.

Ved samme hastighed vil den ligge på lige knap 6.000rpm i 6. (5985rpm)

Effekttoppen ligger mellem 6000rpm og 6344rpm, så rent _teoretisk_ er der
måske højere topfart ved at skifte gearkasse - men det skal afprøves i
praksis før jeg ved noget :)

Fra : Bjørn

Dato : 09-06-05 10:41

> "Bjørn" <bjornnorgaardsweb.dk> wrote in message

> Bliver det hurtigere af det?

Forhåbentlig

> Bilen accelererer jo ikke i det tidsrum man skifter gear.....og 5
> gearskift
> stjæler da noget af tiden.

En bekendt er fået fra F25 til F20 på en maskine tilsvarende min, han vinder
jvf. G-Tech knap 1 sekund fra 0-100 i forhold til min. Tilmed har man med
F20 2 gearskift før 100 km/t, det har jeg ikke.

F25 = V6-gearkassen
F20 = 5-trins closeratio
F28 = 6-trins closeratio (gearingerne er tilsvarende F20, blot med 6. gear)

> At motoren kører med færre RPM gør ikke nødvendigvis at den bruger mindre
> brændstof. Jeg ser f.eks næsten ingen forskel i om jeg kører i 4. eller 5.
> ved 80 Km/t på tripcomputeren.

En anden bekendt gik fra F20 til F28 på en 2.0-liters, han sagde det gav ca.
1 km/l i den rigtige retning på benzinregnskabet på længere ture.

> Meld tilbage

Skal jeg nok - men det skal nok helst foregå i Tyskland. Hastighedsrekorden
er pt 243 km/t testet med GPS :)

Som du nok kan høre har jeg erfaringer fra lignende projekter :) Så jeg har
lidt forventninger. I teorien kunne jeg sådan set nøjes med en F20'er... Men
jeg synes det er synd for maskineriet at det skal blæse af sted med over
3.000rpm for at køre 110 i 5. F28'eren er væsentlig dyrere end F20, men jeg
håber det er investeringen værd :)

Fra : Thomas H.

Dato : 09-06-05 08:51

"Bjørn" <bjornnorgaardsweb.dk> skrev i en meddelelse

> 1. Hurtigere optræk - gearene ligger "tættere" og omdrejningstallet kan
> holdes inden for det optimale arbejdsområde.

> 6. gear har længere udveksling end mit 5.

Hvordan hænger de to ting sammen, hvis gearene er presset tættere sammen, er
6.gear da ikke højere!

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-06-05 08:55

"Thomas H." skriver:

> Hvordan hænger de to ting sammen, hvis gearene er presset tættere sammen, er
> 6.gear da ikke højere!

Det kan det være, hvis man finder den rigitge gearkasse. Bjørn skriver
selv at hans nye gearkasse har længere udveksling....

Fra : Bjørn

Dato : 09-06-05 10:32

"Thomas H." <thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> skrev i en meddelelse

> "Bjørn" <bjornnorgaardsweb.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan hænger de to ting sammen, hvis gearene er presset tættere sammen,
> er
> 6.gear da ikke højere!

Når jeg siger 6. gear har længere udveksling end mit 5. gear passer det ;)
Pr 1000 rpm i 5. render min nuværende kasse 38,3km/t... Den 6-trins render
lige over 40km/t pr 1000rpm.

Min render i omegnen af 60, 118, 178, 220 i de første 4. gear.

En 6. trins render ca. 60, 98, 145, 180 og 230 km/t i de første 5 gear :)

Dvs når jeg ræser min ud på 60km/t i 1. og skifter til anden, falder den jo
nærmest til tomgang :) Faldet mellem 2. og 3. er også for voldsomt til at
det er "sjovt".

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-06-05 11:24

"Bjørn" skriver:

> Når jeg siger 6. gear har længere udveksling end mit 5. gear passer det ;)
> Pr 1000 rpm i 5. render min nuværende kasse 38,3km/t... Den 6-trins render
> lige over 40km/t pr 1000rpm.

Lavtgearet satan.....

Klaus (49km/t@1000RPM)
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Brian

Dato : 09-06-05 16:42

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Lavtgearet satan.....
>
> Klaus (49km/t@1000RPM)

Til gengæld kommer Bjørn's fremragende øse, ( som forøvrigt er
magen til min ) langt hurtigere ud af startblokken end din
TDI'er - og vores dieseløkonomi er tilmed langt bedre end din

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-06-05 16:45

Brian skriver:

> Til gengæld kommer Bjørn's fremragende øse, ( som forøvrigt er
> magen til min ) langt hurtigere ud af startblokken end din
> TDI'er

Jep, en smule

Min slæde er jo ufattelige 11,2 sekunder til 100km/t og maxer ud
allerede ved 187 km/t

> - og vores dieseløkonomi er tilmed langt bedre end din

Jep, men min samlede brændstoftøknonomi er bedst......

Fra : Brian

Dato : 09-06-05 17:12

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Jep, men min samlede brændstoftøknonomi er bedst......

Uden tvivl. Jeg er dog alligevel tilfreds med at min kan holde
et snit på lidt over 12km/l.

/Brian

Fra : phk

Dato : 09-06-05 18:23

"Brian" <briank@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Uden tvivl. Jeg er dog alligevel tilfreds med at min kan holde
> et snit på lidt over 12km/l.

Min TDI kører 14.5 på literen ved 80 km/timen med en 1300kg´s ting på krogen

:)

Fra : Brian

Dato : 09-06-05 19:30

phk wrote:
> Min TDI kører 14.5 på literen ved 80 km/timen med en 1300kg´s ting på
> krogen ...

Well... vil du køre dørtræk med mig ?

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-06-05 21:04

Brian skriver:

> Well... vil du køre dørtræk med mig ?

Med eller uden campingvogn og så over en strækning på 1500 km ?

Der vil han vide på den tid du bruger på at tanke

Fra : Bjørn

Dato : 10-06-05 07:25

> Well... vil du køre dørtræk med mig ?

Jeg vil godt :)

Fra : Brian

Dato : 10-06-05 14:49

Bjørn wrote:

> Jeg vil godt :)

Fint - min ene dør hænger lidt skævt for tiden - jeg har langt det
største dørtræk

/Brian

Fra : phk

Dato : 10-06-05 13:18

"Brian" <briank@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Well... vil du køre dørtræk med mig ?

> /Brian

Navnet passer ....

Fra : Brian

Dato : 10-06-05 14:50

phk wrote:

> Navnet passer ....

Jeps - er der noget der er en Brian bil, er det en gammel
Vectra

/Brian

Fra : Thomas H.

Dato : 09-06-05 11:30

> Når jeg siger 6. gear har længere udveksling end mit 5. gear passer det ;)
> Pr 1000 rpm i 5. render min nuværende kasse 38,3km/t... Den 6-trins render
> lige over 40km/t pr 1000rpm.

Ok men det jo heller ikke hvad jeg betragter som et rigtig højt gear man kan
sætte den i, og så cruise ved lave omdrejninger.

> Min render i omegnen af 60, 118, 178, 220 i de første 4. gear.
>
> En 6. trins render ca. 60, 98, 145, 180 og 230 km/t i de første 5 gear :)

hmm..ok, ikke særlig praktisk med 98 i 2.gear ved en 0-100 tid

Fra : Bjørn

Dato : 09-06-05 11:43

> "Bjørn" <bjornnorgaardsweb.dk> skrev i en meddelelse

> hmm..ok, ikke særlig praktisk med 98 i 2.gear ved en 0-100 tid

Hehe... Nej, så er det lettere med den nuværende, der er kun 1 gearskift der
kan kikses inden 100

Fra : Henrik B.

Dato : 09-06-05 16:30

> [...]

> jo nærmest til tomgang :) Faldet mellem 2. og 3. er også for voldsomt til

Du skal da bare have "Mølle" på....

Fra : NS

Dato : 09-06-05 09:35

Bjørn wrote:

> 2. Økonomi på langture - 6. gear har længere udveksling end mit 5. (har jo
> hele 4km på arbejde)

Og så kører du i bil!?

NS

Fra : Ukendt

Dato : 09-06-05 09:44

"NS" <niels_skaaning@hotmail.com> wrote in message

> Og så kører du i bil!?

jada, det er da det man har bilen til. Jeg har ca. 2-300 m til bageren og
ingen cykel....hvem tror at jeg vil gå derhen?

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 09-06-05 10:09

| jada, det er da det man har bilen til. Jeg har ca. 2-300 m til bageren og
| ingen cykel....hvem tror at jeg vil gå derhen?

Hvad så om vinteren når bilen skal skrabes fri? ;).

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-06-05 10:15

"Jørgen M. Rasmussen" skriver:

> Hvad så om vinteren når bilen skal skrabes fri? ;).

Oleifyr, oliefyr... kan man sige det mange gange nok ???

Fra : Henrik B.

Dato : 09-06-05 16:31

> Oleifyr, oliefyr... kan man sige det mange gange nok ???

Nej, jeg bruger fjernvarme!

Men et benzinfyr er jo ganske dejligt. ))

Fra : Ukendt

Dato : 09-06-05 10:17

> Hvad så om vinteren når bilen skal skrabes fri? ;).

Carport
Men hvis fruen har været hurtigst og fået carporten først, så er det
selvfølgelig et problem.

--
Tom

Fra : Broegger

Dato : 10-06-05 13:12

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev news:42a80910$0$181
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Carport
> Men hvis fruen har været hurtigst og fået carporten først, så er det
> selvfølgelig et problem.

Så sender du vel bare hende til bageren?

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk

Fra : NS

Dato : 09-06-05 11:18

Tom wrote:
> [...]
>

> jada, det er da det man har bilen til. Jeg har ca. 2-300 m til bageren og
> ingen cykel....hvem tror at jeg vil gå derhen?

Jeg er lamslået... Jeg kunne ikke drømme om at starte bilen op for sådan
et stenkast. På cyklen slipper jeg for trafikken og helbreddet har
godt af det. Så slipper jeg også for laskefedt der hænger ud over
bukserne ;).

NS

Fra : Ukendt

Dato : 09-06-05 11:40

> [...]
> et stenkast. På cyklen slipper jeg for trafikken og helbreddet har
> godt af det. Så slipper jeg også for laskefedt der hænger ud over

Det klarer jeg ved at hugge brænde.......(har 15 m der skal saves og kløves)
Min bil er til for at bruges og ikke for at den skal skånes. Det er en
brugsgenstand som ene og alene er til for min skyld.
Jeg kører ca. 25.000 Km om året så der er både kort og lange ture.

--
Tom

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 10-06-05 07:54

> Og så kører du i bil!?

Hva´ fa´en - stikker du nu dit moraliserende og bedrevidende fjæs frem igen,
Niller..?

Har du ikke nogle gulerødder, du skal have skrællet..?

/Jan W Nielsen

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 10-06-05 08:01

> Og så kører du i bil!?

Hva´ fa´en - stikker du nu det moraliserende fjæs frem igen, Niller..?

Fra : Ukendt

Dato : 10-06-05 08:22

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote in message

> Hva´ fa´en - stikker du nu det moraliserende fjæs frem igen, Niller..?

han savner nok en gruppe news:dk.fritid.cykel til at hakke på bilisterne

--
Tom

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 10-06-05 08:28

> han savner nok en gruppe news:dk.fritid.cykel til at hakke på bilisterne

Det var lige min tanke..

/Jan W Nielsen

Fra : phk

Dato : 09-06-05 11:21

"Bjørn" <bjornnorgaardsweb.dk> skrev i en meddelelse

> 2. Økonomi på langture - 6. gear har længere udveksling end mit 5. (har jo
> hele 4km på arbejde)

:)

Kan så fortælle dig at da jeg smed en 5-trins gearkasse i min gamle Golf I
Diesel gik jeg 10% længere på literen. Omdrejningstallet faldt 25% i høj
gear (jeg havde separat monteret omdrejningstæller).

Det var når jeg kørte pænt - 80km/t. Ved højere hastigheder vil jeg tro
besparelsen er større...

Fra : phk

Dato : 09-06-05 08:22

> [...]

> 2,0 FSI med 150 hypper.
> Hvad skal fordelen være ved det? Så skal man da bare sidde og røre i

Jeg har haft mulighed for at prøve en 140HK Golf V TDI med 6 gear og kan
sammenligne med min egen chippede 110HK (=145HK) Golf III TDI.

Jeg mangler et gear mere på min Golf III. Den smutter meget nemt op på 200
km/t i 5. gear. 140HK versionen kører med stort set samme omdrejningstal som
min i 5. gear - den har jo så et gear mere. Dejligt!

Min kører 1.800 rpm ved 80 km/t (ægte).
Golf V kører ca. 1.400 rpm ved 80 km/t i 6. gear.

Jeg ville gerne have et gear mere - men på den anden side - så kan jeg ikke
prale af at holde 80+km/t hele vejen ned ad A7´eren ved kun at skifte et
gear ned 2 gange, nemlig på Kasselbakkerne (og kun et ganske kort stykke).

Fra : Henrik B.

Dato : 09-06-05 16:25

> [...]
> ikke prale af at holde 80+km/t hele vejen ned ad A7´eren ved kun at skifte
> et gear ned 2 gange, nemlig på Kasselbakkerne (og kun et ganske kort

A'hva'? Hvorfor det?

Fra : phk

Dato : 09-06-05 18:24

> "phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> A'hva'? Hvorfor det?

Glemte jeg virkelig at skrive at det er med en 1300 kg´s campingvogn på
krogen?

:)

Fra : Henrik B.

Dato : 10-06-05 13:42

> Glemte jeg virkelig at skrive at det er med en 1300 kg´s campingvogn på
> krogen?

Nåååhhh....

Du mangler med andre ord moment. )

Fra : phk

Dato : 10-06-05 16:45

> Nåååhhh....
>
> Du mangler med andre ord moment. )

Det vil jeg ikke lige kalde det - noget med 385nM ved 2200 rpm ... :)

Fra : Henrik B.

Dato : 13-06-05 12:19

> Det vil jeg ikke lige kalde det - noget med 385nM ved 2200 rpm ... :)

Hvad skal du så gear'e ned for???

Fra : Roberto Saldo

Dato : 13-06-05 12:45

Henrik B. wrote:
> "phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad skal du så gear'e ned for???

Det er når ploven skal op så traktoren kan vende :)

Mvh
Roberto

Fra : Henrik B.

Dato : 13-06-05 13:10

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Det er når ploven skal op så traktoren kan vende :)

Nååååeeeehhh...... *LOL*

Fra : Anders Damkjær

Dato : 09-06-05 09:58

"Broegger" <thomas@removethis-broeggerklanen.dk> wrote in message

> Der er flere og flere almindelige biler der får 6 gear. Nu også en Octavia
> 2,0 FSI med 150 hypper.

Det har været normalt ret længe. Fiat begyndte på det i 1993. Min egen Punto
1,2 16v Sporting fra 1999 er med 6 trin gearkasse...

> Hvad skal fordelen være ved det? Så skal man da bare sidde og røre i
> gryden
> hele tiden!

....og fordelen er åbenlys. Bette elastik ude foran, men lavt gearet - man
putter simpelthen et ekstra gear ind mens slutudvekslingen er cirka den
samme som i 5 gears modellerne. Resultatet er at den 6 trins model er 0,6
sekunder hurtigere fra 0-100 - på papiret ihvertfald.

> Hilsen Thomas

Ligeså Anders
Punto Sporting